Joi, 11 ianuarie 2024
Sfântul Igin
papă
"Comemorarea" sfântului Igin a fost scoasă din calendarul reînnoit, pentru că a fost introdusă numai în secolul al XII-lea; nu există motiv pentru a considera că sfântul Igin a murit martir și nu se știe data morții. Totuși îi dedicăm profilul zilei, pentru deja lunga tradiție și pentru că este un nume drag multor persoane. Spre sfârșitul secolului al II-lea, sfântul Irineu, la întoarcerea dintr-o călătorie la Roma, enumera cei doisprezece episcopi succedați pe scaunul roman al sfântului Petru în zilele sale. Igin era al nouălea din această serie, singurul purtător al acestui nume, succesor al sfântului Telesfor "care a dat o glorioasă mărturie", adică a suferit martiriul, sub împăratul Adrian.
Liber Pontificalis și Martirologiul roman afirmă că și Igin a suferit martiriul, la 11 ianuarie (140), în timpul persecuției lui Antoninus Pius, și a fost înmormântat "alături de trupul fericitului Petru în Vatican". Totuși pare improbabil, după cum am spus, ca Igin să fi murit martir. Meritele sale au fost altele. În timpul scurtului său pontificat (136-140), micșorându-se atacurile păgânilor contra "noului neam fără patrie" (după cum erau numiți creștinii), Biserica s-a văzut amenințată din interior de proliferarea sectelor eretice.
Valentin și Cerdone îndrăzniseră să se ducă chiar la Roma, pentru a răspândi erezia gnostică, un amestec de doctrine și practici religioase cu caracter filozofic și mistagogic călăuzite de acest principiu fundamental: există o singură credință comună care poate fi de ajuns poporului, dar există și o știință rezervată celor învățați, care oferă o explicație filozofică a credinței comune. Cei doi eretici au fost dezaprobați de către papa Igin pe care Liber Pontificalis îl definește "filozof", de origine ateniană. Un filozof, deci, la cârma bărcii lui Petru în momentul just, când infiltranta erezie gnostică tindea să absoarbă Revelația divină, pentru a face din ea doar o filozofie religioasă.
Igin s-a străduit astfel să păstreze integritatea învățăturii genuine evanghelice. În afară de aceasta, după exemplul marelui împărat Adrian, care crease un eficient aparat birocratic ce asigura o administrație înțeleaptă a imensului Imperiu Roman, a intervenit asupra structurii ierarhice, instituind Ordinele minore, care permiteau îmbunătățirea slujirii Bisericii și pregătirea candidaților la preoție printr-o apropiere progresivă de sfintele mistere. Se pare că de la el provine și introducerea rolului de naș în cazul botezului.
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)
* * *
Léonie Françoise de Sales Aviat (1844-1914) s-a născut la Sézanne, Franța, pe 16 septembrie 1844. La o vârstă tânără ea a descoperit spiritualitatea sfântului Francisc de Sales. Mai apoi, ca și călugăriță, și-a luat numele sfântului. În 1858, pr. Louis Brisson a fondat Opera Sfântului Francisc de Sales pentru a oferi educație umană și creștină tinerelor care munceau în fabricile de textile din zonă. Când a întâlnit-o pe Léonie, el a descoperit colaboratorul pe care îl căuta pentru fondarea Congregației Surorilor Oblate ale Sfântului Francisc de Sales. Planurile pr. Brisson s-au realizat în 1866, iar în 1911 papa Pius al X-lea a aprobat constituțiile. Sora Léonie Françoise de Sales, prima superioară generală, a fondat școli pentru educația primară în parohii și o casă pentru fete în Paris. Ulterior, munca de evanghelizare a congregației s-a răspândit și în alte părți ale Europei, și în sudul Africii și Ecuador.
("Lumina creștinului", 1/2002)