Artă și cateheză
Congres despre cateheză
În perioada 22-27 mai în orașul Verona, Italia, a avut loc Congresul Echipei Europene de Cateheză pe tema: "Artă și cateheză". Lucrările congresului s-au ținut în renumitul centru veronez "Casa Carraro" aflat în imediata apropiere a Adigelui. Au participat 65 de membri din 20 de țări, țara noastră fiind reprezentată de Nicoleta Marțian (Cluj-Napoca) și pr. Mihai Roca (Iași).
Programul congresului a fost structurat în așa fel încât să răspundă cât mai bine posibil tematicii alese. Diversitatea în propuneri a fost unul din punctele cheie ale organizatorilor, care l-au avut ca și coordonator pe fratele Enzo Biemmi. Momentele de expunere a conferințelor au fost alternate cu cele de mărturie personală a unor membri ai echipei, ca de exemplu Margaret Foley (Anglia), Luisa Mazzarello (Italia), Chantal van der Plancke (Belgia), cu cele de cunoaștere a patrimoniului cultural al orașului gazdă prin vizitarea bazilicii "Sfântul Zeno", a catedralei dedicată sfintei Fecioare Maria, a muzeului de la Castelvechio sau a amfiteatrului roman, dar și a frescelor din viața lui Isus din capela "Scrovegni" din Padova pictate de Giotto, și cu momentele de lucru în grupuri restrânse. Dintre expunerile prezentate merită menționate într-un mod deosebit cea a lui Timothy Verdon (Italia): "Arta în dimensiunea sa antropologică și ca loc al experienței spirituale", a lui Jean Pirotte (Belgia): "Imaginea: o armă în arsenalul catehetic sau un sistem de mediere cu divinul" și a lui Eckhard Nordhofen (Germania): "Arta în propunerea catehetică".
Pe parcursul discuțiilor au revenit cu o anumită insistență anumite întrebări cum ar fi: Cum să realizăm o cateheză folosindu-ne de artă? Cum se poate face legătura între arta tradițională și arta contemporană? Ce importanță și ce influență are kitschul în cateheză? Care este relația între artă și cultură?
Ca un posibil parcurs didactic pentru folosirea artei în cateheză, din cadrul cultural italian a fost propus un model în patru etape care se aseamănă într-o anumită măsură cu cel din "lectio divina":
I. Momentul didactic: Ce văd? (persoane, culori, fundal, relații etc.).
II. Momentul interpretativ: Ce mesaj îmi comunică? Aprofundarea poate fi făcută cu ajutorul cuvântului lui Dumnezeu sau cu alte elemente din "traditio fidei".
III. Momentul contemplativ: Ce sentimente trezește în mine?
IV. Momentul expresiv: Ce răspuns pot să dau? (rugăciune, cântec).
Printre concluziile finale care s-au impus pot fi menționate:
- Arta nu poate fi instrumentalizată; ea a trezit și va ridica mereu noi întrebări și provocări.
- Trebuie realizată mereu o punte de legătură între arta din trecut și arta contemporană. Dacă arta tradițională se află la o anumită distanță de oamenii de astăzi, pentru arta modernă registrele de interpretare nu întotdeauna sunt cunoscute și accesibile.
- În realizarea catehezei limbajul artei din pictură, sculptură, muzică, literatură, teatru etc. trebuie să câștige un spațiu tot mai vast.
- Relația artă-creativitate în cadrul unui demers catehetic este de o importanță fundamentală pentru o autentică mărturie de credință.
- Pentru folosirea artei în cateheză se impun respectarea anumitor principii cum ar fi: evitarea folosirii instrumentale a artei percepută ca un ajutor didactic și o relație corectă față de creația artistică printr-o atitudine de ascultare, dialog, respect.
La încheierea congresului a fost reales ca președinte al Echipei Europene de Cateheză părintele André Fossion și s-a propus ca următorul congres, care se ține din doi în doi ani, să fie organizat în Țările de Jos sau în Ungaria.
Pr. Mihai Roca