Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SINODUL DIECEZAN 

12. ECUMENISMUL ȘI DIALOGUL ECUMENIC

REZUMAT

I. CINE SUNTEM?

Introducere

Căutarea unității creștinilor a fost unul dintre obiectivele principale ale Conciliului Vatican II, care îi îndeamnă pe credincioșii catolici "să recunoască și să aprecieze cu bucurie valorile cu adevărat creștine, izvorâte din patrimoniul comun, care se află la frații despărțiți de noi" (Unitatis redintegratio 4).

Dialogul ecumenic fructuos privește mai mult spre viitor și mai puțin spre trecut, de aceea suntem invitați la responsabilitate și ne întrebăm: Unde suntem pe drumul ecumenismului? Ce s-a făcut până acum?

1. La nivel național

Încă din 1960, Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor a început să fie celebrată în diverse locuri. De asemenea, Ziua Internațională de Rugăciune (a femeilor), celebrată în fiecare an în prima vineri a lunii martie, a fost și este o altă ocazie de rugăciune ecumenică. Din 1990, au fost create numeroase asociații ecumenice la nivel național și la nivel local: Asociația Ecumenică a Bisericilor (AIDRom), Alianța Biblică Interconfesională, Forumul Ecumenic al Femeilor Creștine din România, Asociația de Într-ajutorare "Ortopraxia" (Orăștie) etc.

La nivelul autorităților ecleziale și al facultăților teologice, relațiile ecumenice au luat forma de parteneriat între Bisericile din România și cele din străinătate (ex.: Federația Luterană Mondială, Alianța Reformată Mondială, Biserica Ortodoxă Română face parte din Conferința Bisericilor Europene și din Consiliul Ecumenic al Bisericilor). Un exemplu în acest sens este inițiativa întâlnirilor teologice bilaterale dintre Institutul Teologic Romano-Catolic și Facultatea de Teologie Ortodoxă din Iași, sau, întâlnirea organizată la București în septembrie 2001 de Patriarhia Ortodoxă Română și Consiliul Pontifical pentru Familie din Vatican pe tema "Familia și viața la începutul mileniului III".

Vizita Sfântului Părinte Ioan Paul al II-lea în România (mai 1999) și vizita patriarhului Teoctist la Vatican (octombrie 2002) sunt două evenimente ecumenice de mare importanță. În ce privește relațiile dintre catolicii și ortodocșii din țara noastră, aceste două vizite au schimbat multe lucruri în bine. De exemplu, ca rod al acestor două întâlniri a fost, printre altele, și faptul că, în 2003, pentru prima dată de când se celebrează Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor, patriarhul Teoctist a participat la celebrarea din catedrala romano-catolică "Sf. Iosif" din București.

Dintre umbrele relațiilor ecumenice amintim: rivalități sau conflicte confesionale la nivel local, Biserica Greco-Catolică nu a reușit să-și redobândească bunurile confiscate de regimul comunist, copiii de vârstă școlară sunt separați unii de alții pentru orele de religie, în loc să ne unească, sărbătoarea principală a creștinilor - Paștele - ne desparte pe unii de alții atât în familie, în sat, în oraș, în țară cât și în Europa.

2. La nivel local

Episcopul diecezei de Iași a făcut din slujirea cauzei ecumenice un adevărat program de păstorire a diecezei: "Ca toți să fie una!" (In 17,21) stă scris pe stema episcopală a PS Petru Gherghel.

Credincioșii laici, persoanele consacrate și preoții din Dieceza de Iași favorizează ecumenismul prin participarea la dialogul spiritual, la dialogul carității și la dialogul teologic la nivel local (ex.: revista "Dialog teologic" a Institutului Teologic din Iași, întâlnirile teologice mixte de la Onești, Roman etc.).

Până în 1989, ecumenismul local s-a redus la contacte interpersonale și inițiative particulare de apropiere și de cunoaștere. Din 1989 până în prezent, dialogul ecumenic a înregistrat multe momente pozitive (în plan spiritual, caritativ și teologic), dar și negative (în plan material).

II. CE TREBUIE SĂ FIM?

1. Într-un Duh ne-am botezat noi toți, ca să fim un singur trup (1Cor 12,13)

De când apostolii au început să propovăduiască vestea cea bună pentru eliberarea și mântuirea omului, constante preocupări au însoțit pe responsabilii Bisericii: să fie o singură turmă și un singur păstor (In 10,16), să fie slujitori ai lui Cristos și împărțitori ai tainelor lui Dumnezeu (1Cor 4,1) - fără să fie confundată învățătura personală cu cea primită de la Domnul, să fie anunțat același mesaj (1Cor 15,11), să nu fie dezbinări (1Cor 1,10), ci toți să fie supuși din toată inima dreptarului învățăturii care le-a fost încredințat (Rom 6,17).

A. Principiile catolice ale ecumenismului (UR 1,2-4)

Conciliul Vatican II vrea să sugereze tuturor catolicilor ajutoare, îndreptări și mijloace pentru a răspunde la porunca lui Isus care leagă credibilitatea mărturiei Bisericii de unitatea dintre ucenicii săi. Pe scurt, acestea sunt principiile călăuzitoare ale ecumenismului: 1) unitatea și unicitatea Bisericii izvorăsc din Euharistie, semn și principiu operativ al unității, și din prezența Duhului Sfânt; 2) Biserica este asemenea unei familii, de aceea trebuie să fie armonie între frați și surori; 3) supremul model și principiu al tainei unității este unitatea, în treimea persoanelor, a unicului Dumnezeu Tatăl și Fiul în Duhul Sfânt; 4) cuvântul apostolului: "Vă îndemn, fraților, să nu fie dezbinări între voi!"; 5) elementele care zidesc Biserica pot exista și în afara granițelor vizibile ale Bisericii Catolice; 6) mișcarea ecumenică (activitățile și inițiativele organizate în funcție de împrejurări și de necesități pentru unitatea Bisericii); 7) lucrarea ecumenică este lucrare de reînnoire și de reformă.

B. Exercitarea ecumenismului (UR 5-12)

Conciliul Vatican II afirmă că preocuparea pentru unire privește întreaga Biserică, atât pe credincioși cât și pe păstori. Fiind peregrină, Biserica este chemată de Cristos la o reînnoire continuă, care se realizează prin convertire interioară, sfințenia vieții și rugăciune. În plan ecumenic, lucrul acesta este important, fiindcă favorizează cunoașterea reciprocă și dialogul, aspecte de care trebuie să țină cont atât cei care predau cât și cei care învață științele teologice și celelalte științe subordonate teologiei (filozofia, antropologia, religia etc.). Oricum, modul și metoda de a exprima credința catolică să nu constituie în nici un fel un obstacol în calea dialogului, iar creștinii catolici să-și mărturisească credința în Dumnezeu unul și întreit și să colaboreze unii cu alții.

2. Mișcarea ecumenică le amintește creștinilor cuvântul lui Isus: "Ca toți să fie una" (In 17,21)

Mișcarea ecumenică vrea să fie un răspuns la darul lui Dumnezeu, care îi cheamă pe creștini să se iubească unii pe alții așa cum i-a iubit Isus (porunca nouă) și să fie una, uniți între ei.

A. Angajarea ecumenică a Bisericii Catolice

Pentru a fi în conformitate cu planul lui Dumnezeu, Biserica trebuie să fie unită, fiindcă ea este noul popor al lui Dumnezeu, care unește bărbați și femei din toate popoarele și din toate culturile. Comuniunea dintre Biserici se menține și se manifestă în special prin comuniunea dintre episcopii lor. Comuniunea în cadrul Bisericilor locale și între ele este un dar al lui Dumnezeu. Catolicii păstrează convingerea fermă că unica Biserică a lui Cristos subzistă în Biserica Catolică.

Încă de la începutul Bisericii, au existat dezbinări între creștini. Cu toate acestea, dorința de unitate este întipărită profund și irevocabil în conștiința Bisericii.

Din această conștiință izvorăște mișcarea ecumenică, ale cărei rădăcini ating de fapt providența Tatălui, prin Fiul și în Duhul Sfânt și caracterizează orice formă de viață spirituală în Biserică. Într-adevăr, ecumenismul spiritual este sufletul întregii mișcări ecumenice.

Datorită complexității și diversității situației ecumenice, lucrarea ecumenică trebuie supusă unei analize atente și permanente de către cei responsabili cu învățătura și disciplina Bisericii.

B. Persoanele și structurile destinate promovării ecumenismului

În fiecare dieceză, episcopul numește o persoană competentă ca delegat diecezan pentru problemele ecumenice. De asemenea, episcopul instituie o comisie sau un secretariat diecezan cu misiunea de a pune în aplicare orientările și îndrumările ecumenice. Deoarece grija pentru refacerea unității creștinilor privește întreaga Biserică, credincioși laici și clerici, persoanele consacrate au un rol deosebit în a favoriza idealul ecumenic (prin carismele proprii, ordinele călugărești, congregațiile religioase și societățile de viață apostolică dau un exemplu viu de convertire a inimii, de sfințenie personală și de rugăciune publică și particulară - sufletul mișcării ecumenice).

C. Educarea la ecumenism în Biserica Catolică

Preocuparea pentru refacerea unității privește întreaga Biserică, credincioși și păstori; de aici provine necesitatea unei educații creștine în spirit ecumenic. Scopul formării ecumenice este ca toți creștinii să fie animați de spirit ecumenic. Mijloacele de formare sunt: a) ascultarea și studierea cuvântului lui Dumnezeu, b) predica, c) cateheza, d) liturghia, e) viața spirituală, f) alte inițiative caritative și sociale.

D. Împărtășirea vieții sacramentale cu privire la Botez, Euharistie și Căsătorie

Botezul este legătura sacramentală a unității existente între cei renăscuți în moartea și învierea lui Cristos. Botezul nu poate fi conferit concomitent de către doi slujitori aparținând unor Biserici sau unor comunități bisericești diferite. Un botezat care aparține altei comunități bisericești poate fi admis ca martor la Botez numai împreună cu un naș catolic. Orice creștin are dreptul să hotărască liber de a intra în comuniune deplină cu Biserica Catolică. Botezul (și Mirul) primit în Bisericile orientale este valid. Dacă sunt îndoieli cu privire la administrarea corectă a Botezului, se poate da Botezul sub condiție, subliniind faptul că Biserica admite Botezul doar o singură dată.

Euharistia este un sacrament adevărat, datorită succesiuni apostolice, atât în Biserica Catolică cât și în Bisericile orientale; de aceea se încurajează o anumită împărtășire în aceste Biserici, "în împrejurări favorabile și cu aprobarea autorității bisericești". Pentru slujitorii sacri, nu este permisă concelebrarea euharistică. În anumite condiții (nevoie reală și spirituală a persoanei în cauză, imposibilitatea fizică și morală de a găsi un preot catolic), catolicii pot primi sacramentele Pocăinței, Euharistiei și Ungerii bolnavilor de la un slujitor ierarhic al unei Biserici orientale. Participarea la aceste sacramente în alte Biserici să nu fie prilej de scandal și de indiferență religioasă. Slujitorii catolici pot administra sacramentul Pocăinței, Euharistiei și Ungerii bolnavilor membrilor Bisericilor orientale care cer sacramentele acestea din proprie inițiativă; să fie respectată disciplina sacramentală a Bisericilor orientale și să fie evitat prozelitismul.

Căsătoriile mixte sunt căsătoriile între o parte catolică și o parte creștină botezată care nu e în comuniune deplină cu Biserica Catolică. În ce privește aceste căsătorii, trebuie subliniat: trăinicia și stabilitatea legăturii conjugale indisolubile și a vieții de familie; aceste căsătorii prezintă atât dificultăți cât și avantaje (trebuie valorificate în sens ecumenic); să fie discutate înainte de căsătorie obligația părții catolice de a boteza și a educa toți copiii în credința catolică, cu respectul cuvenit față de conștiința și credința celuilalt părinte. Preotul catolic poate fi de față la celebrarea căsătoriei într-o Biserică orientală, dacă este invitat de autoritatea bisericească respectivă; un creștin din Biserica orientală sau din alte comunități bisericești poate fi martor la o căsătorie în Biserica Catolică și invers, un catolic poate fi martor la o cununie într-o Biserică orientală sau în alte comunități bisericești, ținând cont și de recomandările și normele particulare valabile pentru Dieceza de Iași.

E. Colaborare ecumenică, dialogul și mărturia comună

Dialogul este în centrul activității ecumenice și însoțește angajarea ecumenică sub toate aspectele. Dialogul ecumenic permite cunoașterea reciprocă, identificarea lucrurilor care îi unesc și cele care îi despart pe creștini. De aceea se recomandă rugăciunea împreună și participarea la proiecte comune în planul educației ecumenice, în cel caritativ și social.

III. CE TREBUIE SĂ FACEM?

Sugestii

* Ecumenismul cere de la toți creștinii o atitudine nouă față de frații despărțiți și o anumită suplețe în metodele de căutare a unității.

* Trebuie să se țină seama de diversitatea persoanelor, funcțiilor și situațiilor, și de specificul Bisericilor locale și al comunităților angajate împreună cu ele în căutarea unității.

* Formarea ecumenică presupune o pedagogie adaptată situațiilor concrete de viață ale persoanelor și grupurilor; trebuie să se țină cont de nivelul de pregătire umană, creștină, spirituală a partenerilor la dialogul ecumenic și de legea creșterii într-un efort de reînnoire continuă și de schimbare de atitudine.

* Orientări fundamentale:
- punctul de pornire îl reprezintă viața creștină care se hrănește din cuvântul Sfintei Scripturi și din adevărurile de credință și de morală propovăduite de Biserica Catolică; apoi se trece la cunoașterea istoriei Bisericii și a situației ecumenice din țara noastră;
- istoria dezbinărilor trebuie prezentată în paralel cu istoria eforturilor de reconciliere; este utilă cunoașterea pozițiilor doctrinare pe care le au celelalte Biserici și comunități bisericești;
- se va ține cont de rezultatele și de clarificările furnizate de dialogurile teologice și de studiile științifice;
- să fie evitat pericolul interpretărilor subiective (pătimașe), atât în prezentarea credinței catolice, cât și în modul în care Biserica Catolică înțelege viața celorlalte Biserici și comunități bisericești;

* Să sprijinim mediile prielnice educării la ecumenism: familia, parohia, școala, grupurile profesionale mixte, asociațiile și mișcările bisericești.

* Participarea catolică la toate formele de întâlniri ecumenice și de proiecte de cooperare va respecta normele stabilite de autoritatea bisericească locală.

* Pentru Biserica Catolică, drumul ecumenismului este fără întoarcere, de aceea, în ce privește unirea Bisericilor, creștinul catolic trebuie să adopte un comportament optimist și să privească înainte la Domnul Cristos care este, era și va veni. "Vino, Doamne Isuse!" (Ap 22, 20).



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat