Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Posta redactiei -

Răspundem cititorilor

- Ne-au mai scris de sărbători: Mioara Popescu (Câmpina); Eveline Mărculescu (Galați); Maria Gherghelaș (Brașov); Cristina Koch Smeu (Piatra Neamț); Szabo Pius (Estelnic, jud. Covasna); Isidor Pascaru (Mătăsari, jud. Gorj); pr. Ștefan Ștef, (Blaj); Surorile Oblate Asumpționiste (Satu Mare); Mănăstirea Benedictină "Maica Unității" (Piatra Neamț); Surorile Franciscane (Singureni); Surorile lui Isus Răscumpărătorul (Onești); Parohia "Adormirea Maicii Domnului" (București); Comunitatea Romano-Catolică (Lugoj); Acțiunea Catolică (Iași). Fam. Marian Span (Baia Mare).
Vă mulțumim pentru urările și gândurile trimise!

- A. (Roma). Ne rugăm pentru ca iubirea milostivă despre care ne-ați scris să fie cunoscută tot mai mult. Vă mulțumim pentru rândurile trimise și pentru cele împărtășite: "Sunt o persoană consacrată, sunt o slujitoare a Iubirii Milostive pentru activitățile temporale. Această ramură a fost fondată de Maica Speranța a lui Isus în noiembrie 1957 și congregația noastră a sărbătorit jubileul de 50 de ani. Noi avem misiunea de a mărturisi prin fapte și gesturi iubirea milostivă a lui Isus acolo unde o soră sau un preot nu pot ajunge".

* Gheorghe Budău (Satu Nou, jud. Bacău). Vă mulțumim pentru scrisoarea trimisă și ne bucurăm pentru faptul că în Parohia Nicorești a avut loc sfințirea bisericii la care au participat un număr de 34 de preoți, păstorul diecezei și creștini din parohiile vecine în număr mare. Vă credem că a fost o adevărată zi de sărbătoare pentru toți. În ceea ce privește nelămurirea dv. cu privire la probleme legislative aveți răspunsul la pagina 24.

- Ioan Ioniță (Hălăucești). "A trecut încă un an foarte bun din toate punctele de vedere. Au fost și bune, au fost și rele, dar cu ajutorul celui de sus am ajuns să le trec cu bine. Am avut un an al realizărilor pe plan financiar, am avut un loc de muncă stabil și câștig destul de bine. (...) Nu am crezut că am să ajung clipa asta, după câte am îndurat și prin câte am trecut că voi avea un Crăciun fericit, dar speranța și credința mea nu au fost deșarte. (...) M-am rugat mult să ajung aceste clipe de a-l avea alături pe fiul meu, căci țin foarte mult la el".
Iată un fragment din scrisoarea dv. care arată bucuria deplină pe care ați trăit-o de sărbători având alături pe cea mai dragă ființă: fiul dv. Speranța și credința care v-au călăuzit de-a lungul anilor au dat roade și rezultatele nu au întârziat să se vadă. Noi suntem alături de dv. și vă împărtășim bucuria, dorindu-vă ca ea să dureze și în anii următori și să se manifeste cu aceeași intensitate în sufletul și în viața dv. Vă mulțumim, de asemenea, și pentru urările frumoase pe care ni le-ați făcut urându-vă, la rândul nostru, un an binecuvântat cu haruri de la Dumnezeu, cu sănătate, pace și fericire alături de toți cei dragi!

- Anton Adam (Hunedoara) "În Huși, orașul meu natal, sunt două biserici catolice: una cu hramul "Sfântul Anton de Padova" și cealaltă "Nașterea Sfintei Fecioare Maria". În revista "Lumina creștinului" poate și în alte tipărituri, bisericii "Nașterea Sfintei Fecioare Maria" nu i se respectă titulatura, ci se scrie Huși-Corni, ceea ce nu-i corect. Părintele paroh de la parohia "Nașterea Sfintei Fecioare Maria" a schimbat denumirea în acte și pe ștampilă cu cea corectă...".
Nimeni nu contestă că denumirea precizată de dv. n-ar fi corectă. În general, în publicații se folosesc denumiri scurte. Mai sunt și alte parohii în această situație, de exemplu: Onești și Onești II sau Cleja și Cleja II etc. Așadar, ambele denumiri sunt corecte. Denumirea mai scurtă a intrat în tradiție. Puțini știu de Huși "Nașterea Sfintei Fecioare Maria", însă când aud de Huși-Corni majoritatea știu despre ce parohie este vorba.

- N.N. (Arini). "Sunt o persoană în vârstă și aș dori să știu ce include simbria pe care o achităm anual. Eu știam că este pentru preot, dascăl și clopotar...".
Vizita preotului în casele creștinilor trebuie să fie un motiv de bucurie și de sărbătoare. Preotul se roagă cu membrii familiei, îi cunoaște și îi ascultă. Cu privire la simbrie, în fiecare sat condițiile sunt diferite. Comitetul bisericii împreună cu parohul hotărăsc: depinde dacă dascălul, clopotarul sau îngrijitorul sunt angajați sau trebuie să-i susțină comunitatea. Același răspuns și pentru A. (Onești) care ne întreabă ce este sfințirea caselor. În plus, îi răspundem prin experiența povestită de un preot: "Am fost cu sfințirea caselor. La oraș e diferit: îi găsești și nu-i găsești. Unul deschide ușa și spune: "Acuma v-ați găsit? Eu plec în Italia, și închide ușa". Cei care nu erau acasă te acuză că nu ai fost la ei, dar ei erau în altă parte, apoi te reprogramează. Îți dă un număr de telefon greșit și te acuză că nu l-ai sunat. După aceea îți spune: pardon, a doua zi am schimbat numărul. Altul îți dă drumul la interfon și când ajungi la ușă nu mai este acasă, a ieșit pe horn! Altul nici nu așteaptă să-i binecuvântezi casa că de cum a deschis ușa te întreabă: "Cât trebuie să dau?". Altul se uită pe vizor, vede cine este și pune copilul să spună: "A spus mama să vă spun că nu-i nimeni acasă"... Și la țară găsești pe unii care se amețesc ca să aibă curaj să-l primească pe preot... Este totuși o diferență: la sat, la sfințirea caselor este sărbătoare până ce preotul trece prin sectorul anunțat. La oraș mergi neobservat pe stradă și unii întreabă dacă suntem de la gaze sau de la apă etc. Dar are și orașul farmecul lui".

- A.I. (Reșița). "Doresc să vă întreb despre un lucru la care nu reușesc de mult timp să găsesc un răspuns. Și anume: care-i explicația necesității unei intenții pentru a celebra o Liturghie? De ce se plătesc Liturghiile? Procedează la fel și Biserica Ortodoxă? Adică și la ei pentru a celebra o Liturghie trebuie să ai neapărat o intenție? Vă rog să mă ajutați! Vă mulțumesc anticipat!".
Problema ridicată de dv. își primește răspunsul înțelegând mai întâi valoarea rugăciunilor făcute pentru alții. Pot cei de lângă noi să se roage pentru noi? Poate preotul să se roage pentru bucuriile și necazurile celorlalți? Răspunsul Scripturii și al tradiției este da. Cu atât mai mult când este vorba despre Liturghie, care este rugăciunea prin excelență.
În al doilea rând, este problema susținerii din partea credincioșilor a Bisericii și a slujitorilor ei. Conform Vechiului Testament, când se aduceau jertfe la templu o parte din acestea erau lăsate pentru susținerea slujitorilor. În Biserica primară, credincioșii aduceau oferte la Liturghie, în special pâine și vin. Ceea ce rămânea era dat preoților și o bună parte era distribuită săracilor. Prin secolele VII-VIII, darurile de bani au început să înlocuiască darurile de produse, iar scopul a devenit în principal susținerea slujitorilor. În perioada carolingiană a început să se accepte o singură donație pentru fiecare Liturghie ca să fie amintită la Liturghie o intenție specială. Practica s-a dezvoltat în secolele XI-XII și a rămas populară. În al treilea rând, dincolo de susținerea Bisericii și a slujitorilor ei, practica era unul dintre puținele moduri în care credinciosul putea avea un rol activ în Liturghie. Practica din partea credinciosului de a face o ofertă a devenit un mod de a participa la acțiunea preotului. Este, de exemplu, o ocazie de a onora memoria celor răposați, de a se ruga pentru ei, de a fi în comuniune cu ei până și în timpul celebrării euharistice. Problema intențiilor este reglementată de Codul de drept canonic în 13 canoane (945-958) în capitolul al III-lea: "Ofertele pentru celebrarea Liturghiei". Accentul canoanelor cade pe oferte, care sunt daruri făcute de credincioși Bisericii sau slujitorilor pentru anumite intenții așa cum în societate este făcută o donație în numele cuiva care trăiește sau este mort. Canoanele vorbesc, de exemplu, de a celebra Liturghia la intenția credincioșilor din partea preoților pentru cei nevoiași care nu au ce să ofere. Iată ce notează can. 946: "Credincioșii care dau ofertă ca să se aplice Liturghia la intenția lor, contribuie la binele bisericii și participă cu acea ofertă la grija bisericii în susținerea slujitorilor și a activităților proprii". Potrivit altor canoane, parohul și administratorul parohial în zi de duminică și sărbătoare de poruncă trebuie să celebreze pentru poporul încredințat. Oricum, este frumos și de recomandat pentru credincioșii care participă și se roagă împreună cu preotul la Liturghia care se celebrează pentru ei să se spovedească și să se împărtășească. În Biserica Greco-Catolică și în Biserica Ortodoxă există o practică diferită, care se prezintă, de obicei, sub forma pomelnicelor și a acatistelor.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat