|
4. CĂSĂTORIA ȘI FAMILIA - IDENTITATE ȘI MISIUNE CINE SUNTEM? În misiunea sa Biserica acordă o grijă deosebită familiei creștine, definită ca "Biserică domestică", consacrată de sacramentul Căsătoriei. Ea nu este doar obiectul evanghelizării, ci și subiectul său indispensabil și de neînlocuit. De aceea, Biserica noastră locală se îndreaptă spre toate familiile creștine nu ca spre un obiect de studiu ci ca spre un subiect pastoral activ și responsabil, aducând laudă lui Dumnezeu pentru un dar atât de mare, cerând tuturor membrilor poporului lui Dumnezeu să primească și să pună în valoare familia "consacrată" de sacramentul Căsătoriei ca parte integrantă a Bisericii. Întrucât "familia este calea Bisericii" (Gratissimam sane, 2), comunitatea creștină este aproape de toate familiile, chiar și de cele departe de credință, recunoscând mărturia lor de iubire și angajarea lor pe tărâmul educației. De aceea dorește să bată la ușa oricărei case și să salute cu afecțiune de mamă toate familiile.
Ce este Căsătoria? Conciliul Vatican II definește Căsătoria: "Comunitatea intimă de viață și de iubire conjugală, întemeiată de Creator și înzestrată de el cu legi proprii, care se întemeiază pe legământul dintre soți sau, altfel spus, pe consimțământul lor personal irevocabil" (GS 7). Codul de drept canonic o descrie: "Comunitate (consortium) a întregii vieți dintre un bărbat și o femeie, rânduită prin caracterul său natural spre binele soților și spre nașterea și educarea copiilor" (CDC, can. 1055 § 1). 1. Căsătoria este o comuniune a întregii vieți înainte de toate: aceasta definește stabilitatea și intimitatea precum și exclusivitatea raportului dintre bărbatul și femeia care se unesc în căsătorie. Este o viață de cuplu care cere participarea celor doi soți și este caracterizată de totalitate, întrucât cuprinde un proiect comun de viață, de aspirații, de dorințe etc., dar mai ales pentru că atinge sfera intimă a sexualității și pentru că se întinde de-a lungul întregului arc al existenței. Celelalte relații personale, de prietenie, de angajare socială, de interes cultural etc. pot atinge un nivel înalt de intensitate, totuși nu pot niciodată să constituie o comunitate a întregii vieți, pentru că totdeauna va rămâne exclusă dăruirea reciprocă a masculinității și a feminității. 2. Căsătoria este caracterizată de iubire. Această comuniune de viață este constituită de iubirea conjugală. Unirea dintre cei doi soți întrucât implică o dăruire reciprocă a lor, trebuie să izvorască din iubire. Este o dăruire totală care cuprinde aspectele cele mai intime ale persoanei și numai iubirea poate face să fie respectată calitatea lor de subiecți; ea singură nu-i reduce la obiecte care se dăruiesc pentru a fi folosite și exploatate. De aceea comunitatea conjugală este în mod esențial orientată spre binele soților; aceasta presupune că ea este o comunitate fundamentată pe iubire și care trăiește din iubire. 3. Dumnezeu este autorul căsătoriei și al familiei. Această "comunitate intimă de viață și de iubire conjugală" este "fondată de Creator și structurată cu legi proprii" (GS 48). Căsătoria nu este o "realitate umană", nici rodul unei evoluții sociale mai mult sau mai puțin primitive și este cu atât mai puțin o impunere convențională a societății: nici societatea nu o creează, nici soții nu o instituie după bunul lor plac. Soții își exercită capacitatea lor de decizie și actualizează voința lor de a întemeia comunitatea conjugală, legându-se reciproc și dând naștere unei comunități de persoane, totuși aceasta nu-și are originea în ei, ci în Dumnezeu, conform planului său originar, manifestat în momentul creației primilor părinți. Astfel, "voite de Dumnezeu prin însuși actul creației (Gen 1-2), căsătoria și familia sunt destinate intrinsec spre a se realiza în Cristos și au nevoie de harul său spre a fi vindecate de rănile păcatului și readuse la «începutul» lor, adică la cunoașterea deplină și realizarea integrală a planului lui Dumnezeu" (FC 22). Familia și căsătoria constituie cei doi poli ai aceleiași realități profunde care își are rădăcinile în inima lui Dumnezeu, în proiectul fundamental și originar al creației sale. Familia își are fundamentul în voința lui Dumnezeu, ca o mică Biserică fundamentată pe aceeași voință divină, care a voit să înalțe această instituție naturală la demnitatea sublimă de sacrament. Aici lucrează harul divin, pentru ca dragostea să fie sfântă, dăruire exclusivă, fidelă și rodnică, iar copiii să se nască având ca leagăn însăși familia. 4. Căsătoria este un sacrament. Realitatea naturală perfectă în ordinea creației dobândește în ordinea harului și a răscumpărării o dimensiune de mântuire: adevărat sacrament al lui Cristos în Biserica sa, instrument de har și de sfințire. Tocmai în jertfa dăruirii lui Cristos pentru Biserică apare și "se descoperă adevărul originar al căsătoriei, adevărul «începutului» (cf. Gen 2,24; Mt 19,5)" și, în plus, eliberează "omul de duritatea inimii, și îl face capabil să realizeze integral acest adevăr" (FC 13). Căsătoria "fondată de Creator" - căsătoria "creaturală" - are deja o semnificație sacră și religioasă. În mod încă mai precis, revelația Noului Testament ne spune că între căsătorie și mântuirea supranaturală există un raport nu numai "generic", ci unul "specific", adică acel raport special care face din căsătorie un "sacrament" adevărat și propriu, un semn eficace al harului lui Cristos în Biserică. Acest "specific" creștin despre căsătorie ne poartă în ultimă instanță la sacramentalitate, dându-ne posibilitatea de a descoperi și aprofunda valoarea originară creștină a acestei realități, valoarea ultimă gândită și voită de Dumnezeu în Isus Cristos pentru soți. Atunci când credința Bisericii afirmă sacramentalitatea căsătoriei creștine, ea spune "totul" despre ea: orice altă afirmație nu poate fi decât o precizare sau o consecință a sa. Astfel morala, spiritualitatea și pastorația familiei creștine își află fundamentul lor prim și motivația ultimă în sacramentalitatea căsătoriei creștine. Dăruirea reciprocă a soților, care stă la baza căsătoriei, dobândește în lumina misterului lui Cristos o capacitate transcendentă. Misterul răscumpărării descoperă plinătatea de semnificație pe care o are această instituție voită de Dumnezeu o dată cu creația. a. Perfecționarea legăturii conjugale prin har. Conciliul Tridentin (1545-1563) ne spune că valoarea salvifică (adică efectele supranaturale) a sacramentului Căsătoriei stă în: - perfecționarea legăturii conjugale: sacramentul Căsătoriei face absolută și definitivă unitatea și indisolubilitatea care se află deja în căsătoria "creaturală" și poartă legătura conjugală în ordinea supranaturală, așa încât unitatea și indisolubilitatea soților primesc conținutul și caracteristicile lor din "legătura conjugală" dintre Cristos și Biserica sa (cf. Ef 5,25: "Bărbaților, iubiți pe soțiile voastre, așa cum Cristos și-a iubit Biserica și s-a dat pe sine însuși pentru ea"); - harul de a împlini datoriile celor căsătoriți: harul pe care cei doi îl primesc în sacramentul Căsătoriei "perfecționează iubirea naturală, confirmă unitatea indisolubilă și îi sfințește pe soți" (DS 1799). b. Cum se realizează aceasta în căsătoria ca sacrament? Căsătoria-sacrament este căsătoria pe care fiecare botezat o trăiește zilnic, în bucuriile și în durerile sale, în speranțele și preocupările sale. Această căsătorie concretă, cu succesiunea tuturor momentelor sale conjugale, este sacrament. Sacramentele - așa cum am văzut în tema a treia - sunt invenția incredibilă a puterii, înțelepciunii, iubirii lui Dumnezeu pentru a face posibil ca fiecare dintre noi să-l "atingem în mod real" pe Cristos mort și înviat pentru noi și astfel să fim transformați cu el, în el și prin el. Sacramentele sunt instrumente date nouă de Dumnezeu pentru a ne insera în evenimentul central și fundamental al credinței noastre - misterul pascal al Domnului - așa încât să fim atinși în mod real, implicați, făcuți părtași la acest mister. Într-un cuvânt: iertați și sfințiți. Astfel, atunci când soții celebrează sacramentul Căsătoriei, ei își inserează viața lor conjugală în moartea și învierea Domnului, așa încât viața lor conjugală este atinsă, implicată și făcută părtașă la acest mister. Moartea și învierea Domnului este în mod real prezentă în viața conjugală a celor botezați. În ce constă această prezență? Ce înseamnă aceasta în mod concret? Practic, cum sunt inserați soții în moartea și învierea Domnului? Pentru a răspunde, trebuie mai întâi să vedem ce înseamnă a participa. Plecăm de la o experiență foarte simplă. De câte ori nu ni s-a întâmplat să spunem: "Această persoană este mai frumoasă, mai bună decât alta"?! Dar cum putem face noi o astfel de confruntare? Putem spune că cineva este mai bun sau mai puțin bun, mai frumos sau mai puțin frumos, pentru că percepem bunătatea și frumusețea ideală în baza căreia spunem mai... sau mai puțin... după cât cineva se apropie mai mult sau mai puțin de acel ideal. Altfel, cum am putea face o gradație? Dar, în același timp, cele două persoane comunică în aceeași perfecțiune (bunătate sau frumusețe), chiar dacă în măsură diferită, una mai mult și alta mai puțin. În acest caz, vorbim de participarea celor două persoane (sau mai multe) la aceeași perfecțiune. Atunci ce este participarea? Este o legătură care unește două sau mai multe persoane fundamentată în posedarea aceleași perfecțiuni spirituale, în raport cu un model ideal în care această perfecțiune este deplină. Revenim la căsătorie. Moartea și învierea manifestă o perfecțiune a lui Cristos în gradul cel mai înalt. Evanghelistul Ioan introduce în relatarea pătimirii: "Iubindu-i pe ai săi... i-a iubit până la sfârșit" (In 13,2). Aici este revelația perfectă a iubirii lui Cristos: o altă iubire mai mare nu există; este iubirea infinită, dincolo de care nu se poate merge. Cristos îi face părtași pe soți de această iubire a sa. Iubirea conjugală cu care cei doi soți se iubesc este aceeași iubire cu care Cristos s-a dăruit pe sine însuși pe cruce, chiar dacă este într-un grad limitat. Aceeași iubire, dar în grad diferit. Așadar, în ce constă prezența morții și învierii Domnului în viața conjugală a celor doi? Putem răspunde: constă în faptul că Domnul îi face pe soți părtași la capacitatea sa de a iubi, la însăși iubirea sa. Cum sunt inserați în mod real cei doi soți în moartea și învierea Domnului? Sunt inserați, întrucât iubirea cu care Domnul a iubit atunci când s-a dăruit pe sine însuși pe cruce este revărsată în inima celor doi soți. Sacramentele sunt prezența reală în Biserică a morții și învierii Domnului. În ce sens este adevărată această prezență și în cazul căsătoriei? Întrucât în iubirea conjugală este prezentă iubirea însăși a lui Cristos care se dăruiește pe sine însuși pe cruce. De aceea sfântul apostol Paul numea căsătoria "un mare mister" (Ef 5,32). Trebuie înțeles bine. Cristos nu este doar un "model" pe care soții trebuie să-l imite. Nu. Sacramentul Căsătoriei nu este în primul loc un efort al omului: este un dar al Domnului. Soții nu trebuie să se sforțeze să copieze un model, nici nu sunt capabili. Domnul este acela care le face darul capacității sale de a iubi. Ei pot doar să accepte sau să refuze darul. Cristos, cu Duhul său, face inima soților capabilă să iubească așa cum iubește el. Dar Domnul nu găsește inima soților în stare pură. Este o inimă în care locuiește păcatul, sau, mai bine spus, în care locuiește incapacitatea de a iubi. Primul miracol pe care îl împlinește Isus este acela de a vindeca inima soților. Biserica numește această boală prezentă în inima soților concupiscență, și aceasta este mai profundă decât o simplă referință la sexualitate. Este incapacitatea de a vedea persoana celuilalt în demnitatea sa; este tentația continuă de a-l domina pe altul, de a se folosi de el; este imposibilitatea de a vedea în trup frumusețea și valoarea persoanei care merită să ne uimească; este tentația de a smulge persoanei trupul, pentru a face din el un obiect al propriului interes. Primul har al sacramentului Căsătoriei are un caracter medicinal: sacramentul Căsătoriei este medicamentul care poate vindeca de această teribilă boală care este concupiscența. Aspectul cel mai important însă este că iubirea umană e înălțată, făcută părtașă la iubirea lui Cristos. Când atinge perfecțiunea sacramentalitatea căsătoriei? Întrucât iubirea conjugală participă la însăși iubirea lui Cristos, întrucât cea mai înaltă manifestare a iubirii conjugale este atunci când soții devin "un singur trup" în dăruirea totală reciprocă, atunci perfecțiunea sacramentului se atinge în actul perfectei uniri spirituale și fizice a soților. Aici este marea demnitate a căsătoriei! c. Care sunt consecințele sacramentalității căsătoriei în viața soților? 1. Fidelitatea în primul rând. Ce poate spune fidelitatea indisolubilă a iubirii lui Cristos față de Biserica sa? El nu ne iubește cu condiția ca noi să-l iubim. El ne iubește cu o fidelitate absolută. Atunci cum trebuie să fie fidelitatea soților? Cine poate descrie întreaga forță a iertării prezentă în inima lui Cristos? De câte ori este el dispus să ne ierte? Totdeauna. Aceasta trebuie să fie și capacitatea de iertare reciprocă din inima soților, chiar în fața celor mai grave infidelități. 2. Sfințenia. Pentru a trăi căsătoria creștină soții trebuie să fie sfinți. În realitate ei nu se văd în această condiție. Este un punct important. Da, este adevărat: vocația soților este vocația la sfințenie. Nimic mai puțin: la sfințenie. Dar în ce constă sfințenia soților? Simplu, în a fi până la sfârșit soți. Nu trebuie să caute sfințenia în afara căsătoriei. Aici este important să nu uite că acest drum de sfințire este susținut de sacramentul Căsătoriei, adică de prezența iubirii lui Cristos care vindecă și înalță. Soților le este cerut doar să nu se opună și să se lase purtați de Domnul și nu de mentalitățile acestei lumi. 3. Euharistia în viața soților. Am văzut că sacramentele sunt prezența reală a morții și învierii Domnului în Biserică. În gradul cel mai înalt această prezență este în Euharistie: sacramentul în sens plenar, total, perfect este Euharistia. Celelalte șase sunt raportate la ea. Prin Euharistie ne este dat să "atingem fizic" persoana Domnului care se dăruiește ca jertfă. Atunci, Euharistia este aceea care face posibil în lume imposibilul: iubirea gratuită, pură, absolută, fără limite. De aceea spunea Padre Pio: "Este mai ușor ca pământul să stea fără soare decât lumea să stea fără Euharistie". Atunci, care este consecința? Dacă vocația soților este de a trăi însăși iubirea lui Cristos care se dăruiește pe sine însuși, unde pot să se apropie de această iubire, dacă nu în Euharistie? Astfel, nu este posibil a trăi sacramentul Căsătoriei dacă nu se participă la Euharistie. Un exemplu. Un țăran a trăit toată viața sa în mizerie. Într-o zi a dat peste el norocul: a moștenit o mare avere. Pentru prima dată merge și el la oraș unde își petrece toată ziua. Și-a cumpărat un costum nou și frumos, o pereche de încălțăminte de lux. Seara, obosit, a adormit pe trotuar. Era să-l calce o mașină. Șoferul furios coboară și strigă la el: "Cel puțin ia-ți picioarele de pe stradă". Țăranul, trezit dintr-o dată, și-a privit picioarele și a spus calm: "Nu-ți fă griji, mergi mai departe, acestea nu pot fi picioarele mele, sunt încălțate prea bine, ale mele sunt mai sărace!" Ascultând toate câte s-au afirmat mai sus, unii (mulți?!) pot să se gândească: "Nu este vorba despre mine, despre căsătoria mea; a mea este mult mai săracă! Acea căsătorie despre care vorbește Biserica nu poate fi căsătoria mea: e prea frumoasă!" Tentația cea mai subtilă în care putem cădea este să ne gândim că Domnul nu ne-a iubit până la sfârșit, până în adânc, nu a pregătit pentru noi - așa cum spune profetul - un banchet cu cărnuri grase și vinuri limpezite, ci doar o bucată de pâine uscată și puțină apă. Dimpotrivă: Domnul a dăruit soților participarea la însăși iubirea sa. Putem spune, așadar: Căsătoria este un sacrament care "se celebrează" de-a lungul întregii vieți a celor doi - bărbat și femeie - care se iubesc în mod reciproc și stabil, având ca punct de referință fundamental și normativ iubirea fidelă a lui Cristos față de Biserica sa și simțindu-se în mod profund implicați în această iubire. Cristos "rămâne" cu soții "pentru ca, așa cum el a iubit Biserica și s-a dat pentru ea, la fel soții să poată să se iubească fidel pentru totdeauna într-o dăruire reciprocă" (GS 48).
Căsătoria și familia în contextul transformărilor actuale 1. Lumini și umbre. Soții creștini trăiesc însă și în societate, într-o lume cu mutații profunde (GS 5), cu transformări sociale (GS 6), cu mutații psihologice, morale și religioase (GS 7), cu dezechilibre (GS 8) cu aspirații tot mai largi (GS 9) și întrebări profunde (GS 10). Chiar "în familie apar tensiuni, fie din pricina condițiilor demografice, economice și sociale apăsătoare, fie din cauza conflictelor dintre generații, fie din cauza noilor raporturi sociale între bărbați și femei" (GS 8). De aceea "lumea în care trăim, precum și așteptările, aspirațiile și caracterul ei adesea dramatic trebuie cunoscute și înțelese" (GS 4). Trăim - ne spune Ioan Paul al II-lea în Familiaris consortio - "într-un moment istoric în care familia este supusă unor forțe care încearcă să o distrugă sau să o deformeze" (FC 3) Adesea bărbaților și femeilor de azi, care caută în mod sincer și profund un răspuns la problemele lor matrimoniale și familiale de fiecare zi le sunt oferite, în cel mai vast context socio-cultural și în diferitele ambiente ale vieții (muncă, școală, timp liber) prin mijloacele de comunicare socială, "viziuni și propuneri seducătoare, dar care compromit în diferite feluri adevărul și demnitatea persoanei umane" (FC 4) și identitatea căsătoriei și a familiei. Există transformări profunde în ultimele decenii care ating realitatea matrimonială și familială. Este vorba de transformări, care se situează la nivel structural și cultural și care ating și trăirea religioasă și creștină a multor familii; sunt transformări ambivalente, dacă nu de-a dreptul ambigui, care cer o continuă și atentă muncă de discernământ evanghelic; sunt lumini și umbre, valori și nonvalori, aspecte pozitive și negative care coexistă împreună, adesea intersectându-se. C Nu lipsesc aspectele pozitive: o conștiință mai clară a libertății personale din care se naște exigența cea mai clară de a respecta demnitatea oricărei persoane atât în raporturile conjugale cât și în cele familiale; o recunoaștere tot mai răspândită a demnității femeii și a rolurilor sale în viața familială și publică; o evidențiere mai mare a valorii relației personale; o atitudine mai conștientă de respectare a drepturilor celor mai slabi din familie; o conștiință crescândă a responsabilităților părinților în ceea ce privește procreația și educația copiilor; o percepție reînnoită a necesității de a dezvolta raporturile și relațiile de prietenie și de susținere reciprocă între familii; o redescoperire mai clară a misiunii ecleziale și a responsabilității sociale a fiecărei familii; o insistență continuă asupra semnificației familiei ca loc de umanizare atât a cuplului prin experiența iubirii reciproce, exclusive, indisolubile și fecunde cât și a copilului, prin aducerea pe lume și educare; o viziune mai pozitivă și senină despre sexualitatea umană. Acestea sunt valori care nu pot să ne lase indiferenți și care trebuie să ne orienteze în reflecția teologică, în spiritualitate, în acțiunea pastorală și în angajarea socială. - În același timp, există și aspecte negative, care pot tulbura conviețuirea conjugală și familială: "Demnitatea acestei instituții nu se bucură pretutindeni de aceeași strălucire, căci este întunecată de poligamie, de plaga divorțului, de așa-zisa dragoste liberă sau de alte deformări. Mai mult, iubirea conjugală este adesea pângărită de egoism, de hedonism și de practici ilicite împotriva procreației" (GS 47). Sunt atâtea: teama sau chiar refuzarea copilului din cauza dificultăților pe care le întâlnesc soții, plaga avortului, creșterea continuă a mentalității de a recurge la contraceptive și sterilizare cât și la diferite forme de fecundare artificială, revendicarea a așa-ziselor "drepturi" ale homosexualilor, concepția ambiguă sau de-a dreptul greșită, teoretică și practică, cu privire la raporturile dintre soți și dintre părinți și copii, numărul crescând chiar din primii ani de căsătorie al falimentelor conjugale, al divorțurilor și al situațiilor matrimoniale iregulare, renunțarea cu ușurință din partea părinților la propriile responsabilități educative sau, invers, un raport educativ caracterizat de posesivitate exasperată care sufocă libertatea copiilor condiționând sau împiedicând alegerile lor vocaționale, disprețul sau chiar refuzul dimensiuni instituționale a căsătoriei, ignorarea sau chiar indiferența voită față de valoarea supranaturală creștină și eclezială a căsătoriei, insuficiența sau chiar absența unei angajări adecvate sociale și politice a familiilor și pentru familii; "privatizarea" generalizată a sexualității, adesea redusă la dimensiunea sa genitală. - "Pe lângă acestea, condițiile economice, socio-psihologice și politice de astăzi provoacă și în familie perturbări deloc neglijabile" (GS 47). Ideea însăși de familie este pusă deseori în discuție și denaturată: familia este înțeleasă nu ca fundamentată în mod necesar pe căsătorie. În acest sens s-a ajuns la situații îngrijorătoare, pentru că la nivel politic și social se introduc forme alternative familiei. În loc de a consolida și revigora căsătoria și familia - de al căror bun mers este strâns legat binele societății umane (GS 47) - se crede că, oferind orice tip de așa-zisă libertate, orice tip de experiență bazată pe o educație sexuală greșită (unde totul este permis și unde nu crește simțul iubirii responsabile), omenirea ar putea să se îndrepte cu o oarecare siguranță spre viitor. Astfel se oferă false alternative familiei și căsătoriei. Nu numai că se discută în sensul unei apărări pe teren juridic a așa-numitelor uniuni consensuale libere - până și aceasta este grav! -, dar s-a ajuns chiar până acolo că așa-numitele uniuni de facto sunt prezentate ca alternative. Uniunile de facto nu vor să accepte o dragoste responsabilă, permanentă și legală. De aceea se numesc de facto. - Lucrurile au mers mai departe, până la răspândirea uniunilor dintre homosexuali sau lesbiene și prezentarea acestora ca valoare familială. S-a ajuns astfel chiar și la a susține cererile lor de a adopta copii, deși în Convenția drepturilor copilului s-a stabilit că aceștia trebuie adoptați în vederea intereselor lor superioare, căci copiii nu sunt instrumente pentru a umple golul singurătății nici chiar în familie, ei au demnitate, sunt persoane asupra cărora se revarsă iubirea lui Dumnezeu. Se propune adopția pentru așa-zisele familii - căci familii nu sunt - fapt care reprezintă o mare provocare pentru societate, Biserică și istorie. 2. Există astăzi o criză a familiei? Poate pentru prima dată în istorie, asistăm la provocări care parcă vor să smulgă din rădăcini valorile fundamentale ale familiei și căsătoriei. De-a lungul istoriei a existat întotdeauna, la toate popoarele, certitudinea că familia, întemeiată pe căsătorie, pe dragostea reciprocă, trebuie să devină locul de dezvoltare a iubirii pentru o nouă viață. Pentru prima dată în istorie familia este supusă unor atacuri de tip politic și cultural în care se pare că acea importanță radicală a ei nu mai este deloc actuală. Familia este un bine. Familia fundamentată pe căsătorie este un mare bine înainte de toate pentru soți, pentru copii, dar și pentru societate. Iar societatea a avut dintotdeauna preocuparea de a apăra cu fermitate această instituție, căci "binele persoanei și al societății umane și creștine este strâns legat de bunul mers al comunității conjugale și familiale" (GS 47). În acest context, putem vorbi despre o criză a familiei? Știm cu toții că anul 1994 a fost declarat de ONU anul familiei. De ce? Oare voia să atragă atenția că familia a intrat într-o fază de criză acută și poate ireversibilă, în așa măsură încât a alarmat cele mai mari foruri și organisme internaționale determinându-le să încerce o recuperare? De fapt, ani de zile s-a crezut că familia a ajuns la capătul drumului său secular; și mulți i-au prevestit sfârșitul iminent. Totuși, în ciuda nenumăratelor pronosticuri nefericite, familia a continuat să trăiască cu toate transformările prin care trece lumea. Este adevărat însă că astăzi lucrurile au început să se schimbe de-a dreptul. Dacă în trecut apărea normal ca la o anumită vârstă tinerii să se căsătorească iar divorțul era ca ceva ieșit din comun, o anormalitate, astăzi separările se multiplică, numărul divorțurilor crește, apare o nouă categorie de persoane care refuză să se căsătorească și alături de ele se naște așa-numita "familie prelungită", adică familia în care copiii se simt liniștiți și protejați și nu se decid să plece. În multe localități ale diecezei există un procent relativ mare de tineri trecuți de vârsta "însuratului" care nu sunt deciși să facă pasul "în doi". Familia continuă să trăiască, este adevărat: dar aceea a părinților, întrucât copiii pare că nu vor să părăsească cuibul familial ca să se aventureze într-o societate fără viitor. a. Cauzele externe ale crizei în căsătorie. Printre cauzele acestei crize, provocate din exterior, pot fi enumerate cel puțin patru: 1. Mobilitatea vieții. Străbunii noștri, într-un regim preindustrial și mai mult agrar, nu plecau din locul lor de baștină, de obicei, nici ca să meargă la lucru. Toată viața lor se desfășura acolo. Fetele aveau o viață esențial sedentară, fixă, artizanală sau oricare altă activitate de felul acesta. A merge la oraș era un eveniment... Pentru mulți bărbați singura perioadă petrecută departe era aceea a stagiului militar... "Stabilitatea" vieții însemna o intensitate de raporturi, diferite de cele de astăzi, care garanta în consecință și stabilitatea familială (și conjugală). În schimb, acum, caracteristica principală a vieții noastre pare să fie tocmai "mobilitatea": sociologii vorbesc despre o societate "pluricentrică" (unde omul trăiește diferitele momente ale vieții sale - școală, muncă, timp liber etc. - în diferite locuri și uneori chiar la distanță, așa încât cel puțin unul dintre aceste locuri poate dobândi semnificația de "loc de reședință"). Mobilitatea "geografică" este apoi complicată de mobilitatea și diferențierea orarelor (munca se desfășoară pe module și nu mai există un timp comun nici pentru familie, nici pentru comunitate!). Toate acestea complică mult situația, nemaiputând rămâne fideli unui concept de "cămin" stabil cum era mai înainte. 2. Emanciparea femeii. Fenomenul în sine este de-a dreptul pozitiv. Dobândirea unor posturi de responsabilitate, de protagoniste, de independență economică din partea femeilor este o cucerire care, la drept vorbind, nu poate decât să aibă efecte pozitive pentru întreaga omenire. Însă aceasta a dus la răsturnarea modelului de familie tradițională, care dădea o anumită siguranță și liniște. Acest proces face mai dificil echilibrul matrimonial (începând de la restabilirea "rolurilor" și identității masculine și feminine), creând evident o mare instabilitate. 3. Crizele instituțiilor. Tot ceea ce se prezintă ca stabil, ca "structură" care recere adeziune permanentă, îi înspăimântă astăzi pe mulți, mai ales pe tineri. Când este vorba de ceva fix, normativ, de o angajare "pe viață", imediat apare reacția, ca o alergie. Și aceasta nu se întâmplă doar când este vorba de căsătorie, ci de orice alt tip de vocație și angajare... 4. Secularizarea, adică "criza sacrului". Multe dintre legi, instituții, chiar precepte morale și valori în general, erau legate în trecut de o viziune "sacrală", religioasă despre viață. Acum - și aceasta se întâmplă din ce în ce mai mult - omul vrea să se raporteze la valori "umane", adică stabilite doar de rațiunea sa, și se gândește la instituțiile vieții civile și la legi în optica unui pluralism de gândire tot mai mare. Este clar deci că orice lucru este pus în discuție și se acceptă puncte de vedere și soluții foarte diferite (să ne gândim, de exemplu, la actuala dezbatere despre oportunitatea de a considera ca autentice căsătoriile și familiile dintre homosexuali...). b. Cauzele interne. Alături de acest context socio-cultural care poate purta din exterior lumini și umbre asupra căsătoriei și familiei, trebuie să identificăm rădăcinile ultime ale oricărei crize, care se găsesc în interior. De fapt, există în inima fiecăruia dintre noi și în lumea în care trăim o luptă între bine și rău. De asemenea și în inima fiecărui soț și a fiecărei soții există o confruntare între bine - care este căsătoria lor, adevărata iubire conjugală pe care Duhul Sfânt le-a dat-o - și rău, care este egoismul, orgoliul lor, sexualitatea lor separată de adevărata iubire. 1. Criza zilnică a vieții matrimoniale. Ea apare din lipsa de dialog dintre cei doi soți, din neîncrederea reciprocă, chiar dacă adesea provine din motive de mică importanță cum ar fi neînțelegerea și resentimentele. Este foarte important ca soții să se ferească în inima lor de toate aceste atitudini care ascund orgoliul. Pentru a construi o comuniune conjugală profundă este necesară umilința care permite purificarea de neînțelegere și de resentimente. 2. Oboseala și obișnuința. O altă criză a căsătoriei o putem numi "oboseală", "obișnuință", "plictiseală": soții s-au plictisit de propria căsătorie, încât pot să ajungă până la o adevărată destrămare. De ce se plictisesc soții în căsătorie? Plictiseala este o consecință a repetiției. Oamenii se plictisesc atunci când se repetă mereu aceleași lucruri. Se plictisesc atunci când nu mai există neprevăzutul, când este exclusă noutatea în viața lor. Singurul antidot al plictiselii este iubirea. Cine are inima plină de iubire exclude de la sine plictiseala. De ce iubirea nu se plictisește niciodată? Pentru că, așa cum spune un proverb antic, chiar dacă iubirea spune și face totdeauna aceleași lucruri nu se repetă niciodată. Sfântul Francisc a petrecut nopți și zile întregi zicând mereu: "Dumnezeul meu și totul!" Cum a putut să o facă fără să se plictisească vreodată? Iubirea nu repetă niciodată, chiar dacă ea continuă să spună aceleași cuvinte. Iubirea este noutatea continuă; este totdeauna imprevizibilă. În consecință, soții se plictisesc de propria căsătorie atunci când lipsește adevărata iubire conjugală. Pentru a înțelege aceasta, pornim de la o experiență umană. În fața unui pahar de apă nu ne punem întrebarea dacă este apă potabilă sau nu, pentru că ceea ce ni se prezintă ca apă de obicei este apă. Lucrurile se schimbă însă în cazul vinului: adesea ne preocupăm dacă vinul prezentat este vin natural sau este contrafăcut. Așadar, există aparențe care înșală, în sensul că ne fac să credem că este vin ceea ce nu este vin. În acest caz este vorba de vin adevărat sau de vin fals. Și în cazul iubirii conjugale se poate vorbi despre o iubire conjugală adevărată și o iubire conjugală falsă, adică există o aparență de iubire conjugală căreia nu-i corespunde realitatea iubirii conjugale. Aparența poate să ne înșele un timp mai îndelungat sau mai scurt. Dar vine momentul adevărului când soții își dau seama de minciună și atunci își spun: dar noi nu ne iubim! Aceasta este criza despre care vorbim. Când se confundă aparența cu realitatea iubirii conjugale? Când cei doi cred că se iubesc pentru că simt o atracție sexuală puternică și îndată ajung la acte sexuale, chiar înainte de căsătorie. Problema este că ei cred că iubirea conjugală constă în aceasta. De ce, după scurt timp, această stare duce la oboseală și dă naștere la plictiseală? Pentru a înțelege, plecăm tot de la experiența umană. Ochiul este făcut pentru lumină, totuși când lumina este prea intensă, ochiul suferă. Nu numai atât, dar nici nu poate sta mereu la lumină, are nevoie de odihnă. Urechea este făcută pentru sunet, totuși zgomotul continuu o distruge; are nevoie de momente de tăcere. Inteligența noastră este făcută pentru adevăr, totuși ea nu obosește niciodată de a-l cunoaște: ar vrea să cunoască mereu mai mult și să fie mereu mai puțin în ignoranță. Voința noastră este făcută pentru bine și nu obosește niciodată să iubească ceea ce este bine, ceea ce este frumos, ceea ce este drept. Așadar, simțurile obosesc, se plictisesc; spiritul nu obosește niciodată pentru că este totdeauna nou. Dacă iubirea conjugală este redusă la simțuri, mai devreme sau mai târziu soții obosesc, se plictisesc, pentru că lucrurile se repetă. Pe de altă parte, mulți soți după douăzeci, treizeci sau cincizeci de ani de căsătorie spun: "Ne iubim ca în prima zi". Iată tinerețea veșnică a spiritului chiar într-un trup care înaintează în vârstă, pentru că iubirea adevărată nu poate îmbătrâni. 3. Infidelitatea conjugală sau adulterul. Trebuie să facem o distincție importantă. Libertatea umană poate greși deseori: oricând este posibilă o răsturnare a situației, o îndrăgostire subită; poate fi o infidelitate într-un moment de întunecare a minții și a inimii. Dar în acest caz, persoana, revenindu-și, își dă seama de gravitatea faptului și regretă: atunci criza este depășită. Mai gravă însă este situația aceluia care profanează și destramă sfințenia căsătoriei prin relații adulterine. În fața lui Dumnezeu, aceste fapte sunt de o gravitate de nedescris: ele introduc păcatul în sanctuarul iubirii conjugale și pângăresc semnul iubirii lui Cristos, violând templul sfânt în care Dumnezeu celebrează iubirea sa creatoare. În această situație, ce trebuie să facă soțul nevinovat? Dacă soțul adulter se căiește și cere iertare, soțul nevinovat nu poate să nu-l ierte. Este un lucru greu, dar este în spiritul lui Dumnezeu (cf. Os 2; Ez 16) și al evangheliei: Cristos i-a iertat pe toți. O situație mai dramatică este atunci când soțul adulterin nu are de gând să se întoarcă. Soțului fidel nu-i rămâne decât să vegheze în rugăciune. Amintim cuvintele lui Isus: "Ați auzit că s-a spus: «Să nu săvârșești adulter». Eu însă vă spun: oricine se va uita la o femeie spre a o pofti, a și înfăptuit adulterul cu ea în inima sa" (Mt 5,27). Există deci un adulter cu trupul și un adulter cu inima. Curăția inimii, apartenența totală, nu numai fizică, trebuie să fie exclusivă. În aceasta constă măreția și frumusețea fidelității conjugale. 4. Divorțul. Există situații în care continuarea conviețuirii ar însemna distrugerea spirituală, umană a soților sau a unuia dintre ei, renunțarea la demnitatea proprie. În aceste cazuri se poate recurge la separare, urmărind binele copiilor. Dar separare nu însemnă ruperea legăturii conjugale, nu înseamnă divorț, care nu există între cei botezați și nici nu poate exista. Cu toate acestea se poate întâmpla ca unul dintre cei doi să ceară și să obțină divorțul și apoi să se recăsătorească. În inima soțului abandonat rămâne amărăciunea singurătății. Mai mult ca oricând, în această situație, soțul fidel trebuie să vegheze în rugăciune pentru a primi puterea de a continua să rămână credincios iubirii trădate. Soțul fidel trebuie să nu uite un mare adevăr de credință: Dumnezeu rămâne totdeauna fidel, ne iubește totdeauna, chiar și atunci când îl trădăm. Soțul este chemat să dea Bisericii această mărturie extraordinară, mărturia trăită a adevărului iubirii. Iată o statistică îngrijorătoare. În SUA numărul divorțaților de la începutul secolului al XX-lea până în 1956 s-a dublat; în Franța aproape s-a triplat; în Anglia, unde era cel mai mic, s-a mărit de 24 de ori; în Elveția, unde era deja ridicat, s-a dublat aproape; în Ungaria a crescut de circa 9 ori. La jumătatea secolului trecut cifrele aride ale statisticii prezentau "virusul" care genera criza legăturii matrimoniale atât în societățile capitaliste cât și în cele colectiviste, în cele cu o democrație liberală cât și în cele cu așa-zisa democrație socialistă. În 1964 în SUA erau 26 de divorțuri din 100 de căsătorii (428.000 de divorțuri din 1.700.000 de căsătorii), în România 21 de divorțuri din 100 de căsătorii (35.145 de divorțuri din 169.520 de căsătorii), 18% în Iran, 17% în Cehoslovacia și în Africa de Sud, 15% în Austria (8.930 de divorțuri din 57.533 de căsătorii), aproape 10% în Franța (33.250 de divorțuri din 347.525 de căsătorii), 8% în Belgia și în Anglia, 17% în Germania de Est, circa 11% în Germania Federală (50.817 divorțuri din 484.863 de căsătorii) (Cf. L. SPARTACO, "La crisi del matrimonio nella societB contemporanea" în Ekklesia 3 (1969) 5). Anuarul statistic al României în 2002 elaborat de Institutul Național de Statistică București dă următoarele cifre pentru cea mai mare parte a zonei Moldovei:
Divorțurile, după numărul copiilor minori rămași prin desfacerea căsătoriei în anul 2000.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |