Luni, 5 februarie 2024
Sfânta Agata
fecioară și martiră (comemorare)
Cultul liturgic al sfintei martire cataneze datează din antichitate: ajunge până cel puțin în secolul al V-lea, când papa Simmacus i-a dedicat o biserică pe via Aurelia (in fundum lardarium). Pare să fi fost sfântul Grigore cel Mare cel care a inclus, după un secol, numele martirei în canonul sfintei Liturghii. Dar despre martiră, foarte populară mai ales în Italia de sud și mai ales în Sicilia, posedăm foarte puține elemente istorice sigure: printre acestea locul de naștere, Catania, chiar dacă timp de multe secole această cinste a fost pretinsă de Palermo: oricum, în ambele provincii numele de Agata este cel mai frecvent în onomastica locală.
Izvoarele istorice sunt unanime și în ceea ce privește data martiriului. Însă toate celelalte informații provin din izvoare nu cu totul demne de luat în seamă, chiar dacă nu sunt cu totul lipsite de veridicitate intrinsecă, după cum este just să gândim despre tradițiile populare. Din aceste relatări aflăm că tânăra martiră cataneză aparținea unei nobile și bogate familii. Bogățiile sale, unite cu o extraordinară frumusețe, au sfârșit prin a atrage atenția consulului Quintian însuși, care a cerut-o de soție. Dar Agata promisese deja viața ei unui alt mire, Cristos. Consulul, foarte hotărât în propunerea sa, nu s-a pierdut cu firea și a recurs chiar la serviciile unei renumite proxenete, cu numele semnificativ de Afrodisia. Femeia, prevăzută cu toate băuturile considerate magice sub aspect erotic pe care bruta mentalitate populară le consideră cei mai eficace pețitori, a folosit toată măiestria sa, pentru ca Agata să se îndrăgostească de pretendent. Dar foarte curând Afrodisia a trebuit să declare învinsă de credința și puritatea acelei fete.
Însă Quintian nu a acceptat în mod pasiv această nouă înfrângere. De la iubire a trecut la ură (trecerea fiind foarte scurtă) și a încercat să o înfricoșeze pe tânără prin amenințări care nu au dat rezultat și pe care, de aceea, le-a dus la îndeplinire. Dată pe mâna călăilor, Agata a fost expusă unor cruzimi îngrozitoare, povestite cu un remarcabil simț al adevărului de către tradițiile populare. Quintian s-a înverșunat să chinuie sânii tinerei, care a izbucnit prin celebra aclamație: "Crudule tiran, nu-ți este rușine să chinui la o femeie chiar acel sân din care de copil ai supt viața?..."
Mistuită în sfârșit de cărbunii aprinși pentru că a rezistat poftelor pretendentului, sfânta Agata este invocată de către orașul în care s-a născut ca protectoare contra violenței lavei incandescente a vulcanului Etna, care, potrivit tradiției, și-a încetat în mod miraculos erupțiile, la un an după martiriul Agatei, care a avut loc în jurul anului 250.
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)