O nouă enciclică
Iubirea în adevăr
"Caritas in veritate" (Iubirea în adevăr) este titlul celei de-a treia enciclice a papei Benedict al XVI-lea, prezentată în ziua de 7 iulie la Vatican. Este vorba de un document care tratează teme sociale, propunându-și să aprofundeze unele aspecte despre dezvoltarea integrală în epoca noastră, în lumina iubirii în adevăr.
Învățăturile sociale, cunoscute și ca "doctrina socială a Bisericii", nu sunt noi. În predica lui Isus există numeroase și importante învățături despre dimensiunea socială a omului. Deja în timpurile apostolice putem găsi intervenții pline de autoritate asupra zgârceniei, cămătăriei, sclaviei, salariului injust, educației fiilor, orânduirii statale. Problemele sociale au fost o preocupare constantă din timpurile părinților Bisericii, trecând prin evul mediu, până în zilele noastre.
"Iubirea în adevărul pentru care Isus a devenit martor prin viața sa pământească și, mai ales, prin moartea și învierea sa, este principala forță propulsivă pentru adevăratul progres al fiecărei persoane și al întregii umanități" este prima frază a noului document. În cele aproape 150 de pagini, "Caritas in veritate" cuprinde o introducere, șase capitole și o concluzie.
Din document reiese o viziune pozitivă, de încurajare a omenirii ca să poată găsi resursele de adevăr și de voință pentru a depăși dificultățile. Deja în lume sunt mulți protagoniști și actori ai adevărului și iubirii. În plus, Dumnezeu, care este Adevărul, este mereu la lucru.
Nu-i lipsit de importanță că acest document a fost dat publicității în preajma întâlnirii G8 de la L'Aquila (Italia), summitul celor mai mari puteri ale planetei (8-10 iulie). Examinarea temelor tratate de summitul internațional și de enciclică arată voința de a propune unei lumi care se află într-o rapidă și dramatică schimbare o platformă de răspunsuri convingătoare.
Există totuși câteva teme mai puțin tratate sau analizate în mod generic de întâlnirea G8, care apar în mod clar în enciclică.
1. Binele comun drept călăuză, în locul profitului individual. Obiectivul exclusiv al profitului "fără binele comun ca scop ultim - subliniază papa - riscă să distrugă bogăția și să creeze sărăcie". "Dezvoltarea este imposibilă fără oameni drepți, fără operatori economici și oameni politici care să trăiască puternic în conștiințele lor apelul binelui comun. Sunt necesare atât pregătirea profesională, cât și coerența morală. Când prevalează tehnica se realizează confuzie între scopuri și mijloace, întreprinzătorul considerând ca unic criteriu de acțiune profitul maxim al producției; politicianul, consolidarea puterii; omul de știință, rezultatul descoperirilor sale".
2. Ținuta morală a societății este pentru suveranul pontif baza de plecare pentru a tutela ecologia umană și ecologia mediului. În fond, îndeamnă papa, "e necesară o schimbare efectivă de mentalitate, care să ne facă să adoptăm noi stiluri de viață". Un stil care astăzi, în multe părți ale lumii, "este înclinat spre hedonism și consumism". Problema decisivă "este nivelul moral în ansamblu al societății". "Dacă nu se respectă dreptul la viața și moartea naturală", "conștiința umană sfârșește prin a pierde ideea de ecologie umană" și cea de ecologie a mediului".
3. Benedict al XVI-lea propune reformarea ONU, pentru a lua măsurile cuvenite. Se gândește, de exemplu, la problema foamei în lume, care se înrăutățește tot mai mult: "Se întâmplă uneori că cei care sunt destinatarii ajutoarelor devin dependenți de cei care îi ajută și că săracii servesc la menținerea în viață a unor organizații birocratice extrem de costisitoare care își rezervă pentru propria susținere procente mereu mai ridicate din acele resurse care ar trebui să fie destinate dezvoltării".
4. O altă temă importantă este cea legată de mediu și de energie. Documentul îndreaptă degetul spre țările bogate. "Acumularea de resurse" din partea unor state și grupuri de putere "constituie o gravă piedică pentru dezvoltarea țărilor sărace". Comunitatea internațională trebuie, de aceea, "să descopere căi instituționale pentru a disciplina exploatarea resurselor". "Societățile avansate tehnologic pot și trebuie să micșoreze propria trebuință energetică", în timp ce trebuie "să avanseze cercetarea de energii alternative".
5. Respect pentru migranți și muncă decentă pentru toți: "Fiecare migrant este o persoană umană, posesor de drepturi ce trebuie respectate de toți și în orice situație". Papa cere ca muncitorii străini să nu fie considerați o simplă marfă și denunță legătura directă dintre sărăcie și șomaj. Cere o muncă decentă pentru toți și invită sindicatele, realități autonome și distincte de sfera politică, să-și îndrepte atenția spre muncitorii din țările unde drepturile sociale sunt încălcate.
Pentru a se realiza toate acestea, concluzia enciclicei este clară: dezvoltarea umană "are nevoie de creștini cu mâinile înălțate spre Dumnezeu în gestul rugăciunii", de "iubire și iertare, de renunțare la sine, de primirea aproapelui, de dreptate și pace".
Pr. Cornel Cadar