|
5. PREOȚII ȘI VOCAȚIA LA PREOȚIE ÎN SLUJIREA DIECEZEI II. CE TREBUIE SĂ FIM? Preoția își are izvorul și modelul desăvârșit în Cristos. Pentru a pătrunde mai bine această a doua parte a prezentării, va trebui să ne îndreptăm atenția spre el, preotul veșnic, cel care a voit să comunice preoția sa oamenilor aleși anume. Vom analiza aici câteva puncte care vor fi de real folos atât preoților cât și laicilor ca să înțeleagă mai bine măreția acestei taine, s-o prețuiască, s-o trăiască și s-o respecte ca pe un dar inestimabil făcut de Dumnezeu omenirii.
1. Preoția comună și preoția ministerială Întrucât Cristos este preot, întregul său trup îmbracă un caracter sacerdotal; și toți membrii acestui trup, în sens adevărat și nu metaforic, trebuie să se considere preoți. Rădăcina acestei preoții este Botezul. Aceasta este preoția comună. "Dar tot Domnul, voind să facă din credincioși un singur trup în care «nu toate mădularele au aceeași lucrare» (Rom 12,4), a rânduit pe unii dintre ei ca miniștrii care, în mijlocul comunității credincioșilor, să fie înzestrați cu puterea sacră a ordinului pentru a aduce jertfa și a ierta păcatele și care, în numele lui Cristos, să exercite în mod public funcția sacerdotală pentru oameni. (PO 2). Aceasta este preoția ministerială. Nu putem să ne gândim la o egalitate între preoția comună și cea ministerială și ierarhică. Cele două preoții "diferă în mod esențial și nu numai în grad", chiar dacă "una este orânduită celeilalte" și amândouă "participă, fiecare în felul său, la unica preoție a lui Cristos" (LG 10). Preoția creștină izvorăște din preoția lui Cristos: de la el trebuie să plecăm întotdeauna dacă dorim să înțelegem ceva despre realitățile și despre măreția preoției creștine. Isus este preotul veșnic și universal: el totdeauna este viu iar efectul preoției sale rămâne în veșnicie (Ev 7,24). Isus este preotul și agentul principal în jertfa euharistică și în diferitele sacramente realizate în timp de către miniștrii săi. Scrisoarea către Evrei vorbește deseori despre Cristos, prezentându-l ca mijlocitorul Noului Testament (9,15), ca apostolul și marele preot al mărturisirii noastre (3,1); chemat de Dumnezeu din veșnicie ca mare preot după rânduiala lui Melchisedec (5,6); marele preot care pătrunde cerurile (4,14) și trăiește totdeauna pentru a se ruga pentru om (7,25). Preoția creștină, atât cea comună cât și cea ministerială, nu este înțeleasă decât în lumina preoției lui Cristos. Lumen gentium a scris că prezbiterii, "deși nu dețin plinătatea preoției și depind de episcopi în exercitarea puterii lor, sunt totuși uniți cu aceștia în demnitatea sacerdotală și în virtutea sacramentului Preoției, ei sunt consacrați pentru a propovădui evanghelia, pentru a păstori pe credincioși și a celebra cultul divin, ca adevărați preoți ai Noului Testament" (nr. 28). Prezbiterii devin părtași la funcțiunile de sfințire, de învățare și de conducere, a căror exercitare este determinată mai precis de comuniunea ierarhică.
2. Preoția în cadrul diecezei Ținând cont de cele prezentate mai sus, preoția ocupă un loc foarte important în cadrul unei dieceze. De ea este legată viața însăși a Bisericii locale. Preoții în unire cu episcopul îl aduc pe Cristos în mijlocul oamenilor, îl fac cunoscut și îl împart tuturor celor de bună voință. Desfășurându-și activitate în strânsă unire cu episcopul, preoții îi ajută pe laici să înțeleagă mai bine preoția lor comună și să trăiască în lume ca adevărați fii ai lui Dumnezeu, renăscuți prin Botez la o viață nouă. Prin preoți, Duhul Sfânt face vie prezența lui Cristos și a învățăturii sale în mijlocul oamenilor. Uniți în jurul episcopului, preoții și laicii formează împreună un singur popor: poporul noului legământ, popor răscumpărat de Cristos prin moartea și învierea sa. De insistat în cadrul întâlnirilor comisiilor locale asupra acestei unități în jurul episcopului.
3. Specificul preoției în cadrul poporului lui Dumnezeu Participând la funcția apostolilor, prezbiterii au de la Dumnezeu "harul de a fi miniștrii lui Cristos printre neamuri, îndeplinind slujirea sacră a evangheliei" (Rom 15,16). Scrie PO 2: "Într-adevăr, prin vestirea apostolică a evangheliei, poporul lui Dumnezeu este chemat și strâns laolaltă, astfel că toți aceia care fac parte din acest popor, fiind sfințiți prin Duhul Sfânt, pot să se ofere pe ei înșiși ca «jertfă vie, sfântă, plăcută lui Dumnezeu» (Rom 12,1). Dar jertfa spirituală a credincioșilor este desăvârșită în unire cu jertfa lui Cristos, unicul mijlocitor, prin ministerul prezbiterilor ... Euharistia apare deci ca centrul și punctul de convergență al întregii slujiri sacerdotale. Scopul la care tind prezbiterii cu ministerul și viața lor este preamărirea lui Dumnezeu Tatăl în Cristos". A fi preoți pentru preamărirea lui Dumnezeu, înseamnă a fi preoți pentru comunitatea creștină, care se naște din cuvânt și din Euharistie. Prezbiterii trebuie să se străduiască să atingă această preamărire în toată activitatea lor: "Fie că se roagă și adoră, fie că vestesc cuvântul, fie că oferă jertfa euharistică și administrează sacramentele, fie că îndeplinesc alte slujiri și ele în folosul oamenilor, întotdeauna contribuie la creșterea slavei lui Dumnezeu și, în același timp, la îmbogățirea oamenilor în viața divină" (PO 2). Condiția preotului în lume se distinge de o anumită dialectică: în lume, dar nu al lumii; cu oamenii și pentru ei, și cu toate acestea în numele unui principiu diferit de principiile pământești. Într-adevăr, preotul nu ar fi cu adevărat trimis dacă nu ar trăi cu oamenii și nici dacă s-ar comporta în întregime conform mersului acestei lumi. Isus s-a rugat astfel pentru preoți: "Nu te rog ca să-i iei din lume, ci ca să-i păzești de cel rău. Ei nu sunt din lume, așa cum eu nu sunt din lume" (In 17,15-16). Ca și Isus, preotul trebuie să trăiască nu pentru sine, ci pentru alții. Însăși viața sa spirituală este condiționată de comuniunea cu frații, spre care își îndreaptă slujirea. Preotul nu este numai omul lui Dumnezeu, ci și omul pentru alții (cf. Evr 5,1), "un frate în mijlocul fraților". Prin chemare și hirotonire, preoții Noului Testament sunt, într-un fel, puși deoparte în sânul poporului lui Dumnezeu, dar nu pentru a rămâne despărțiți de el sau de vreun om. Conciliul, într-adevăr, adaugă: "Ei nu ar putea fi miniștrii lui Cristos dacă nu ar fi martori și împărțitori ai unei vieți diferite de cea pământească; dar pe de altă parte nici nu i-ar putea sluji pe oameni dacă ar rămâne străini de ei și de condițiilor lor de viață. Însăși ministerul lor pretinde cu titlu special ca ei să nu se modeleze după lumea aceasta; dar în același timp cere ca ei să trăiască în această lume în mijlocul oamenilor". Preotul trebuie să fie prezent în lume, și nu poate să nu fie, dar trebuie să fie ca preot, deci ca semn și chemare a unei vieți care nu este pământească. În formă negativă Conciliul recomandă să nu se conformeze acestui veac (Rom 12,2): preoții nu trebuie în nici un fel să-și renege identitatea lor sacerdotală. Sfântul papă Celestin spunea: "Poporul trebuie să fie învățat, nu urmat".
4. Unele urgențe în viața preotului Ministerul preoților, ca și cel al episcopilor, este regrupat în tradiționalele trei munera sau datorii: munus docendi, sanctificandi și regendi. Fiecare preot, în puterea consacrării și misiunii sale, este trimis în mijlocul poporului lui Dumnezeu pentru a-l învăța, pentru a-l sfinți și pentru a-l educa, adică pentru a-l forma din punct de vedere spiritual. Astfel a descris pe scurt LG tripla datorie a preoților: "Preoții [...] sunt consacrați pentru a predica evanghelia, a-i păstori pe credincioși și a celebra cultul divin, ca niște adevărați adoratori ai Noului Testament" (nr. 28). PO, reluând expunerea datoriilor sacerdotale, spune că "în virtutea sfintei hirotoniri și a misiunii, pe care o primesc de la episcopi, prezbiterii sunt promovați în slujirea lui Cristos, învățător, preot și rege" (nr. 1). Constituția dogmatică LG și decretul CD vorbesc pe larg despre exercitarea triplei puteri a episcopului (LG 25-27; CD 12-16). Ministerul prezbiterilor, chiar dacă se inspiră din ministerul episcopilor, a cărei participare este, e dezvoltat pe scurt în LG 28, în CD 30 și mai pe larg în PO 4-6. Noi vom supune atenției câteva urgențe în viața preotului, legate de această triplă datorie și aplicate la situația concretă din Dieceza de Iași.
a) Opera preotului (paroh și vicar) pe plan parohial Aproape că s-a format o concepție greșită în mintea unor preoți din Dieceza de Iași că dacă un preot a stat mai mulți ani într-o parohie și nu a construit nimic (biserică, oratoriu, casă parohială, grădiniță etc.) nu a făcut nimic în acea parohie. Ca și cum datoria unui preot în Dieceza de Iași este să fie constructor și nu preot, cu tot ce implică darul preoției. Total greșit. Se cunosc parohii în care preotul a stat foarte mulți ani fără să facă nimic pe plan edilitar - era și greu din cauza conjuncturii politice și situației financiare grele a parohiei respective - dar a știut să imprime în comunitate un spirit profund religios catolic prin activitatea sa pastorală susținută, nu fără riscuri și osteneli (mai mari decât cele pe plan edilitar): predici, cateheze, ore întregi petrecute în scaunul de spovadă, prezență la biroul parohial și disponibilitate la orice oră din zi și din noapte pentru credincioșii săi. Acest lucru în primul rând trebuie să-l facă fiecare preot în parohia în care l-a trimis episcopul. Se cunoaște prea bine situația în dieceza noastră. Sunt necesare și lucrările edilitare, dar este pericol pentru unii preoți implicați în operele de construcții edilitare să uite că sunt în primul rând păstori și apoi - dacă le mai rămâne timp - constructori edilitari. Oricât de multe ar fi argumentele "pro" în ceea ce privește construcțiile, trebuie să fim sinceri și să recunoaștem că munca pe plan edilitar ia foarte mult timp preotului și constituie un mare pericol pentru îndeplinirea mandatului său primordial. Sunt atâtea urgențe pe plan pastoral, că nu știm cum să le mai facem față, încât se impune cu stringență ca munca legată de construcții edilitare să fie încredințată de către episcopie unor laici de încredere și bine pregătiți. Sperăm ca Sinodul diecezan să rezolve această situație. Preoții (parohi și vicari) să se dedice mai mult și cu tot avântul predicării cuvântului lui Dumnezeu, sfințirii proprii și a credincioșilor prin administrarea sacramentelor și conducerii lor pe calea mântuirii. Aceasta este opera preotului pe plan parohial.
b) Spiritul pastoral Preotul în mijlocul poporului lui Dumnezeu este ca un păstor în mijlocul turmei. Imaginea este elocventă. A folosit-o și Isus: "Eu sunt păstorul cel bun..." (In 10,11). Fiecare preot trebuie să fie pătruns de acest spirit pastoral ca să poată conduce turma încredințată "la pășuni verzi și la ape de odihnă" (Ps 22). Acest aspect al ministerului a fost totdeauna considerat cu o deosebită atenție: are o legătură biblică în conceptul de păstor, a cărui bogăție de conținut încă nu a fost complet analizată. Decretul PO 6 pornește de la două presupuneri doctrinare pe care trebuie să le amintim: adevăratul păstor și cap al poporului lui Dumnezeu este Cristos: episcopul și, în grad subordonat, prezbiterul participă la această însușire deosebită atunci când conduc acea parte a poporului care le este încredințată. A doua premisă teologică din PO 6 este cea a Bisericii ca popor al lui Dumnezeu și familie a lui Dumnezeu (LG 6, 9): popor adunat din inițiativă divină prin comuniunea cu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt (LG 2-4). Chiar și comunitatea încredințată prezbiterului este "o familie a lui Dumnezeu ca o fraternitate însuflețită în unitate care trebuie condusă la Dumnezeu Tatăl, prin Cristos, în Duhul Sfânt". Este datoria preoților, ca educatori în credință, să se îngrijească personal sau prin alții ca fiecare credincios să fie călăuzit, în Duhul Sfânt, să-și dezvolte propria chemare conform evangheliei, să practice o iubire sinceră și activă și să exercite acea libertate cu care ne-a eliberat Cristos. Vor fi de prea puțin folos ceremoniile, oricât de frumoase, sau asociațiile, oricât de înfloritoare, dacă nu sunt îndreptate spre educarea oamenilor pentru a-și atinge maturitatea creștină. Printre creștinii supuși educației sale, preotul găsește câteva suflete și diferite grupuri, care au o mare nevoie de atenția sa: săracii și cei mai slabi, față de care însuși Domnul s-a arătat unit în mod special (Mt 25, 31-46) și a căror evanghelizare este arătată ca semn al lucrării mesianice (Lc 4, 18); tinerii, soții și părinții, care e de dorit să se întrunească în grupuri prietenești în care să se ajute reciproc și să trăiască mai profund și cu mai mare ușurință viața creștină în împrejurările adeseori grele în care se află; bolnavii și muribunzii. O atenție deosebită merită călugării, fie bărbați, fie femei: ei formează o parte cu o demnitate specială în casa Domnului și merită de aceea o atentă considerație, astfel încât să progreseze tot mai mult în perfecțiunea evanghelică pentru binele întregii Biserici. Problema formării sufletelor consacrate este o temă de o importanță excepțională.
c) Rugăciunea Preotul, maestru al rugăciunii. Adunarea euharistică este centrul comunității creștinilor prezidată de preot. Acesta apare, așadar, în centralitatea vieții liturgice a Bisericii: el este directorul, conducătorul și maestrul rugăciunii. Preoții trebuie să-i învețe bine pe creștini să se roage, trebuie să formeze la rugăciune, trebuie să conducă, într-un fel chiar de mână, pe credincioși în primii pași ai vieții de rugăciune, trebuie să invite, și aproape să tragă, sufletele la rugăciune și trebuie să educe prin a-i învăța pe alții. Preotul deci apare ca un învățător expert, un educator bun și un pedagog răbdător al vieții de rugăciune. Preotul și Liturgia orelor. Conciliul Vatican II are în PO 5 o invitație foarte sobră adresată prezbiterului: "Să extindă la diferite ore ale zilei cântul și mulțumirea pe care le adresează lui Dumnezeu în celebrarea euharistică". Mijlocul tradițional propus de Biserică este recitarea Oficiului divin (Breviarul), "prin intermediul căruia prezbiterii se roagă lui Dumnezeu în numele Bisericii și în favoarea poporului încredințat lor, ba chiar al lumii întregi". Preotul și casa de rugăciune. Se cuvine să amintim aici și locul de cult, "casa de rugăciune", care trebuie să fie obiect de deosebită atenție din partea prezbiterului. Sunt motivații teologice și pastorale în acest scop: "în casa de rugăciune se celebrează și este păstrată Euharistia; și credincioșii se reunesc acolo pentru a se afla în fața Domnului". De aici importanța ca "preasfântul sacrament să fie păstrat într-un loc foarte distins cu cea mai mare cinste în biserici, conform legilor liturgice" și ca, de asemenea, "casa de rugăciune să fie curată și potrivită rugăciunii" (PO 5). Așadar, totul în viața preotului este orientat spre unirea sa cu Dumnezeu, iar această unire se realizează prin rugăciune. Dacă despre un creștin laic se spune și se adeverește că nu poate să se mențină pe calea binelui fără rugăciune, cu atât mai mult se poate spune acest lucru despre un preot. Experiența de zi cu zi o dovedește din plin. Începutul unei vieți decăzute este părăsirea rugăciuni. Celebrarea sacramentelor, Breviarul, rozariul, meditația zilnică, sunt "pâinea de toate zilele" a preotului care-i dau bucurie și avânt în viața și activitatea sa. De ce ne rugăm? Oare are nevoie Dumnezeu de rugăciunile noastre? Nicidecum... Noi avem nevoie de Dumnezeu și, ca să nu uităm acest lucru, trebuie să ne rugăm, să ne rugăm, să ne rugăm mereu..., pentru că mereu avem nevoie de el: "Fără mine, nimic nu puteți face!"
d) Predica Prima datorie a preotului (paroh și vicar) pe plan parohial este aceea de a învăța, predicând cuvântul lui Dumnezeu, evanghelia mântuirii. Este prima datorie nu în ordinea demnității ontologice - cum precizează Conciliul Vatican II - ci în cea a executării. Conciliul Vatican II a dat un loc prioritar temei predicării și evanghelizării. Aceasta este datoria esențială a Bisericii (AG 5, 6, 13); ei îi sunt datori chiar și laicii (LG 35; AA 6); ea trebuie făcută cu mărturia vieții, dar și cu vestirea explicită a cuvântului (LG 35). Nu se poate nimeni angaja pentru predicare și evanghelizare fără o atentă pregătire (OT 4, 19; AA 31) și preoții din partea lor trebuie să trezească în credincioși interesul pentru evanghelizare (AA 39). Predicarea nu este altceva decât aplicarea la timpurile noastre a misiunii evanghelizatoare a apostolilor (DV 7). Ea este adresată "tuturor" oamenilor. Conținutul predicării. În termeni sobri, dar foarte plini de semnificație, PO 4 arată care trebuie să fie conținutul predicării: evanghelia lui Dumnezeu. Predicând, preotul este chemat în ultimă analiză să învețe "nu o înțelepciune proprie, ci să învețe cuvântul lui Dumnezeu". Conținutul esențial al predicării este Cristos și misterul său, descoperirea supremă a iubirii Tatălui față de om. Forme de predicare. Preevanghelizarea (mărturia vieții): în fața unei mărturii de viață, fără cuvinte, în inima celui care o observă apar întrebări spontane de felul acesta: "De ce sunt așa? Pentru ce trăiesc astfel? Ce anume sau cine îi inspiră? De ce sunt în mijlocul nostru? [...] Ei bine, o astfel de mărturisire este deja o proclamare silențioasă, dar foarte puternică și eficace a veștii celei bune. Evanghelizarea: "A evangheliza, pentru Biserică, înseamnă a duce vestea cea bună la toate nivelurile omenirii și, cu influența sa, să o transforme din interior, să facă nouă omenirea însăși". Scopul evanghelizării "este tocmai această schimbare interioară și, dacă trebuie să-l traducem într-un singur cuvânt, cel mai just ar fi să spunem că Biserica evanghelizează atunci când, în virtutea singurei puteri divine a mesajului pe care îl proclamă, caută să convertească mereu conștiința personală și cea colectivă a oamenilor, activitatea în care ei sunt angajați, viața și ambientul concret care le sunt lor proprii". Cateheza: Este al treilea mod de a anunța mesajul evanghelic. Tema catehezei a fost auzită în mod deosebit în timpul postconciliar și a fost obiectul unui Sinod al episcopilor în 1977. Ea are scopul de "a reînsufleți credința printre oameni și de a o face conștientă și activă prin intermediul unei instruiri adecvate". Omilia și conferințele religioase. Omilia (comentarea și aprofundarea lecturilor biblice din cadrul celebrărilor liturgice) și conferințele religioase ocupă un loc deosebit în datoria preotului de a predica. În Catechesi tradendae, Ioan Paul al II-lea indică chiar locuri sau momente sau reuniuni de o deosebită valoare pentru vestirea evanghelică: pelerinajele, misiunile tradiționale, cercurile biblice și reuniunile comunităților de bază (nr. 47). Necesitățile ascultătorilor. Necesitățile ascultătorilor constituie o condiționare ulterioară pentru vestirea cuvântului: "Vestirea cuvântului este exercitată în legătură cu diferitele necesități ale ascultătorilor" (PO 4). "Preotul nu poate să se limiteze la expunerea cuvântului lui Dumnezeu în termeni generali și abstracți, dar trebuie să aplice adevărul veșnic al evangheliei împrejurărilor concrete ale vieții", chiar "de la persoană la persoană", căci așa se ajunge mai sigur la conștiința personală a oamenilor care îl ascultă. Scopurile predicării: trezirea credinței în cei necredincioși, hrănirea credinței în cei credincioși, convertirea, pregătirea la sacramente, sfințirea continuă a poporului lui Dumnezeu. Există, așadar, o legătură indisolubilă între predicare și credință, între predicare și formarea poporului lui Dumnezeu, între predicare și convertire, între predicare și sfințenie, între predicare și sacramente.
e) Preotul, ministrul penitenței și al direcțiunii spirituale Atât în Conciliu cât și în magisteriul succesiv a fost totdeauna subliniată centralitatea și importanța sacramentelor în ministerul sacerdotal, îndeosebi a Euharistiei. Atenția noastră aici vrem s-o îndreptăm asupra sacramentului Penitenței. Nicăieri păstorul nu-și poate cunoaște mai bine turma decât în celebrarea acestui sacrament. Cunoaștem sfinți (de ex. sfântul Ioan Maria Vianney) care au petrecut zilnic ore în șir în scaunul spovezii și au avut rezultate uimitoare în apostolatul lor. Aici păstorul trebuie să fie înarmat cu multă răbdare și bunătate, să asculte și să dea sfaturile cele mai potrivite pentru îndreptarea păcătoșilor și călăuzirea lor pe un drum sigur de sfințenie a vieții. Se știe prea bine cât de reținuți sunt oamenii când vin la spovadă. Pe de altă parte, nu au curajul să meargă la biroul parohial pentru îndrumări spirituale (le este teamă de bârfele semenilor). De aceea preotul trebuie să folosească mai mult și mai bine confesionalul, chiar dacă este mai greu și uneori extenuant. Roadele vor fi bogate. Biroul parohial să fie și el folosit de preot pentru a asculta cu răbdare necazurile oamenilor și a le da îndrumările necesare, în așa fel încât fiecare să meargă mângâiat și împăcat la casa sa. Se aud uneori plângeri din partea credincioșilor că preotul nu este de găsit la birou, sau, atunci când este, se prezintă nervos, îi repede pe oameni, nu are răbdare să-i asculte, nicidecum să le mai dea și sfaturi; se duc cu frică și cutremur din cauza severității bolnăvicioase a păstorului lor. Celebrarea Sinodului diecezan este o ocazie potrivită pentru fiecare păstor ca să-și revizuiască atitudinea, gesturile, comportarea sa cu aceia care îi sunt încredințați spre păstorire.
f) Formarea permanentă a preotului "Directoriul pentru slujirea și viața preoților" acordă un capitol întreg (capitolul III) formării permanente a preotului. Se arată cum formarea preotului nu poate să fie niciodată considerată ca încheiată, nici din partea Bisericii care o dă, nici din partea preotului care o primește. Este deci necesar ca ea să fie gândită și dezvoltată în așa fel încât toți preoții să o poată primi mereu, ținând cont de posibilitățile și de caracteristicile de vârstă, de condițiile de viață și de sarcinile pastorale. Această formare trebuie să fie completă: umană, spirituală, intelectuală, pastorală, sistematică, personalizată. În Dieceza de Iași, în anii de după Revoluția din 1989, s-a observat și se observă această grijă din partea episcopului pentru formarea permanentă a preoților: exerciții spirituale, cursuri sistematice și intensive de formare, trimiterea unor preoți la studii în străinătate etc.
g) Susținerea economică a preoților Fiecare preot are drept la o susținere economică onestă și dreaptă pentru a-și putea desfășura activitatea în mijlocul credincioșilor și pentru a duce o viață cinstită și demnă, căci "vrednic este lucrătorul de plata sa" (Lc 10,7) și "Domnul a rânduit celor care vestesc evanghelia să trăiască din evanghelie" (1Cor 9,14). "Dacă o astfel de remunerație dreaptă a preoților nu este asigurată în alt fel, este de datoria credincioșilor, de vreme ce spre binele lor lucrează preoții, să se îngrijească pentru ca preoții să aibă cele necesare spre a duce o viață cinstită și demnă" (PO 20). Episcopii sunt datori să atragă atenția credincioșilor asupra acestei obligații și să se îngrijească pentru instituirea unor norme în vederea asigurării corespunzătoare a întreținerii cuvenite acelora care îndeplinesc sau au îndeplinit o funcție în slujba poporului lui Dumnezeu. Remunerația preoților trebuie să le permită să aibă în fiecare an un timp cuvenit și suficient de concediu, iar episcopii trebuie să aibă grijă ca preoții să beneficieze realmente de el (PO 20). Salariile preoților nu sunt mari, dar nici nu trebuie să se plângă vreunul că moare de foame. Acel preot care își împlinește conștiincios și cu râvnă datoriile sale, este ajutat generos de popor, chiar peste așteptări. Este de admirat la poporul nostru jertfa pe care o face, uneori rupând de la gura proprie sau a copiilor, pentru a-i da preotului. Ar trebui aici ca fiecare preot să-și facă un examen riguros de conștiință asupra a ceea ce posedă, indiferent din ce surse, pentru a elimina orice diferență șocantă dintre starea generală a credincioșilor pe care îi păstorește și aceea a sa personală sau a parohiei. Mâna preotului nu trebuie întinsă doar pentru a primi, ci și pentru a da, iar spiritul de sărăcie trebuie să caracterizeze viața fiecărui consacrat în slujba Domnului (vezi mai jos "Sărăcia preotului"). E bine de luat în atenție tot aici și problema stipendiilor. A refuza celebrarea după intențiile propriilor credincioși - acolo unde sunt - pe motiv că nu sunt așa de convenabile, în schimbul celor din altă parte, sau a primi intenții mai convenabile și a le da altora la valoarea stipendiilor stabilite de episcopia noastră reținând diferența ar însemna mercantilism nu fără lipsă de vinovăție.
5. Preotul, omul care trăiește în ascultare, celibat și sărăcie Preotul este omul chemat prin excelență să trăiască în sfințenie. Prima bază sacramentală a datoriei de sfințire a prezbiterului este sacramentul Botezului: "Încă de la consacrarea primită prin Botez, și ei, ca toți creștinii, au primit semnul și darul unei chemări și al unui har atât de mari încât, cu toată slăbiciunea omenească, să poată și să fie obligați să tindă la perfecțiune, după cuvântul Domnului: «Fiți, așadar, desăvârșiți precum Tatăl vostru din ceruri este desăvârșit» (Mt 5,48)". În plus, preoții sunt obligați cu un titlu deosebit să tindă la desăvârșire deoarece, primind o nouă consacrare prin hirotonire, au devenit instrumente vii în mâna lui Cristos, preotul veșnic, pentru a continua prin timp lucrarea lui minunată, care cu puterea de sus a reînnoit întregul neam omenesc (PO 12) De aceea ei au datoria gravă de a imita perfecțiunea lui Cristos. Decretul PO vorbește despre "cerințe spirituale speciale în viața prezbiterului". În concret, aceste cerințe speciale sunt câteva virtuți "într-un chip deosebit cerute de ministerul preoților" (PO 15), sunt virtuțile ascultării, celibatului și a sărăciei.
a) Ascultarea preotului Ascultarea, la modul general, s-a întunecat mult în ultimele decenii. Curente filozofice și politice, schimbări culturale și alte împrejurări sociale au influențat-o profund mai degrabă în sens negativ. Datoria ascultării rămâne. Ea poate să se fondeze pe diferite motive. Astfel, ascultarea fiilor față de părinți apare din faptul natural al nașterii; cea a cetățenilor față de autoritatea civilă apare din exigența societății; ascultarea călugărilor apare din votul liber depus în care ei și-au oferit lui Dumnezeu completa dăruire a propriei voințe ca o jertfă de sine. Dar ascultarea preoților? Ascultarea preoților nu poate să se reducă la nici una dintre cele trei menționate. Ascultarea preoților presupune primirea sacramentului ordinului sacru, care-l face pe preot părtaș la preoția lui Cristos (ascultător față de voința Tatălui până la moartea pe cruce), dar în mod sacramental legat de episcop, al cărui colaborator este (LG 28; PO 2). În această viziune de participare sacramentală la ministerul episcopal constă baza sacramentală a ascultării sacerdotale. "Printre virtuțile cele mai necesare ministerului prezbiterilor trebuie amintită acea dispoziție sufletească prin care prezbiterii sunt gata întotdeauna să caute nu voia lor, ci voia aceluia care i-a trimis". Ascultarea este prezentată nu ca o simplă executare materială sau pasivă a ceea ce este poruncit, ci, dimpotrivă, ca un dar făcut de bunăvoie de către prezbiter în ziua hirotonirii sale pentru slujirea lui Dumnezeu și a fraților. Darul nu-l umilește și nici nu-l sacrifică pe donator, nici nu este făcut o dată pentru totdeauna, ci trebuie să fie reînnoit în fiecare zi, în fiecare însărcinare "oricât de umilă sau mică". Ascultarea presupune umilința; și trecerea de la umilință la ascultare se bazează pe conceptul de slujire care, dacă e proprie episcopului, nu mai puțin este prezbiterului, amândoi slujitori ai lui Cristos.
b) Celibatul preotului Celibatul sau "înfrânarea desăvârșită pentru împărăția cerurilor" s-a bucurat întotdeauna de o cinste deosebită din partea Bisericii, ca semn și stimulent al iubirii și ca izvor neasemuit de rodnicie spirituală în lume (LG 42). Pare să fie foarte dificil să se vorbească în timpul nostru despre celibatul sacerdotal, fie din cauza slăbirii credinței în general și a motivelor supranaturale, fie din cauza studiului pozitiv și științific al sexualității umane, ca parte integrantă a persoanei și ca realitate intrinsecă a omului însuși, realitate care nu se poate ignora, dar care trebuie să fie integrată în dezvoltarea omului întreg. În afară de aceasta, hedonismul, sexualitatea umană, relațiile afective dintre cele două sexe sunt exaltate în toate sectoarele ca elemente indispensabile conviețuirii umane. E logic deci ca preotul, în special cel tânăr, să găsească dificultăți deosebite de a se sensibiliza din motive care cu greu sunt prezentate. "Înfrânarea desăvârșită și perpetuă pentru împărăția cerurilor, recomandată de Cristos Domnul (Mt 19,12), primită cu drag și păstrată ireproșabil de mulți creștini de-a lungul veacurilor și chiar și în zilele noastre, a fost întotdeauna prețuită în mod deosebit de Biserică, mai ales pentru viața sacerdotală". Principiile amintite de Conciliu sunt: celibatul sacerdotal nu este de drept divin și nu este cerut de natura însăși a preoției; dar este deosebit de potrivit vieții sacerdotale. Atunci când Biserica vrea celibatul ca și condiție sine qua non pentru preoție (PO 16), nu face aceasta deoarece consideră această formă de viață ca fiind unica pentru urmarea sfințeniei; dar o face considerând cu atenție forma concretă a exercitării slujirii comunității pentru edificarea Bisericii [...] Se menține, așadar, legea în vigoare [...] Candidatul trebuie să conceapă această formă de viață nu ca pe ceva impus din afară, ci mai degrabă ca manifestarea dăruirii sale libere, care este primită și ratificată de Biserică prin intermediul episcopului. În acest mod legea devine tutela și apărătoarea libertății, prin care preotul se dăruiește lui Cristos și devine deci ca un jug plăcut. Chiar dacă e de un caracter pur disciplinar, celibatul are o multiplă conveniență cu starea sacerdotală. Celibatul "este semn și în același timp stimulent pentru caritatea pastorală și izvor de specială rodnicie spirituală în lume" (PO 16). Este deci "semn și stimulent al iubirii" (LG 42). Noua omenire, pentru constituirea căreia lucrează preotul, nu se naște "nici din sânge, nici din voință trupească, nici din voință de bărbat, ci din Dumnezeu" (In 1,13). Preotul, așadar, trebuie să se situeze într-o climă de spiritualitate corespunzătoare: se consacră lui Cristos cu un titlu nou și privilegiat, i se atașează mai ușor cu o inimă neîmpărțită, se dedică mai liber, în el și prin el, slujirii lui Dumnezeu și a oamenilor, mai disponibili pentru a sluji împărăției lui și operei lui de regenerare supranaturală și astfel sunt în stare într-o măsură mai mare să primească o paternitate mai largă în Cristos. Este apoi conveniența ecleziologică: cu alegerea stării celibatare, preotul se aseamănă mai perfect cu Cristos chiar și în iubirea cu care veșnicul preot a iubit Biserica, trupul său. Trebuie apoi să adăugăm și conveniența escatologică: darul celibatului anticipă într-un fel consumarea împărăției lui Dumnezeu, afirmându-i valorile supreme care, într-o zi, se vor reflecta în toți fiii lui Dumnezeu. Cât privește apoi paternitatea spirituală pe care o are prin starea sa celibatară, prin legea celibatului, preotul, departe de a-și pierde paternitatea, o mărește la infinit, pentru că el naște fii nu pentru această viață pământească și trecătoare, ci pentru cea cerească și veșnică. Preotul, prin intermediul celibatului său, trăiește acea stare de o mai mare conformare cu Cristos și de totală disponibilitate pentru slujirea lui Dumnezeu și a sufletelor. Celibatul sacerdotal nu este numai mărturia individuală a unei persoane, ci, în virtutea comuniunii speciale care-i leagă între ei pe membrii prezbiteriului, îmbracă și o notă socială, întrucât este mărturia întregului ordin preoțesc, destinat să îmbogățească poporul lui Dumnezeu. Conciliul dă norme ascetice de maximă importanță pentru salvgardarea celibatului: este un dar al Duhului... Toți suntem conștienți că avem această comoară în vase de lut; cu toate acestea, știm bine că ea este totuși o comoară. Este vorba de răspunsul la multiplele acuze, ridicate în decursul secolelor, dar intensificate în ultimele perioade, despre nenaturalitatea celibatului și de imposibilitatea de a-l putea observa. Este vorba de o asceză deosebită, superioară celei cerute de la toți ceilalți credincioși și proprie aspiranților la preoție: o asceză severă, dar nu sufocantă, care să fie un exercițiu meditat și asiduu al acelor virtuți care fac dintr-un om un preot: renunțarea la sine în gradul cel mai înalt; umilință și ascultare. Amintește apoi: "Castitatea nu se dobândește o dată pentru totdeauna, ci este rezultatul unei cuceriri obositoare și a unei afirmări zilnice". Evlavia preoțească, alimentată la curatul izvor al cuvântului lui Dumnezeu și al preasfintei Euharistii, trăită în drama liturgiei sacre, însuflețită de o devoțiune gingașă și luminată față de sfânta Fecioară, mama marelui și veșnicului preot și regina apostolilor, îl va pune în contact cu izvoarele unei vieți spirituale autentice, singura care dă observării sfintei feciorii un fundament foarte solid.
c) Sărăcia preotului Preoții nu sunt din lume: trebuie deci să se folosească "de lume ca și cum nu s-ar folosi" (1Cor 7,31); trebuie să se străduiască "să ajungă la acea libertate prin care, eliberați de orice grijă dezordonată, devin ascultători față de glasul lui Dumnezeu în viața de toate zilele" (PO 17). Din această libertate și supunere se naște "discernământul spiritual, care îi face să găsească atitudinea corectă față de lume și față de bunurile pământești" (Ib). Preoții însă sunt în lume: și de aceea sunt în contact cu atâtea realități care au în ele însele o valoare pozitivă pusă acolo de către Dumnezeu. "Prin relațiile frățești și prietenești dintre ei și cu ceilalți oameni, preoții pot învăța să cultive valorile umane și să prețuiască bunurile create ca pe niște daruri ale lui Dumnezeu". Discreția spirituală, adică bunul simț aplicat lucrurilor spirituale, va fi elementul capabil să evite orice extremism, periculos mai ales pentru preotul diecezan, care apare lumii ca întruparea concretă a perfecțiunii, ce trebuie trăită și realizată de poporul lui Dumnezeu. "Acest raport este deosebit de important în cazul preoților, dat fiind faptul că misiunea Bisericii se desfășoară în mijlocul lumii, și bunurile create sunt cu totul necesare pentru dezvoltarea personală a omului: să fie de aceea recunoscători pentru toate lucrurile care le sunt dăruite lor de Tatăl pentru ca să poată duce o viață bine orânduită". Și, referindu-se la GS 37, PO continuă: "Este însă indispensabil ca preoții să știe să examineze cu atenție în lumina credinței tot ceea ce întreprind, astfel încât să fie determinați să folosească în mod just bunurile, în conformitate cu voința lui Dumnezeu, respingând tot ceea ce ar putea să dăuneze misiunii lor". Conciliul recunoaște că o anumită folosire a bunurilor este necesară: dar amintește însă că realitatea umană este coruptă de păcat (cf. GS 37); de aceea folosirea bunurilor trebuie să fie condusă de preceptele credinței și de conformarea la voința lui Dumnezeu. Bunurile care pot fi obiect al folosirii din partea preoților sunt: bunuri temporale, bunuri bisericești propriu-zise și bunuri dobândite cu ocazia unui oarecare oficiu bisericesc. Decretul PO îi îndeamnă cu o deosebită căldură pe preoți "să îmbrățișeze sărăcia de bunăvoie". Motivele sunt abia schițate, dar au o mare valoare: imitarea lui Cristos, disponibilitate pentru slujirea sufletelor, mărturia de sărăcie în mijlocul poporului. Dacă Isus, care din bogat s-a făcut sărac (cf. 2Cor 8,9); dacă apostolii "au mărturisit cu exemplul personal că darul lui Dumnezeu, care este gratuit, trebuie transmis gratuit (Fap 8, 18-25)" (PO 17); dacă Biserica primară a încercat să dea forme concrete de comuniune a bunurilor, de ce preotul nu ar trebui să simtă dorința de a pune în practică "spiritul de sărăcie recomandat de Cristos?" În această poziție de despuiere interioară se dobândește o mai mare promptitudine pentru ministerul sacru; iar caritatea pastorală este ajutată foarte clar.
Chestionar
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |