|
|
Librărie on-line |
comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală |
|
|
|
|
|
Sfânta Scriptură - "Cum se explică faptul că Iefte și-a dat fiica drept jertfă. Nu erau poruncile lui Dumnezeu?"
În cazul lui Iefte și al sacrificiului fiicei sale unice (Jud 11) suntem în fața unuia dintre foarte rarele cazuri de sacrificii umane din Vechiul Testament. Un alt caz se găsește în Gen 22, dar acolo Isaac nu este sacrificat. De altfel, Vechiul Testament judecă întotdeauna cu severitate o astfel de practică (cf. Lev 18,21; 20,2-5; Dt 12,31; 18,10; Mih 6,7 etc). Este clar că votul îl angajează fără echivoc pe Iefte la un sacrificiu uman. Un alt vot condițional de acest tip angajează în 1Sam 1, dar acolo nu prevede decât consacrarea copilului Samuel. În istorisirea din Cartea Judecătorilor, Iefte apare ca un om responsabil, calculat și deosebit de abil în negocieri. Nu poate fi scuzat. Trebuie totuși să ținem cont că voturile de acest gen se nasc într-o situație de necesitate. Paralela cea mai evidentă este cea a regelui Moabului din 2Rg 3,26-27: "Regele din Moab a văzut că lupta era prea puternică pentru el; atunci a luat cu sine șapte sute de oameni care mânuiau sabia ca să pătrundă până la regele din Edom, dar nu au putut. L-a luat atunci pe fiul său - întâiul născut, care trebuia să domnească în locul lui - și l-a adus ca ardere de tot pe zid. Dar a fost o mare mânie împotriva lui Israel, care s-a îndepărtat de el; și s-a întors în țară". Ideea este aici că oroarea sacrificiului în cinstea lui Moloc i-a speriat pe evreii care au abandonat lupta. Dar în cazul lui Iefte nu este vorba decât de calcule și previziuni. Episodul este și mai complicat întrucât atestă existența unui ritual celebrat în fiecare an la care fiicele lui Israel plâng. Acest rit se mai întâlnește în Ez 8,14 unde femeile din templu îl plângeau pe Tammuz, zeul vegetației (= Adon sau Adonis la greci) și în Zah 12,11 unde locuitorii Ierusalimului îl plângeau pe Hadad Rimmon din Câmpia Meghido. Aceste plânsete fac referință clară la divinitate, fie "moartă", fie revenită la viață. Ținând cont de paralelismul cu situația cazului fiicei lui Iefte, ar putea fi la origine "istoricizarea unui mit". Lipsa de tandrețe din partea tatălui și a oricărei rezistențe din partea tinerei presupune că sacrificiul era o practică general admisă. Celebrarea anuală înseamnă comemorarea unui episod nesemnificativ din punct de vedere istoric al unui personaj, Iefte, care a trăit la marginea civilizației și a credinței Israelului și care, cu toată probabilitatea, nu era israelit: mama lui era o prostituată (Jud 11,1). Autorul reușește astfel să plaseze unicul sacrificiu uman atestat în Vechiul Testament într-o poziție de marginalitate "neebraică".
Pr. Alois Bulai
|
|
|
|
Caută pe site |
|
|
Biblia on-line |
|
|
Centrul Misionar Diecezan |
|
|
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta" |
|
|
|
|
|