Luni, 8 ianuarie 2024
Sfântul Severin
abate
În secolul al V-lea Imperiul Roman de Apus a fost treptat supus de către invadatorii germanici: vizigoți, ostrogoți, vandali, suabi, burgunzi, alemani, franci. În devastarea generală numai realitățile și autoritățile creștine constituiau un punct ferm pentru supraviețuire. Acesta este contextul istoric în care se înscrie figura și opera sfântului Severin, apostolul din Noricum. Născut probabil dintr-o familie romană în jurul anului 410, după o ședere în Orient, în jurul anului 454 s-a stabilit în zona Dunării, la granița dintre Noricum și Panonia, unde a ridicat mănăstiri apte să ofere refugiu populațiilor amenințate și în același timp puncte de iradiere a evangheliei printre triburile barbare.
Atras în egală măsură spre viața contemplativă și de eremit precum și de activitatea misionară și favorizat de carisma profeției, sfântul Severin a fost prevăzător și pe plan uman. Într-adevăr a înțeles că mișcarea tinerelor popoare barbare era de neoprit și că societatea romană decadentă ar fi căpătat vigoare prin transfuzia cu aceste noi forțe.
Era însă necesar să li se deschidă mințile spre adevărul evangheliei și, înainte de aceasta, să se intre în contact direct. Printr-un gest curajos care i-a atras admirația războinicilor neciopliți, a ajuns la Comagene, care se afla deja în mâinile dușmanilor; dragostea concretă față de cei nevoiași a câștigat în mod definitiv inima simplă a "barbarilor", începând cu șefii. Gibuld, regele Alemanilor, arăta pentru el "cea mai mare reverență și afecțiune", după cum zice biograful său Eugipp, și îl asculta cu respect, docil asemenea unui fiu; Flacciteu, regele Rugilor, "îl consulta în acțiunile periculoase ca pe un oracol ceresc".
Nu au lipsit semne din cer care confirmau cuvintele sale. Într-o zi nora lui Flacciteu îl convinsese pe acesta, împotriva părerii lui Severin, să nu acorde libertatea câtorva prizonieri; Severin l-a admonestat cu energie să se teamă de mânia lui Dumnezeu: în aceeași noapte nepotul lui Flacciteu a fost luat prizonier de către alt trib barbar și a obținut libertatea numai prin intervenția lui Severin.
Cinstit și iubit de către poporul umil ca și de către regi și războinici, el a trăit în sărăcie, fără a trage pentru sine nici un avantaj material: purta aceeași cămașă și vara și iarna, dormea puținele ore de somn întins pe pământ, având șoldurile încinse cu un ciliciu, iar în postul mare mânca numai o dată pe săptămână. A murit la 8 ianuarie 482. Rămășițele sale pământești sunt venerate acum la Frattamaggiore (Napoli) împreună cu martirul Sosso.
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)