|
3. LITURGIA ȘI VIAȚA SACRAMENTALĂ 1. Liturgia - noțiuni generale Liturgia - lucrarea Sfintei Treimi a) Dumnezeu Tatăl: izvorul originar al întregii liturgii Sfântul Iacob scrie că "orice dar de preț și orice bun desăvârșit vine de sus, coboară de la Părintele luminilor, cel neschimbat și fără umbră de abatere". Liturgia este înainte de toate lucrarea Tatălui, în favoarea oamenilor. Oficiul nostru divin va fi mereu un răspuns la darul lui Dumnezeu. În liturgia Bisericii, binecuvântarea divină este pe deplin revelată și împărtășită: Tatăl este recunoscut și adorat ca izvorul și scopul tuturor binecuvântărilor creației și ale mântuirii. Dumnezeu Tatăl ca izvor și punct final al liturgiei ocupă locul central în orice acțiune liturgică: de la el provine darul cuvântului și al vieții veșnice; către el tinde sfințirea noastră și cultul nostru filial. Toate rugăciunile liturgice exprimă această credință a Bisericii și se îndreaptă către Dumnezeu Tatăl, în special prin rugăciunea cea mai nobilă a liturgiei Biserici care este cea euharistică. Liturgia cuvântului amintește faptele minunate ale lui Dumnezeu; prefața îi aduce laudă lui Dumnezeu pentru binecuvântările sale; prefacerea duce la plinătate toată rugăciunea de mulțumire. Noutatea liturgiei creștine este însă Cristos însuși. El este binecuvântarea lui Dumnezeu, "darul perfect" al Tatălui; prin el noi îl "binecuvântăm" pe Dumnezeu în rugăciunea de laudă a Bisericii. El este în același timp sacrificiul și darul ospățului: "Binecuvântat să fie Dumnezeu, Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, care ne-a binecuvântat cu orice binecuvântare spirituală în ceruri întru Cristos". "În liturgia Bisericii, Dumnezeu Tatăl e binecuvântat și adorat ca izvorul tuturor binecuvântărilor creației și al mântuirii, cu care ne-a binecuvântat în Fiul său, pentru a ne dărui Duhul înfierii". b) Acțiunea lui Cristos în liturgie Ce anume se celebrează în liturgie dacă nu vestirea morții Domnului și proclamarea învierii sale până la venirea sa în slavă. Cristos este centrul liturgiei. La Crăciun celebrăm nașterea sa, la Paști moartea și învierea sa; celebrăm misterele luminii până la ridicarea sa la Tatăl. Aici, "a celebra" nu înseamnă o simplă amintire, dar trimite la ideea unei prezențe "actuale": în Euharistie, moartea și învierea sa devin o realitate prezentă, el însuși este acolo. În aceasta constă unicitatea liturgiei creștine: ea este opera lui Cristos. În ce mod? Sfântul apostol Paul spune că "atunci când a venit împlinirea timpului, Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său". Măreția planului lui Dumnezeu constă tocmai în faptul trimiterii fiului său în lume descoperind astfel "misterul ascuns de veacuri". Acest eveniment arată misterul iubirii care este însuși Dumnezeu, comuniunea veșnică a Tatălui a Fiului și a Duhului Sfânt. Scopul ultim al întregului plan al lui Dumnezeu este ca noi, și prin noi întreaga creație, să facem parte și să intrăm în unitatea Preasfintei Treimi. Pentru a realiza acest plan al său, Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său "pentru a recapitula toate în Cristos". "Lucrarea" lui Cristos, viața sa, moartea și învierea, este "marea liturgie" prin care Tatăl ne dăruiește viața sa, harul său și "orice lucru". "În timpul vieții sale pământești, Isus vestea prin învățătura sa și anticipa prin acțiunile sale misterul pascal. Când i-a sosit ceasul, a trăit unicul eveniment din istorie care nu trece: Isus moare, este îngropat, învie din morți (...). Este un eveniment real, survenit în istoria noastră, dar este unic: toate celelalte evenimente ale istoriei au loc o dată, apoi trec, înghițite de trecut. Misterul pascal al lui Cristos nu poate rămâne numai în trecut (...) și tot ceea ce a făcut și a suferit pentru toți oamenii, se împărtășește din veșnicia dumnezeiască și astfel se situează deasupra tuturor timpurilor și se face prezent în toate timpurile". Cristos este adevăratul "liturg", el a oferit Tatălui ceresc oficiul divin perfect. Viața și moartea sa au fost "liturgia" glorificării Tatălui. Isus a suferit sub Ponțiu Pilat; într-adevăr, un eveniment istoric trecut, dar nu dispărut, ca toate celelalte evenimente ale istoriei omenirii, deoarece Isus a înviat și este "mereu viu pentru a mijloci" în folosul nostru. Cristos a înviat. "...și tot ceea ce a făcut și a suferit pentru toți oamenii, se împărtășește din veșnicia dumnezeiască". Crucea și învierea lui Cristos sunt evenimente permanente deoarece "în ceruri, Cristos își exercită necontenit preoția". Atunci când pe pământ celebrăm oficiul divin luăm parte și la liturgia cerească; Isus Cristos însuși este prezent în mijlocul nostru cu tot ceea ce a împlinit și a suferit pentru noi. Cristos înviat a rămas cu noi în diferite moduri. El ne vorbește și astăzi prin cuvântul citit în timpul sfintei Liturghii; în rugăciunea comună a credincioșilor, el este "în mijlocul lor"; este prezent și prin apostolii săi și succesorii lor, cărora le-a conferit "puterea de sfințire"; în mod particular este prezent în celebrarea sacrificiului euharistic, în timpul Liturghiei, mai ales sub speciile pâinii și a vinului. Pe bună dreptate, liturgia este acțiunea lui Cristos, iar noi o celebrăm "prin Cristos, cu Cristos și în Cristos". c) Puterea Duhului Sfânt în liturgie Rolul determinant al Duhului Sfânt în liturgie ar putea fi sintetizat în următorii termeni: nu este posibilă liturgia fără Duhul Sfânt! (T. Federici); fără Duhul Sfânt liturgia este o simplă evocare! (I. Hazim). Într-adevăr, liturgia, în ansamblul ei, trebuie să fie în mod esențial pneumatologică. Mântuirea ne este oferită numai în Duhul Sfânt. Noi avem parte de misterul pascal al lui Cristos doar prin Duhul Sfânt care este darul lui Cristos mort și înviat oferit Bisericii sale. Duhul Sfânt este pentru Biserică - trupul mistic al lui Cristos - ceea ce este sufletul pentru trup, cum explică sfântul Augustin. Este el cel care stimulează tot ceea ce în Biserică este cu adevărat viu, ceea ce trăiește în Cristos. Dar în realitate prezența sa este ascunsă și modul său de acțiune este identificabil numai prin roadele pe care le aduce. Catehismul amintește patru operații după care am putea recunoaște acțiunea Duhului Sfânt: pregătește oamenii pentru întâlnirea cu Cristos; îl arată pe Domnul înviat, le amintește cuvântul său și le deschide mintea spre înțelegerea morții și învierii sale; el le face prezent misterul lui Cristos și-i pune în comuniune cu Dumnezeu. Toate aceste acțiuni ale Duhului Sfânt au loc în mod deosebit în liturgie. Desigur, noi suntem cei care celebrăm liturgia, dar adevărata forță activă a liturgiei provine de la Duhul Sfânt. Când întâlnește în noi răspunsul de credință pe care el l-a trezit, se realizează o adevărată cooperare și astfel liturgia devine lucrarea comună a Duhului Sfânt și a Bisericii. S-a amintit de răspunsul nostru de credință. Avem nevoie de o pregătire pentru a-l putea întâlni pe Cristos în liturgie. Credința noastră trebuie trezită, inimile noastre trebuie să se deschidă: numai în acest mod devenim capabili de a primi harurile pe care Dumnezeu vrea să ni le dăruiască prin liturgie. Cristos a promis că Duhul Sfânt ne va aminti tot ceea ce el ne-a învățat. În liturgie, o celebrare "amintește" adunării faptele minunate pe care Dumnezeu le-a săvârșit. În liturgia cuvântului Duhul Sfânt amintește adunării sensul evenimentului mântuirii dând viață acestui cuvânt. De asemenea, ascultăm și faptele și cuvintele lui Cristos care se imprimă în memorie și, tot datorită Duhului Sfânt, ceea ce ascultăm coboară în inimile noastre în mod clar, viu și prezent. Amintirea (memoria) devine apoi prezență, în special la celebrarea Euharistiei. În timpul invocării Duhului Sfânt are loc ("Acesta este trupul meu..., sângele meu") ceea ce cuvintele liturgiei amintesc ("în seara în care a fost vândut..."). Astfel, liturgia creștină nu doar amintește evenimentele care ne-au mântuit, ci le și actualizează, le face prezente. După ce Duhul Sfânt ne-a pregătit, ne-a amintit faptele și cuvintele Domnului și după ce le-a și actualizat, toate acestea se adaugă la ceea ce este de fapt scopul întregii acțiuni a Duhului Sfânt: "comuniunea Duhului Sfânt". În orice acțiune liturgică Duhul Sfânt vrea să-i unească pe credincioși cu Cristos până vor forma cu toții trupul său în comuniune fraternă.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |