Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SINODUL DIECEZAN 

3. LITURGIA ȘI VIAȚA SACRAMENTALĂ

2. Celebrarea sacramentelor - noțiuni generale

Întreaga viață liturgică a Bisericii gravitează în jurul jertfei euharistice și a sacramentelor.

Sacramentele sunt semne eficiente ale misterului mântuirii, instituite de Cristos și încredințate Bisericii, prin care ne este împărtășită viața dumnezeiască. Riturile vizibile sub care sunt celebrate sacramentele semnifică și realizează harurile proprii fiecărui sacrament.

"Sacramentele sunt menite să-i sfințească pe oameni, să zidească trupul lui Cristos și să dea cultul datorat lui Dumnezeu; în calitate de semne ele au și un rol instructiv. Nu numai că presupun credința, ci, prin cuvintele și elementele rituale, o nutresc, o întăresc și o exprimă.... Ele conferă, într-adevăr, harul, dar celebrarea lor îi și dispune mai bine pe credincioși să primească rodnic acest har, să dea cult cum se cuvine lui Dumnezeu și să trăiască iubirea" (SC 59).

După cum reiese din aceste texte, sacramentele nu pot fi reduse la niște simple rituri tradiționale sau forme expresive ale unei religiozități populare, dar sunt semne ale "noii alianțe", ale întâlnirii, ale dialogului și ale comuniunii pe care Dumnezeu le realizează cu oamenii prin puterea Duhului Sfânt, în Cristos Isus. Cel Înviat, prezent cu puterea sa în sacramente, îl dăruiește pe Duhul Sfânt celor care cred în el, îi inserează în misterul său pascal, îi face părtași de roadele sale mântuitoare, îi "face Biserică", abilitându-i astfel la exercitarea preoției și a cultului spiritual, precum și la misiunea de martori ai învierii și de slujitori în Biserică și în lume.

Cristos - sacramentul primordial al Tatălui

"Pe Dumnezeu nimeni nu l-a văzut vreodată. Fiul său unic, el ni l-a dezvăluit". "Cine îl vede pe el, îl vede pe Tatăl". Aceasta este experiența de credință pe care au făcut-o apostolii: "Ceea ce era de la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noștri, ce am privit iar mâinile noastre au atins, cu privire la Cuvântul vieții..., vă vestim și vouă". Cristos este semn vizibil al prezenței divine, este întruparea iubirii milostive a lui Dumnezeu; prin Isus Cristos, însuși Dumnezeu intră în istoria noastră, se apropie de noi, ne caută, vrea să ne mântuiască. A-l întâlni pe Cristos înseamnă a-l întâlni pe Dumnezeu, a merge pe calea vieții veșnice, a iubirii infinite, a libertății fiilor lui Dumnezeu.

Biserica - sacrament universal al lui Cristos

O dată cu împlinirea misterului mântuirii prin moartea și învierea sa, Cristos a întemeiat Biserica încredințându-i însăși misiunea sa: "Așadar, mergeți, faceți discipoli din toate națiunile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh". "Învățați-i să păzească toate câte vi le-am poruncit eu". Biserica este semnul vizibil, manifestarea lui Cristos cel Înviat; ea are aceeași misiune, cu aceleași funcții și aceleași puteri, ca să poată împlini aceleași acte mântuitoare și să răspândească adevărul și viața până la marginile pământului. Astfel, Biserica "este semn și instrument la unirii intime cu Dumnezeu, care ne face fii și fiice ai Tatălui, este semn și instrument al unității întregului neam omenesc".

Sacramentele lui Cristos

Misterele vieții lui Cristos constituie fundamentul a ceea ce el, prin intermediul slujitorilor Bisericii sale, împărtășește acum în sacramente, căci ceea ce era vizibil la Mântuitorul a trecut în tainele sale. Cele șapte sacramente sunt indisolubil legate de Cristos și de Biserica sa; sunt șapte forme concrete prin care Cristos, sacramentul Tatălui, continuă să transmită viața divină, supranaturală și să mântuiască lumea, prin Biserică. Isus Cristos s-a folosit deseori de semne și gesturi simbolice pentru a oferi oamenilor învățătura și darul său, semne și gesturi pe care le găsim acum în celebrarea sacramentelor. Așa cum odinioară în Palestina, Isus săvârșea minuni folosindu-se de apă, salivă, pământ etc., tot așa și astăzi, el se folosește de lucruri simple, elementare - apă, pâine, vin, ulei, impunerea mâinilor -, care devin semne ale noi creații, instrumente ale Duhului, memorial al morții și învierii sale. Așadar, nu e vorba de formule magice, ci de semne și acțiuni care însoțite de credință îl duc pe om la întâlnirea cu Cristos și cu mântuirea pe care el o oferă. Dar, orânduind cele șapte sacramente, Cristos nu a orânduit și forma exterioară a celebrării, cu excepția Botezului și a Euharistiei, cu alte cuvinte, nu a stabilit în detaliu riturile, materia și forma, care constituie elementul exterior al sacramentului. El a stabilit substanța sacramentelor, adică elementul invizibil, spiritual lăsând Bisericii, al cărei cap este, puterea de a stabili forma concretă, exterioară a celebrării.

Sacramentele Bisericii

Prin Duhul Sfânt care o călăuzește, Biserica a recunoscut treptat această comoară primită de la Cristos și i-a precizat "distribuirea". Astfel Biserica a ajuns, de-a lungul veacurilor, să discearnă că, printre celebrările liturgice, există șapte care sunt, în sensul propriu al cuvântului, sacramente instituite de Domnul. Sacramentele sunt ale Bisericii: ele sunt "prin Biserică", deoarece ea e sacramentul lui Cristos care lucrează în ea prin trimiterea Duhului Sfânt și "pentru Biserică", pentru că sacramentele "fac Biserica", fiindcă manifestă și comunică oamenilor, mai ales în Euharistie, misterul comuniunii lui Dumnezeu - iubire, unul în trei persoane.

Celebrarea sacramentelor, cu excepția Botezului care este sacramentul încorporării în Biserică, aparține acelora care fac parte din Biserică și, ca atare, nu poate primi sacramentele cel care nu este în comuniune cu Biserica; în același timp, celebrarea sacramentelor, ca acțiune a Bisericii, nu este și nu poate fi niciodată o "problemă individuală" a aceluia care le primește. Nu numai Euharistia care "face Biserica", ci fiecare sacrament celebrat interesează întreaga comunitate; Botezul unui copil, spre exemplu, este pentru comunitatea eclezială un act liturgic, comunitar, specific noului popor al lui Dumnezeu și întreaga comunitate "este interesată" de sfințirea aceluia care primește sacramentul. În sacramentul Pocăinței, în a cărui celebrare s-a pierdut poate cel mai mult aspectul comunitar, harul sacramental al iertării acționează pentru că Biserica se roagă împreună cu Cristos, capul ei, pentru iertarea celui care a păcătuit. Deci sacramentele sunt acțiuni ale întregului trup mistic: ale lui Cristos și ale Bisericii sale, sunt acțiuni ale lui Cristos în, prin și pentru Biserica sa!

Sacramentele credinței

"Cine va crede și se va boteza se va mântui" le spune Cristos înviat ucenicilor săi. Sacramentele nu sunt doar "administrate", dar și primite. Doctrina Bisericii spune că sacramentele sunt acțiuni ale lui Cristos și că el este garantul eficacității, că acționează ex opere operato; cine botează nu o face prin propria putere, cine administrează sacramentul pocăinței nu o face prin propria putere, dar este Cristos care acționează și conferă harul sacramental. Din acest motiv, sacramentele nu depind de sfințenia personală a aceluia care le celebrează, le administrează! Dar e la fel de adevărat că nu este indiferent modul în care cineva primește un sacrament. Sfântul Paul îi avertiza pe membrii primelor comunități creștine să nu se apropie de pâinea și de potirul Domnului "în mod nedemn". Ce înseamnă aceasta?

Primirea sacramentelor cere din partea omului o participare totală: sacramentele sunt semne ale credinței care mântuiește, sunt o invitație "întrupată în rit", adresată liberei voințe a omului. De aceea, dacă lipsește această atitudine de credință sacramentul rămâne inert pentru că "îndreptățirea vine prin credință". "Sacramentele, nu numai că presupun credința, ci, prin cuvintele și semnele rituale, o nutresc, o întăresc și o exprimă; de aceea sunt numite sacramentele credinței". Așadar, condiția necesară pentru întâlnirea mântuitoare cu Cristos, în sacramente, este credința. Credința este cea care duce la căutarea mântuirii oferită de Cristos. Prin credință se recunoaște, în semnele sacramentale, acțiunea divină, prin credință ne deschidem lui Dumnezeu. Aceasta înseamnă că sacramentul nu este numai o simplă celebrare în care se primește ceva, ci stabilirea unei relații între om și Dumnezeu, prin Cristos, în Duhul Sfânt. Prin semnele vizibile ale sacramentelor, Dumnezeu se adresează omului, i se dăruiește, îi oferă mântuirea, iar omul, prin credință și participare, primește acest dar în mod liber și cu gratitudine și îl trăiește în mod responsabil!

Sacramentele vieții veșnice

Orice sacrament produce trei efecte: primul este legat de trecut - este lucrarea mântuirii înfăptuită de Cristos, mai ales prin pătimirea, moartea și învierea sa, al doilea de prezent - harul, viața supranaturală meritată de Cristos în trecut este primită în prezent, al treilea legat de viitor - sacramentele sunt o garanție, o pregustare a vieții veșnice.

Biserica acum celebrează misterul Domnului "până când va veni" și "Dumnezeu va fi totul în toți"; în sacramentele lui Cristos Biserica primește deja arvuna moștenirii sale, participă la viața veșnică, totodată "așteptând speranța fericită și arătarea slavei marelui Dumnezeu și mântuitor al nostru Isus Cristos".

Sacramentele în criză?

Putem vorbi astăzi despre o criză a sacramentelor? Da, în măsura în care putem vorbi de o criză a credinței!

Omul de astăzi face parte dintr-un univers cultural într-o continuă și rapidă transformare; valorile de altă dată, certitudinile, au lăsat locul relativismului, laxismului, indiferentismului, contradicțiilor. Avalanșa de informații nu-i mai lasă timp omului modern să analizeze, să decanteze, să ierarhizeze; științele umane, mai ales psihologia și psihanaliza, cer eliberarea de "interdicțiile trecutului", de sensul de culpă și pun sub semnul întrebării morala tradițională. În aceste condiții multe puncte de referință, care au părut imutabile secole la rând, par să se clatine, simțul păcatului se pierde tot mai mult, nevoia de virtute, de echilibru, de armonie este percepută tot mai puțin.

În aceste condiții este evident că și viața sacramentală este în criză: mulți dintre creștini participă sau cer sacramentele nu din credință, ci în virtutea unei tradiții - mai ales Botezul, Ungerea bolnavilor, Căsătoria, frecvența la sacramente cunoaște o scădere îngrijorătoare și chiar dacă în Dieceza de Iași putem vorbi încă de "biserici pline", de "ore de spovezi", de "împărtășanii multe", o analiză mai atentă nu atât a numărului participanților cât mai ales a calității participării și a trăirii sacramentelor va evidența, cu siguranță, o criză, dar în același timp va impune necesitatea găsirii mijloacelor potrivite pentru redefinirea vieții creștine pentru timpul pe care îl trăim!



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat