Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SINODUL DIECEZAN 

10. GRIJA BISERICII FAȚĂ DE CATEGORIILE SPECIALE DE CREDINCIOȘI

C. DEPENDENȚII

Dependența este situația în care se găsește o persoană care își pierde propria libertate și este condiționată de lumea externă. În societatea de azi condiționările sunt variate: sunt persoane care nu pot desfășura nici o activitate dacă nu au televizorul sau aparatul de radio deschis, care fac uz constant de tutun, cafea, alcool sau droguri. Aceste abuzuri ascund dificultăți de caracter, capacitatea de a comunica sau incapacitatea de a rezolva anumite probleme. Nu puțini sunt aceia care nu știu să dea sens propriei vieți. Toate aceste situații sunt caracterizate de o relație de dependență, care conduce persoana la a considera respectivul element ca fiind indispensabil vieții.

 

1. Drogații

Fenomenul drogurilor are în zilele noastre o largă răspândire în toate clasele sociale, mulți ajungând la toxicodependență. Nu putem considera acest fenomen ca fiind o boală, ci o situație psihologică incorectă caracterizată de o legătură puternică între persoană și substanță.

a) Experiența ne arată că nu există doar un singur motiv pentru care unele persoane se droghează, ci mai multe motive și cauze. Dintre cele mai răspândite putem menționa:

  • neînțelegerile familiale: atunci când familia nu corespunde exigențelor individului. Familia nu este întotdeauna locul educativ în care se transmit și se împart valori, ci o simplă și comodă conviețuire în care tânărul (de obicei) nu găsește dialog, înțelegere și căldură umană. Raportul cu familia este superficial și ascunde conflicte interioare; în acest climat, familia nu mai este un ambient de creștere, un loc de dezbatere și confruntare a unor proiecte comune;
  • ambientul frecventat: în aceste locuri nu se reflectează, nu se aprofundează aspectele esențiale de viață, totul fiind efemer și fără semnificație. Fiind lipsită de interioritate și profunditate, persoana este plină de subiectivism;
  • lipsa de cultură și educație reprezintă terenul potrivit pentru dependența de droguri. Cine are lacune în acest domeniu este lipsit de capacitate critică și de evaluare, fiind un posibil subiect al tuturor condiționărilor care pretind să dea valoare la ceea ce este iluzoriu și care oferă o satisfacție imediată. Toate drogurile (heroina, cocaina, morfina etc.) au aceste caracteristici. Mulți tineri intră în această lume ireală a drogurilor pentru motive banale, pentru a imita diferite persoane sau grupuri care sunt luate drept modele, din cauza unei curiozități tinerești de a proba ceea ce este nou și interzis, pentru un fals nonconformism;
  • lipsa unor idealuri valide, frustrarea care derivă din imposibilitatea de a ajunge la acele succese pe care mass-media le prezintă ca fiind facile;
  • răspândirea pe scară largă a drogurilor, mai ales în zonele frecventate de tineri.

b) Suntem convinși că indiferența și resemnarea în fața acestei probleme nu poate fi acceptată și că toți trebuie să ne simțim responsabili în fața acestui flagel. Unul din aspectele fundamentale recerute în situația pastorală actuală este prevenirea. Toți oamenii trebuie să se simtă responsabili și să lupte; iar pentru a învinge în această luptă nu este suficient doar să-i incriminăm pe toxicomani, ci trebuie căutate soluții eficace capabile să restabilească echilibrul psihic al individului în criză.

Prin cuvântul "prevenire" se înțelege un ajutor constant acordat persoanei afectate de acest flagel, pentru a dezvolta la maximum potențialul său, stimulându-l. Nu ajunge doar simpla "informare", transmiterea de date și fapte care să ajute persoana să reflecteze și să evalueze singură o anumită situație, dar implicare, dezvoltare a unei solidarități capabile să acționeze în alegerile dificile.

Drogurile reprezintă grave pericole individuale și sociale, astfel încât orice tentativă de legitimizare și liberalizare ar însemna aprobarea ilicitului. La Cel de-al VIII-lea Congres al Comunității Terapeutice, Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea a afirmat: "Drogul este un rău, iar în fața răului nu se fac compromisuri. Legalizările, chiar și parțiale, nu aduc efectele scontate; experiența ne confirmă acest lucru". Iar medicilor catolici, care au exprimat în congresul lor gândirea proprie împotriva liberalizării drogurilor, papa le-a spus: "Mă asociez preocupărilor Asociației Medicilor Catolici din Italia în ceea ce privește propunerea de lege care se opune liberalizării drogurilor definite în mod greșit "lejere" și posibilității de a administra heroină în spitale".

În fața acestui flagel nu putem avea decât următoarea atitudine: a) prevenire socială: informarea prin mijloace mass-media cu privire la pericolul drogurilor, claritatea legislației, colaborare între structurile sanitare; b) descurajarea acțiunilor de distribuire: eficiența intervențiilor forțelor de ordine, claritatea voinței politice, colaborare între instituțiile statului; c) solidaritate civilă: colaborarea părinților și prietenilor celui dependent de droguri. Ambientul familial trebuie să fie plin de seninătate, să favorizeze dialogul și confruntarea senină și obiectivă. Credința creștină, bazată pe valori autentice care au ca fundament evanghelia și solidaritatea, într-un climat de respect reciproc, poate garanta o creștere armonioasă.

Personalitatea toxicodependentului are de suferit din cauza drogurilor și nu i se poate cere să se schimbe în timp scurt sau să ajungă la decizii pozitive importante. Esențial este să se simtă acceptat și ascultat, fără ca prin aceasta să fie aprobată comportarea sa ori să fie admise compromisuri. Un ajutor important îl putem oferi atunci când nu îi refuzăm un raport de prietenie: pentru a ajuta pe cineva aflat în dificultate este necesar să îl cunoaștem. Nu trebuie uitat că avem de-a face cu o persoană neîncrezătoare, lipsită de motivații, învinsă și instrumentalizată de droguri. Instabilitatea personalității sale face dificilă cunoașterea momentului potrivit pentru a-l ajuta. În general, atunci când comunică cu cel care îi este alături se pare că este momentul cel mai potrivit de a acționa, fără a pretinde ca primele tentative să fie și pline de succes.

 

2. Alcoolicii

Alcoolul a fost definit ca drogul care ucide cel mai mult, iar raportul dintre decesurile cauzate de abuzul de alcool și cele cauzate de heroină este de 500/1. Responsabilitatea nu trebuie văzută doar în raport cu daunele produse vieții și sănătății persoanei, ci și cu repercusiunile asupra ordinii sociale și morale (scandaluri, certuri, înjurături, bătăi).

În cazul consumului de alcool pot fi distinse trei situații: uz adecvat și tolerat; uz inadecvat, fără a se ajunge la acele simptome care caracterizează alcoolicul; uz inadecvat, cu apariția simptomelor de dependență. Dependenți sunt cei care consumă o cantitate suficientă de alcool ce poate dăuna sănătății fizice sau psihice și poate compromite desfășurarea eficientă a activităților obișnuite. Substanța care creează această stare este alcoolul etilic obținut prin fermentarea zahărului conținut de anumite fructe: struguri (vin), prune (țuică), orz (bere). Există posibilitatea unui uz moderat de alcool, care nu creează dependență sau probleme de sănătate; problemele apar în cazul unui consum exagerat și de lungă durată.

a) Factorii care pot conduce de la un uz moderat și controlat la dependență pot fi grupați în trei categorii: factori psihologici, factori socio-culturali, factori biologici.

Din punct de vedere psihologic, situațiile de anxietate și supărare, depresiile și greutățile vieții de fiecare zi, capacitatea redusă de a suporta frustrările, sentimentele de inferioritate, carențele afective în familie, pot determina apariția gândului că băutura va face să treacă toate.

Poate fi determinată și o geografie culturală a alcoolismului: există țări sau zone în care alcoolul este interzis iar numărul celor afectați de dependență alcoolică este redus (țările musulmane); există țări în care atitudinea față de alcool este inconstantă, oscilând între prohibiție și permisivism (Statele Unite ale Americii, Irlanda); există țări în care consumul de alcool este controlat; dar există și țări în care consumul de alcool este liberalizat și numărul celor dependenți este foarte mare (cum este și cazul țării noastre, unde aproape fiecare familie își produce singură vinul și țuica necesară pentru consum).

Contribuția factorilor biologici, ce predispun la dependență, a fost atestată și din punct de vedere medical: studiile făcute confirmă prezența unei vulnerabilități genetice la acele persoane ce provin din familii ce au consumat alcool în exces.

b) Efectele consumului de alcool sunt multiple, dar pot fi sintetizate astfel. Etanolul ajunge în sistemul nervos central (creier) și îl privează de energia activă de care are nevoie în activitatea sa de control al structurilor inferioare. Funcțiile care sunt cele dintâi afectate sunt cele ale autocontrolului și echilibrului static, astfel încât persoana ce a consumat alcool în exces își pierde echilibrul și coerența vorbirii. Această situație este periculoasă din punct de vedere social deoarece poate determina conflicte familiale.

Intoxicațiile cronice cu alcool, consecință a prezenței unei cantități excesive de alcool în sânge, și care se instaurează după câțiva ani, au urmări grave asupra sănătății. Organele cele mai afectate sunt ficatul și pancreasul (ciroza hepatică este cauza atâtor decese în dieceza noastră!), dar pot apare complicații și la stomac și intestin. Alcoolismul este una dintre cauzele cel mai frecvente ale perturbărilor psihiatrice, a avorturilor spontane și întârzierilor în creștere. Numărul deceselor cauzate de alcoolism este foarte mare: în 1992 în România au fost 30.000 de decese cauzate de ciroza hepatică, la care se adaugă accidentele rutiere ce au fost influențate de consumul de alcool.

c) Pastorația: există mai multe motive pentru care atitudinea față de alcoolism este mai îngăduitoare decât cea față de droguri, unul dintre ele fiind faptul că poate fi admis un consum moderat și controlat. Dar cu cât condiționările socio-culturale și economice asupra consumatorilor de alcool sunt mai mari, cu atât mai clară și mai puternică trebuie să fie implicarea autorităților, legii și instituțiilor educative. Nu ne putem aștepta ca din partea statului să vină o lege prohibitivă, care să interzică în mod absolut consumul de alcool, astfel încât implicarea noastră presupune prevenirea abuzului și o temeinică educație sanitară și etică a credincioșilor.

Pe plan general, prevenirea abuzului poate fi realizată prin campanii de educație desfășurată în școli prin mijloacele de comunicare socială; în plan particular, prevenirea individuală, printr-o asistență medicală adecvată, mai ales în familiile unde există vulnerabilitate din punct de vedere genetic. Cu cât mai bună și mai amplă va fi această campanie de prevenire, cu atât mai mare va fi numărul minorilor care vor scăpa de acest flagel. Dar este greu de crezut că fără un efort general rezultatele vor fi cele așteptate. Degeaba se vorbește în școli de pericolele alcoolului, dacă spoturile publicitare invită la a bea bere sau vin de pe podgorii renumite. Publicitatea se dovedește încă o dată a fi în serviciul profitului și al comerțului, și nu al publicului, cum ar insinua termenul.

Recuperarea dependenților de alcool se realizează cu dificultate, în clinici specializate, pe baza unei strategii ce are următoarele obiective: eliminarea dependenței, provocarea unei restructurări motivaționale și comportamentale, realizarea unei schimbări în contextul social. Atenția nu se concentrează numai asupra bolii, ci și asupra bolnavului, astfel încât tratamentul farmaceutic este însoțit de cel antropologic, social și spiritual. Recuperarea este, așadar, posibilă și se bucură de succes în cazurile precoce și motivate; în astfel de cazuri șansele cresc până la 50%.

 

3. Fumătorii

Printre dependențele de substanțe care creează daune organismului poate fi enumerat și abuzul de tutun. Tutunul a început să fie folosit în Europa după ce Cristofor Columb a descoperit America: debarcând pe noul continent, i-a văzut pe locuitorii indigeni fumând frunze de tabac, numite astfel datorită substanței pe care o conțin. În secolul al XVI-lea a început să fie cultivat ca plantă medicinală, iar la sfârșitul secolului al XVII-lea era folosit de către nobili pentru fumat. Concomitent, începe conștientizarea riscurilor pe care le reprezintă pentru sănătate, avându-se în vedere efectele și simptomele îmbolnăvirii bronhiilor, dar și a profitului care ar putea rezulta din producerea și vânzarea tutunului. Actualmente, statele occidentale realizează câștiguri enorme de pe urma monopolului și a taxelor pe producție sau comerț.

a) Efecte nocive asupra sănătății: Cercetările asupra cancerului au dus în paralel și la descoperirea influenței negative și a pericolului pe care îl reprezintă tutunul pentru sănătate. Aceste daune variază în funcție cantitatea de tutun fumată în fiecare zi, de modul mai mult sau mai puțin profund de inspirare, de componentele adăugate tutunului, de substanțele utilizate la cultivare, de numărul de ani de când există această obișnuință. În cazul țigărilor trebuie adăugate hârtia și substanțele aromatice. Nu trebuie să uităm că fumatul dăunează nu numai celui care fumează, ci și celor din jur care respiră fumul emis de fumători, mai ales în spațiile închise.

Multe sunt daunele provocate sănătății care pot fi demonstrate din punct de vedere medical, dar cel mai întâlnit caz este cel al tumorilor pulmonare. Relevant poate fi și influența asupra aparatului cardio-vascular: nicotina și monoxidul de carbon influențează negativ circulația sângelui, iar fumul este considerat drept cauză a infarctului miocardic sau arteriosclerozei.

b) Pastorația: Datorită numărului mare de consumatori de tutun și a problemelor care derivă din aceasta, statul s-a implicat în această problemă elaborând legi ce au în vedere protejarea nefumătorilor, legi bazate pe principiul libertății și al apărării sănătății. Aceste norme au scopul de a interzice fumatul în anumite spații publice sau în mijloacele de transport în comun, sau de a reglementa campaniile publicitare în favoarea fumatului. În același timp au început să apară diferite grupuri culturale și asociații care desfășoară activ campanii împotriva fumatului.

Dincolo de aceste încercări rămâne faptul contradictoriu al cultivării și producerii tutunului sub regim de monopol de stat, exemplu tipic de incoerență între valorile proclamate și cele realizate.

Fumatul, văzut prin consecințele sale și presupunând uzul nu doar ocazional, constituie un pericol grav pentru sănătate. De aceea, în primul rând statul trebuie să se implice în problema salvării sănătății prin: eliminarea ambiguităților (pe de o parte câștigă enorm de pe urma monopolului, dar pe de altă parte trebuie să suporte cheltuielile de sănătate), implicarea în campania de prevenire prin informare și educație sanitară, favorizarea studiilor și cercetărilor asupra daunelor produse sănătății.

 

D. DEȚINUȚII

1. Statutul deținuților

Apărarea vieții și demnității persoanei umane, a celor săraci și slabi, constituie una din datoriile cele mai importante ale Bisericii. Fundamentul acestei demnități este crearea omului după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Această asemănare nu se reduce la o anume caracteristică a omului, la una din funcțiile sale sau la modul de a fi. Omul este imagine a lui Dumnezeu în natura sa, în modul său de a fi și de aceea demnitatea sa este în relație cu Dumnezeu. Omul este rațional, și prin aceasta asemănător lui Dumnezeu, creat liber și stăpân pe faptele sale. Libertatea implică posibilitatea de a alege între bine și rău, deci de a crește în desăvârșire sau de a slăbi și păcătui.

Cei care comit răul trebuie să răspundă în fața societății civile și înaintea lui Dumnezeu pentru alegerea făcută. În antichitate închisoarea era considerată un loc de tranzit, adică de așteptare a unei pedepse, care putea consta în confiscarea bunurilor, exil, tortură sau moarte. Închisoarea, ca măsură punitivă, este o invenție modernă cu rol de prevenire și siguranță: concetățenii trebuie protejați de comportamentul periculos al unui individ.

Potrivit credinței, închisoarea este locul în care se parcurge drumul de ispășire și de răscumpărare; potrivit legii, este locul de reabilitare și reeducare al individului; dar percepția comună este că închisoarea este locul asupra căruia opinia publică își revarsă mânia și dorința de răzbunare, locul violenței fizice și morale. Nu este ușor pentru mass-media să pătrundă în acest "spațiu închis", necunoscut publicului și rezervat doar celor care lucrează în aceste instituții. Gratiile servesc la prevenirea evadărilor, dar și la a împiedica "răsuflarea" anumitor informații legate de condițiile grele de viață.

Viața care se desfășoară în închisoare este degradantă: sub ochii îngăduitori ai funcționarilor supraveghetori își desfășoară activitatea "capii": chiar și în închisoare ei continuă să împartă ordine. Cu aceleași reguli ce există la periferiile marilor orașe, violența sfârșește adesea cu suferințe fizice îngrozitoare, acoperite de tăcere. Peste tot domnește lenevia deoarece lipsesc ofertele de muncă sau activitățile culturale și recreative. Mulți sunt în așteptarea procesului și sunt preocupați de problema eliberării (pentru ei fundamentală); nu este o lenevie liniștitoare, ci una violentă și distructivă cauzată de lipsa de libertate. Cei închiși depind în toate de alții, și pentru a se mișca sau obține ceva este nevoie de permisiune, de cerere scrisă. Întreaga viață este controlată și stabilită de reguli precise, altfel ești pasibil de sancțiuni. Împreună conviețuiesc tineri și adulți, criminali și hoți, drogați și violatori; supraaglomerarea creează dificultăți organizatorice, orice intimitate fiind imposibilă. Nu trebuie uitată nici violența morală: "riturile de inițiere", umilirile, pedepsele arbitrare. Închisoarea devine astfel o "școală", căci deținutul abrutizat care se eliberează devine mai predispus la infracțiuni. Gradul de izolare al acestor persoane este cu atât mai mare cu cât accesul la sursele de informare este mai mic, iar participarea activă la viața comunității este aproape nulă din cauza lipsei unor activități organizate. La toate acestea se adaugă barierele de natură psihologică cum ar fi sentimente de inutilitate, complexe de inferioritate, lipsa încrederii în forțele proprii. Pe de altă parte, există o disponibilitate potențială la dialog și solidarizare, numai că aceasta nu este suficient valorificată.

Desigur, în închisoare nu se întâlnesc doar aceste aspecte negative: sunt persoane care știu să-și păstreze demnitatea, conștiința, voința. În anumite celule se instaurează raporturi de prietenie și ajutor reciproc: atenție față de ultimul sosit, asistență față de cel bolnav, susținerea morală a celui mai slab. Pentru unii perioada de detenție reprezintă un șoc pozitiv care le deschide ochii pentru a reflecta la propria viață și a se apropia de familie și prieteni.

 

2. Pastorația

Asistența față de cei închiși a devenit în Biserică o datorie care se manifestă în moduri diferite de-a lungul istoriei, dar întotdeauna vie, curajoasă, uneori chiar eroică: episoade din viețile sfinților și ale diferitelor Biserici locale atestă această mărturie. Animată de preceptul evanghelic de a-i vizita pe cei închiși, de dragostea față de cei marginalizați și suferinzi, Biserica s-a preocupat de o adevărată promovare a omului. Cei închiși s-au aflat întotdeauna, alături de văduve, orfani și bolnavi, în categoria persoanelor care necesitau o atenție deosebită. Încă de la începutul istoriei sale, Biserica a avut de-a face cu lumea închisorilor: istoria sa este de fapt o istorie a prizonierilor și martirilor. Mulți mărturisitori ai credinței au trecut prin închisori, îndurând torturi și martiriul. Însă întotdeauna, fidelă fiind învățăturii lui Isus, Biserica a căutat să-i ajute, material și spiritual, pe cei aflați în închisoare. Acest tip de asistență, mai ales în timpurile de persecuții, a fost practicat nu fără pericole personale și episoade de eroism.

Astăzi opinia publică se află permanent în fața unor știri care se referă la infracțiuni față de legea civilă. Delincvența organizată și faptele de violență, terorismul și toxicodependența lovesc mai mult sau mai puțin societatea noastră, provocând daune economice, dar mai ales morale. În fața acestor situații mulți sunt cei care cer pedepse grave ca remediu al răului. Pentru a salva binele societății și al indivizilor, legea pedepsește persoanele care comit infracțiuni, în stabilirea pedepselor ținându-se cont de gravitatea ofensei, de gradul de responsabilitate și de daunele provocate, fără a exclude posibilitatea de reabilitare.

Chiar și în cazul în care cineva a greșit față de binele comun, el nu trebuie izolat de comunitate, dar trebuie să se bucure de intervenții directe care să-i ofere ajutor uman, religios, cultural și profesional. Pentru Biserică, cel închis este un om, un credincios, iar Biserica nu poate abandona această persoană. Educația, munca, religia, activitățile culturale, recreative și sportive sunt mijloace la care nu se poate renunța în munca de educare a persoanei private de libertate.

  • În multe închisori se organizează cursuri pentru a recupera anii de școală pierduți sau pentru a oferi cadrul necesar pregătirii profesionale. Există chiar stimulente pentru cei care participă la astfel de cursuri: reduceri de pedepse, premii etc. Totuși realitatea nu favorizează optimismul: mobilitatea persoanelor, ritmul anului școlar care este adaptat unui adolescent și nu unui adult, spațiile de desfășurare a procesului educativ improprii, dar mai ales lipsa de implicare din partea autorităților.
  • Potrivit legislației, cei aflați în închisoare trebuie să presteze o muncă, ce se definește prin următoarele caracteristici: obligatorie, nedureroasă, remunerată, corespunzătoare capacităților persoanei. De asemenea, legea prevede că produsele realizate printr-o astfel de muncă pot fi vândute cu un preț egal sau inferior produselor asemănătoare aflate pe piață, ținându-se cont de exigențele pieței. Din nou, realitatea este alta: cei mai mulți deținuți lucrează în interiorul închisorii ca bucătari, măturători etc., cu o retribuție mai puțin decât modestă și, ceea ce este mai rău, a cărei natură nu este de a reeduca social o persoană. Muncile desfășurate în închisoare au în general un caracter de sclavie, care accentuează diviziunile.
  • Activitățile culturale, sportive și recreative pot contribui la dezvoltarea personalității deținutului. Situația diferă de la închisoare la închisoare, fiind la discreția directorului. Una din criticile cele mai dese se referă la neacordarea posibilității de petrecere a timpului cu activități care pot în același timp să distreze și să ajute în procesul de evoluție a personalității.
  • Profesarea propriei credințe este și un drept civil, stabilit de Constituție. Fiecărei închisori i-a fost repartizat un preot (capelan) care este o expresie a comunității ecleziale. El este prezent acolo întrucât a primit mandatul din partea Bisericii locale. Cu el este prezentă întreaga comunitate, iar alături de el și cu el lucrează întotdeauna un grup de credincioși. Prezența lui în penitenciar a contribuit întotdeauna la crearea acelei atmosfere de înțelegere umană și de seninătate. Prezența preotului este benefică atât pentru retrăirea momentelor liturgice importante (hram, Crăciun, Paști) cât și pentru întărirea încrederii și demnității personale (un hoț este numit de către preot ca "frate" în Cristos).
  • Prezența surorilor exprimă o mărturie a valorilor umane și creștine prin munca specifică pe care o desfășoară atât în închisorile feminine, cât și în cele masculine. Pentru a extinde această activitate este necesar să se descopere rolul lor specific, cu implicații pe plan moral, educativ, religios: animarea timpului liber, acțiuni liturgice etc. Prezența lor a fost întotdeauna acceptată și apreciată, iar în majoritatea cazurilor implicarea lor în viața comunităților de deținuți a dus la o deschidere mai mare a comunității la problemele celor săraci. Fantezia, atunci când este înrădăcinată în caritate și animată de o adevărată credință evanghelică, poate ajuta comunitățile religioase să parcurgă același drum alături de cei marginalizați.
  • Un rol important îl are și voluntariatul care se naște mai mult din credință decât din compasiune umană. Voluntarul este puntea de legătură dintre pușcărie și comunitatea externă, pe care o numim în cazul nostru "comunitate eclezială": o Biserică ce trăiește dimensiunea fraternității și a comuniunii. "A-i vizita pe cei închiși" este la îndemâna tuturor, și nu doar privilegiul unora; este o chemare la a ne interesa de multele problemele ale celui închis, care pot fi personale sau familiale: familia rămasă singură, cu probleme noi și dificil de rezolvat, copii fără un ajutor, situație economică precară. Voluntariatul este un drum care poate fi parcurs de orice persoană de bunăvoință. Oriunde există o închisoare trebuie promovat un grup de voluntari creștini care să lucreze alături de capelanul închisorii.

3. Integrarea în societate

Societatea civilă, trezită după decembrie 1989 din anonimat, și-a manifestat din ce în ce mai organizat și mai concret dreptul de a cunoaște și interveni în problemele sociale. Spiritul legii civile nu este de a favoriza izolarea deținutului de lumea externă, dar de a crea legături cu societatea liberă din care provine și în care trebuie să reintre. Asistența pe care comunitatea trebuie să o asigure acestor persoane, se extinde și la familiile lor, care se simt izolate de membrii societății.

Lumea penitenciarelor oferă societății și Bisericii o ocazie de reflecție și de examen de conștiință pentru o atentă lectură a disfuncțiilor și nedreptăților prezente în viața socială și eclezială. Prezența Bisericii este motivată de atenția pe care trebuie să o acorde celor săraci și marginalizați, întrucât are mandatul de a vesti valorile creștine prin mărturia adevărului, caritate și dreptate. Potrivit psihologilor și pedagogilor, structura închisorilor de astăzi este dăunătoare personalității. Dacă acest lucru se verifică, înseamnă că nu este creștină. Cine este "prizonierul" potrivit învățăturii lui Isus? O persoană care a ales în mod liber, chiar dacă în mod greșit, și care are nevoie de atenția, dragostea și planul misterios de răscumpărare al Domnului. Pentru noi este un botezat, deci un membru al comunității și un fiu al lui Dumnezeu; este o persoană care suferă, pe care comunitatea creștină nu are dreptul să o condamne și să o marginalizeze. Conceptul creștin de "păcat" și "vină" își găsesc semnificația în chemarea la speranță, iertare, reconciliere.

Este necesar ca Biserica să se implice în crearea unei mentalități noi. Față de fenomenele de delincvență statul răspunde cu intervenții penale și represive; Biserica își poate oferi ajutorul prin activități de prevenire, de formare a conștiințelor, de promovare umană. Crearea în parohii sau institute religioase a locurilor și spațiilor unde copiii și tinerii să-și petreacă timpul liber, unde să primească o educație creștină și socială ar putea duce la scăderea infracționalității juvenile.

De asemenea, problema reintegrării în societate este una delicată. Ieșirea din închisoare este un moment crucial, mai ales pentru cel care a trăit mai mulți ani ca deținut: după 10-15 ani multe raporturi s-au rupt și lumea apare ca fiind total străină. O dată eliberată, persoana trebuie să simtă că nu mai este sub control; de aceea, toate acțiunile pe care le facem în favoarea lui să aibă în vedere să nu-i limiteze libertatea. Dificultățile nu întârzie să apară: cei din jur devin reci și suspicioși, privindu-l cu neîncredere pe el și familia sa, iar prietenii de altădată îi întorc spatele. La aceasta se adaugă dificultatea reluării raporturilor familiale sau imposibilitatea de a găsi un loc unde să trăiască sau să muncească.

Există persoane care, după eliberare, nu se mai gândesc la propriul viitor și se încredințează altora. Pentru aceștia pare adaptată soluția unei case intermediare între închisoare și viața independentă, cu timp de ședere limitat, cu viața organizată pe autogestiune și servicii comune, în grupuri mici capabile să creeze un ambient familiar.

Așadar, problema este importantă și ne responsabilizează pe toți, chiar dacă nu suntem implicați în mod direct. Prevenirea - a evita ca răul să fie realizat - este lucrul cel mai important; față de cel care a greșit trebuie să acționăm cu prudență, pentru a-l recupera. Fiecare om este creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu și nu este un "monstru", chiar dacă a făcut un lucru greu de imaginat. Întotdeauna trebuie să ne gândim la posibilitatea de reeducare, lucru pe care astăzi și societatea civilă îl susține cu tărie.

Voluntariatul poate interveni nu numai în cadrul locurilor de detenție, pentru a împărtăși suferințele și a oferi o amiciție profundă, dar și în afară. Deținutul pierde contactul cu familia, care este marginalizată ca și cum ar fi coresponsabilă la vinovăție; copiii sunt considerați a priori posibili suspecți și, astfel, persoane de evitat. Comunitatea creștină trebuie să fie atentă la situațiile dureroase, trebuie să se întâlnească cu familiile și să le ajute să depășească această traumă. Preotul responsabil și asociațiile de asistență morală, educativă și economică trebuie să acționeze în mod constant în acest sector.

 

E. MILITARII

1. Biserica și armata

Biserica și armata fac parte din categoria instituțiilor chemate să modeleze ființa umană, ființa unui neam. Armata este în același timp o școală în care tinerii, satisfăcând serviciul militar, se pregătesc pentru viață, se maturizează, se călesc pentru lupta vieții. Din această școală nu trebuie să lipsească preocuparea religioasă ca studiul și asistența religioasă în cadrul căreia se comunică harul Duhului Sfânt prin sfintele sacramente. Armata are de apărat nu numai granițele țării și bunurile pământești ale poporului, ci și demnitatea neamului, onorarea patriei, memoria strămoșilor, cultura poporului român cu valorile ei specifice.

După ce decenii de-a rândul, în timpul comunismului, Biserica a fost marginalizată și lipsită de posibilitatea vestirii cuvântului lui Dumnezeu militarilor, după 1990 așa cum era și normal, ea este chemată să-l aducă pe Cristos celor chemați să stea de strajă la hotarele patriei și să înfrunte situații dificile pentru îndeplinirea misiunilor încredințate.

Biserica a fost și rămâne în slujba tuturor, inclusiv a celor din armată. Ea dorește ca în rândurile armatei să activeze și preoții militari pentru a reuși la educarea în spirit de credință a tinerilor militari în termen, a cadrelor armatei și a întregului personal. Vocea autorizată a Bisericii, prin documentul conciliar Gaudium et spes, spune la numărul 79: "Aceia care se dedică slujirii patriei în viața militară să se considere slujitori ai securității și libertății popoarelor și dacă împlinesc corect această îndatorire, contribuie cu adevărat la menținerea păcii".

 

2. Și militarii cred în Dumnezeu

Aceasta este concluzia principală a unui studiu realizat la sfârșitul anului trecut de Secția de Investigații Psihosociale a Armatei. Sigur, unii ar putea să spună că nu era nevoie de asemenea studii pentru a afla dacă militarii noștri sunt credincioși. Căci, în pofida celor aproape cinci decenii de educație ateistă forțată, românii și-au păstrat credința în Dumnezeu, n-au renunțat niciodată la tradițiile și obiceiurile religioase. Astăzi, militarii, în majoritatea lor, au o atitudine "pro" religie, fiind deschiși diverselor forme de manifestare a asistenței religioase din armată - slujbe, ceremonialuri militaro-religioase, întâlniri cu preotul, ore de religie.

Majoritatea militarilor intervievați au o atitudine pozitivă față de Biserică și credință, în general, 88% dintre ei afirmând că sunt credincioși. Doar 12% susțin că sunt necredincioși.

După apartenența la culte religioase, tinerii au declarat ca sunt: ortodocși (77,8%); romano-catolici (4,6%); protestanți (2,9%); de altă religie (2,7%) și fără religie (12%).

Pentru 95% dintre tinerii militari primul contact cu Biserica a avut loc în copilărie, iar pentru 5% în timpul școlii generale sau după acest moment.

Un rol important în dobândirea sentimentului religios l-a avut familia (pentru 64% dintre subiecți). Aproximativ 21% dintre tineri consideră că au ajuns la credință prin propria lor opțiune, în timp ce 5% atribuie preotului un rol în acest domeniu. Numai 0,7% dintre militari au recunoscut rolul preoților militari în insuflarea sentimentelor de religiozitate, lucru firesc având în vedere că la vârsta satisfacerii stagiului militar sentimentul credinței este deja conturat și chiar consolidat.

Cele mai multe lucruri despre credință și Biserică au fost preluate din familie (36,5%). Valori semnificative mai au: preotul (21,2%), cărțile religioase (19,3%), orele de religie din școală (6,3%), televiziunea (2,6%), alte surse (14,1%).

Cei mai interesați de asistență religioasă din armată sunt:

  • tinerii din mediul rural (78%) față de cei din mediul urban;
  • tinerii care provin din familii numeroase (peste 4 frați) - (72%) comparativ cu ceilalți;
  • militarii din ciclul II (60%) comparativ cu celelalte cicluri de instrucție;
  • militari în a căror unitate există capelă militară și preot (73%) față de cei din unitățile în care nu sunt capele militare;
  • tinerii care provin din zona Moldovei (82%) comparativ cu celelalte zone ale țării;
  • tinerii condamnați aflați în închisoarea militară (91%).

Toleranța religioasă a tinerilor a fost măsurată pe o scală a distanței religioase, atât în general, cât și pentru mediul militar (grupul militar). În primul caz li s-a cerut militarilor să răspundă la întrebarea: "Ce credință ați prefera să aibă prietena/soția dumneavoastră?". Răspunsurile indică un grad scăzut de acceptare a unei persoane de altă religie în intimitatea vieții lor, 70% dintre tineri preferând o persoană de aceeași religie cu a lor. Pentru mediul militar, valoarea obținută pentru nivelul de toleranță religioasă este total diferită, 93,3% dintre militari (indiferent de religia declarată) afirmă că nu sunt deranjați de opțiunea religioasă a camarazilor lor. Această diferență semnificativă este explicabilă prin existența în mediul militar a unor valori asumate de tineri și promovate de instituție, cum sunt: camaraderia, coeziunea, spiritul de corp, care măresc nivelul de toleranță socială și fac din apartenența la o religie un fapt secundar.

Asistența religioasă din armată va trebui concepută în opinia celor chestionați, astfel încât să asigure:

  • posibilități pentru Spovadă și Împărtășanie;
  • colocvii cu preotul despre problemele personale;
  • cateheze pentru tineri;
  • lecții de educație religioasă.

Aceste cerințe au fost apreciate ca fiind "destul de importante" și "foarte importante" de peste 66% dintre subiecți.

Aproximativ 40% dintre tinerii militari s-au declarat "destul de mulțumiți" de modul cum se asigură asistența religioasă în armată. Opinii mai critice au avut în mod deosebit militarii în a căror unități nu există capelă militară și în care preotul nu s-a întâlnit cu ei, precum și militarii aparținând altor culte decât cel ortodox.

Sondajul a pus în evidență și rolul capelanului militar. Astfel, prezența preotului în unitate a fost apreciată ca fiind "necesară" de 81% dintre tinerii militari. Preotul este perceput ca o persoană demnă de toată încrederea, la care te poți duce pentru a discuta cele mai tainice probleme, fie sub forma Spovezii, fie a unui colocviu. Aceasta opinie este împărtășită de 76% dintre tineri.

Comandanții îl percep pe preotul militar ca pe un "liant", "confident", "îndrumător spiritual", capabil să susțină moralul și coeziunea subunităților, ca pe un "consilier religios" și un "părinte spiritual al tinerilor militari". Marea majoritate a comandanților (80%) consideră necesară prezența preotului atât în aplicații, cât și în misiuni de durată.

 

3. Capelanul militar

Pastorația militarilor se referă la activitatea desfășurată printre militarii și angajații forțelor armate. Militarii constituie în fiecare națiune un grup social important în relație cu pacea, războiul, siguranța și raporturile internaționale. Trecerea de la o societate militarizată și autoritară la o societate industrială și democratică a făcut ca armata să fie subordonată puterii politice civile. Astăzi este inadmisibilă intervenția militară din considerente politice. De aici rezultă o serie de valori proprii militare, cum ar fi: neutralitate politică, fidelitate față de guvernul ales democratic de către popor, supunere față de autoritatea legitimă etc. Se poate vorbi chiar de o etică militară.

În compunerea armatei se găsește un corp profesional de cadre și o echipă formată din soldați care aparțin populației și care sunt obligați să servească în armată pentru o perioadă determinată. Ideologia militară tradițională se bazează în mod fundamental pe ideea de patrie, ordine și autoritate, care în multe cazuri reprezintă tendințele conservatoare, dar pot exista și cazuri în care sunt exaltate autoritatea, disciplina, supunerea, prestigiul etc.

Apostolatul printre militari se referă la tot ceea ce privește ambientul militar, de la simplul soldat la general, de la absolvenții de academie la membrii familiei care trăiesc alături de militari. Datorită acestor caracteristici, acțiunea pastorală trebuie să se bazeze pe grupuri apostolice de evanghelizare deoarece întreaga activitate nu poate să cadă doar asupra capelanului militar.

Pentru Dieceza de Iași, din păcate, nu există încă un preot militar. Există însă un reprezentant al catolicilor la Ministerul Apărării Naționale, din rândul clerului Arhidiecezei de București în persoana părintelui Florin Buhalea, de la care am aflat care sunt atribuțiile capelanului militar în România:

  • capelanul militar este îndrumătorul religios și spiritual în unitate, desfășurându-și activitatea religios-morală pe baza unui program integrat în planul de activitate al unității, aprobat de comandant;
  • în desfășurarea activității sale, capelanul are statut de consultant al comandantului unității în probleme religios-duhovnicești, morale și patriotice;
  • cultivă în sufletele militarilor și cadrelor credința, sentimentul datoriei față de țară și popor, dragostea și respectul față de memoria și jertfele înaintașilor, dezvoltă sentimentul demnității și onoarei militare, sentimentul patriotic și al răspunderii față de îndeplinirea misiunilor încredințate;
  • colaborează cu alți factori educaționali pentru organizarea serviciilor religioase în cadrul unor evenimente importante din istoria și spiritualitatea poporului român (sărbători naționale, religioase, aniversări, comemorări și evocări: Ziua Eroilor, Ziua Armatei Române, ziua categoriilor de forțe ale armatei, armelor, unităților, depunerea jurământului militar, încorporarea și trecerea în rezervă, înmânarea drapelului de luptă);
  • oficiază serviciile religioase, administrează sfintele sacramente, desfășoară activități de pastorație individuală sau de grup în unități, poligoane, tabere de instrucție și aplicație, în timp de pace și în campanie;
  • acordă asistență religioasă în spitalele militare și în unități, la arestul unităților și la infirmerie;
  • își face cunoscut punctul de vedere duhovnicesc când socotește necesar sau când i se cere, în cazul pedepsirii disciplinare a militarilor;
  • lucrează pentru prevenirea prin mijloace pastorale specifice a faptelor antisociale, îndreptate împotriva ordinii constituționale ori a capacității de luptă;
  • se îngrijește împreună cu comandantul de starea morală, psihică și disciplinară a militarilor;
  • se îngrijește de pregătirea tinerilor ostași în vederea întemeierii unui cămin și pentru o viață de familie armonioasă și echilibrată;
  • desfășoară activitate de educație religios-morală, civică și etică a cadrelor militare și a personalului civil în incinta unităților militare;
  • păstrează legătura canonică cu episcopul locului, participă la cursurile pastoral-misionare organizate de episcopie și lucrează pentru întărirea legăturilor dintre armată și Biserică;
  • prezintă Secției de Asistență Religioasă rapoarte semestriale privind activitatea desfășurată;
  • respectă întocmai dispozițiile primite de la Secția de Asistență Religioasă și se supune controalelor și solicitărilor acesteia ca organ de legătură superior între Biserică și armată;
  • transmite preoților militari din subordine dispozițiile primite de la Secția de Asistență Religioasă;
  • elaborează materiale de catehizare, predici, studii și articole ce pot fi date spre publicare la revistele bisericești sau militare, atât locale cât și centrale;
  • se îngrijește de continua sporire a bazei materiale specifice, ridicarea de capele militare, refacerea sau restaurarea celor existente, procurarea de cărți religioase și constituirea lor într-o bibliotecă teologică, procurarea de veșminte, obiecte liturgice și cărți necesare pentru slujbe, respectând prevederile legale.

 

CONCLUZIE

Dacă ar fi să răspundem în final la întrebarea "ce trebuie să fim?" noi, cei care formăm Biserica din Moldova, față de aceste categorii speciale de credincioși, răspunsul ar putea fi următorul: oameni speciali, cu iubire mare care să sfideze, oameni capabili să ofere din timpul lor, să facă voluntariat.

Cuvântul "voluntariat" vine din limba latină, de la "voluntas" care înseamnă "voință". Munca pe care o face un voluntar presupune o decizie a voinței proprii, o alegere responsabilă și gândită. Voluntariatul presupune un efort, sacrificiu, curaj în a înfrunta niște dificultăți. Voluntariat înseamnă a sfida, adică a risca, a înfrunta cu curaj un rău, un pericol, o forță potrivnică, a înfrunta mentalitatea dominantă, a merge împotriva curentului. Lucruri mari și nobile în lume le fac numai cei capabili să sfideze. Acesta este voluntariatul: iubirea care sfidează totul în încercarea de a alina suferința, marginalizarea, singurătatea, sărăcia și boala.

În țările avansate, durerile fizice ale bolnavilor s-au redus considerabil, dar au sporit enorm suferințele inimii, ale spiritului. Tehnologia medicală, considerată atotputernică și infailibilă, l-a îndepărtat foarte mult pe medic de pacient. Medicul este văzut mai mult ca un tehnician care știe să manipuleze și să controleze mașini extrem de sofisticate. Acest lucru este exprimat admirabil de papa Ioan Paul al II-lea în enciclica apostolică Salvifici doloris numărul 29: "Instituțiile sunt foarte importante și indispensabile; cu toate acestea nici o instituție singură nu poate înlocui inima umană, compasiunea umană, iubirea umană, inițiativa umană când este vorba să se vină în întâmpinarea suferinței altuia. Aceasta când este vorba de suferințele fizice, dar cu atât mai mult când este vorba de numeroasele suferințe morale și mai presus de toate, când sufletul este cel care suferă". Dar trupul nu suferă niciodată singur. Împreună cu el suferă întotdeauna sufletul. Numai o inimă poate alina o inimă, iar instituțiile, structurile nu au inimă, după cum nu au inimă aparatele medicale.

Voluntariatul creștin are motivații de ordin supranatural care izvorăsc din credință. El se inspiră din învățătura lui Isus Cristos care "nu a venit să fie slujit, ci ca să slujească și să-și dea viața ca răscumpărare pentru cei mulți" (Mt 20,28). Voluntariatul creștin se identifică cu iubirea specific creștină, care nu este iubire sentiment, nu este iubire emoție, nu este iubire pasiune sau instinct natural, nu este iubire interesată, mercantilă, dictată de principiile "do ut des" sau "facio ut facias". Iubirea creștină - caritas în latină și agape în greacă - este iubire dezinteresată care nu așteaptă nimic în schimb.

Voluntariatul creștin se naște din porunca dată de Cristos tuturor ucenicilor săi de a fi desăvârșiți, după cum Tatăl ceresc este desăvârșit. Și cum este Tatăl ceresc desăvârșit? Făcând să răsară soarele și peste cei care i se închină lui și peste cei care îl înjură, făcând să cadă ploaia și peste cei recunoscători și peste cei nerecunoscători. În mod cu totul dezinteresat, fără a aștepta ceva în schimb. Exact ca și soarele care își revarsă căldura și lumina asupra lumii, fără a primi ceva în schimb de la lume.

Iubirea voluntarului creștin nu înseamnă sentimente, ci fapte. Și, fiindcă el nu așteaptă nimic în schimb, din iubirea lui nu este exclus nimeni, nici măcar dușmanii (cf. Mt 5,44-48). Voluntariatul creștin nu numai că dă în viață sentimentul fericirii, al împlinirii, al utilității vieții, ci are și urmări care se prelungesc în veșnicie.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat