Postul Mare, timp favorabil convertirii
Postul Mare, timp de rugăciune și pocăință, de pregătire pentru sărbătoarea Învierii Domnului, a început în Biserica Romano-Catolică odată cu Miercurea Cenușii (10 februarie).
Papa Francisc în mesajul pentru Postul Mare indică elementele fundamentale care sunt vitale pentru a ajunge la convertire: ascultarea cuvântului, cunoașterea milostivirii lui Dumnezeu și faptele de milostenie.
Titlul mesajului se inspiră din Evanghelia după sfântul Matei (9,13). În contextul chemării apostolului, în fața criticii fariseilor pentru că Isus stătea la masă cu vameșii și păcătoșii, Învățătorul răspunde: "Nu cei sănătoși au nevoie de medic, ci bolnavii. Așadar, mergeți și învățați ce înseamnă: Milă vreau și nu jertfă, căci nu am venit să-i chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși". De aici titlul mesajului "Milă vreau și nu jertfe. Faptele de milostenie în drumul jubiliar".
Parcurgem ideile cele mai importante din mesaj cu ajutorul intervențiilor din conferința de presă de prezentare a Mesajului Sfântului Părinte Francisc din ziua de 26 ianuarie 2016.
Prima parte a mesajului ajută să recuperăm semnificațiile fundamentale ale termenului milostivire. Postul Mare fiind îndreptat spre misterul pascal, papa se oprește asupra faptului că moartea lui Cristos pe lemnul crucii constituie apogeul revelării milostivirii infinite a Tatălui. Isus este chipul acestei milostiviri și coasta sa deschisă devine, în mod ideal, un sertar care se deschide pentru ca toți să ia cu mâinile pline iubirea care iartă, regenerează și răscumpără. Papa îi invită pe toți creștinii să aprofundeze tema milostivirii prin paginile Bibliei și cele ale profeților, îndeosebi, pentru că ele nu se limitează pur și simplu să reafirme că Dumnezeu este milostiv, ci se arată cu claritate că fiii săi trebuie să fie milostivi străduindu-se să trăiască o iubire mai mare, mai ales îngrijindu-se de cei mici, de cei săraci și de cei fără apărare. "Milostivirea lui Dumnezeu transformă inima omului și-l face să experimenteze o iubire fidelă și astfel îl face la rândul său capabil de milostivire".
Mesajul vede în milostivire drama de iubire dintre Dumnezeu, Tată și soț trădat, și poporul său, fiu și soție, infidel.
Faptele de milostenie care fac parte din tezaurul tradiției creștine și au fost evidențiate deja în Misericordiae vultus sunt oferite atenției credincioșilor drept căi pentru a traduce în gesturi concrete milostivirea.
Faptele de milostenie pornesc de la această afirmație fundamentală: în cel sărac este carnea lui Cristos și săracii sunt privilegiații milostivirii divine. Creștinul care a experimentat milostivirea divină și care prin ea este renăscut la o viață nouă, învață zilnic să se aplece asupra rănilor săracului pentru a-l face și pe el să experimenteze că Dumnezeu este milostiv. În mesaj se insistă asupra faptului că faptele de milostenie trupească sunt profund unite cu cele sufletești.
Faptele de milostenie sunt o modalitate simplă, concretă, directă, vie, zilnică, măruntă, la îndemâna tuturor pentru a trăi milostivirea jubileului. Acestea descriu ceea ce putem face în fiecare zi în calitate de creștini.
"Să nu pierdem acest timp al Postului Mare favorabil convertirii!", spune Sfântul Părinte la finalul mesajului. Este un timp care trebuie valorizat, un timp pentru a crește în ascultarea cuvântului, un timp de exercițiu constant pentru a deschide ochii și inima față de cei săraci. Cântarea Magnificat a Fecioarei Mame a milostivirii, inserată în text aproape ca un cadru - la început și la sfârșit - îi ajută pe toți să revadă istoria cu ochii lui Dumnezeu care "dă jos de pe tron pe cei puternici și îi înalță pe cei smeriți".
* * *
Faptele de milostenie trupească: a da de mâncare celor flămânzi; a da de băut celor însetați; a îmbrăca pe cei goi; a adăposti pe străini; a vizita pe cei bolnavi; a vizita pe cei închiși; a îngropa pe cei morți.
Faptele de milostenie sufletească: a sfătui pe cei ce sunt în îndoială; a învăța pe cei neștiutori; a dojeni pe cei păcătoși; a mângâia pe cei mâhniți; a ierta celor ce ne-au supărat; a suferi cu răbdare nedreptatea; a ne ruga lui Dumnezeu pentru cei vii și pentru cei morți.
Pr. Cornel Cadar