Urcând treptele mântuirii...
Despre sacramentul Reconcilierii, adică al împăcării omului cu Dumnezeu, cel mai potrivit ar fi să vorbească un preot. Printre oameni, nimeni altul în afară de el nu cunoaște atât de aproape păcatele credincioșilor. Și mai mult încă, nimeni altul în afară de el nu poate spune păcătosului: "Eu te dezleg de păcatele tale în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh".
Îndrăznesc totuși să scriu aceste rânduri ca unul care se află de partea cealaltă a scaunului de spovadă, printre păcătoșii care au nevoie de iertare. Cred că una dintre problemele cele mai dificile care se pune conștiinței credincioșilor este următoarea: Cum e posibil ca, o dată iertat de Dumnezeu, printr-o spovadă bună, cu dorința sinceră și hotărârea fermă de a nu mai păcătui, păcatul pe care l-am crezut alungat definitiv din propria viață să reapară după un timp, încă o dată și apoi de nenumărate ori, făcând necesare tot atâtea mărturisiri ulterioare? Reflectând pe marginea acestui aspect, rămâi descumpănit în fața unei atari vulnerabilități a ființei umane și te întrebi sceptic ce valoare mai au propunerile noastre de îndreptare de vreme ce căderile nu întârzie să apară. Nu mă refer aici la păcatele grave, ci la infidelitățile de fiecare zi față de Dumnezeu prin care îi întoarcem spatele lui și aproapelui și care de cele mai multe ori poartă pecetea egoismului.
Pentru cel care se angajează în mod serios pe un drum de purificare și convertire a vieții dinspre egoism spre iubire, spovezile, deși imperfecte, dacă se poate spune așa, în ordinea rezultatului imediat, au o mare eficacitate. E suficient să ne gândim numai la ce s-ar întâmpla dacă s-ar renunța cu totul la această practică. Și apoi e nevoie de multă răbdare pentru ca roadele să fie vizibile. Bobul de grâu care moare în pământ aduce mult rod, dar nu imediat. Asemenea lui, creștinul moare treptat pentru păcat, renunță la egoism pentru a se deschide în iubire lui Dumnezeu și aproapelui. Iar acest proces de adevărată înviere a omului împreună cu Cristos, dincolo de exigențele luptei pe care o presupune alături de el sub stindardul crucii împotriva uneltirilor Diavolului, necesită din start conștiința păcatului propriu și a fragilității umane și acceptarea cu umilință a faptului că, în acest demers, dincolo de hotărârile personale și forțele proprii, cu mult mai important este harul lui Dumnezeu oferit în mod gratuit prin sfintele sacramente: Spovada și Împărtășania. Schimbarea, de cele mai multe ori are loc gradual, în timp. Cu toții am vrea ca haina albă primită la Botez să rămână veșnic imaculată și o dată cu ștergerea păcatului strămoșesc, apa Botezului să ne păstreze curați sufletește pentru totdeauna. Dar știm prea bine că acest lucru nu se întâmplă.
Ca oameni, resimțim în timp, pe propria conștiință am putea spune, consecințele nefaste ale păcatului de neascultare al lui Adam. Dar, în același timp, suntem răscumpărați de Isus Cristos, mielul de Paște care a fost jertfit și a înviat pentru ca noi să nu mai fim sclavii păcatului. Privind realitatea din această perspectivă putem fi siguri că oricând ne putem încredința iubirii milostive a lui Dumnezeu, prin mijlocirea Mariei cea plină de har, având speranța că lumina lui Cristos va risipi întunericul din inima noastră, iar Duhul Sfânt, Mângâietorul, va restabili în noi frumusețea chipului lui Dumnezeu după care am fost creați.
Ciprian Nesimuca