Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SINODUL DIECEZAN 

3. LITURGIA ȘI VIAȚA SACRAMENTALĂ

7. Sacramentaliile

Noțiunile privitoare la realitatea teologică a sacramentaliilor, constituie pentru teologia sacramentală o problemă, în sensul că se întâmpină dificultăți în a găsi cu claritate și precizie locul just pe care l-ar putea ocupa în acest sector al teologiei.

Mișcarea liturgică din sec. XX a dat o contribuție prețioasă pentru o mai mare aprofundare a teologiei sacramentaliilor și pentru o mai bună înțelegere a caracteristicilor lor în contextul global al teologiei liturgice.

Autorii moderni disting în linii mari două categorii de sacramentalii: sacramentalii-obiecte și sacramentalii-acțiuni. Se face distincție astfel între lucrurile binecuvântate, consacrate, exorcizate și acțiunile care sunt binecuvântările, consacrările și exorcismele. În prima categorie de sacramentalii se pot include apa binecuvântată, lumânările binecuvântate, ramurile binecuvântate, cenușa binecuvântată la Miercurea Cenușii... În a doua categorie vin catalogate consacrările (profesiuni religioase, consacrarea fecioarelor, dedicarea unei biserici), binecuvântările (a apei, a copiilor, a bolnavilor, a ogoarelor, a diferitelor instrumente...) și exorcismele. Această multitudine de obiecte și acțiuni care intră în categoria sacramentaliilor a dus la clarificarea lor și la încercarea elaborării unei definiții.

Conciliul Vatican II preluat și de Catehismul Bisericii Catolice afirmă:

"Sfânta maică Biserică a înființat și sacramentaliile. Acestea sunt semne sacre prin care, datorită unei asemănări cu sacramentele, sunt semnificate și, prin puterea de mijlocire a Bisericii, sunt obținute efecte mai ales spirituale. Prin ele, oamenii sunt pregătiți să primească efectul principal al sacramentelor și sunt sfințite diferite împrejurări ale vieții".

Una din principalele caracteristici ale sacramentaliilor este asemănarea cu sacramentele de care vin legate, în special de celebrarea euharistică. Într-adevăr, sacramentaliile, de vreme ce trăiesc în marea lume a liturgiei, se situează în mod obligatoriu într-un raport strict cu sacramentele. Ele sunt văzute, pe de o parte, ca o pregătire și, pe de altă parte, ca o prelungire a sacramentelor; sunt instituite de Biserică tocmai pentru a-i pregăti pe oameni să primească rodul sacramentelor și să sfințească diferite împrejurări ale vieții.

Chiar dacă există o oarecare legătură și asemănare între sacramente și sacramentalii, totuși între ele este o diferență mare. În timp ce sacramentele au fost instituite de Cristos, sacramentaliile au fost propuse de Biserică. Într-adevăr, ele sunt acțiuni ale Bisericii, expresii ale voinței sale de a sfinții lumea prin puterea sa sfințitoare. Un alt aspect care scoate în evidență diferența între sacrament și sacramental este cel al eficacității. Diferența, din acest punct de vedere, este exprimat în mod tradițional în limbajul teologic cu formulele "ex opere operato" (pentru sacramente) și ex opere operantis Ecclesiae" (pentru sacramentalii). În sacramente avem "reprezentarea obiectivă imediată" a misterului pascal al lui Cristos, în schimb, în cazul sacramentaliilor, efectele misterului pascal sunt acordate de Dumnezeu în funcție de solicitarea Bisericii exprimată în gesturile liturgice. Eficacitatea sacramentaliilor depinde în mod strict de rugăciunea de mijlocire a Bisericii, care are efect pe plan spiritual și pe plan material.

Trebuie menționat totuși că la originea celebrărilor sacramentaliilor se află misterul lui Cristos. Biserica, fiind "actorul" principal al celebrărilor sacramentaliilor, acționează și se roagă în Cristos. Finalitatea actului celebrativ este acela de a cristifica, de a uni omul, comunitatea, lumea cu Cristos. În acest mod este scoasă în evidență și dimensiunea trinitară în orice celebrare a sacramentaliilor. Riturile folosesc frecvent formula "În numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh", însoțită de gestul care trasează semnul crucii.

Formula rostită și semnul aplicat în timpul celebrării sacramentaliilor ne descoperă cum întregul mister al vieții divine care ne este comunicat prin actul celebrat ne este oferit de la Tatăl, de la Fiul și de la Duhul Sfânt prin crucea lui Cristos. Înțelese astfel, sacramentaliile nu mai pot fi văzute ca o magie, ci mai degrabă o celebrare a propriei credințe în Cristos înviat manifestat printr-un gest ritual.

În legătură cu riscul care poate interveni în cazul celebrări sacramentaliilor, de a fi considerate "formule magice" la îndemâna slujitorilor sacri, magisteriul Bisericii prevede anumite norme care să favorizeze buna înțelegere și folosire a lor.

Într-adevăr, în zilele noastre și chiar în porțiunea Bisericii noastre locale, practica sacramentaliilor (în special cel al binecuvântărilor) din cauza unei mentalități învechite, demonstrată mai ales la o anumită categorie de persoane, prezintă aspecte delicate. Ea constituie o problemă pastorală destul de marcantă mai ales în parohiile de oraș și la puținele noastre locuri de pelerinaj, unde credincioși catolici, dar și ortodocși, se deplasează pentru a implora ajutorul lui Dumnezeu și mijlocirea preasfintei Fecioare Maria sau a altor sfinți (de exemplu, a sfântului Anton), cerând preoților, în acele ocazii, și diferite binecuvântări.

Pentru o corectă desfășurare a pastorației binecuvântărilor, magisteriul sus-amintit recomandă preoților următoarele:

- să procedeze cu răbdare la aplicarea progresivă a principiilor stabilite de Rituale romanum, care urmăresc în mod fundamental ca scopul binecuvântărilor să fie o expresie genuină de credință în Dumnezeu, izvorul oricărui bine;

- să dea justa semnificație - pe cât este posibil - celor două momente care constituie "structura tipică" a oricărei binecuvântări: proclamarea cuvântului lui Dumnezeu, care dă semnificație semnului sacru și rugăciunii cu care Biserica îl laudă pe Dumnezeu și imploră binefacerile sale;

- să prefere celebrările comunitare celor individuale și private și să-i implice pe credincioși la o angajare activă și conștientă.

a. Pietatea populară

Conciliul, amintind că viața spirituală nu se poate reduce numai la liturgia sacră, la liturgia sacramentelor și a sacramentaliilor, numește exercițiile de pietate o prelungire a vieții liturgice a Bisericii.

Într-adevăr, simțul religios al poporului și-a găsit întotdeauna expresia în diferitele forme de pietate care însoțesc viața sacramentală a Bisericii, cum ar fi venerarea relicvelor, vizitarea sanctuarelor, pelerinajele, procesiunile, Calea crucii, dansurile religioase, Rozariul, medaliile etc.

Așa cum diferența între sacrament și sacramentalii este evidentă, tot la fel de clară este deosebirea între un act liturgic și o practică de pietate. Dacă Biserica asigură un control riguros asupra formei și stilului rugăciunilor și riturilor liturgice, în cazul practicilor de pietate ea lasă fiecăruia libertatea să aleagă dintre ele pe cele care îi convin neexercitând un control riguros, dar limitându-se să vegheze la corectitudinea conținutului lor. Deosebirea esențială dintre ele este că acțiunile liturgice fac prezentă lucrarea de mântuire înfăptuită de Isus Cristos, pe când exercițiile de pietate, chiar dacă se referă la aceleași evenimente ale mântuirii ca și acțiunile liturgice (de exemplu Rozariul sau Calea crucii), ele nu fac prezentă lucrarea de mântuire înfăptuită de Cristos. Ele se reduc la o simplă evocare a evenimentelor mântuirii. Totuși Biserica favorizează formele de religiozitate populară care exprimă un instinct evanghelic, o înțelepciune umană și care îmbogățesc viața creștină, dar

"este necesar un discernământ pastoral pentru a susține și a favoriza religiozitatea populară și, dacă e cazul, pentru a purifica și a corecta simțul religios care stă la baza acestei devoțiuni și pentru a-l face să înainteze în cunoașterea misterului lui Cristos. Exercitarea lor este supusă atenției și judecății episcopilor și normelor generale ale Bisericii".

b. Înmormântarea creștină

Liturgia creștină a înmormântării este o celebrare a misterului pascal al lui Cristos. Prin celebrarea înmormântării, Biserica se roagă ca fiii ei, încorporați prin Botez în moartea și învierea lui Cristos, să treacă de la moarte la viață și, purificați, să fie primiți cu sfinții în ceruri în timp ce trupul așteaptă "speranța fericită și venirea Mântuitorului nostru Isus Cristos".

"Ritualul înmormântărilor va trebui să exprime mai clar caracterul pascal al vieții creștine și să răspundă mai bine, chiar în ceea ce privește culoarea liturgică, la condițiile și tradițiile fiecărei regiuni" (SC 81).

Chiar dacă înmormântarea creștină nu-i acordă defunctului nici un sacrament, nici un sacramentaliu, deoarece el "a trecut dincolo", ea este o celebrare liturgică a Bisericii prin care creștinii exprimă și afirmă speranța lor în viața veșnică, cel răposat primește ajutor spiritual, iar cei care plâng mângâiere și speranță. Pentru aceasta, Biserica oferă jertfa euharistică, memorialul morții și învierii lui Cristos pentru cei răposați și înalță rugăciuni pentru ei.

Rânduiala înmormântării propune trei tipuri de celebrare, în funcție de locul desfășurării - acasă, în biserică, la cimitir - toate având, în structura celebrării, patru momente principale: primirea din partea comunității, liturgia cuvântului, jertfa euharistică, rămasul bun. Nu se poate celebra Liturghia înmormântării în triduumul pascal, în solemnitățile de poruncă și în duminicile din Advent, Postul Mare și Paști.

Celebrarea înmormântării este însoțită de o serie de tradiții, obiceiuri, care variază de la o regiune la alta și care trebuie respectate cu condiția să nu fie în contradicție cu principiile creștine. De asemenea, trebuie să se țină cont de anumite momente semnificative dintre moarte și înmormântare - priveghiul, rugăciuni făcute în casa răposatului, procesiunea spre biserică și cimitir - cu condiția ca aceste practici să evite orice formă de superstiție, de exhibiționism, de lux inutil, de discriminare!

"Nu se va face nici o deosebire de persoane particulare sau de condiție socială, nici în celebrări, nici în solemnitățile particulare" (SC 32).

Cine are dreptul la înmormântare creștină?

Conform CDC, can. 1176, "credincioșii creștini decedați trebuie să aibă funeralii ecleziastice".

Beneficiază de înmormântare creștină:
- catehumenii;
- copiii care au murit înainte de Botez, pe care părinții intenționau să-i boteze;
- după judecata prudentă a ordinariului locului, botezații înscriși la o Biserică sau la o comunitate eclezială necatolică, dacă nu se constată că voința lor a fost contrară și numai dacă nu este posibil să aibă un slujitor propriu;
- cei care au cerut incinerarea - cu condiția să nu fi făcut această alegere din motive contrare credinței creștine;

Cine nu are dreptul la funeralii ecleziastice?

Dacă înainte de moarte nu au dat nici un semn de pocăință, trebuie lipsiți de funeralii ecleziastice - conform CDC, can. 1184:
- apostații, ereticii și schismaticii notorii;
- cei care au ales incinerarea propriului trup din motive contrare credinței creștine;
- ceilalți păcătoși învederați, cărora nu este posibil să li se acorde funeralii ecleziastice fără scandal public pentru credincioși;

Dacă există vreun dubiu, să fie consultat ordinariul locului și să rămână la decizia lui!

Celui exclus de la înmormântarea ecleziastică trebuie să i se refuze și orice Liturghie de înmormântare - conform CDC, can. 1185.

Pentru fiecare credincios decedat, funeraliile trebuie în general să fie celebrate în biserica propriei parohii; este totuși permis ca fiecare credincios sau cei care se îngrijesc de înmormântare să aleagă pentru funeralii o altă biserică, cu consimțământul responsabilului acesteia, fiind informat parohul propriu al celui decedat.

În stabilirea și organizarea celebrării înmormântării preotul trebuie să țină cont nu numai de persoana decedată și de împrejurările morții, dar și de durerea celor din familie, fără să uite că are datoria de a-i susține, cu delicatețe, în încercarea în care se găsesc. Preotul va arăta o atenție deosebită față de cei care vin la biserică cu ocazia înmormântării fie catolici, fie catolici care și-au pierdut credința, fie necatolici: preotul este vestitor al evangheliei pentru toți și ca atare celebrarea înmormântării trebuie să fie o manifestare a credinței, o proclamare a evangheliei și nu un cuvânt despre sau împotriva celui răposat!

Cu privire la ofertele pentru înmormântare trebuie respectate dispozițiile conferinței episcopale sau a ordinariului locului; în nici un caz nu se vor crea discriminări din motive financiare: toți credincioșii, avuți sau săraci, au dreptul la aceleași funeralii ecleziastice!

Problematica pastorației
- De ce de multe ori celebrarea înmormântării creează tensiuni, atitudini contradictorii și chiar conflicte între credincioși și păstori?
- Cum pot fi evaluate o serie de obiceiuri moștenite sau "împrumutate"?
- Cine stabilește dacă celebrarea înmormântării este "scandal" pentru credincioși? Este suficientă aprecierea preotului sau e necesară consultarea consiliului parohial?
- Pe ce criterii se fac înmormântări solemne și mai puțin solemne, "în trei", cu toate icoanele sau cu mai puține, cu sau fără toate luminile aprinse în biserică?
- Poate fi folosită înmormântarea drept "constrângere financiară", ocazie potrivită pentru a scoate datoriile neplătite față de biserică?
- De ce în multe locuri înmormântarea copiilor "aparține dascălului"?
- Cât și cum "au voie să plângă sau să bocească" familiarii?
- Care trebuie să fie atitudinea față de sinucigași?

Agapa - praznicul - de după înmormântare nu a degenerat în abuzuri și necumpătare? Mai păstrează măcar nuanța de pomană oferită pentru cel răposat?



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat