Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SINODUL DIECEZAN 

6. VOCAȚIA LA VIAȚA CONSACRATĂ ȘI PERSOANELE CONSACRATE ÎN SLUJIREA DIECEZEI

REZUMAT

I. CINE SUNTEM?

Scurt istoric al vieții consacrate în teritoriul Diecezei de Iași

Viața consacrată în teritoriul Diecezei de Iași până în anul 1948

Pe de altă parte, lipsa totală sau prezența sporadică a clerului secular a făcut ca până în secolul al XIX-lea istoria Bisericii Catolice din Moldova să fie strâns legată de ordinele călugărești care au activat pe aceste teritorii considerate zone de misiune, în mod special de Ordinul Franciscan Minor Conventual care se va bucura de ajutorul Congregației De Propaganda Fide ce-i va încredința în mod oficial Misiunea din Moldova, până când se va înființa Arhiepiscopia Catolică de București (27 aprilie 1883) și Episcopia Catolică de Iași (27 iunie 1884).

Viața consacrată în perioada 1948-1989

În anul 1948, prin Legea nr. 176 din 3 august, au fost suprimate toate ordinele călugărești, fiind închise și instituțiile cu caracter religios sau social conduse de acestea: Seminarul Teologic Franciscan din Luizi-Călugăra (1932-1948), Gimnaziul Franciscan din Hălăucești (1936-1948), noviciate, orfelinate, tipografii, case călugărești. Viața consacrată din România era pusă în afara legii, comuniștii considerându-i trădători de țară pe aceia care aparțineau ordinelor călugărești: au fost momente de prigoană și teroare, dar care nu au reușit să strivească sămânța vieții consacrate sădită cu trudă și eroism de mulți frați și surori în inima poporului catolic din Moldova.

Viața consacrată după 1989

După 1989, în Dieceza de Iași au avut loc schimbări radicale în ceea ce privește contribuția pe care persoanele consacrate au adus-o la dezvoltarea spirituală și pastorală. Dacă la începutul anilor 1990 viața consacrată părea o "anormalitate" a diecezei, adică nu se înțelegea rolul persoanelor consacrate și se confunda viața consacrată cu personalul de serviciu din parohii ("sora"), ulterior, s-a constatat o ameliorare și o revizuire a acestei teme.

 

II. CE TREBUIE SĂ FIM?

Viața consacrată: o înflorire a diecezei

Prin profesiunea voturilor de ascultare, sărăcie și castitate, frații și surorile se consacră lui Dumnezeu în mod special, direct și total; se conformează din ce în ce mai mult modului de viață al Domnului Cristos și se unesc în chip special cu Biserica și cu misiunea ei mântuitoare; exprimând astfel în mod deplin consacrarea de la Botez, ei se aprind tot mai mult de focul carității, progresează în viață ca niște călători și penitenți pe acest pământ și renunță de bunăvoie la bunurile ce îi atrag mai mult în această lume.

A. Vocațiile la viața consacrată

Alegerea liberă

Un aspect esențial, de care depinde viitorul vieții consacrate și care, la rândul său, privește comunitatea călugărească în intimitatea sa, este creșterea importanței date de către institute formării inițiale. Persoanele care calcă pragul caselor călugărești sunt în căutarea acelor valori umane și spirituale pe care în adâncul sufletului lor speră să le găsească în rugăciune, formare și viață comunitară. Acest lucru se poate face numai prin programe clare, prin pregătirea formatorilor și prin pastorația vocațională care se face.

Formarea vocațiilor la viața consacrată

Așa cum Dumnezeu a intrat în istorie prin Întruparea sa (cf. In 1,14), tot în același mod se poate observa întâlnirea dintre Dumnezeu și oameni în persoanele consacrate pe care Biserica le descoperă ca fiind frumusețea vieții creștine.

Apartenența totală lui Dumnezeu și asemănarea cu Isus Cristos

Istoria vieții consacrate ne învață că misiunea specifică a persoanelor consacrate a fost și va fi aceea de a vorbi omenirii prin viața lor, mai mult, să-și dăruiască viața pentru alții prin activitatea zilnică pe care o desfășoară. Persoanele consacrate sunt invitate să conserve toată autenticitatea evangheliei și profunda specificitate a drumului spiritual pe care Isus Cristos l-a arătat prin cuvântul și exemplul său. Cunoașterea lui Dumnezeu, alimentată cu rugăciune și în meditația cuvântului lui Dumnezeu, invită poporul lui Dumnezeu să-și extindă propria privire la orizonturile noii umanități în căutarea deplinei semnificații și unități.

B. Slujirea persoanelor consacrate în dieceză

Percepția persoanei consacrate în Dieceza de Iași diferă de la comunitate la comunitate, de la carismă la carismă și de la persoană la persoană: dacă în comunitățile în care persoanele consacrate desfășoară un apostolat social (grădinițe, școli, orfelinate, aziluri) ele sunt privite ca acelea care aduc alinare celor neputincioși și pregătire celor tineri; în cazul în care sunt implicate în pastorație sau în mass-media, ele sunt privite ca persoane ce transmit cuvântul lui Dumnezeu și învață drumul spre mântuire. Tot în această perspectivă, putem să vorbim acum despre câteva elemente specifice care sunt pe deplin recunoscute în ceea ce privește viața consacrată în Dieceza de Iași.

Dimensiuni caracteristice interne ale vieții consacrate

Primul aspect pe care trebuie să-l subliniem este că în comunitățile călugărești se simte o profundă înțelegere a vieții consacrate care trece prin dimensiunile cristologică, pneumatologică, ecleziologică, cu o puternică amprentă evanghelică. Al doilea aspect îl găsim într-o nouă sensibilitate spirituală. Al treilea aspect îl găsim în conștiința valorii comunității și a vieții fraterne comunitare.

Dimensiuni caracteristice externe ale vieții consacrate

Ceea ce iese imediat în evidență este o redescoperirea centralității misionarității persoanelor consacrate: însăși comunitatea devine o misiune! Câștigarea conștiinței că natura apostolică și misionară a vieții consacrate a fost prezentă de la începutul oricărei forme călugărești, a dat naștere la problema unității și coerenței dintre consacrare și misiune, cu voința de integrare a consacrării în misiunea de a duce evanghelia pe tot mapamondul.

C. Viața consacrată și ierarhia

Episcopul locului - primul îndrumător al vieții consacrate

În ceea ce privește diferitele carisme pe care Duhul Sfânt le oferă Bisericii locale, reiese necesitatea de a recunoaște, în persoana episcopilor, pe aceia care primesc de la Isus Cristos datoria de a discerne darurile și competențele, de a coordona diferitele energii și de a fi perfecționatorii întregii turme a lui Dumnezeu (cf. MR 9).

Vicarul episcopal pentru viața consacrată

MR la numărul 45 spune că este oportun ca în dieceză să fie această slujire, adică un responsabil din partea episcopului pentru viața consacrată; mandatul acestuia este acela de a da ajutor vieții consacrate, de a îngriji viața consacrată în dieceză și de a o introduce în complexul activității pastorale. Vicarul episcopal pentru viața consacrată se află pe versantul Bisericii locale ca prelungitor al slujirii și reprezentant al episcopului pentru viața consacrată. Tot din rezumatul relațiilor primite de la comunitățile călugărești s-a făcut propunerea unui consiliu (trei persoane: un reprezentant al diecezei, câte un reprezentant al congregațiilor masculine și feminine) pentru viața consacrată în dieceză.

Preoții și persoanele consacrate

Aportul clerului diecezan a fost dintotdeauna de mare importanță pentru viața consacrată. La originile multor institute călugărești și la începutul multor vocații s-au găsit activitatea și exemplul multor preoți zeloși și sfinți, cum tot așa de adevărat este faptul că grija vieții spirituale a unor comunități călugărești este în sarcina părinților parohi.

Acest lucru presupune o înțelegere a teologiei vieții consacrate, înțelegere care începe prin a se cultiva cursuri de viață consacrată în perioada formării academice. Un alt mod de a înțelege viața consacrată îl constituie cunoașterea propriilor institute călugărești care activează în comunitatea parohială.

D. Raportul vieții consacrate cu viața pastorală

Dintre activitățile cele mai obișnuite, care sunt cunoscute sau necunoscute se pot aminti:

  • îngrijirea și educarea copiilor, cu precădere o atenție deosebită acordată celor care provin din familii cu probleme;
  • asistența socială în orfelinate;
  • organizarea de cateheze și campusuri cu scop educativ și formativ;
  • acordarea de sprijin școlar și social copiilor proveniți din medii familiale disfuncționale din diferite motive, cu scopul de a facilita integrarea pozitivă în societate;
  • îngrijirea și formarea tinerilor;
  • îngrijirea bătrânilor în spitale, case de bătrâni, aziluri;
  • angajarea în școală la toate nivelurile (grădinițe, școli, licee și facultăți);
  • aportul în mass-media;
  • îngrijirea bolnavilor;
  • angajarea în activitatea pastorală parohială.

E. Provocările timpului prezent: lumini și umbre

În momentul prezent provocările situațiilor concrete ale Bisericii și societății adresate vieții consacrate sunt multiple.

Lumini

Viața consacrată în spațiul moldav a strălucit cu o deosebită intensitate începând cu anii 1990, ani care au permis o mai mare activitate a ordinelor și congregațiilor călugărești de a-și desfășura activitatea proprie și un mare număr de tineri și tinere au intrat în viața consacrată, iar mulți dintre ei deja au început să aducă roade în sus-amintitele institute.

În contextul actual al vocațiilor, personale consacrate, contemplând zi de zi atitudinea lui Isus Cristos față de oameni, răspund chemării divine pe care au primit-o în dar prin slujirea lui Dumnezeu în frații săraci, cu o încredere nemărginită în providența divină și cu o inimă plină de iubire, umilință și blândețe.

Umbre

Alături de luminile care au fost enumerate mai sus, în acești ani, rămân nu puține întrebări și situații problematice care au reieșit fie din raportul existent în fiecare realitate călugărească internă, fie din raportul existent cu clerul local și cu laicii. Iată câteva: distanța dintre înțelegerea doctrinară a vieții consacrate și situația concretă care se trăiește în comunitățile călugărești; raportul existent între societatea actuală și modernismul exacerbat și viața consacrată; riscuri mari ca o anumită comunitate sau alta să se închidă în sine și să devină "autonomă" din toate punctele de vedere; diminuarea membrilor și lipsa vocațiilor.

F. Fecioarele consacrate

În ceea ce privește ordinul fecioarelor consacrate, încă de la începutul creștinismului, secolele I-III, bărbați și femei au trăit o viață ascetică, "curăția pentru împărăția cerurilor", sărăcia și slujirea săracilor, rămânând totuși în lume și în comunitatea creștină. Acest mod de viață a fost cultivat și în Dieceza de Iași în anii grei ai oprimării religioase și multe persoane au îmbrățișat această formă de viață pentru slujirea Bisericii și a aproapelui.

 

III. CE TREBUIE SĂ FACEM?

Sugestii

Dintre sugestiile și dorințele mai accentuate ale persoanelor consacrate au reieșit următoarele:

  • s-a observat marea înțelegere din partea E.S. Petru Gherghel și a E.S. Aurel Percă asupra vieții consacrate și aprecierile făcute cu diferite ocazii;
  • o prioritate absolută să se dea animării vocaționale prin formarea de grupuri de discernământ vocațional la nivel parohial pentru tinerii în alegerea liberă a vocației;
  • conferința episcopală să reia discuțiile cu privire la recunoașterea ordinelor călugărești catolice de către stat prin legea cultelor;
  • întâlniri între diferitele congregații (cursuri, simpozioane, sesiuni științifice etc.);
  • necesitatea unei bune colaborări cu parohul (și cu vicarii) pentru o fructuoasă angajare a persoanelor consacrate în Biserica locală și respectarea specificului propriei carisme;
  • momente de rugăciune comunitare și între congregații;
  • favorizarea întâlnirilor și colaborării între toți membri poporului lui Dumnezeu pentru cunoaștere și îmbogățire reciprocă (laici-persoane consacrate-preoți);
  • disponibilitate în a face primul pas în dialog, colaborare, ascultare atentă, rugăciune cu laicii;
  • o mai bună cunoaștere a vieții consacrate din partea preoților și a seminariștilor (curs de viață consacrată în Institutul Diecezan din Iași);
  • prezența vieții consacrate în dieceză este variată prin existența unui mare număr de congregații și prin multitudinea apostolatului (în funcție de carismele lor), în domeniile: social - caritativ - catehetic, ecumenic;
  • urgența implicării noastre în eforturile care se fac în societate pentru pace, dreptate, adevăr;
  • deschiderea ecumenică a persoanelor consacrate față de toți aceia care-l caută pe Dumnezeu la toate nivelurile: cunoaștere reciprocă și împărtășire, rugăciune, acțiuni caritative;
  • valorificarea mass-media pentru a face cunoscută viața consacrată și angajarea ei în Biserica locală;
  • având în vedere internaționalitatea membrilor congregațiilor prezente în dieceză se impune o atenție mai mare integrării în Biserica locală și în cultura poporului român;
  • analizând cu luciditate evoluția progresivă a Bisericii Universale după Conciliul Vatican II, apoi mărturia și martiriul Bisericii locale în perioada comunismului și după căderea lui, avem motive de speranță, conștienți fiind că Duhul Sfânt ne precedă și va anima mereu viața Bisericii;
  • să fie propus un consiliu (trei persoane: un reprezentant al diecezei, câte un reprezentant al congregațiilor masculine și feminine) pentru viața consacrată în dieceză;
  • dialog cu viața monahală ortodoxă.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat