Biserica lui Cristos care este în Moldova
I. CINE SUNTEM?
Noul popor al lui Dumnezeu
Biserica se naște și este sfințită de Duhul Sfânt
În Faptele Apostolilor se spune:
Și când a sosit ziua Cincizecimii, erau toți împreună în același loc. Și din
cer, fără de veste,
s-a făcut un vuiet, ca de suflare de vânt ce vine repede, și a umplut toată casa unde ședeau ei.
Și li s-au arătat, împărțite, limbi ca de foc și au șezut pe fiecare dintre ei. Și s-au umplut toți
de Duhul Sfânt și au început să vorbească în alte limbi, precum le dădea lor Duhul să
vorbească (Fap 2,1-4).
La originea Bisericii, după Cristos și din inițiativa lui, întrucât el este cel care-l
trimite, se află și Duhul
Sfânt. Până la venirea lui, Biserica nu era încă născută. Ea vine la lumină numai atunci când Duhul
Sfânt coboară asupra apostolilor adunați în cenacol; doar atunci ei devin pe deplin conștienți că
formează noul popor al lui Dumnezeu, care are drept cap pe Isus Cristos. Și, așa cum deseori se
subliniază în Faptele Apostolilor, orice nou ucenic al lui Cristos începe să facă parte din
noul popor
al lui Dumnezeu în momentul în care îl primește pe Duhul Sfânt. Prezența lui creează între
discipoli
o nouă unire, o comuniune profundă, o legătură a iubirii frățești. Primirea Duhului Sfânt îi
eliberează
de povara păcatului, de ispitirea patimilor și a diavolului, îi transformă în oameni noi, dornici să
proclame vestea cea bună. Având încă vie memoria faptelor săvârșite de Fiul lui Dumnezeu, sub
imboldul Duhului Sfânt, apostolii și ceilalți ucenici ai lui Isus fondează Biserica, anticipare vizibilă
a
împărăției lui Dumnezeu.
Născută prin acțiunea Duhului Sfânt, tot sub acțiunea lui, Biserica crește și se
dezvoltă, își
perfecționează structurile, elaborează un limbaj, dobândește noi obiceiuri, definește simbolurile,
formulează legile, proclamă valorile proprii. Fiecare membru al Bisericii, în virtutea carismelor
deosebite cu care a fost înzestrat de Duhul Sfânt, contribuie la îmbogățirea ei, la înfrumusețarea și
la
diversificarea ei.
Duhul Sfânt, care locuiește în cei care cred, care umple și conduce întreaga
Biserică,
înfăptuiește acea minunată comuniune a credincioșilor și îi unește atât de intim pe toți în
Cristos, încât este principiul unității Bisericii. El realizează diversitatea harurilor și a slujirilor,
îmbogățind cu diferite daruri Biserica lui Cristos, "orânduindu-i pe sfinți pentru a înfăptui
lucrarea slujirii spre zidirea trupului lui Cristos" (Ef 4,12) (UR 2).
Duhul Sfânt este sufletul Bisericii, în analogie cu ceea ce sufletul acționează în
trupul omenesc.
Voi vedeți ce face sufletul în trup. Dă viață tuturor membrelor: vede cu
ochii, aude cu
urechile, miroase cu nările, vorbește cu limba, lucrează cu mâinile, umblă cu picioarele. Este
prezent în toate membrele, pentru ca toate să trăiască. Dă tuturor viață, și fiecăruia o misiune
specială. Ochiul nu aude, urechea nu vede, și nici limba nu vede, nici urechea și nici ochiul nu
vorbesc; și totuși trăiesc: trăiește urechea, trăiește limba. Îndatoririle sunt diferite, viața este
comună. Tot așa este și Biserica lui Dumnezeu: prin unii sfinți săvârșește minuni, prin alții
spune adevărul, prin alții păstrează fecioria, prin alții păstrează castitatea conjugală; în unii
sfinți ceva, în alții altceva. Fiecare săvârșește lucrarea proprie, dar toți trăiesc la fel. Și ceea
ce este sufletul pentru trupul omului, este Duhul Sfânt pentru trupul lui Cristos, care este
Biserica: Duhul Sfânt lucrează în toată Biserica ceea ce sufletul lucrează în membrele unui
singur trup (...) Dacă vreți așadar să trăiți din Duhul Sfânt, păstrați iubirea, iubiți adevărul,
căutați unitatea, pentru a ajunge astfel în veșnicie (Augustin de Hippona, Sermones, 267,
4, 4).
De aceea sfântul Irineu putea să spună:
Unde este Biserica acolo este Duhul lui Dumnezeu; unde este Duhul lui
Dumnezeu, acolo este
Biserica și tot harul. Duhul este adevărul. De aceea, cei care nu au împărtășire cu el, nu se
hrănesc la sânul mamei ca să rămână în viață, nu se adapă din izvorul cel limpede care țâșnește
din trupul lui Cristos; își sapă în schimb gropi în pământ (Ier 2,13) și beau din apa tulbure
a
mâlului. Fug de credința Bisericii, și nu pot să se mențină; îl refuză pe Duhul Sfânt și nu pot
fi instruiți; departe de adevăr, sunt târâți de orice eroare, sunt purtați de ea ici și colo, în orice
clipă sunt gata să-și schimbe gândirea despre realitate, nu ajung niciodată la o noțiune
durabilă, pentru că vor să fie mai degrabă învățători prin cuvânt decât discipoli ai adevărului.
Nu sunt fundamentați pe singura piatră, ci pe nisip (Irineu de Lyon, Adversus haereses,
III,
38, 1-2).