Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SINODUL DIECEZAN 

12. ECUMENISMUL ȘI DIALOGUL ECUMENIC

II. CE TREBUIE SĂ FIM?

2. Mișcarea ecumenică îi cheamă pe creștini: "Ca toți să fie una" (In 17,21)

Mișcarea ecumenică vrea să fie un răspuns la darul harului lui Dumnezeu și îi cheamă pe toți creștinii la credința în misterul Bisericii, fiindcă planul lui Dumnezeu este ca toți oamenii să ajungă la mântuire și la unitate în Cristos prin Duhul Sfânt. De asemenea, mișcarea ecumenică îi cheamă pe creștini la speranța că se va realiza pe deplin rugăciunea lui Isus "ca toți să fie una" și la acea dragoste care este porunca nouă a lui Cristos. Într-adevăr, unitatea tuturor creștinilor este un dar al Duhului Sfânt care trebuie cerut în credință și trăit în speranță și dragoste.

A) Angajarea ecumenică a Bisericii Catolice

1) Biserica și unitatea ei în planul lui Dumnezeu

Conciliul prezintă Biserica drept noul popor al lui Dumnezeu, care unește în el, cu toate bogățiile diversității lor, bărbați și femei din toate popoarele și din toate culturile, înzestrați cu diferite daruri ale naturii și ale harului, puși unii în slujirea altora și conștienți că sunt trimiși în lume pentru mântuirea ei. Ei primesc în credință cuvântul lui Dumnezeu, sunt botezați în Cristos, întăriți în Duhul Rusaliilor și celebrează împreună sacramentul trupului și sângelui lui Cristos în Euharistie.

Comuniunea dintre Biserici se menține și se manifestă în mod special prin comuniunea dintre episcopii lor. Împreună, ei alcătuiesc un colegiu, care îi urmează colegiului apostolic, și acest colegiu îl are în frunte pe episcopul Romei, ca succesor al lui Petru. În felul acesta, episcopii garantează că Bisericile cărora le sunt slujitori continuă unica Biserică a lui Cristos, întemeiată pe credința și pe slujirea apostolilor.

Comuniunea în cadrul Bisericilor locale și între ele este un dar al lui Dumnezeu. Ea trebuie primită cu bucurie și cu recunoștință și cultivată cu grijă. Ea este păstrată mai ales de cei care sunt chemați să îndeplinească în Biserică misiunea de păstori. Unitatea Bisericii se realizează în cadrul unei bogate diversități. Diversitatea este o dimensiune a catolicității Bisericii. Totuși, chiar bogăția acestei diversități poate da naștere unor tensiuni în comuniune. Dar, în ciuda acestor tensiuni, Duhul continuă să acționeze în Biserică chemându-i pe creștini, în diversitatea lor, la o unitate tot mai profundă.

Catolicii păstrează ferma convingere că unica Biserică a lui Cristos subzistă în Biserica Catolică, mereu condusă de succesorul lui Petru și de episcopii în comuniune cu el. Ei mărturisesc că totalitatea adevărului revelat, a sacramentelor și a slujirii, pe care Cristos a dăruit-o pentru edificarea Bisericii sale și pentru îndeplinirea misiunii sale, se află în comuniunea catolică a Bisericii.

2) Dezbinările dintre creștini

De-a lungul istoriei, nesăbuința și păcatul oamenilor s-au opus voinței unificatoare a Duhului Sfânt și au slăbit puterea iubirii care depășește tensiunile care apar în viața Bisericii. Încă de la începutul Bisericii s-au produs sciziuni. După aceea, au apărut neînțelegeri mai grave și unele Biserici din Orient nu s-au mai aflat în comuniune deplină cu Scaunul Romei și cu Biserica din Occident. Mai târziu, în Occident, dezbinări mai profunde au dat naștere altor comunități bisericești. Aceste sciziuni aveau la originea lor probleme doctrinare sau disciplinare și chiar divergențe privind natura Bisericii. Decretul Conciliului Vatican II despre ecumenism recunoaște că unele disensiuni au apărut uneori din vina unor oameni de ambele părți. Cu toate acestea, oricât de mult vinovăția oamenilor a putut dăuna comuniunii, aceasta nu a fost niciodată distrusă. De fapt, plinătatea unității Bisericii lui Cristos s-a păstrat în Biserica Catolică, în timp ce alte Biserici și comunități bisericești, cu toate că nu sunt în comuniune deplină cu Biserica Catolică, în realitate păstrează o anumită comuniune cu ea. Conciliul se exprimă astfel: această unitate credem că subzistă (dăinuie) în Biserica Catolică fără a se putea pierde și sperăm că va crește din zi în zi până la sfârșitul veacurilor. Textele conciliare indică elementele care sunt împărtășite de Biserica Catolică și de Bisericile Orientale pe de o parte, și de către Biserica Catolică și celelalte Biserici și comunități bisericești pe de altă parte. Duhul lui Cristos nu refuză să se folosească de ele ca de niște instrumente de mântuire.

După Conciliul Vatican II, activitatea ecumenică, în toată Biserica Catolică, a fost inspirată și condusă de diferite documente și inițiative ale Sfântului Scaun iar, în Bisericile locale, de documente și inițiative ale episcopilor, ale sinoadelor Bisericilor orientale catolice și ale conferințelor episcopale. Trebuie să amintim, de asemenea, și progresele realizate în diferite forme de dialog ecumenic și în diferite modalități de colaborare în acest domeniu. Conform însăși expresiei sinodului episcopilor din 1985, ecumenismul "s-a întipărit profund și irevocabil în conștiința Bisericii".

3) Ecumenismul în viața creștinilor

Mișcarea ecumenică este un har al lui Dumnezeu, dăruit de Tatăl ca răspuns la rugăciunea lui Isus și la implorările Bisericii inspirate de Duhul Sfânt. Deși se plasează în cadrul misiunii generale a Bisericii, care este aceea de a uni omenirea în Cristos, misiunea ei specifică este refacerea unității între creștini. Cei care sunt botezați în numele lui Cristos, tocmai prin acest fapt, sunt chemați să se angajeze în căutarea unității.

Catolicii, acolo unde nu există nici o activitate ecumenică, cel puțin din punct de vedere practic, să încerce să o promoveze. Acolo unde activitatea ecumenică întâlnește opoziție sau piedici, din cauza unor atitudini sectare sau a unor activități care conduc la divizări încă și mai adânci între cei care mărturisesc numele lui Cristos, catolicii să fie răbdători și perseverenți. Ordinarii locului, sinoadele Bisericilor orientale catolice și conferințele episcopale se vor afla uneori în situația de a lua măsuri speciale în vederea depășirii pericolului indiferentismului sau al prozelitismului.

Ecumenismul, cu toate exigențele sale umane și morale, este atât de înrădăcinat în lucrarea tainică a providenței Tatălui, prin Fiul și în Duhul, încât atinge în profunzime spiritualitatea creștină. Ea cere acea "convertire a inimii și acea sfințenie a vieții, împreună cu rugăciunile private și publice pentru unitatea creștinilor", pe care decretul Conciliului Vatican II despre ecumenism le numește ecumenism spiritual și pe care le consideră că sunt sufletul întregii mișcări ecumenice.

4) Complexitatea și diversitatea situației ecumenice

Trebuie încurajate și inițiativele credincioșilor în domeniul ecumenismului. Însă este absolut necesar un discernământ atent și permanent, care le revine acelora care au responsabilitatea ultimă în ceea ce privește doctrina și disciplina Bisericii. Aceștia trebuie să încurajeze inițiativele serioase și să asigure că ele sunt îndeplinite conform principiilor catolice ale ecumenismului.

De asemenea, activitatea ecumenică se va deosebi mult, după cum majoritatea interlocutorilor noștri creștini aparțin în parte uneia sau mai multor Biserici orientale, ba chiar unei comunități reformate. Fiecare își are dinamica proprie precum și posibilitățile sale specifice. Mulți alți factori politici, sociali, culturali, geografici și etnici, pot da o amprentă specifică activității ecumenice.

Contextul local specific este cel care va determina întotdeauna caracteristicile diferite ale activității ecumenice. Important este ca, în efortul comun, catolicii din toată lumea să se susțină reciproc prin rugăciune și încurajare reciprocă, în așa fel încât căutarea unității creștinilor, în multiplele ei fațete, să poată fi urmată în ascultare față de porunca Domnului.

B) Persoanele și structurile destinate promovării ecumenismului

Prin Bisericile sale locale, Biserica Catolică este prezentă în multe locuri și regiuni în care se află alături de alte Biserici și comunități bisericești. Aceste regiuni au caracteristicile lor proprii de ordin spiritual, etnic, politic și cultural. În multe cazuri, în aceste regiuni predomină autoritatea religioasă a altor Biserici și comunități bisericești; aceste regiuni corespund adesea teritoriului unui sinod al Bisericilor orientale catolice sau al unei conferințe episcopale.

În consecință, o Biserică Catolică locală, sau mai multe Biserici locale, care au raporturi strânse de colaborare între ele, se pot afla într-o poziție foarte favorabilă pentru a lua contact, la acest nivel, cu alte Biserici sau comunități bisericești. Pot stabili cu ele relații ecumenice rodnice, folositoare mișcării ecumenice în ansamblul ei.

1) Delegatul diecezan pentru ecumenism

În dieceze, episcopul este cel care va numi o persoană competentă ca delegat diecezan pentru problemele ecumenice. Ea va putea avea sarcina de a anima comisia ecumenică diecezană și de a-i coordona activitățile, sau de a desfășura aceste activități dacă o asemenea comisie nu există. Fiind un strâns colaborator al episcopului, și cu ajutorul corespunzător, această persoană va încuraja, în dieceză, diferite inițiative de rugăciune pentru unitatea creștinilor, se va îngriji ca exigențele ecumenice să influențeze activitățile diecezei, va identifica nevoile specifice ale diecezei și va informa dieceza în această privință. Acest delegat este și responsabilul care reprezintă comunitatea catolică în relațiile ei cu celelalte Biserici și comunități bisericești și conducătorii lor, cărora le facilitează relațiile cu episcopul locului, cu clerul, și cu laicii la diferite niveluri. El va fi în materie de ecumenism consilierul episcopilor și al altor instanțe ale diecezei și va înlesni împărtășirea experiențelor și inițiativelor ecumenice între păstori și organizațiile diecezane. Va avea grijă să mențină contacte cu delegațiile sau comisiile din alte dieceze. Chiar acolo unde catolicii sunt majoritari, sau în diecezele care sunt limitate ca personal și resurse, se recomandă să fie numit un delegat diecezan (sau o delegată diecezană) pentru îndeplinirea activităților menționate mai sus, în măsura în care este posibil și oportun.

2) Comisia sau secretariatul ecumenic al unei dieceze

Pe lângă numirea unui delegat diecezan pentru problemele ecumenice, episcopul va institui un consiliu, o comisie sau un secretariat cu misiunea de a pune în aplicare directivele sau orientările pe care el le are de dat, și, în mod mai general, de a promova activitatea ecumenică în dieceză. Acolo unde o cer împrejurările, mai multe dieceze se pot reuni pentru constituirea unei comisii sau a unui asemenea secretariat.

Comisia sau secretariatul va trebui să reprezinte totalitatea diecezei și, în general, să cuprindă membri ai clerului, călugări, călugărițe și laici, de diferite competențe, și în special persoane cu o competență ecumenică deosebită.

3) Rolul Institutelor de viață consacrată și al societăților de viață apostolică

Întrucât grija pentru restabilirea unității creștinilor privește întreaga Biserică, laici și clerici, ordinele călugărești, congregațiile religioase societățile de viață apostolică, prin însăși natura angajamentelor lor în Biserică și prin contextul în care trăiesc, au ocazii cu totul deosebite de a favoriza idealul și acțiunea ecumenică. În conformitate cu carismele și constituțiile proprii - unele dintre ele sunt anterioare despărțirilor dintre creștini - și în lumina spiritului și scopurilor fiecăreia, aceste institute și societăți sunt încurajate să pună în aplicare, conform posibilităților lor concrete și în limitele regulilor lor de viață, perspectivele și activitățile următoare:
a) să favorizeze conștientizarea importanței ecumenice a formelor lor deosebite de viață, deoarece convertirea inimii, sfințenia personală, rugăciunea publică și particulară, precum și slujirea dezinteresată a Bisericii și a lumii sunt inima mișcării ecumenice;
b) să ajute la înțelegerea dimensiunii ecumenice a vocației tuturor creștinilor, care este sfințenia vieții, oferind ocazii de creștere spirituală, de contemplație, adorație și preamărire a lui Dumnezeu, precum și de slujire a aproapelui;
c) ținând seama de natura și exigențele legate de locuri și persoane, să organizeze întâlniri cu creștinii aparținând diferitelor Biserici și comunități bisericești pentru rugăciuni liturgice, reflecții, exerciții spirituale și pentru o înțelegere mai aprofundată a tradițiilor spirituale creștine;
d) să întrețină relații cu mănăstirile sau comunitățile călugărești ale altor comunități creștine în vederea schimbului de bunuri spirituale și intelectuale, și de experiențe de viață apostolică, deoarece dezvoltarea carismelor religioase ale acestor comunități poate constitui un real folos pentru mișcarea ecumenică. În felul acesta, ar putea fi trezită o rodnică emulație spirituală;
e) în conducerea numeroaselor și variatelor institute educative proprii, să aibă totdeauna în vedere activitatea ecumenică;
f) să colaboreze cu ceilalți creștini printr-o activitate comună pentru dreptatea socială, dezvoltarea economică, îmbunătățirea condițiilor sanitare și de educație, apărarea creației, și pentru pacea și împăcarea între națiuni și comunități;
g) În funcție de împrejurări, acțiunea ecumenică trebuie promovată în așa fel încât, eliminând orice formă de indiferentism, de confuzie și de emulație nesănătoasă, catolicii să colaboreze frățește cu frații despărțiți, în conformitate cu normele decretului despre ecumenism, pe cât posibil printr-o profesiune de credință comună în Dumnezeu și în Isus Cristos înaintea neamurilor și prin colaborare atât în domeniul social și tehnic, cât și în domeniul religios și cultural. Să colaboreze mai ales de dragul lui Cristos, Domnul lor comun: numele lui să-i unească!

În îndeplinirea acestor activități să respecte normele stabilite de episcopul diecezan, de sinoadele Bisericilor orientale catolice sau de conferințele episcopale pentru activitatea ecumenică, luată și considerată ca un element al cooperării lor în ansamblul apostolatului într-un anumit teritoriu. Să întrețină relații strânse cu diferitele comisii ecumenice diecezane sau naționale și, în cazurile cerute, cu Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor.

C) Educarea la ecumenism în Biserica Catolică

1) Necesitatea și finalitatea formării ecumenice

Preocuparea pentru refacerea unității creștine privește întreaga Biserică, atât pe credincioși cât și pe păstori. Din aceste motive, toți credincioșii sunt chemați să se angajeze în realizarea unei comuniuni crescânde cu ceilalți creștini. Însă o contribuție deosebită poate fi adusă de către membrii poporului lui Dumnezeu care sunt angajați în instruire, cum ar fi superiorii și profesorii institutelor superioare și ai institutelor specializate. Cei care desfășoară o activitate pastorală, îndeosebi parohii și ceilalți miniștri hirotoniți, își au rolul lor în acest domeniu. Ține de responsabilitatea fiecărui episcop, a sinoadelor Bisericilor orientale catolice și a conferințelor episcopale să dea directive generale privind formarea ecumenică.

Scopul formării ecumenice este ca toți creștinii să fie animați de spirit ecumenic oricare ar fi misiunea și funcția lor specifică în lume și în societate.

2) Mijloace de formare

a) Ascultarea și studierea cuvântului lui Dumnezeu

Biserica Catolică a considerat totdeauna "Scripturile divine", unite cu tradiția, "drept regula supremă a propriei credințe"; ele sunt pentru fiii Bisericii, [...] hrana sufletului, izvor curat și nesecat al vieții spirituale.

Cuvântul lui Dumnezeu, fiind unul și același pentru toți creștinii, va consolida progresiv calea spre unitate în măsura în care va fi abordat cu atenție respectuoasă și printr-un studiu pasionat.

b) Predica

Trebuie acordată o grijă deosebită predicii, fie în timpul, fie în afara cultului liturgic. Diferitele perioade ale anului liturgic oferă ocazii favorabile dezvoltării temelor unității creștine și stimulării la studiu, reflecție și rugăciune;

Predica trebuie să se preocupe de revelarea misterului unității Bisericii și, pe cât posibil, să promoveze unitatea creștinilor în mod vizibil.

c) Cateheza

Această învățătură poate contribui și la formarea unui comportament ecumenic autentic, evitând expresiile și modurile de expunere a doctrinei care ar pune piedici dialogului.

Vorbind despre celelalte Biserici și comunități bisericești este importantă prezentarea corectă și onestă a învățăturii lor.

Este ecumenică dacă-i pregătește pe copii și tineri ca și pe adulți să trăiască în contact cu ceilalți creștini, formându-se ca și catolici și în același timp respectând credința celorlalți.

Arătând clar că dialogul a creat noi relații care, dacă sunt bine înțelese, pot conduce la colaborare și la pace.

d) Liturghia

Liturghia are un rol important în unirea tuturor celor care cred în Cristos: ea este o celebrare și un factor de unitate.

Sfânta Euharistie este "sacramentul minunat prin care este semnificată și înfăptuită unitatea Bisericii".

Se recomandă fidelitate față de rugăciunea pentru unitatea creștinilor.

Pentru formarea ecumenică, este utilă organizarea unor întâlniri de rugăciune pentru unitate, după posibilități și împrejurări, așa cum este săptămâna de rugăciune pentru unitate (18-25 ianuarie), sau săptămâna dintre Înălțare și Rusalii, pentru ca Duhul Sfânt să binevoiască a întări Biserica în unitatea și în apostolicitatea misiunii sale universale de mântuire.

e) Viața spirituală

În mișcarea ecumenică este necesar să se dea prioritate convertirii inimii, vieții spirituale și reînnoirii ei. Această convertire a inimii și această sfințenie a vieții, împreună cu rugăciunile individuale și publice pentru unitatea creștinilor, trebuie socotite sufletul întregii mișcări ecumenice și pot fi numite pe drept cuvânt "ecumenism spiritual".

Catolicii trebuie să pună în valoare anumite elemente și bunuri, izvoare ale vieții spirituale, care se află în celelalte Biserici: Sfânta Scriptură, sacramentele și alte acțiuni sfinte, credința, speranța, dragostea și alte daruri ale Duhului.

Această apreciere nu trebuie să rămână pur teoretică; atunci când condițiile particulare o permit, ea trebuie să fie completată de cunoașterea practică a celorlalte tradiții de spiritualitate.

f) Alte inițiative

Colaborarea la inițiative caritative și sociale - în școli, spitale, închisori etc. - are o valoare instructivă deosebită; la fel activitatea pentru pace, în lume sau în anumite regiuni unde este amenințată; de asemenea, acțiunile pentru promovarea drepturilor omului și pentru libertatea religioasă.

D) Împărtășirea vieții sacramentale cu privire la Botez, Euharistie și Căsătorie

1) Botezul

Prin sacramentul Botezului, omul este realmente încorporat lui Cristos și Bisericii sale și renăscut pentru a participa la viața divină. Așadar, Botezul constituie legătura sacramentală a unității existente între toți cei care sunt renăscuți prin el.

Un Botez nu poate fi conferit concomitent de către doi slujitori aparținând unor Biserici sau comunități bisericești în care este celebrat Botezul. Ei nu-și asumă numai responsabilitatea educației creștine a persoanei botezate (sau miruite) în calitate de rudă sau prieten; ei sunt prezenți aici și ca reprezentanți ai unei comunități de credință.

Bazându-se pe Botezul comun, și datorită legăturilor de rudenie sau de prietenie, un om botezat care aparține unei alte comunități bisericești poate fi admis ca martor la Botez, dar numai împreună cu un naș catolic.

Datorită comuniunii strânse care există între Biserica Catolică și Bisericile orientale ortodoxe, este permis, dacă există un motiv just, să se admită un credincios oriental cu rolul de naș împreună cu un naș catolic.

Fiecare creștin are dreptul, din motive de conștiință, să hotărască liber de a intra în deplina comuniune catolică. Munca de pregătire a unei persoane care dorește să fie primită în comuniunea deplină a Bisericii Catolice este în sine o activitate diferită de activitatea ecumenică. Ritualul inițierii creștine a adulților prevede o formulă specială pentru rezolvarea unor asemenea cazuri, ca și în cazul căsătoriilor mixte, adică autoritatea catolică poate simți nevoia de a verifica dacă Botezul deja primit a fost celebrat în mod valid. Desfășurând aceste cercetări, trebuie ținut seama de următoarele recomandări:
- validitatea Botezului, așa cum este conferit în diferitele Biserici orientale, nu ridică absolut nici o îndoială. În aceste Biserici, sacramentul Mirului este administrat în mod legitim de către preot în același timp cu Botezul, deci se poate întâmpla destul de frecvent ca în adeverința canonică de Botez să nu se facă nici o menționare a Mirului. Acest lucru nu îndreptățește deloc îndoiala în privința conferirii Mirului.
- dacă după o anchetă amănunțită, persistă o îndoială serioasă asupra administrării corecte a Botezului, și dacă se consideră necesar Botezul sub condiție, slujitorul catolic va trebui să-și dovedească respectul pentru doctrina potrivit căreia Botezul nu poate fi conferit decât o singură dată, explicând persoanei în cauză de ce în acest caz este botezată sub condiție.

2) Euharistia

Biserica Catolică și Bisericile orientale, deși despărțite, au sacramente adevărate și mai ales, în puterea succesiunii apostolice au Preoția și Euharistia. Din acest motiv se permite și chiar se încurajează o anumită împărtășire cu aceste Biserici, în domeniul liturgic, chiar în privința Euharistiei, "în împrejurări favorabile și cu aprobarea autorității bisericești".

Concelebrarea euharistică, fiind o manifestare vizibilă a comuniunii depline de credință, de cult și de viață în comun a Bisericii Catolice, exprimată de slujitorii acestei Biserici, nu este permisă împreună cu slujitori ai altor Biserici sau comunități bisericești.

Ori de câte ori nevoia o cere sau când o sugerează un adevărat bine spiritual și cu condiția să se evite orice pericol de eroare sau de indiferentism, este permis oricărui catolic aflat în imposibilitate fizică sau morală de a întâlni un preot catolic, să primească sacramentele Pocăinței, Euharistiei și Ungerii bolnavilor din partea unui preot al unei Biserici orientale.

Întrucât la catolici și la creștinii orientali există uzanțe diferite cu privire la frecventarea împărtășaniei, spovada înainte de împărtășanie și postul euharistic, catolicii trebuie să se îngrijească să nu trezească scandal și neîncredere printre creștinii orientali, nerespectând uzanțele orientale.

Un catolic care dorește în mod legitim să primească împărtășania la creștinii orientali, trebuie pe cât posibil să respecte disciplina orientală și să se abțină de la acest sacrament dacă respectiva Biserică rezervă împărtășania sacramentală propriilor credincioși, excluzându-i pe toți ceilalți.

Slujitorii catolici pot administra în mod licit sacramentul Pocăinței, Euharistiei și Ungerii bolnavilor membrilor Bisericilor orientale care cer din proprie inițiativă și care au dispozițiile recerute. Și în aceste cazuri trebuie acordată atenție disciplinei Bisericilor orientale pentru proprii lor credincioși și evitat orice fel de prozelitism, fie și aparent.

3) Căsătoriile mixte

Expresia "căsătorie mixtă" se referă la orice căsătorie între o parte catolică și o parte creștină botezată care nu este în comuniune deplină cu Biserica Catolică.

Vrem să menționăm niște situații și probleme specifice în relație cu acest sacrament.

Pentru orice căsătorie, prima preocupare a Bisericii este de a menține trăinicia și stabilitatea legăturii conjugale indisolubile și a vieții familiale care decurge din aceasta.

Se constată o creștere a acestei căsători în multe părți ale lumii. Această căsătorie, chiar dacă își are propriile dificultăți, "prezintă numeroase elemente bune de valorificat și dezvoltat, fie pentru valoarea lor intrinsecă, fie pentru contribuția pe care o aduce mișcării ecumenice.

În acțiunea pastorală referitoare la aceste căsătorii să se ofere o învățătură și un sprijin deosebit soțului catolic în viața sa de credință și cuplurilor care au încheiat o căsătorie mixtă. În timpul pregătirii acestor căsătorii, preotul catolic să insiste pe aspectele pozitive - viața harului, credința, speranța, iubirea -, fără să reducă diferențele reale, pentru a evita pericolul indiferenței religioase.

Când, dintr-un "motiv just și rezonabil" se cere permisiunea încheierii unei căsătoriei mixte, cele două parți trebuie instruite cu privire la finalitățile și proprietățile esențiale ale căsătoriei care nu trebuie excluse de nici una dintre părți.

Înainte de căsătorie se va sugera și favoriza discutarea și, dacă este posibil, hotărârea problemei Botezului și educației catolice a copiilor pe care îi vor avea.

În îndeplinirea datoriei sale de a transmite credința catolică fiilor săi, părintele catolic va respecta libertatea religioasă și conștiința celuilalt părinte și va avea grijă de unitatea și permanența căsătoriei și de păstrarea comuniunii familiale.

În pastorația căsătoriilor între catolici și creștinii orientali, trebuie acordată o atenție deosebită învățăturii corecte și solide a credinței care este împărtășită de cei doi soți și faptului că în Bisericile orientale se află "sacramente adevărate... în puterea succesiunii apostolice a preoției și euharistiei prin care rămân încă strânși uniți cu noi".

Căsătoria între o parte catolică și un membru al unei Biserici orientale este validă dacă a fost celebrată după un rit religios de către un slujitor hirotonit cu condiția ca regulile celelalte ale Dreptului canonic, cerute pentru validitate, să fi fost respectate.

Se va ține seama de faptul că o anumită formă publică a celebrării căsătoriei este necesară pentru ca această căsătorie să fie validă. Pentru sublinierea unității căsătoriei nu este permis să aibă loc două celebrări religioase separate în care schimbul de consimțăminte ar fi exprimat de două ori sau un singur serviciu religios în timpul căruia schimbul de consimțăminte ar fi cerut concomitent sau succesiv de către doi slujitori sacri.

Deoarece se pot ivi probleme privind împărtășirea euharistică din cauza prezenței martorilor sau invitaților necatolici, o căsătorie mixtă celebrată după forma canonică are în general loc în afara liturgiei euharistice.

Un preot catolic poate fi prezent și poate lua parte la o ceremonie a căsătoriei celebrată după regulile ei între creștinii orientali sau între două persoane dintre care una este catolică și cealaltă creștină orientală într-o Biserică orientală, dacă este invitat de autoritatea Bisericii orientale.

O persoană care aparține unei Biserici orientale poate fi martoră la o căsătorie într-o Biserică Catolică; la fel o persoană care aparține Bisericii Catolice poate fi martoră la o căsătorie celebrată într-o Biserică orientală.

Membrii altor Biserici sau altor comunități bisericești pot fi martori la celebrarea unei căsătorii într-o Biserică Catolică. Și catolicii pot fi martori la căsătorii celebrate în alte Biserici și comunități bisericești.

În toate cazurile mai sus menționate aceste modalități de a proceda trebuie să se conformeze disciplinelor generale și particulare a celor două Biserici locale.

E) Colaborare ecumenică, dialogul și mărturia comună

Dialogul este în centrul colaborării ecumenice și o însoțește în toate formele ei. Dialogul ecumenic îngăduie membrilor diferitelor Biserici și comunități bisericești să ajungă să se cunoască unii pe alții, să identifice subiectele de credință și de practică pe care le au în comun și punctele care diferă.

Când creștinii trăiesc și se roagă împreună dau mărturie despre o credință pe care o împărtășesc. Întemeiate pe această comuniune de viață și daruri spirituale există multe forme de colaborare ecumenică ce exprimă și favorizează unitatea: când aceștia colaborează pentru studiul și răspândirea Bibliei, pentru studii liturgice, pentru cateheză și studii superioare, pentru pastorație, pentru evanghelizare, pentru a sluji în dragoste etc.

Acolo unde este potrivit, catolicii trebuie să fie încurajați să se asocieze, după normele date de Biserică, pentru a se ruga împreună cu creștinii care aparțin altor Biserici și comunități bisericești.

Rugăciunea în comun trebuie să fie îndreptată spre restabilirea unității, îndeosebi în Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor. Această rugăciune trebuie pregătită, de comun acord, cu concursul reprezentanților Bisericilor.

Contribuția pe care ei o pot aduce în toate domeniile vieții umane unde se manifestă nevoia de mântuire. Este mai eficace când o înfăptuiesc cu toți împreună și când se vede că sunt uniți în această lucrare.

Colaborarea ecumenică poate lua forma unei participări din partea diferitelor Biserici și comunități bisericești la programul deja stabilit de unul din membrii lor.

Participarea catolică la toate formele de întâlniri ecumenice și la proiecte de cooperare va respecta normele stabilite de autoritatea bisericească locală.

Întâlnirea reprezentanților autorizați ai Bisericilor și comunităților bisericești care au loc periodic sau cu ocazii speciale pot ajuta mult la colaborarea dezvoltării ecumenice. Deși constituie ele însele o mărturie importantă a angajării celor care participă la promovarea unității creștinilor.

La nivel local există nenumărate ocazii de schimburi între creștini, mergând de la conversații neoficiale care au loc în viața de zi cu zi până la sesiunile pentru examinarea în comun într-o perspectivă creștină a problemelor vieții locale sau la grupurile personale locale (medici, educatori, lucrători sociali) și la grupurile de studiu pe subiect specific ecumenice.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat