Marți, 9 ianuarie 2024
Sfinții Iulian, Basilissa și fericitul Grigore al X-lea
martiri și papă
Activitatea pământească a lui Iulian și a Basilissei poate fi împărțită în mod clar în trei perioade. Prima a fost cea a formării lor umane și creștine și a hotărârii, luată de Iulian și acceptată de Basilissa, de a trăi în feciorie căsătoria aleasă pentru a face pe placul părinților lor. După moartea acestora, cei doi soți curați s-au separat pentru a fonda o mănăstire, el de bărbați și ea de femei, în care angajarea spirituală nu excludea, ba chiar se vădea în mod eficace într-o intensă activitate caritativă.
A treia perioadă a constat în prețioasa mărturie a sângelui dată nu numai de Iulian, ci și de un numeros grup animat de el, după cum povestește cu o oarecare subliniere Martirologiul roman: "La Antiochia (în realitate spun cercetătorii că e vorba despre Antinoe), sub Dioclețian și Maximilian, (se celebrează) nașterea sfinților Iulian, martir și Basilissa, fecioară, soția aceluiași Iulian. Aceasta, după ce a păstrat fecioria împreună cu soțul său, și-a sfârșit viața în pace. Apoi Iulian, după ce a văzut arsă de vie o mulțime de preoți și slujitori ai Bisericii lui Cristos, care, datorită cruzimii persecuției s-au refugiat la ai lor, a fost și el maltratat prin foarte multe chinuri, din porunca președintelui Marcian, și condamnat la pedeapsa capitală. O dată cu el, au suferit preotul Antoniu, Anastasiu, care fusese înviat din morți de același Iulian și făcut părtaș de harul lui Cristos, copilul Celsus împreună cu mama sa Marcionilla, șapte frați și foarte mulți alții".
Cu totul diferită a fost activitatea pământească a fericitului piacentin Tedaldo Visconti, care a fost papă din anul 1271 până în anul 1276. Născut în jurul anului 1210 avea un temperament blând și senin care l-a făcut admirat de către un influent concetățean cardinal, cistercianul Giacomo da Pecorara, care l-a voit cu el la Lyon, unde era programat un mare conciliu, la Piacenza, Liege și Roma, în care a rămas mai mult sau mai puțin. A fost și la Paris, unde i-a avut colegi de școală pe sfântul Bonaventura și pe sfântul Toma.
Alegerea sa ca papă, care a avut loc la sfârșitul conclavului trienal din Viterbo, i-a parvenit în timp ce era în Țara Sfântă, unde de asemenea i-a primit pe frații Polo reîntorși din aventura lor în extremul Orient și și-a putut da seama despre necesitatea unei cruciade, asupra căreia s-a concentrat atenția sa. A anunțat-o fără ezitare în importantul Conciliu al doilea din Lyon (1274), care a realizat o efemeră, întrucât ambiguă, reunire cu Orientalii.
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)