Răspundem cititorilor
- Pr. Anton Bișoc (Voievodeasa). Articolul interesant pe care l-ați trimis cu titlul "Lepanto 1571" din păcate nu a încăput în revista din luna octombrie. El va fi publicat într-un alt număr sau în Almanahul "Presa Bună" de anul viitor.
- Ș.B. (Satu Nou, Bc.). "Sunt un simplu creștin catolic, avem în sat o biserică mare și frumoasă cu un paroh bun. Nemulțumirea mea este că ministranții care ajută preotul în slujirea sa la altar nu se ridică la adevărata lor vocație. Sunt foarte indignat când văd ministranții jucându-se și ghiontindu-se în timpul sfintei Liturghii. I-am spus pr. paroh, dar se pare că nu ascultă nici de Sfinția Sa. Eu cred că părinții au cea mai mare responsabilitate de a-și educa proprii copii, să le explice că ei au o misiune foarte importantă și că trebuie să fie model pentru toți cei din jurul lor".
Apreciem că ne-ați scris și mai ales că ați scos în evidență misiunea ministrantului. Într-adevăr, e o mare onoare să te dedici slujirii în Biserică: a ministra, a cânta la cor, a desfășura alte activități. Sperăm că părinții ministranților, și nu numai, o să citească rândurile scrise de dv. și vor lua măsurile cuvenite. Pe de altă parte, uneori cei mari trebuie să nu uite că și ei au fost copii...
- Petru Susan (Bălușești). "Am participat la pelerinajul din luna august de la Cacica. M-am simțit foarte bine sufletește pentru că mi-au plăcut foarte mult predicile și ceremoniile liturgice, mai puțin predica de la Liturghia solemnă a hramului din ziua de 15 august. M-am așezat lângă altar aproape de o boxă, pentru că nu aud prea bine, și nu m-am mai îndepărtat de acolo până la încheierea pelerinajului. Mi-au plăcut mult și pelerinii care au venit organizați cu icoane, steaguri și eșarfe la gât. A fost, într-adevăr, o mare sărbătoare. Aș fi dorit să cumpăr și eu câteva eșarfe pentru a avea o amintire de la Cacica și să le duc și celor de acasă un mic cadou, dar, din păcate, nu am avut de unde cumpăra...".
Vă mulțumim că vă exprimați în scris trăirile dv. Eșarfele pe care spuneți că le-ați văzut purtate de pelerini nu au fost cumpărate de la magazin, ci au fost confecționate de organizatorii pelerinajului pentru a se identifica mai bine. Cu privire la cele notate despre predici, așa cum v-am mai scris și în numărul din luna septembrie, receptarea lor depinde de gustul și dispoziția fiecăruia.
Sfânta Scriptură
- "Este un text în Scrisoarea sfântului apostol Paul către Romani 11,25: "Căci, fraților, nu vreau ca voi să rămâneți în ?ignoranță' cu privire la misterul acesta, ca să nu vă credeți înțelepți. Împietrirea unei părți din Israel durează până când vor intra toate neamurile ?păgâne'", pe care nu-l înțeleg. Este vorba despre un mister că o parte din Israel a căzut într-o împietrire și că va ține până va intra numărul deplin al neamurilor și atunci tot Israelul va fi mântuit. Despre ce este vorba în acest pasaj?"
Textul este obscur. De aceea, unele traduceri moderne și mulți comentatori adaugă: în Biserică, sau, în împărăția lui Dumnezeu. De fapt, literal, textul grec spune: "...până când va intra plinătatea neamurilor "păgâne"". Este greu de precizat sensul acestei expresii. După mulți comentatori, Paul ar vesti o epocă în care toate popoarele pământului vor fi creștine, sens pe care l-am redat în traducere. Dar 2Tes 2,3-4 nu favorizează această interpretare: "Nimeni să nu vă amăgească în niciun fel, pentru că nu va veni înainte de renegarea credinței și descoperirea omului nelegiuirii, a fiului pierzării, cel care se împotrivește și se ridică peste tot ce se cheamă Dumnezeu sau e vrednic de închinare, așa încât se așază el însuși în templul lui Dumnezeu și se prezintă că este Dumnezeu". Comparația cu Rom 15,19: "...De la Ierusalim și împrejurimi și până în Iliria, am completat vestirea evangheliei lui Cristos", ne invită să apreciem că la sfântul Paul conceptul de plinătate are mai degrabă un sens calitativ și ar trebui să-l vedem aici ca plinătatea realizării planului lui Dumnezeu, ca în Rom 11,12 și Lc 21,24. Pentru o înțelegere cât mai adecvată, vă recomand să citiți cu atenție în întregime textul din Rom 9,1 - 11,36.
Pr. Alois Bulai