Zgârcenia - relația deformată cu bunurile materiale
"Zgârcitul pierde totul, vrând să câștige totul". Este primul vers din fabula Găina și ouăle de aur de La Fontaine, în care este vorba despre un om nesătul care avea o găină ce făcea ouă de aur. Sperând să găsească în interiorul ei o comoară și mai mare, omul a tăiat-o, dar nu a descoperit nimic! Morala: dorința de a avea mai mult te face să pierzi și ceea ce ai! În Avarul de Moliere, Harpagon este caracterizat ca fiind "dintre oameni, omul cel mai puțin om, iar dintre muritori, muritorul cel mai hulpav și mai hapsân". Dicționarul explicativ al limbii române definește zgârcit ca fiind cel care face economii exagerate, evitând și cheltuielile de strictă necesitate, care strânge cu lăcomie bunuri materiale; avar; lipsit de generozitate.
Banul (în general bunurile materiale) a devenit, pentru mulți, unicul mijloc prin care se reglează raporturile dintre persoane, astfel încât o persoană valorează în funcție de cât câștigă, nu se alege un serviciu care mulțumește și împlinește persoana, ci unul care are un salariu satisfăcător, se renunță la valori sau lucruri esențiale pentru valori sau lucruri superflue, dar mai trendy. Banul a fost mereu în centrul interesului omului, iar pentru a-l poseda se comit nedreptăți, violențe, războaie.
Fiind conștient de puterea negativă a banului, Cristos este foarte categoric față de cei care sunt sclavii acestuia: "Vai vouă, bogaților, pentru că vă primiți mângâierea. Vai vouă, celor care sunteți sătui acum, căci veți suferi de foame. Vai vouă, celor care râdeți acum, căci veți boci și veți lăcrima" (Lc 6,24-25). Cristos nu se pronunță împotriva bogaților sau a bogăției în sine, ci scoate în evidență ceea ce face ca bogăția să se transforme din binecuvântare în blestem: dorința exagerată de a poseda, care face să se uite că totul este darul lui Dumnezeu. Pentru sfântul Paul, "rădăcina tuturor relelor este iubirea de bani, iar cei care s-au dedat la ea au rătăcit de la credință și și-au provocat multe chinuri" (1Tim 6,10).
De ce banul și, în general, lucrurile materiale pot fi rădăcina tuturor relelor? Problema nu este între a avea și a fi, deoarece pentru om, ființă fizică, a fi nu există fără a avea. Omul, pentru a exista, are nevoie de la aer până la bani pentru a-și obține subzistența. Ceea ce duce la avariție nu este a poseda lucruri sau bani, ci a dori și a voi doar pentru sine, uitând că totul este primit și, de aceea, trebuie să fie și dăruit. Aici apare scurtcircuitul avariției! Zgârcenia este o atașare dezordonată față de bani și de lucruri materiale, astfel încât persoana fie este sclava a ceea ce posedă (de fapt, persoana este posedată!), fie caută cu prea mare aviditate ceea ce nu are. De aceea zgârcenia nu este un viciu exclusiv al bogaților; există săraci care sunt atașați exagerat de puținul care îl au și există bogați care sunt liberi și generoși. De fapt, cel zgârcit devine tot mai sărac de teamă să nu fie sărac, iar bogatul zgârcit este mai sărac decât un cerșetor! Amăgirea care stă la baza zgârceniei este că fericirea poate fi cumpărată și avută pentru totdeauna. Deși toți știm că banii nu aduc fericirea, totuși comportamentele noastre nu denotă această convingere.
Cum se poate lupta împotriva zgârceniei? În primul rând nu trebuie să uităm niciodată că tot ceea ce avem este o binecuvântare a lui Dumnezeu. Totul vine de la el și de aceea trebuie să fim recunoscători și tot ceea ce avem trebuie să punem și în slujba aproapelui. De aici derivă o altă atitudine: aceea de a ajuta pe alții (spiritual și material), împărțind cu ei ceea ce suntem și avem, luptând astfel împotriva egoismului nostru, recunoscând generozitatea lui Dumnezeu și fiind convinși că el ne oferă ceea ce avem nevoie.
Pr. Felix Roca