|
Biserica lui Cristos care este în Moldova I. CINE SUNTEM?
Biserica este construită pe temelia apostolilor Originea apostolică a Bisericii este ceva care poate fi verificat din punct de vedere istoric, așa cum este și originea ei de la Cristos. Într-adevăr, încă de la început găsim mereu alături de Cristos un grup de discipoli, numiți "cei doisprezece", pe care el și-i alege tocmai cu scopul de a le încredința bazele noului popor al lui Dumnezeu: învățătura (venirea împărăției), riturile (sacramentele), legile (porunca cea nouă), valorile (în special credința în Dumnezeu, speranța împărăției, iubirea față de toți), ministerele (de a predica, de a sfinți și de a conduce). Rolul primar al celor doisprezece, numiți și "apostoli", în faza inițială a Bisericii transpare cu evidență din toate cărțile Noului Testament, unde ni se oferă cu diferite ocazii lista exactă a numelor lor. Astfel Matei notează: Numele celor doisprezece apostoli sunt acestea: cel dintâi Simon, zis Petru, și Andrei, fratele lui; Iacob, fiul lui Zebedeu, și Ioan, fratele lui; Filip și Bartolomeu; Toma și Matei, vameșul; Iacob, fiul lui Alfeu, și Tadeu; Simon Cananeul și Iuda Iscarioteanul, cel care l-a trădat. Isus i-a trimis pe aceștia doisprezece, poruncindu-le: "Să nu mergeți pe calea păgânilor și să nu intrați în cetatea samaritenilor. Mergeți mai degrabă la oile pierdute ale casei lui Israel. Mergând, predicați: "S-a apropiat împărăția cerurilor". Vindecați-i pe cei bolnavi, înviați-i pe cei morți, curățați-i pe cei leproși, alungați-i pe diavoli (Mt 10,2-8). La rândul său, Luca, ucenicul lui Paul, ne informează că, după înălțarea lui Isus la cer, discipolii s-au întors la Ierusalim, de la muntele ce se cheamă al Măslinilor, care este aproape de Ierusalim, cale de o sâmbătă. Și când au intrat, s-au urcat în încăperea de sus, unde se adunau de obicei: Petru și Ioan, Iacob și Andrei, Filip și Toma, Bartolomeu și Matei, Iacob al lui Alfeu și Simon Zelotul și Iuda al lui Iacob. Toți aceștia erau într-un cuget, stăruiau în rugăciune, împreună cu femeile și cu Maria, mama lui Isus, și cu frații lui (Fap 1,12-14). Apostolii nu sunt doar primii discipoli ai lui Isus, cei dintâi care l-au ascultat, care l-au prețuit și au urmat învățătura lui, ci și cei pe care el a voit să-i aibă alături de el ca principali colaboratori în instruirea și conducerea noului popor al lui Dumnezeu; ei sunt colaboratorii cei mai apropiați pe care Isus i-a ales pentru a pune fundamentul Bisericii. Pentru a-i pregăti cum se cuvine pentru o misiune atât de înaltă, Isus le acordă o atenție deosebită: le oferă o instrucție specială, explicându-le semnificația parabolelor, care pentru ceilalți erau misterioase și obscure, le încredințează sarcini speciale (să predice, să boteze, să vindece bolnavii) și le dăruiește autoritatea de a conduce și guverna comunitatea sa. Astfel, apostolii, fiind mesagerii oficiali, martorii calificați și plenipotențiari ai Domnului răstignit și înviat, fiind maeștrii, fondatorii și capii comunităților, ocupă în mod normal primul loc în Biserică. Sfântul Paul, atunci când enumeră carismele, îi pune înaintea tuturor: "Și pe unii i-a pus Dumnezeu, în Biserică: întâi apostoli..." (1Cor 12,28; cf. și Ef 4,11). Fără mărturia și slujirea acestor primi martori oficiali, fără mărturia și slujirea lui Pentru, dar și a lui Iacob, Ioan și a tuturor celorlalți apostoli până la ultimul, Paul, Biserica nu ar fi văzut niciodată lumina zilei. Acest lucru îl afirmă clar același Paul: "Ați fost zidiți pe temelia apostolilor și a profeților, având ca piatră unghiulară pe însuși Cristos" (Ef 2,20). Apostolii sunt inițiatorii și temeliile trainice ale Bisericii, a cărei piatră unghiulară și cheie de boltă este Cristos. În acest sens, Biserica este numită apostolică. Apostolicitatea nu indică doar un fapt sau un fenomen tranzitoriu, care privește originea Bisericii, ci este și una dintre proprietățile sale esențiale, un semn de neșters care o însoțește necontenit în toate momentele existenței sale. Ierusalimul ceresc, descris în Ap 21,14, are douăsprezece pietre de temelie, pe care sunt înscrise numele celor doisprezece apostoli. Așa cum în vechea alianță avea drept de apartenență doar cel care reușea să-și demonstreze descendența din unul din cei doisprezece fii ai lui Israel, tot astfel și în noua alianță: din noul popor al lui Dumnezeu face parte doar acela a cărui credință derivă de la cei doisprezece apostoli și pe care o păstrează nealterată. Despre Cristos și despre Maria s-a spus că sunt nu numai cauza eficientă, ci și exemplară, tipul ideal al Bisericii și al creștinului. Acest lucru este valabil și pentru apostoli, întrucât ei sunt martorii oficiali, ambasadorii acreditați, prietenii iubiți, fiii întâi născuți pe care Dumnezeu i-a ales pentru a da mărturie despre misiunea de iubire, pe care Cristos, Fiul unul născut al Tatălui, a venit să o desfășoare în mijlocul oamenilor. Credința noastră în Cristos, iubirea reciprocă, bucuria răscumpărării, speranța venirii finale a împărăției lui Dumnezeu trec prin credința, bucuria, speranța, iubirea apostolilor. Credința noastră este autentică, sacramentele sunt valide, ascultarea este legitimă, speranța fondată, iubirea curată și supranaturală, dacă sunt în comuniune cu credința, sacramentele, ascultarea, speranța, iubirea apostolilor.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |