Duminică, 8 decembrie 2024
Neprihănita Zămislire a sfintei Fecioare Maria
(solemnitate)
Păcatul original, această realitate misterioasă și pentru noi puțin evidentă, întrucât înseamnă o continuare a vinovăției protopărinților în noi toți este considerat astăzi în excepția sa cea mai însemnată sau mai bine zis în privilegiul deosebit acordat Mariei, care a fost ferită de el încă din primul moment al existenței sale umane. Valoarea doctrinală a acestei festivități este arătată în rugăciunea de la celebrarea liturgică, care subliniază privilegiul acordat viitoarei Mame a lui Dumnezeu: "O Dumnezeule, care prin Neprihănita Zămislire a Fecioarei ai pregătit Fiului tău o locuință vrednică de el...", și însăși natura acestui privilegiu, care nu înseamnă o separare a Mariei de răscumpărarea universală înfăptuită de Cristos: "Tu care ai ferit-o de orice pată în vederea morții Fiului tău...".
Înainte ca Pius al IX-lea prin bula Ineffabilis Deus din 1854 să definească în mod solemn dogma Neprihănitei Zămisliri, în ciuda ezitărilor unor teologi, care puteau să facă apel doar la sfântul Toma de Aquino, existase o dezvoltare nu numai a devoțiunii populare față de Neprihănita, dar și în ceea ce privește intervențiile papilor în favoarea acestei celebrări. Înainte de includerea în calendarul roman a sărbătorii în 1476, aceasta apăruse în orient deja în secolul al șaptelea, și în același în Italia de sud supusă bizantinilor.
În 1570 Pius al V-lea a publicat noul "Oficiu" și în sfârșit în 1708 Clement al XI-lea a extins sărbătoarea, devenită de poruncă, la toată creștinătatea. Dar deja de la începuturile creștinismului Maria este cinstită de către credincioși drept "Cu totul sfântă" ("panaghia") și în prima schiță a sărbătorii liturgice a Zămislirii, anterioară secolului al VII-lea, se notează, dacă nu mărturisirea explicită a scutirii de vinovăția originală, măcar o convingere echivalentă din punct de vedere teologic. "Potuit, decuit, ergo fecit", argumentase un ilustru teolog medieval: "Dumnezeu putea să o facă, se cuvenea să o facă, deci a făcut-o!". Din iubirea infinită a lui Cristos față de Mamă, pe care a pre-răscumpărat-o și copleșit-o cu Duhul Sfânt din primul moment al existenței sale, a derivat acest privilegiu singular pe care îl celebrează astăzi Biserica pentru a ne face să medităm nu numai asupra frumuseții inefabile a sufletului Mariei, dar și asupra frumuseții fiecărui suflet sfințit prin harul răscumpărător al lui Cristos.
La patru ani după proclamarea dogmei Neprihănitei Zămisliri, Fecioara apare sfintei Bernadette Soubirous. Copilei care întreba cu timiditate: "Doamnă, sunteți așa de bună să-mi spuneți numele dumneavoastră?", Maria a răspuns: "Eu sunt Neprihănita Zămislire".
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)