În prim plan: misionarul
Am fost pe urmele misionarilor din nordul Kenyei - între 29 octombrie și 18 noiembrie 2002 împreună cu Preasfințitul Aurel Percă și părintele Pavel Chelaru - și vreau să vă împărtășesc impresiile avute.
Pentru un copil, tata, mama și toți cei din jur, îi apar mari; despre cei ce sunt departe, are doar idei vagi. Dar când din înaltul cerului îi vine chemarea de a fi misionar, cei de departe - oamenii care nu-l cunosc pe Dumnezeu - îi apar mari și trebuie luați în seamă fiindcă sunt capodoperele Creatorului. Dumnezeu descoperă celui chemat măreția sufletească a păgânilor. Sunt negri, arși de soare, dar le lipsește "Soarele care răsare din înălțime" (Lc 1,78). Misionarul - care și-a deschis inima pentru caritatea Duhului Sfânt (cf. Rom 5,5) - se dăruiește slujirii lui Dumnezeu - "care locuiește în înaltul turn al credinței" - fără a ține seama de "așa-zisele probleme mari și importante" ale acestei lumi, ci le consideră "jocuri de copii". Preferă să se joace cu copiii păgâni prin nisip, pentru a le face sufletele mari și strălucitoare ca stelele cerului. Toate nenorocirile pustiului, deșertului, satanei, munților vulcanici etc. "nu-i sperie mai mult decât înțepăturile unui țânțar". "Este atât de frumos - spunea un misionar - să-i înveți pe acești copii rugăciunea Tatăl nostru și să trăiești din fericirea lor când află că sus în cer este cineva care îi iubește și-i va face fericiți pentru totdeauna".
Numai mergând aproape de misionari și de cei pe care îi evanghelizează poți experimenta măreția acestei chemări.
Isus și-a ales ucenici pe care i-a trimis să ducă vestea cea bună la toată făptura (cf. Mt 28,19-20). De aici putem deduce că orice preot devine apostol când își ia răspunderea ministerului sacerdotal, adică de a vesti evanghelia, de a celebra sfânta Liturghie, de a administra sfintele taine și de a conduce poporul lui Dumnezeu spre portul mântuirii. Și totuși cred că unui misionar i se dă o chemare mai mare decât unui preot, unui apostol. M-am întrebat de ce Isus nu l-a chemat și nu l-a ales pe Saul din Tars ca pe ceilalți ucenici, ci l-a făcut vas ales printr-o chemare specială pe drumul spre Damasc (cf. Fap 9,1-16). Din Saul a devenit Paul, cel mai mare misionar. Dacă cei 12 apostoli și-au început misiunea lor cu fiii lui Israel, asemenea Învățătorului lor (cf. Mt 15,24) și apoi cu toată lumea, Saul este chemat "să poarte numele meu - spune Domnul - înaintea păgânilor și a împăraților și a fiilor lui Israel" (v. 15) și Domnul se angajează personal să-i arate câte trebuie să sufere pentru numele său (v. 16).
Când eram copil am citit mai multe relatări despre misiuni din colecțiile: Micul misionar, Istorioare morale, Lumina creștinului, Viața etc., și în fantezia mea mă vedeam deja în pădurile tropicale printre sălbatici și canibali. Din fantezie se naște spiritul de aventură, caracteristic doar unui temperament coleric, dar nu-i suficient, ci trebuie să vină chemarea din locuința înaltului turn al credinței și să fie bazată pe sfințenia vieții, cum îi spunea guvernatorul Festus sfântului Paul: "Paule, ești nebun! Învățătura ta cea multă te duce la sminteală" (Fap 26,24). Deși în fața lui Festus, sfântul Paul tăgăduiește că este nebun, fiindcă spune "cuvintele adevărului și ale înțelepciunii" (id. v. 25), totuși în fața corintenilor recunoaște că pentru Cristos se comportă ca un nebun (cf. 2Cor 12,11). Am ajuns la concluzia că acela care merge în misiune, numai dintr-un spirit de aventură, sfârșește în descurajare; acela care merge numai din spirit de sfințenie, se îmbolnăvește repede; numai acela are spirit de misionar care înțelege chemarea în spirit de credință, de aventură și de sfințenie, disponibil de a deveni nebun pentru Cristos.
Pr. Anton Dancă