|
* A. "După înălțarea lui Isus, în camera de sus erau și alții împreună cu apostolii. Așa găsim în Faptele Apostolilor. Când a coborât Duhul Sfânt a coborât peste apostoli sau peste toți cei care se aflau acolo? Limbile de foc s-au așezat peste toți sau numai peste apostoli? Alte limbi le-au primit numai apostolii sau toți? Ce s-a întâmplat cu darul limbilor în decursul istoriei? De ce astăzi nu văd în biserica în care merg eu darul limbilor"? Cei prezenți sunt "adunați împreună în același loc", adică în "casă" (Fap 2,2), în "camera de sus", după cum este precizat în Fap 1,13. A întreba dacă acolo era loc pentru "toți", înseamnă a-i pune lui Luca o problemă pe care el nu o avea. Este inutilă, de asemenea, dorința de a identifica "casa" cu templul. Luca numește întotdeauna templul hieron (vezi Fap 5,42 unde face distincția clară între templu și casă). Luca rămâne în planul învățăturii și vrea să sugereze ideea omenirii, deja amintită în Fap 1,14; cei prezenți sunt uniți nu doar într-un loc, ci și într-o inimă. Nu este vorba de o întrunire cultuală, ci Luca își închipuie creștinii în rugăciune, în așteptarea venirii Duhului, după cum și Isus era în rugăciune când Duhul a coborât asupra lui (Lc 3,21s; cf. Fap 1,14). Pentru semnificația lui "toți" sunt diferite posibilități: 1) Luca se gândește numai la cei doisprezece apostoli, după cum arată Fap 2,14. 2) El îi are în minte pe cei unsprezece împreună cu grupul de femei și de frați ai lui Isus enumerați în Fap 1,13, dar nu cei 120 din Fap 1,15. 3) Cu toată probabilitatea, evanghelistul se referă la totalitatea celor prezenți declarată la urmă, adică la cei 120 din Fap 1,15. Pentru Luca interesează calificarea Duhului ca realitate eclezială (și nu doar ierarhică) și o face vorbind de revărsarea asupra tuturor, înainte de a îndrepta atenția asupra grupului de martori (Fap 2,14). Ceea ce se petrece este descris sub forma fenomenelor perceptibile prin intermediul auzului sau văzului, puternice și misterioase, caracteristice teofaniilor, în special, teofaniei de pe Sinai. Relatarea biblică a teofaniei de pe Sinai era amplu comentată în iudaism: reflecții pe care tradiția lui Luca sau Luca însuși putea să le cunoască. Filon din Alexandria este un martor interesant (De Decal. 32-47): "Dumnezeu "a poruncit să se facă în aer un sunet (echôn) invizibil", sunet care s-a "transformat în flacără de foc"; flacăra la rândul ei "se articula într-un limbaj (dialekton) familiar celor prezenți"". Realitatea Rusaliilor este prezentată într-un mod familiar apocalipticii sensibile la transcendența divină și cu pecetea stilistică a Septuagintei. Deși apostolii erau în așteptarea împlinirii promisiunii făcute de Cel Înviat, evenimentul se petrece "dintr-o dată" și în manieră imprevizibilă în manifestarea sa, specifică numai lui Dumnezeu. Acțiunea divină nu poate fi calculată de om. "Din cer", adică de la Dumnezeu - originea divină a evenimentului este subliniată, ca la botezul lui Isus - s-a făcut simțit un vuiet (un zgomot) comparat cu dezlănțuirea unei furtuni (vânt puternic). Evanghelistul ține să evidențieze coborârea Duhului ca putere, iar vântul este, fără îndoială, un element teofanic adaptat pentru a-l simboliza. Ceea ce se simte nu este vântul, ci fenomenul acustic al zgomotului; acesta din urmă umple "toată casa". Prezența divinului umple întotdeauna total; este o prerogativă a lui Dumnezeu. Mai exact, Luca vorbește de "limbi ca de foc". Cuvântul "limbă" (glôssa), în greacă, are dublul sens de organ care servește la vorbit și de limbaj, adică dialectul în care se exprimă. Alegerea imaginii este făcută în vederea vorbirii în limbi din Fap 2,4 și pregătește astfel cititorul pentru acest dar profetic. Aceste limbi de foc se împart - ceea ce presupune că la originea divină sunt una - și fiecare limbă se așază asupra fiecăruia dintre cei prezenți: devine evident că Duhul a fost revărsat peste fiecare. Pentru a introduce coborârea Duhului Sfânt și a pune în lumină caracterul extraordinar și divin al acestui eveniment, Luca se folosește de imagini pe care Vechiul Testament le folosea pentru marile teofanii ale istoriei mântuirii. Realitatea lui Dumnezeu nu poate fi descrisă în ea însăși, dar presupune ajutorul semnelor-simboluri: vântul, focul, vuietul. Însăși descrierea fenomenelor care este redată de autor nu ne permite să ne facem o reprezentare concretă, clară. Adverbul "ca", în schimb, sugerează să nu ne oprim asupra materialității a ceea ce este descris și ne avertizează că suntem pe terenul analogiei. Realitatea divină poate fi percepută cu ajutorul semnelor, dar nu este ușor de înțeles în ea însăși. (Va urma în nr. din octombrie) Pr. Alois Bulai
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |