Sfințenia preotului
Cardinalul Newman, fiind întrebat care ar fi prioritatea cea mai urgentă pentru Biserica zilelor noastre, a răspuns fără ezitare: "Holiness, first! Sfințenia, înainte de toate!". Sfințenia este și singura urgență amintită de Ioan Paul al II-lea la sfârșitul marelui jubileu al anului 2000. În scrisoarea apostolică Novo millennio ineunte scria: "E necesar să punem sfințenia în centrul programelor pastorale". Și adaugă: "În primul rând, nu ezit să spun că perspectiva în care trebuie să se plaseze orice înaintare pastorală este cea a sfințeniei" (nr. 30).
Și dacă această perspectivă de mare înălțime a vieții creștine obișnuite este sugerată pentru toți creștinii, pentru preoți devine o necesitate. Eficacitatea vieții preoțești este proporțională cu sfințenia. De aici, singura problemă pentru preot: sfințenia. Preoția cere și dă naștere sfințeniei.
Pe de altă parte, trebuie să știm că sfințenia nu este un lux rezervat doar unei categorii de persoane, deci nu este un privilegiu al preotului, ci este o chemare universală adresată fiecărei persoane, menționată atât de clar în evanghelii, când Isus spune: "Fiți, așadar, desăvârșiți, precum Tatăl vostru din ceruri este desăvârșit" (Mt 5,48). Bineînțeles că și preotul este inclus în această panoramă de chemare universală la perfecțiune și la sfințenie și, după cum subliniază Lumen gentium, "în mod special, preoții să abunde în orice bogăție spirituală și să dea tuturor mărturie vie despre Dumnezeu, după exemplul acelor preoți care, de-a lungul veacurilor..., au lăsat o strălucită pildă de sfințenie" (LG 41). Am citat din Conciliul Vatican II, dar atât înainte cât și după Conciliu s-a așteptat de la preot un singur lucru: sfințenia. Sfântul Pius al X-lea spunea: "Acestor dragi preoți eu le fac o singură recomandare: nu le spun să fie zeloși, nu să fie caritabili, dar le repet ceea ce am recomandat deja în exortația adresată clerului: de a fi sfinți. Dacă veți fi sfinți, veți avea toate calitățile necesare pentru binele sufletelor voastre și ale celor încredințate grijii voastre". Iar papa Ioan Paul al II-lea sublinia aceeași prioritate: "... Acest lucru se cere de la noi, în exercițiul slujirii noastre și în toată viața noastră, să fim cu adevărat oameni ai lui Dumnezeu... De aceea este foarte important ca noi, preoții, cei dintâi, să răspundem cu sinceritate și generozitate la acea chemare la sfințenie pe care Dumnezeu o adresează tuturor celor botezați.
Produc o mare impresie cuvintele pe care omul de știință Enrico Medi le adresa preoților: "Preoților, eu nu sunt preot și nu am fost vrednic niciodată să pot deveni. Cum de mai trăiți după ce ați celebrat sfânta Liturghie? Zilnic îl aveți în mâinile voastre pe Fiul lui Dumnezeu. Zilnic aveți o putere pe care arhanghelul Mihail nu o are... Sunteți mari! Sunteți creaturi imense! Cele mai puternice care pot exista. Preoților, vă conjurăm, fiți sfinți! Dacă voi sunteți sfinți, noi suntem mântuiți. Dacă nu sunteți sfinți voi, suntem pierduți... Preoților, noi vă vrem la picioarele altarului. De construit opere, fabrici, ziare, de alergat încoace și încolo suntem capabili noi. Dar de rugat sunteți capabili numai voi. Stați lângă altar. Mergeți și țineți-i companie Domnului".
Curaj, așadar! Nu doar declararea oficială a Bisericii și nici menționarea în calendare conferă titlul de sfințenie, ci iubirea pastorală și grija față de mântuirea sufletelor ne fac mari în fața lui Dumnezeu. Ce efect minunat produc cuvintele: Iată un preot sfânt! El poate fi recunoscut atunci când vestește cu demnitate cuvântul lui Dumnezeu, alină cu blândețe durerea bolnavilor și a nenorociților, când găsește o vorbă dulce și o mângâiere caldă pentru cel care i se deschide, când știe "să ia ștergarul și să spele picioarele semenilor...", după pilda și exemplul Învățătorului. Oare nu aceasta dorește lumea de astăzi de la preot?
Pr. Eduard Coșa