Sâmbăta, 27 aprilie 2024
Sfânta Zita
fecioară
Lucca, unde Zita a practicat timp de aproape cincizeci de ani umila meserie de servitoare, și-a ales-o ca patroană, și deja în timpul lui Dante, care o citează în Commedia sa la treizeci de ani după moarte, numele său era una cu orașul toscan: vorbind despre un magistrat din Lucca, sau mai degrabă un diavol negru, Dante se limitează să-l identifice cu "un bătrân al sfintei Zita". Zita, născută în anul 1218 la Monsagrati, un sat din apropiere de Lucca, provenea dintre oamenii săraci de la țară, ale căror tinere, pentru a-și face zestre sau cel mai adesea pentru a nu mai fi povară pentru familie, erau date spre a sluji la o familie din oraș.
Înainte de actualele progrese sociale profesiunea de servitoare echivala cu servitutea (și "slujnicele" erau numite "colf"). Zita, lăsată la numai doisprezece ani în slujba familiei luccheze Fantinelli, a acceptat cu seninătate condiția sa socială, fiind foarte conștientă că slujind familia care o găzduia îl slujea pe Dumnezeu, din iubire față de care acționa, și tolera orice bădărănie, fie din partea stăpânilor, care mai întâi au tratat-o cu nejustificată severitate, fie din partea tovarășilor de muncă, geloși față de zelul și totalul ei dezinteres.
Era darnică în ceea ce privește pomenile făcute săracilor care băteau la poarta bogatei locuințe Fantinelli, dar dădea din al său, pentru că trăia cu multă chibzuință și agoniseala, pe care o punea deoparte se revărsa ca niște pârâiașe, pentru a înroura plăgile abandonării și ale nedreptății. Se povestește că o tovarășă de muncă, invidioasă din cauza stimei, pe care Zita știuse să și-o câștige (depășind primele încercări umilitoare, i-a fost încredințată conducerea casei), o acuzase la stăpân că dă prea multe lucruri săracilor. Într-adevăr, într-o zi Zita este surprinsă în timp ce ieșea din casă cu șorțul plin, pentru a se duce să viziteze o familie nevoiașă. La întrebarea stăpânului a răspuns că ducea flori și ramuri. Și lăsând în jos marginile șorțului, a căzut o ploaie de flori la picioarele sale.
Toată viața sa a fost un simbolic florilegiu de virtuți creștine drept dovadă că în orice condiție socială există loc actualizarea sfaturilor evanghelice. Virtuțile sale au impus-o, pe când era în viață, admirației celor care se aflau în preajma ei și după moarte, care a avut loc la 27 aprilie 1278, au dat naștere la o mișcare de neoprit în rândul devoțiunii populare. Mormântul său din bazilica "Sfântul Fredian", care păstrează și acum trupul său, rămas neputrezit până la ultima recunoaștere făcută în anul 1652, a fost întotdeauna loc de pelerinaje. Cultul său a fost aprobat în mod solemn la 5 septembrie 1696, de către Inocențiu al XII-lea. Pius al XII-lea a proclamat-o patroană a servitoarelor.
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)