|
12. ECUMENISMUL ȘI DIALOGUL ECUMENIC Introducere Conciliul Vatican II îndeamnă în mod explicit pe credincioșii catolici "să recunoască și să aprecieze cu bucurie valorile cu adevărat creștine, izvorâte din patrimoniul comun, care se află la frații despărțiți de noi. Vrednic și drept este să recunoaștem bogățiile lui Cristos și faptele puterii sale în viața celorlalți, care dau mărturie pentru Cristos uneori până la jertfa supremă" (UR 4). Un dialog ecumenic fructuos, "dialogul carității", așa cum este denumit în ultima vreme, privește din însăși firea sa spre viitor, ca șansă pentru generațiile de mâine. Trecutul, cu realitățile sale, nu întotdeauna comode, poate fi un punct de referință, viitorul însă ne cheamă la responsabilitate. În acest context ne întrebăm unde suntem pe drumul ecumenismului? Ce s-a făcut până acum? 1. La nivel național Datorită mărețului arc care formează Munții Carpați, la Dunăre și la Marea Neagră, România poate fi localizată ușor pe harta geografică. Din punct de vedere cultural, ea se situează la răscrucea dintre Europa orientală și Europa occidentală. Din totalul de peste 22 milioane de locuitori, 99% se declară creștini. În ceea ce privește celelalte comunități religioase, 9.000 sunt evrei, 56.000 musulmani iar câteva mii de români se declară atei sau necredincioși. Cea mai mare este Biserica Ortodoxă Română, căreia îi aparțin 86,8% de creștini români (19,8 milioane de persoane). Biserica Romano-Catolică (5%) are 1,16 milioane de credincioși în timp ce Biserica Greco-Catolică afirmă că are mai mult de 700.000 de membri. Biserica Reformată are 800.000 de membri, Biserica Evanghelică Luterană 21.000 de membri, Biserica Evanghelică Luterană a Confesiunii de la Augsbourg 17.000 de membri. Comunitatea Unitariană are în jur de 76.000 de credincioși, Biserica Armeană 2.000 de membri, în timp ce Bisericile libere - Baptiste, Penticostale, Adventiste, Evanghelice și altele - reunesc mai mult de jumătate de milion de creștini. Asociația Ecumenică a Bisericilor (AIDRom) a fost fondată în anul 1993 și regrupează ortodocșii și reformații, cele două Biserici Evanghelice Luterane, precum și Biserica Armeană. AIDRom este în contact cu parteneri ecumenici la nivel internațional, cu organizații nonguvernamentale și cu asociații din România, ale căror proiecte le susține. În particular, Asociația Ecumenică a Bisericilor se angajează să promoveze Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor pentru care ea realizează în fiecare an o broșură în trei limbi (română, maghiară și germană) pe baza textelor elaborate de grupul mixt internațional și o trimite prin Consiliul Bisericilor Creștine pentru a încuraja și ajuta la organizarea celebrărilor ecumenice în toată România. Din anul 1960, Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor a început să fie celebrată în diverse locuri. Textele din "Rugăciunea pentru unitatea creștinilor 2001" (cu tema "Eu sunt calea, adevărul și viața" - In 14,1-6) au fost pregătite de un grup internațional numit de comisia Credință și Constituție a Consiliului Ecumenic al Bisericilor și de Consiliul Pontifical pentru Unitatea Creștinilor (al Bisericii Catolice) în timpul reuniunii care a avut loc în luna octombrie 1999 în Casa de primire a Bisericii Evanghelice Luterane (Confesiunea de la Augsbourg) din România, la Vulcan. Ziua Internațională de Rugăciune [a femeilor], celebrată în fiecare an în prima vineri a lunii martie, constituie, printre altele, o altă ocazie de rugăciune. Coordonarea acestei zile este asigurată de un comitet ecumenic național format din femei provenind din șapte Biserici diferite printre care și Biserica Catolică. De notat, printre altele, că responsabilitatea de a pregăti celebrarea rugăciunii pentru Ziua Mondială de Rugăciune care a avut loc la 1 martie 2002 a fost încredințată Comitetului pentru Ziua Mondială de Rugăciune din România. Din anul 1990, formarea asociațiilor a fost din nou posibilă și au fost create numeroase asociații creștine, atât confesionale, cât și ecumenice. La București se află Alianța Biblică Interconfesională din România. Din anul 1992 se asistă la fondarea "Forumului Ecumenic al Femeilor Creștine din România" la care sunt membre asociațiile creștine ale femeilor, ca și persoane individuale. Acest forum organizează întâlniri ecumenice și cursuri de formare profesională frecventate de femeile din toată țara. Ca exemplu de ecumenism local, numim Asociația de Într-ajutorare "Ortopraxia" situată în Orăștie/Brașov. Ea este condusă de pastori din cinci Biserici istorice prezente în acest oraș. Alte organizații au, de asemenea, o activitate ecumenică, deși ele aparțin unei confesiuni particulare, precum asociația "Lifebelt" din Târgu-Mureș, care depinde de Biserica Reformată. La nivelul autorităților ecleziale și al facultăților teologice în țările care întrețin relații ecumenice între Biserici, aceste relații iau forma de parteneriat între Bisericile românești și Bisericile din străinătate. Bisericile protestante sunt membre ale organizațiilor mondiale respective (de exemplu, Federația Luterană Mondială, Alianța Reformată Mondială, Alianța Baptistă Mondială) și, cum este cazul Bisericii Române Ortodoxe, fac de asemenea parte din Conferința Bisericilor Europene și din Consiliul Ecumenic al Bisericilor. a. Vizita Sfântului Părinte Memorabile pe plan ecumenic sunt două evenimente: vizita papei Ioan Paul al II-lea în România, în mai 1999, și vizita patriarhului Teoctist la Vatican, în octombrie 2002. Vizita papei Ioan Paul al II-lea în România, în perioada 7-9 mai 1999, a constituit, fără nici o îndoială, un eveniment important pentru comunitatea ecumenică. Aceasta a fost nu numai o mare onoare pentru România, dar și ocazia unei reflecții intense asupra problemei de unitate a creștinilor. Slujbele ortodoxe, greco-catolice și romano-catolice celebrate cu participarea sau în prezența papei și a patriarhului au făcut o puternică impresie asupra credincioșilor, indiferent de confesiunea lor. Vizita a constituit un bun prilej ca oameni diferiți să se apropie între ei: s-au întâlnit și și-au dat mâna chiar dacă nu se cunoșteau, fără să se întrebe de confesiune. Rănile trecute au putut fi cicatrizate. Imaginea îmbrățișării dintre suveranul pontif și patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a fost transmisă peste tot. "Mărturia dată în comun este un mijloc puternic de evanghelizare; divizarea înseamnă victoria întunericului asupra luminii..., a spus Sfântul Părinte. Să izbucnească din Biserica Ortodoxă Română și din cea Catolică o singură cântare de preamărire a numelui Domnului! Să formeze o simfonie de glasuri exprimând frățietatea cordială a raporturilor reciproce și implorând comuniunea deplină a tuturor credincioșilor". Omenirea se frământă acum la sfârșit de mileniu cu mari probleme: secularismul își face loc tot mai mult în inima credincioșilor și în societate. Întrebarea este aceeași: Ce-i de făcut? Împreună puterea crește, putem găsi cu mai multă ușurință strategii pentru a înfrunta problemele. "Anul 2000, repetă de multe ori Sfântul Părinte și a spus-o și la București, dacă nu ne va găsi uniți, cel puțin să ne găsească mai apropiați". Cu ocazia vizitei Sfântului Părinte s-a spulberat o teamă mai veche prezentă uneori în anumite cercuri: papa nu a venit pentru a face prozelitism sau pentru a cuceri. Urmărindu-i discursurile de la București se pot observa cu ușurință convingerile sale: a venit pentru a mulțumi împreună cu noi lui Dumnezeu pentru că ne-a îngăduit să cântăm în libertate mărirea lui Dumnezeu; a venit ca pelerin pentru a spune "cât de aproape este în simțire întreaga Biserică Catolică de strădania episcopilor, clerului și credincioșilor Bisericii Ortodoxe Române", a venit "să contemple chipul lui Cristos sculptat în Biserica Ortodoxă"; a venit să aducă omagiu poporului român și celor care au suferit. Crede că "sufletul mișcării ecumenice sunt: convertirea inimii, sfințirea și rugăciunea", iar apropierea constă în cunoaștere, respect reciproc, aprecierea valorilor celuilalt și în a sta pe punctele comune. Și asta a și făcut: a scos în evidență bogățiile liturgiei și tradiției bizantine, martirii și sfinții din ortodoxie, istoria credinței românilor, picturile bisericilor, icoanele, veșmintele liturgice, manuscrisele, patrimoniul artistic, contribuția monahilor și a monahiilor, teologii și oamenii de cultură din ortodoxie; a apreciat străduințele Bisericii și programul de reînnoire din cadrul formării teologice și catehetice, "comorile de spiritualitate și de sfințenie care au făcut prețioasă istoria seculară a României". "Cuvintele Scripturii, a spus Sfântul Părinte, nu servesc pentru a-i arunca în față celuilalt eroarea, ci pentru a o demasca pe a noastră, pe cea a fiecăruia dintre noi. Am cunoscut opoziții, incriminări, reticențe interioare și închistări reciproce. Cu toate acestea, și unii și alții, suntem martori că, și aici, pe acest pământ al României, martirii și mărturisitorii au știut să slăvească numele lui Dumnezeu cu o singură inimă și un singur suflet". Strigătul de unitate de la ultima Liturghie poate că este cea mai frumoasă concluzie a vizitei. Sfântul Părinte l-a invitat la Roma pe Preafericitul patriarh Teoctist, ca ecou la întâlnirea lor, plină de har, de la București. Oricum ceva s-a schimbat cu ocazia acestei vizite. Oamenii au avut posibilitatea de a se confrunta cu un sistem de valori creștine și au înțeles poate că trebuie să devină mai buni. Rămâne de a împlini îndemnul suveranului pontif: "Românie... întemeiază-ți viitorul mai departe pe stânca tare a evangheliei. Cu ajutorul lui Cristos vei fi protagonista unei noi perioade de entuziasm și curaj. Vei fi națiune prosperă, pământ roditor de bine, popor solidar și făcător de pace". Expresivă și semnificativă rămâne îmbrățișarea de pace din Piața "Sfântul Petru" dintre Sfântul Părinte și Preafericitul Teoctist, din luna octombrie a anului 2002, care exprimă acea "dorință arzătoare de comuniune deplină" la care să ajungem în adevăr și în iubire (Declarația comună, 12 octombrie 2002). Ca rod al celor două întâlniri de mai sus a fost printre altele și premiera anului 2003: pentru prima oară de când se celebrează Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor, patriarhul Teoctist a participat la celebrarea din catedrala romano-catolică "Sfântul Iosif" din București. În spiritul Conciliului Vatican II și împreună cu întreaga Biserică Catolică, Biserica Catolică din România s-a angajat ireversibil să străbată calea căutării unității ecumenice, încercând să citească "semnele timpurilor". Este de amintit faptul că în cadrul Conferinței Episcopale din România există o comisie specială pentru promovarea spiritului și acțiunii ecumenice. b. Umbre După 1989 creștinii din România se bucură de libertatea de exprimare în public a convingerilor religioase. Însă libertatea religioasă și de conștiință nu a fost înțeleasă întotdeauna așa cum trebuie și pe alocuri a dat naștere la rivalități sau conflicte confesionale. Biserica Greco-Catolică luptă în continuare pentru recucerirea bunurilor sale, existând multe locuri în care comunitățile sale - al căror număr a fost mult diminuat ca urmare a interdicției timp de 45 de ani de dictatură - nu au putut să-și recupereze încă bisericile (numai aproximativ 120 din cele 2.300 bunuri imobiliare ecleziale recenzate în anul 1948 au fost până în prezent recuperate). Este de amintit că Biserica Greco-Catolică a suferit un tratament foarte dur din partea regimului comunist. Ea a fost interzisă, clerul său a fost încarcerat sau asasinat, bunurile au fost confiscate; în fine, bisericile sale au fost retrase și au fost încredințate Bisericii Ortodoxe. Creștini s-au trezit peste noapte cu o moștenire liturgică sau de credință care automat îi separă de alții. Copiii de vârstă școlară sunt separați unii de alții pentru a face orele de religie. Sărbătoarea Paștelui, sărbătoarea centrală a creștinilor - în cazul acesteia, despărțirea se verifică începând de la familia obișnuită, domestică, până la cea mare, națională și europeană. 2. Pe plan local Păstorul diecezei de Iași a făcut din slujirea de episcop o slujire în favoarea unității ecumenice, înscriind pe stema sa episcopală cuvintele lui Cristos: "Ca toți să fie una" (In 17,21). În mod obișnuit, credincioșii din Dieceza de Iași, laici și clerici deopotrivă, participă la lucrarea ecumenică prin așa-numitul "ecumenism spiritual", deoarece "convertirea inimii și sfințenia vieții, împreună cu rugăciunile individuale și publice pentru unirea creștinilor, trebuie socotite sufletul întregii mișcări ecumenice" (UR 8). De la această bază a ecumenismului spiritual, se trece la ceea ce Conciliul numește "dialog ecumenic". a. Până în 1989 Până în anul 1989, datorită perioadei istorice prin care am trecut, ecumenismul local s-a redus doar la unele contacte interpersonale și la unele inițiative particulare de apropiere și cunoaștere. Fiindcă nu era recunoscută legal de către statul român și, în consecință, fiindcă nu avea un statut de funcționare și o ierarhie recunoscută oficial, Biserica Catolică a căutat să supraviețuiască făcând eforturi considerabile deoarece toate inițiativele sale specifice erau supravegheate. O dată cu trecerea anilor, i s-a recunoscut dreptul la existență limitată, a fost tolerată și acceptată ca o realitate ce urmează să-și rezolve statutul și misiunea ei în mijlocul credincioșilor și a fost invitată să ia parte la inițiativele ecumenice locale. Cu tendința ei de omogenizare, politica ideologiei comuniste a dus la slăbirea influenței cultelor, așa cum se știe a fost impus și promovat un fel de ecumenism despre care mai târziu toți au declarat și recunoscut că era, dacă nu în totalitate, măcar în parte și în metode, contrar adevăratului spirit ecumenic, adică liber și consimțit, așa cum se cere și se cuvine. Așa au fost, de exemplu, întâlnirile teologie de pe lângă institutele teologice existente în țară, între anii 1960-1989, la care catolicii aveau întotdeauna statut de invitați și observatori. La aceste întâlniri comandate și supravegheate, importante erau nu subiectele teologice, morale sau spirituale, ci subiectele cu caracter civic, social și în fond cu scopul vădit al îndoctrinării politice. Rolul pozitiv al acestor întâlniri a fost posibilitatea cunoașterii și promovării apropierii dintre creștinii de diferite convingeri și opțiuni și, de ce nu, pentru cei mai mulți sinceri și credincioși, ocazie de noi speranțe și împliniri. Pentru unii aceste întâlniri teologice sau momente ale unui ecumenism local erau sesiuni chinuitoare și purificatoare, forme de menținere sub control și la dispoziția unui regim totalitar. A fost poate o Vinere Mare pentru a ajunge la Înviere. b. După 1989 Evenimentele din anul 1989 reprezintă un punct central care a revoluționat nu numai viața poporului nostru în ansamblul ei, ci a adus și o schimbare a situației vieții spirituale și a Bisericii. Din acest moment s-a putut discuta despre un adevărat dialog ecumenic, liber, real și cu mari speranțe. Istoria dialogului ecumenic din 1989 până în prezent a înregistrat multe momente pozitive, dar și unele momente mai puțin încurajatoare. Cei care altădată erau obligați din extern la întâlniri teologice și acțiuni ecumenice, acum au simțit nevoia unei căutări interne și a unei întâlniri în spiritul dragostei, a unei căutări continue. Pe plan local, participarea liberă și binevoitoare a ierarhilor Bisericii ortodoxe la momentele importante ale Bisericii catolice: consacrări de episcopi, instalări de ierarhi, celebrări comemorative (de exemplu: la consacrarea PS Petru Gherghel de la 1 mai 1990 au participat PS Pimen, episcop vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, PS episcop Eftimie al Romanului și Hușilor; la instalarea ÎPS mitropolit Ioan Robu la București - participarea reprezentanților patriarhiei, a episcopului armenilor etc) au fost momente așteptate și gustate de toți credincioșii prezenți și considerate în aceeași măsură de toți ca semne ale unei noi ere. Prezența episcopului de Iași în Biserica ortodoxă când a fost instalat ÎPS mitropolit Daniel în 1990, cu participarea atâtor fețe bisericești din întreaga Românie și din alte țări vecine, din Basarabia și Ucraina, din Franța și Italia, a prilejuit schimburi de mesaje, oferind satisfacții și speranțe pentru lucrarea ecumenică. Participarea episcopului diecezei la deschiderea anului universitar în biserica "Sfinții Trei Ierarhi" și la sediul noului Institut Teologic Ortodox din Palatul Primăriei a fost un semnal ce părea că va consfinți aceste raporturi frățești și acele perspective ecumenice așteptate și dorite de atâta timp. Vizita pe care ÎPS mitropolit Daniel cu o suită de preoți a făcut-o la Institutul Teologic Romano-Catolic - Iași a fost ca și un program stabilit pentru viitorul relațiilor și etapelor în domeniul ecumenic. Dar n-a fost să fie așa, pentru că a venit acel moment când, în urma preluării catedralei din Blaj de către greco-catolici, totul părea compromis; tot ce se construise în acei primi ani părea ruinat. Depășirea acestei situații s-a realizat în timp. Contactul frățesc și ecumenic s-a putut relua o dată cu dialogul deschis între patriarhul Bartolomeu I și papa Ioan Paul al II-lea care s-au întâlnit într-o altă etapă și vizită la Roma în 1995. În acel an, pe plan local, octava mondială de rugăciuni a fost confirmată și binecuvântată de prezența ÎPS mitropolit Daniel în biserica "Sfinții Trei Ierarhi", unde catolicii s-au unit în rugăciune cu frații ortodocși, iar la sfârșitul acestei săptămâni de rugăciuni cei doi ierarhi s-au întâlnit pentru prima dată în istoria Bisericii locale în jurul altarului din catedrala romano-catolică din Iași, unde ÎPS mitropolit Daniel a adresat un cuvânt înălțător și a ținut o omilie mișcătoare credincioșilor romano-catolici și ortodocși uniți la un astfel de eveniment binecuvântat. Acest lucru se întâmpla în anul 1995. Rugăciunile, cu unele greutăți de corelare a programului, au continuat și în următorii ani. Octava mondială de rugăciune a început în bisericile proprii, a continuat în celelalte biserici. Dialogul teologic interconfesional între profesorii de la Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași și profesorii Facultății de Teologie Ortodoxă din Iași a fost o altă etapă pe calea ecumenismului. Rezultatele dialogului între profesori s-a concretizat în mai multe numere ale revistei "Dialog teologic", în contacte interpersonale și prietenii care durează și acum. Participarea la diverse conferințe și seminarii (de ex. 27-30 aprilie 1998, seminarul: "Mișcarea ecumenică în secolul XX. Rolul teologiei în concepția și viața ecumenică din România"; Durău, 17-19 septembrie 2002: colocviu ecumenic internațional "A fi episcop astăzi. Demnitatea și dificultățile unei misiuni"...), întâlnirile de tineri de la Onești (Casa ecumenică), de la Iași (colaborare AC - ASCOR), de la Taizé etc. au fost alte momente de întâlnire care au întărit și mai mult apropierea dintre creștini. De asemenea, cu ocazia sfintelor sărbători ale Nașterii Domnului, corurile unor biserici catolice și ortodoxe s-au vizitat reciproc cu scopul de a face cunoscută propria tradiție liturgică și muzicală. La seminarul ecumenic de la Iași din 1998, în privința cooperării ecumenice, s-a făcut propunerea de a se înființa un Consiliu Ecumenic al Bisericilor din România, cu participarea Bisericii Catolice, ca membru deplin, cu următoarele obiective principale: reluarea conferințelor teologice interconfesionale, care se vor ține în mod regulat (o dată sau de două ori pe an); elaborarea unei teologii ecumenice românești cu respectarea problematicii teologice internaționale și specificul local al Bisericilor; alcătuirea unui memorial ecumenic al martirilor și mărturisitorilor credinței din perioada comunistă; pregătirea delegaților pentru evenimentele ecumenice internaționale; dezbaterea și tratarea prealabilă a temelor acestor întruniri ecumenice la nivel național; rolul de mediator și eforturi de reconciliere între Biserici din România în situații conflictuale; eforturi pentru sărbătorirea Paștilor la o dată comună; extinderea săptămânii de rugăciune și la nivel de parohie; îndrumarea pastorală în cazul căsătoriilor mixte sau cu ocazia unor momente liturgice în familie și societate; organizarea de tabere ecumenice de tineret; schimb de profesori și studenți; manifestări interparohiale, coruri, expoziții de artă etc.; dezbaterea unor probleme de interes comun între Biserici (revendicări, relații de schimb etc.).
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |