Luni, 28 octombrie 2024
Sfinții Simon și Iuda
apostoli
(sărbătoare)
Despre Simon, cel mai necunoscut dintre toți apostolii, Sfânta Scriptură păstrează numai numele, împărțit cu un alt Simon. Pentru a-l distinge de Simon Petru, evangheliștii Matei și Marcu îi dau supranumele de "Zelotul" sau Cananeul. Apelativul poate indica fie orașul de proveniență (Cana), fie semnul distinctiv al apartenenței la partidul "Zeloților", "conservatorii" tradițiilor ebraice. Nu știm nimic despre circumstanțele care se referă la chemarea sa. Simon, necunoscutul, este totuși întotdeauna apostolul Domnului, prototipul atâtor ucenici fără nume, care lucrează toată viața în via Domnului și luptă în tranșeele credinței nu în vederea unei mențiuni de onoare, dar pentru triumful Împărăției lui Dumnezeu.
Ca și alți apostoli, și Simon a parcurs căile evangheliei "fără desagă, fără bani, predicând Împărăția cerurilor; și a vindecat bolnavi, a înviat morți, a curățit leproși și a alungat spirite rele", fiind "zelos" în tinerețe față de tradițiile ebraice, iar acum "zelos" și umil slujitor al evangheliei. Simon, după unele informații nesigure relatate de istoricul Eusebiu, pare să fi fost succesorul lui Iacob la catedra din Ierusalim, în anii tragicei distrugeri a orașului sfânt. Și activitatea sa dincolo de hotarele Palestinei este dedusă din legendarele Acte ale lui Simon și Iuda, după care cei doi apostoli au parcurs împreună cele douăsprezece provincii ale imperiului persan. Alte izvoare îi atribuie lui Simon, Libia și Mauritania. După o însemnare a lui Egesipp, apostolul ar fi suferit martiriul în timpul stăpânirii lui Traian, în anul 107, la frumoasa vârstă de o sută douăzeci de ani.
Iuda, "nu Iscarioteanul" (se grăbește să distingă sfântul evanghelist Ioan), ocupă ultimul loc în lista apostolilor, cu supranumele de Tadeu, și este identificat cu autorul scrisorii canonice care poartă numele său. Apostolul care a avut nefericita soartă de a împărtăși numele cu cel al trădătorului, este numit și "fratele Domnului": "Nu este acesta - se întreabă nazarinenii, uimiți de faima de care se bucură Isus - tâmplarul... fratele lui Iacob și al lui Iuda?".
Iuda ar fi chiar mirele de la nunta din Cana, potrivit știrii relatate de Eusebiu; și aceasta ar explica prezența Mariei și a lui Isus. Dată fiind notorietatea lui Iacob în Biserica primară, Iuda era amintit întotdeauna ca "fratele lui Iacob". Scurta scriere a apostolului Iuda Tadeul este o avertizare severă împotriva falșilor învățători și o invitație de a păstra puritatea credinței.
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)