|
Vineri, 5 ianuarie 2024
Sfinții Emiliana și Tarsilla, și Ioan N. Neumann călugări În această zi, ajunul Epifaniei, adică "manifestarea" lui Cristos neamurilor, reunim amintirea a două sfinte și a unui sfânt care, în însăși diversitatea lor, manifestă universalitatea mântuirii și a chemării la sfințenie. Familia romană, nobilă și senatorială, Anicia a avut privilegiul de a-l da Bisericii pe sfântul papă Grigore cel Mare, "un om mic, dar foarte mare", după cum îl definește Mommsen, comparând insuficienta sa prestanță fizică și sănătatea șubredă cu măreția spirituală și excelentele calități ale omului de conducere. Au avut parte la formarea copilului predestinat atât tatăl, senatorul Gordiano, cât și mama sfânta Silvia, dar și două sfinte mătușe după tată, Tarsilia și Emiliana (sau Amelia). Însuși sfântul Grigore cel Mare ne vorbește despre aceste mătuși, comentând pasajul evanghelic în care Isus spune că mulți sunt chemați, dar puțini aleși. El amintește că împreună cu Emiliana și Tarsilia, și o a treia mătușă, Gordiana, se hotărâse să se consacre Domnului, ducând o viață ascetică în casa părintească. Dar numai primele două au știut să persevereze și să progreseze în viața de sfințenie și fidelitate față de chemarea proprie. Însă mătușa Gordiana revenise puțin câte puțin la vechile obiceiuri lumești, până la renunțarea la propunerea de feciorie, căsătorindu-se chiar cu administratorul său. Sfântul Grigore ne mai relatează un episod simpatic despre mătuși: Tarsilia era moartă de câteva zile, când Emiliana a auzit din partea ei această invitație: Veni, ut quia Natale Dominicum sine te feci, sanctam Theophaniam iam tecum faciam ("Am sărbătorit Nașterea Domnului fără tine, dar vino, pentru ca să putem sărbători împreună sfânta Epifanie"). Nu cunoaștem data exactă a morții Emilianei, dar tradiția vrea ca ea să fie chiar la 5 ianuarie, ajunul Epifaniei. Într-o altă zi de 5 ianuarie, mai aproape de noi, în anul 1860, în timp ce săvârșea un gest de delicatețe față de un maestru al său, murea la Filadelfia, în Statele Unite ale Americii, cel pe care lumea îl numea cu afecțiune "micul nostru episcop", Ioan Nepomuk Neumann. Peste 30.000 de persoane au venit de peste ocean pentru a participa la glorificarea sa supremă, la 19 iunie 1977, în timp ce ceremonia canonizării era difuzată și prin satelit. Neumann ajunsese în America în iunie 1836, după 40 de zile de călătorie cu vaporul, pentru că în dieceza sa din Boemia nu era nevoie de preoți. A fost inițiatorul școlilor parohiale americane. (Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini * * * Sfântul Eduard rege În pofida insucceselor politice ale guvernării sale, Eduard, rege al Angliei din anul 1043 până în anul 1066, a lăsat o foarte vie amintire în rândul poporului său. Motivele acestei venerații, continuate de-a lungul secolelor, trebuie căutate nu numai în unele măsuri administrative înțelepte, ca desființarea unei împovărătoare taxe militare care apăsa asupra întregii națiuni, ci mai ales în temperamentul său blând și generos (niciodată nu a dat dovadă de grosolănie sau de vreun cuvânt jignitor sau de un gest de mânie nici chiar față de cei mai umili supuși) și în viața sa particulară. Se căsătorise, la un an după încoronarea sa, cu fiica celui mai îndârjit adversar, foarte culta Edith Godwin. Aceasta era o altă abilă manevră politică a baronului Godwin de Wessex, care renunțând aparent la simpatiile sale pentru partidul filo-anglosaxon sprijinise deja candidatura la tronul Angliei a lui Eduard, care avea însă simpatii pentru partidul filo-normand. În realitate, Godwin conta pe faptul că Eduard, numit încă de pe atunci "Mărturisitorul", i-ar fi încredințat cu plăcere orice grijă a guvernării, numai ca să se poată dedica cu mai multă libertate rugăciunii și meditației. Planul, foarte subtil, a reușit numai în parte, pentru că în jurul anului 1051 baronul a fost exilat iar regina însăși a fost închisă în mănăstire. Dar a fost numai o paranteză, pentru că era prea profundă înțelegerea dintre Eduard și regină, care potrivit biografilor ar fi făcut de comun acord un vot de feciorie. Eduard, nepot al sfântului Eduard, zis Martirul, s-a născut în anul 1004, la Islip, lângă Oxford, avându-l ca tată pe regele Etelred al II-lea, zis Necugetatul. Copil fiind încă a trebuit să ia calea exilului și a trăit între anii 1014 și 1041 în Normandia, la părinții după mamă. Se spune că în acești ani a făcut votul de a întreprinde un pelerinaj la Roma dacă Divina Providență l-ar fi readus în patrie. Când s-a întâmplat lucrul acesta, Eduard ar fi voit să împlinească în mod pios votul, dar a primit dispensa papei. Suma necesară pentru lunga călătorie a fost acordată în parte săracilor și în parte restaurării mănăstirii de la vest de Londra (west minster, astăzi Westminster). Inaugurarea solemnă a celebrului cor a avut loc la 28 decembrie 1065. Dar regele era deja grav bolnav. A murit la 5 ianuarie 1066 și a fost înmormântat în biserica abațială abia restaurată. La mormântul său s-au făcut imediat pelerinaje pioase. La recunoașterea din anul 1102 trupul său a fost găsit intact. La 7 februarie 1161 papa Alexandru al III-lea l-a inclus în catalogul sfinților. Ziua sărbătorii sale coincide cu cea a transferării rămășițelor sale pământești în corul aceleiași biserici abațiale, de către sfântul Thomas Becket. (Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |