Răspundem cititorilor
- Veronica Bartoluzi (București). Poezia "Invocație" pe care ne-ați trimis-o va fi publicată la un moment potrivit.
- Liliana Adam (Luizi-Călugăra). "Iubirea lui Dumnezeu este aproape de mizeria umană. Dumnezeu știe să pună degetul în rana noastră pentru ca să nu ne doară, să ne vindece... V-ați gândit vreodată câți dintre creștini citesc cuvântul lui Dumnezeu? Și câți îl practică? Vă spun eu că mulți citesc cuvântul lui Dumnezeu și nu-l înțeleg. Nu-l înțeleg și îl citesc doar să fie citit. Aici trebuie să lucreze harul lui Dumnezeu. Cristos și-a arătat iubirea sa pentru noi prin dăruire, căci el dacă nu ar fi murit pentru noi, noi nu am fi mântuiți; el dacă nu și-ar fi dat viața pentru noi, atunci acest lucru nu s-ar fi numit iubire, dăruire. Dăruindu-ne unii altora putem forma prietenia. Prietenii pun totul în comun: bucuria, durerea, viața și mai ales eforturile de a deveni mai buni. Astfel putem dărui bunătatea. Saint-Exupéry spunea că "a iubi nu înseamnă a se privi unul pe celălalt, ci a privi amândoi în aceeași direcție"".
Faptul că te apleci asupra textelor biblice, trăgând învățăturile necesare, dovedește că pentru tine acestea sunt hrană spirituală. Pildele pe care Isus le spune ucenicilor săi ne sunt adresate și nouă deopotrivă, ele îndemnându-ne la meditație și la a ne trăi viața avându-l ca model pe Isus Cristos. Foarte frumos este și eseul despre iubire. Îți mulțumim pentru scrisorile trimise și îți dorim ca viața ta să fie trăită mereu în această iubire infinită a lui Dumnezeu.
- Alexandra Morogan (Bacău). "Sfânta Scriptură ne relatează despre multe adevăruri, începând cu nașterea, moartea, învierea și înălțarea lui Isus Cristos... Apostolul Toma nu a dat crezare cuvintelor celorlalți apostoli cu privirea la învierea lui Isus. După opt zile, Isus i s-a arătat lui Toma și i-a spus: "Fericiți sunt cei care cred fără sa fi văzut" (In 20,29)".
Ne bucură nespus de mult să vedem că citiți Biblia, mai ales că anul acesta este declarat Anul Bibliei. Ne dorim ca toți creștinii să vă urmeze exemplul și să-și potolească setea bând din acest izvor de apă vie, plin de înțelepciune și de învățături, așa cum bine ați remarcat și dv.
- Mihaela (Italia). "Mă numesc Mihaela, am 29 de ani și e a nu știu a câta oară când doresc să vă scriu, dar mereu începeam și apoi lăsam totul baltă. Am neapărat nevoie de un sfat, un gând bun care să-mi dea speranță de a merge mai departe. Am avut prieteni cu care am vorbit, au fost destui cu care am avut o relație mai scurtă sau mai lungă, dar în majoritatea cazurilor vina a fost a mea pentru că îmi venea așa dintr-o dată să le spun că nu mai vreau să fim împreună. Mama văzând că fug mereu de prietenia băieților a zis că ceva nu-i în regulă, așa că am fost pe la vrăjitoare și mi s-a spus că am cununiile legate și făcut cu pământ de la morți pentru a fi ca și moartă, de a nu avea chef de viață. Am plătit la două vrăjitoare și la un preot pentru a-mi desface vrăjile, dar nimic nu a funcționat".
Amestecul vrăjitorie, preoți înseamnă a te apropia mult de ceea ce Scriptura numește "a sluji la doi stăpâni". De aceea, sfatul nostru este de a merge la un preot, care să-ți dea îndrumările necesare și să te ajute să te spovedești. Pentru că te-ai îndepărtat de Dumnezeu, te încurci mult în hățișurile lumii. Numai el, care te iubește și te ocrotește, îți poate da puterea necesară de a ieși din acest cerc vicios în care trăiești. Trebuie să dorești tu însăți schimbarea în bine și să te rogi pentru aceasta. Nu continua cu vrăjitoarele și nu căuta soluții care să te îndepărteze de Dumnezeu. Desigur, ne vom ruga și noi pentru tine. Numai avându-l prieten pe Cristos vei putea să înțelegi ce înseamnă prietenia cu un băiat și s-o prețuiești.
- H. Totoescu (Suceava). "Doresc să se acorde mai multă atenție vârstnicilor - eventual a se înființa o zi mondială a lor. Neputincioși și neajutorați, ei devin de multe ori o povară nu prea plăcută, ne mai ținându-se cont de meritele lor, de contribuția lor la existența societății".
Este bine știut proverbul "Dacă n-ai un bătrân să ți-l cumperi". Ferice de cei care au bătrâni în preajma lor, în casele lor, care se bucură de experiența lor și se hrănesc cu înțelepciunea lor. Aveți dreptate când creionați meritele lor, incontestabile pentru noi și pentru societate. Nu știm dacă stabilirea unei Zile Mondiale a celor de Vârsta a Treia ar îmbunătăți situația... Oricum sunt zile care conduc la a-i omagia și prețui pe cei în vârstă. Una dintre ele este comemorarea Sfinților Ioachim și Ana (26 iunie). Vă recomandăm într-un mod deosebit să citiți Scrisoarea către bătrâni a lui Ioan Paul al II-lea (apărută la Editura "Presa Bună", 1999).
- A. (Dărmănești). "Sunt o persoană din Dărmănești, jud. Bacău și am stat de vorbă cu foarte multe persoane de la noi din localitate, cu femei, bărbați, tineri și nu am putut să las să treacă cu vederea atâtea vorbe frumoase și de laudă adresate preoților din parohia noastră. Noi, comunitatea din Dărmănești, vrem să mulțumim părintelui paroh și părintelui vicar pentru tot ceea ce au făcut pentru noi, mai ales cu ocazia Zilei Tineretului din ziua de 7 mai. Acești preoți au făcut să coboare în parohia noastră un colț de rai, așa au făcut de frumos; eu, de exemplu, am fost sâmbătă seara, 6 mai, la biserică și mi-au dat lacrimile. Totul era atât de aranjat, atât de curat și frumos, tot colțișorul era împodobit cu buchete de flori și oriunde îți aruncai ochii era un colț de rai. Pentru tot ce au făcut și vor mai face pentru noi vrem să le mulțumim și să-i felicităm. Nu le-am uitat nici pe surorile care lucrează atât de frumos în parohia noastră. Este foarte puțin din partea noastră, dar vrem să le mulțumim din suflet tuturor. Bunul Dumnezeu să-i răsplătească și să le dea în continuare harurile necesare!".
Ne bucură să aflăm că multe persoane din parohia dv. spun vorbe frumoase și de apreciere la adresa preoților și a surorilor. Faptul că totul a fost minunat cu prilejul Zilei Tineretului este un prilej de a-i mulțumi Domnului și de a face ca tot mai mulți tineri să-l găsească pe Cristos Domnul. Sprijiniți-i în continuare pe cei care vă slujesc în tot ceea ce vor să facă spre folosul comunității.
- Ioan Cojan (Traian, NȚ). "Anul sfânt închinat Sfintei Scripturi face să aprofundăm cu mai multă atenție unele episoade din Biblie și din cateheză unde putem întâlni texte pe care noi, oameni simpli, le putem înțelege mai greu. În Biblie citim că Dumnezeu a spus: "Să-l facem pe om după chipul și asemănarea noastră". Catehismul ne spune că Dumnezeu este duh, nu are trup și de aceea nu-l putem vedea. Aceste două cărți care ne vorbesc în mod diferit despre chipul și asemănarea lui Dumnezeu ne pun într-o dilemă de a nu putea înțelege mare lucru. Aceste două feluri de relatări... ne pun în situația să credem că deosebirile dintre Biblie și Catehism constituie un mister unde omul cu mintea lui atât de limitată nu poate pătrunde, dar el crede și știe că fiecare mister constituie un adevăr de credință care stă la baza ideologiei creștine. Rămâne totuși o întrebare: există vreo explicație dintre deosebirile de relatări dintre Biblie și Catehism cu privire la chipul și asemănarea lui Dumnezeu?".
În Catehismul Romano-Catolic la numărul 362 scrie: "Persoana umană, creată după chipul lui Dumnezeu, este o ființă în același timp trupească și spirituală. Relatarea biblică exprimă această realitate într-un limbaj simbolic, afirmând că "Dumnezeu l-a plăsmuit pe om luând țărână din pământ și a suflat în fața lui suflare de viață și s-a făcut omul ființă vie" (Gen 2,7). Așadar, omul în totalitatea lui este voit de Dumnezeu. Cuvântul suflet desemnează adesea în Sfânta Scriptură viața umană sau persoana umană în întregime. El semnifică însă și tot ceea ce este mai intim în om și de mai mare valoare, prin care este în mod deosebit chip al lui Dumnezeu: "suflet" înseamnă principiul spiritual din om. Trupul omului este părtaș de demnitatea de "chip al lui Dumnezeu": este trup omenesc tocmai pentru că este însuflețit de sufletul spiritual; persoana umană în întregimea ei este menită să devină - prin trupul lui Cristos - templul Duhului Sfânt: Unitate de trup și suflet, omul, prin însăși condiția sa trupească, sintetizează în sine elementele lumii materiale, astfel încât acestea, prin el, își ating culmea și își înalță glasul pentru a-l lăuda în libertate pe creator. Ca atare, nu îi este îngăduit omului să disprețuiască viața trupului, ci, dimpotrivă, este obligat să-și considere bun și vrednic de cinste trupul deoarece este creat de Dumnezeu și trebuie să învie în ziua de apoi. Unitatea sufletului și a trupului este atât de profundă, încât sufletul trebuie considerat "forma" trupului; adică, trupul alcătuit din materie este un trup omenesc și viu numai grație sufletului spiritual; în om, spiritul și materia nu sunt două naturi unite, ci unitatea lor formează o unică natură. Biserica învață că fiecare suflet spiritual este nemijlocit creat de Dumnezeu - nu este "produs" de părinți; ne învață de asemenea că este nemuritor: el nu piere o dată cu despărțirea de trup prin moarte, ci se va uni din nou cu trupul la învierea de apoi. Uneori se întâmplă să se facă distincție între suflet și spirit. Astfel, sfântul Paul se roagă pentru ca "ființa voastră întreagă, spiritul și sufletul și trupul să se păstreze fără prihană pentru venirea Domnului" (1Tes 5,23). Biserica învață că această distincție nu introduce o dualitate în suflet. "Spirit" înseamnă că omul este rânduit încă de la crearea sa spre scopul său supranatural, iar sufletul său este capabil de a fi înălțat în mod gratuit la comuniunea cu Dumnezeu. Tradiția spirituală a Bisericii insistă, de asemenea, asupra inimii, în sensul biblic de "adânc al ființei" (Ier 31,33) unde persoana se decide sau nu pentru Dumnezeu".