|
12. ECUMENISMUL ȘI DIALOGUL ECUMENIC II. CE TREBUIE SĂ FIM? Întru-un Duh ne-am botezat noi toți, ca să fim un singur trup (1Cor 12,13) Introducere De când apostolii au început să propovăduiască vestea cea bună pentru eliberarea și mântuirea omului, responsabilii Bisericii au avut mereu grijă:
Chiar dacă de la început între creștinii proveniți din ebraism și cei proveniți din diferite forme ale păgânismului se nasc neînțelegeri, discuții, conflicte, iar la urmă și diviziuni, Biserica a căutat să răspundă la mandatul lui Isus, atât prin vestirea evangheliei în lumea locuită pe atunci, cât și prin păstrarea unității acestei vestiri, ferind-o de răstălmăciri și rupturi. Astfel, devine întotdeauna actuală rugăciunea moștenită de la învățătura lui Isus și pe care Ioan ne-o transmite: Ca toți să fie una, după cum tu, Tată, ești în mine și eu în tine, ca și ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis (17,21). A) Principiile catolice ale ecumenismului (cf. UR 1,2-4) Promovarea refacerii unității - Unitatis redintegratio - între toți creștinii este unul din principalele țeluri ale sfântului Conciliu ecumenic Vatican II. Cristos Domnul a întemeiat o singură Biserică și totuși mai multe comunități creștine se înfățișează oamenilor ca adevărata moștenire a lui Cristos: toți afirmă că sunt ucenicii Domnului, însă ei nu simt la fel și umblă pe căi diferite, ca și cum Cristos însuși ar fi împărțit (1Cor 1,13). Această împărțire contrazice pe față voința lui Cristos și este un scandal pentru lume, constituind chiar o piedică pentru cauza preasfântă a vestirii evangheliei la toată făptura. Conciliul Vatican II vrea să sugereze tuturor catolicilor ajutoare, îndreptări și mijloace pentru a răspunde la porunca lui Dumnezeu care vrea unitatea Bisericii și suscită astăzi în toții creștinii o dorință vie de unitate. Textul decretului spune clar că acțiunea ecumenică începe prin reînnoirea Bisericii, la care orice membru trebuie să participe. Acțiunea și dialogul constituie o dimensiune a tuturor activităților ecleziale. 1) Unitatea și unicitatea Bisericii izvorăsc din Euharistie, semn și principiu operativ al unității, și din prezența Duhului Sfânt Fiul lui Dumnezeu unul-născut, înainte de a se dărui pe sine ca jertfă nepătată pe altarul crucii, s-a rugat Tatălui pentru cei care cred, spunând: "Ca toți să fie una precum tu, Tată, ești în mine și eu în tine, pentru ca și ei să fie una în noi; ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,21) și a instituit în Biserica sa minunatul sacrament al Euharistiei, prin care este semnificată și înfăptuită unitatea Bisericii. Duhul Sfânt care locuiește în cei care cred, care umple și conduce întreaga Biserică, înfăptuiește acea minunată comuniune a credincioșilor și îi unește atât de intim pe toți în Cristos încât este principiul unității Bisericii. După ce s-a stabilit baza escatologică, este explicat faptul că, pentru a împlini datoria istorică de mărturisire a acestei realități escatologice care deja operează, Cristos a încredințat celor doisprezece misiunea de a învăța, de a guverna și de a sfinți, și dintre ei l-a ales pe Petru pentru a edifica Biserica sa, rămânând tot Cristos, în veci, piatră unghiulară și păstor. Însă pentru a-și statornici pretutindeni Biserica sa sfântă, până la sfârșitul veacurilor, Cristos a încredințat colegiului celor doisprezece îndatorirea de a învăța, de a conduce și de a sfinți. Dintre ei l-a ales pe Petru, pe care a hotărât să clădească. 2) Armonia frățească a familiei lui Dumnezeu Biserica este familia lui Dumnezeu și se prezintă în felul acesta datorită structurii ei interioare - predicarea fidelă a evangheliei, administrarea sacramentelor și structurii ei exterioare - mărturisirea aceleiași credințe, celebrarea comună a cultului divin și armonia frățească. Aceste structuri interioare și exterioare sunt în mișcare în jurul lui Cristos prin apostolii și succesorii lor, adică episcopii, uniți în jurul succesorului lui Petru. Într-adevăr, Biserica este familia lui Dumnezeu, atunci când se prezintă ca turmă unică a lui Dumnezeu, steag înălțat pentru popoare, speranță în peregrinarea către ținta patriei cerești. Acesta este misterul sacru al unității în Cristos și prin Cristos, sub acțiunea Duhului Sfânt ce realizează diversitatea darurilor. 3) Modelul și principiul suprem al acestui mister este unitatea, în treimea persoanelor, a unicului Dumnezeu Tatăl și Fiul în Duhul Sfânt Modelul și principiul unității familiei lui Dumnezeu este misterul Sfintei Treimi (Aici se poate face o prezentare scurtă a Crezului: după mărturisirea credinței în Dumnezeu Tatăl, Fiul, Duhul Sfânt, urmează credința în Biserică). 4) "Vă îndemn, fraților, să nu fie dezbinări între voi!" (cf. 1Cor 11,18-19) Este comuniune deplină numai când nu sunt sciziuni, însă comuniunea nu este deplină când sciziunile creează despărțiri. Acestea se întâmplă uneori nu fără vina unor oameni din ambele părți. Toți cei care cred în Cristos și au primit în mod valid Botezul se află într-o anumită comuniune, deși imperfectă, cu Biserica Catolică, sunt încorporați lui Cristos, sunt recunoscuți ca frați în Domnul de către fiii Bisericii Catolice. Mișcarea ecumenică are datoria de a depăși cauzele adânci ale despărțirii între creștini. 5) Elemente care zidesc Biserica pot exista și în afară granițelor vizibile ale Bisericii Catolice Bunuri, precum cuvântul scris al lui Dumnezeu, viața harului, credința, speranța, iubirea și alte daruri interioare ale Duhului Sfânt pot să dea naștere în mod efectiv vieții harului și sunt capabile de a deschide intrarea în comuniunea mântuirii, deși socotim că peste toți creștinii de orice confesiune sunt întotdeauna amenințări de slăbiciune, de ispită și de păcat. 6) Mișcarea ecumenică Conciliul Vatican II îndeamnă pe toți credincioșii catolici ca, recunoscând semnele timpurilor, să ia parte în mod activ la opera ecumenică. Prin "mișcarea ecumenică" se înțeleg activitățile și inițiativele suscitate și organizate, în funcție de diferitele necesități ale Bisericii și după împrejurări, în favoarea unității creștinilor. Astfel sunt:
7) Lucrarea ecumenică este lucrare de reînnoire și de reformă Dacă sunt îndeplinite toate eforturile și inițiativele pentru unitatea Bisericii de credincioșii Bisericii Catolice sub supravegherea păstorilor, încetul cu încetul, depășind piedicile aflate în calea perfectei comuniuni ecleziale, toți creștinii se vor aduna într-o unică celebrare euharistică, în unitatea Bisericii una și unică, unitate pe care Cristos a dăruit-o de la început Bisericii sale și care credem că subzistă (dăinuie) în Biserica Catolică fără a se putea pierde și sperăm că va crește din zi în zi până la sfârșitul veacurilor.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |