Apostolul neamurilor (XVII)
Râvna pentru "omul nou"
"Lăsați-vă de purtarea de mai înainte, de omul cel vechi supus putrezirii din cauza poftelor amăgitoare. Înnoiți-vă spiritul minții voastre și îmbrăcați-vă cu omul cel nou, cel creat după [asemănarea lui] Dumnezeu îndreptate și în sfințenia adevărului" (Ef 4,22-24).
Scrisoarea către Efeseni conține "sinteza cea mai vastă a învățăturii sfântului Paul", aceea a suveranității universale a lui Cristos, același pentru toți, fie evrei, fie păgâni, creator al unicului popor al lui Dumnezeu, Biserica, trupul său tainic.
În prima parte, cea doctrinară, apostolul prezintă descoperirea misterului lui Cristos (primele trei capitole): Cristos s-a jertfit pentru mântuirea tuturor; partea a doua, cea morală (celelalte trei capitole), se referă la trăirea misterului lui Cristos în Biserică, cu grijă pentru unitatea ei, în diversitatea carismelor, descrisă în capitolul al patrulea.
Un contrast grăitor este evidențiat prin omul cel vechi, al păcatului, și omul cel nou, creat după asemănarea lui Dumnezeu, în dreptate și în sfințenia adevărului. Pentru această devenire este necesară îndepărtarea falsității ("fiecare să spună fratelui său adevărul" - 4,25), iertarea ("să nu apună soarele peste mânia voastră" - 4,26), munca cinstită ("cel care a furat să nu mai fure" - 4,28) și renunțarea la orice vorbă rea (4,29).
Cu inimă mare de adevărat duhovnic, apostolul îi îndeamnă pe fiii săi sufletești: "Fiți imitatorii lui Dumnezeu ca niște copii iubiți, și trăiți în iubire, după cum și Cristos ne-a iubit pe noi și s-a oferit lui Dumnezeu pentru noi ca ofrandă și jertfă de bună mireasmă" (5,1-2).
A trăi în iubire, scrie apostolul, este sinonim cu a umbla ca fii ai luminii, în bunătate, dreptate și adevăr. Fiii luminii nu abuzează de vin "în care este desfrânare", ci, "aduc mulțumiri lui Dumnezeu Tatăl, în rugăciuni și psalmi, în numele Domnului nostru Isus Cristos" (5,20).