- Anul Sfintei Scripturi - |
Creația
O dată cu inaugurarea Anului Bibliei în Dieceza de Iași (27 noiembrie 2005 - 26 noiembrie 2006), s-au stabilit și 12 teme biblice care vor fi prezentate în biserici, de regulă în duminica a treia a fiecărei luni. Oficiul pentru Evanghelizare și Pastorație Biblică propune a treia temă care tratează despre creație.
Sfânta Scriptură oferă un răspuns la întrebările fundamentale ale oamenilor. Capitolele 1-11 din Cartea Genezei se ocupă cu începuturile lumii și ale omenirii, texte în care găsim o explicație "teologică" a începuturilor lumii și omului. Dincolo de diferențe, există câteva intuiții fundamentale despre lume și om dintre care reliefăm câteva.
1. Cum a început lumea
La începutul Bibliei este descris cum a început să existe lumea noastră. Este un text teologic, de aceea nu putem aplica acestor capitole criteriile de cercetare ale științei moderne. În mod esențial textul afirmă că la începutul creației se află Dumnezeu, care creează lumea prin cuvânt.
2. Bunătatea creației și revelarea lui Dumnezeu prin creație
O altă idee fundamentală din Gen 1 este bunătatea creației, exprimată de Dumnezeu la sfârșitul fiecărei zile din timpul creației; numai după crearea omului, la sfârșitul celei de-a șasea zi, Dumnezeu constată că lucrurile erau foarte bune (Gen 1,31). Tema bunătății și frumuseții creației se regăsește și în alte texte ale Scripturii.
3. Crearea omului
Conform Gen 1,26-27, omul a fost creat după "chipul" și "asemănarea" lui Dumnezeu, termenul chip implicând o similitudine fizică, iar termenul asemănare părând să atenueze sensul termenului chip. Acest raport al omului cu Dumnezeu îl diferențiază de animale.
În gândirea biblică femeia nu este considerată sub demnitatea bărbatului. Opera creației lui Dumnezeu, bărbatul și femeia, este dublă în structură, dar unică în misiune și în demnitate. Omenirea este imaginea lui Dumnezeu întrucât este bărbat și femeie; adevărata imagine divină este persoana umană.
4. Misiunea încredințată primilor oameni
Munca intră în scenă înaintea păcatului primilor oameni și, chiar dacă omul nu ar fi păcătuit, tot ar fi trebuit să lucreze, conform Gen 2,15. Paradisul nu presupune o petrecere idilică și continuă a timpului fără exigența datoriilor zilnice. Munca nu este o condamnare, ci o demnitate; numai păcatul o alienează și o face dificilă.
5. Păcatul originar și speranța viitoare
În Gen 3 este explicată drama căderii omului în păcat. Porunca lui Dumnezeu limitează posibilitățile omului. "A fi ca Dumnezeu" și "a cunoaște binele și răul" (Gen 3,5) depășește capacitățile omului. Aici este diferența esențială între om și Dumnezeu, creator și creatură. Urmările neascultării sunt descrise ca recunoașterea goliciunii. Interdicția de a mânca din acel pom se referă la faptul că omului i se interzice tocmai refuzul de a fi om și dorința de a se face pe sine Dumnezeu. Înțelepciunea lui Dumnezeu nu poate fi furată, deoarece Dumnezeu o dăruiește celui care îl iubește sau, așa cum se exprimă Biblia, celui care se teme de el (Prov 3,18). Încălcarea poruncii lui Dumnezeu este cunoscută sub numele de păcatul originar. Păcatul constă în voința de a determina, în virtutea propriei naturi, ceea ce este bine și ceea ce este rău. Este vorba de o triplă vinovăție: autonomia etică, abuzul de viață și abuzul de putere.
După căderea în păcat, Dumnezeu nu abandonează omul, ci îi deschide perspectiva speranței și a victoriei viitoare (Gen 3,15) prin intermediul unei "descendențe", termen folosit în Sfânta Scriptură în context mesianic, sfântul Paul individualizându-l pe acest descendent în persoana lui Cristos (Gal 3,19).