Duminică, 7 ianuarie 2024
Sfântul Raimund de Penafort
preot (comemorare facultativă)
Când Grigore al IX-lea, care l-a avut drept prețios colaborator timp de șase ani, i-a comunicat intenția sa de al numi arhiepiscop de Tarragona, consternarea lui Raimund de Penafort a fost atât de mare, încât i-a pricinuit o mare suferință. Umilul și învățatul frate, care s-a născut între anii 1175 și 1180, evitase cu încăpățânare onorurile și prestigiul, dar nu reușise întotdeauna. Refuzând o viață agitată și veselă (era fiul nobilului castelan de Penafort, din Catalonia), s-a dedicat foarte devreme studiilor filozofice și juridice: la douăzeci de ani preda filozofia la Barcelona și la treizeci de ani, nou laureat fiind, preda jurisprudența la Bologna, retribuit în mod excepțional de primărie cu un salariu care dispărea imediat luând drumuri atât de diferite, pentru alinarea și ajutorul celor nevoiași.
Întors la Barcelona la invitația episcopului său, în anul 1220 a fost numit canonic și a primit de la prietenul său Petru Nolasco invitația de a redacta Constituțiile ordinului gata de a fi înființat al Mercedarilor. Dar îndată ce dominicanii, cunoscuți de către el de la Bologna, au pus piciorul în Barcelona, Raimund a părăsit totul pentru a îmbrăca rasa lor alb-neagră: după șaisprezece ani, în anul 1238, a devenit al treilea maestru general, o sarcină pe care n-a putut s-o refuze. Timp de doi ani a vizitat pe jos conventele Ordinului, apoi a convocat capitulul general la Bologna și acolo a făcut să-i fie acceptată demisia. La vârsta de șaptezeci de ani s-a putut astfel întoarce la învățământ și la grija sufletelor.
Primind sarcina de confesor al regelui Iacob de Aragon, nu a ezitat să mustre conduita sa scandaloasă într-o expediție în insula Maiorca. Se povestește că, după ce regele a interzis tuturor ambarcațiunilor să înceapă navigația spre continent, Raimund voind să-și arate dezacordul față de suveran, și-a întins mantia pe apă și a ajuns la Barcelona pe acea barcă insolită, cu pânze.
Una dintre operele sale apostolice cele mai demne de amintire sunt misiunile pentru convertire evreilor și a mahomedanilor stabiliți în Spania; după tradiție, îi este recunoscut meritul de a-l fi rugat pe sfântul Toma de Aquino să scrie Summa contra Gentiles, pentru ca predicatorii săi să poată avea la îndemână un text valid de apologetică în controversele cu ereticii și necredincioșii. A scris el însuși importante opere de teologie morală și drept, printre care Summa casuum, pentru administrarea exactă și rodnică a sacramentului pocăinței. A murit aproape centenar la 6 ianuarie 1275 și a fost canonizat în anul 1601.
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)