|
PASTORAȚIA COPIILOR ȘI A TINERILOR
II. CE TREBUIE SĂ FIM? B. Cine trebuie să fie Biserica pentru copii și pentru tineri Biserica și tinerii Biserica se apropie și astăzi de tineri cu aceeași atitudine a lui Isus din Evanghelia după sfântul Marcu: "Isus, privindu-l, l-a îndrăgit" (Mc 10,21). Este privirea acelora pentru care generația tânără nu este o problemă de rezolvat, ci o bogăție care trebuie valorificată, a acelora care doresc să dăruiască tinerilor șansa de a-l descoperi pe Cristos, cel care iubește mai întâi și nu dorește decât să fie lăsat să iubească. Biserica, în special comunitatea locală de credință, de cult și de caritate, trebuie să corespundă exigențelor tinerilor, care, în ciuda momentelor de criză prin care trec, continuă să rămână deschiși pentru orice mărturie de iubire, pentru că, în adâncul sufletului lor, ei sunt încă buni și generoși. Tinerii trebuie să vadă în preot și în responsabilii comunității "întruparea" totală și vie a iubirii creștine. Exigența de a-i trata pe tineri cu aceeași iubire a lui Isus impune Bisericii să-și facă proprii așteptările, dificultățile, dar și resursele și valorile preadolescenților, ale adolescenților și ale tinerilor și să le ofere diferite posibilități de formare menite să stimuleze întâlnirea personală cu Cristos. În acest sens, trebuie favorizate și promovate, atât pentru cei care au rămas aproape de Biserică și s-au angajat cât și pentru cei indiferenți sau dezorientați, momente de întâlnire și de solidaritate, programe de cateheză proprii, experiențe de spiritualitate și de rugăciune, activități de voluntariat, activități culturale și recreative și orice altă inițiativă capabilă să devină un instrument valid de promovare și de evanghelizare a tinerilor. Pe plan religios și formativ, cateheza și opera de educație trebuie să prezinte doctrina creștină în toate perspectivele sale de unitate și de măreție, în raport constant cu problemele tinerilor, cunoașterea misterului lui Dumnezeu și cunoașterea omului. Tinerii trebuie ajutați să trăiască credința; noțiunile învățate în copilărie la catehism sau la lecțiile de religie cu greu devin convingeri ferme și durabile. Acum este momentul de a parcurge din nou același drum, pentru a repeta propriul crez cu toată maturitatea personală. Tinerii trebuie ajutați să înțeleagă că religia nu este ceva "cerebral", un ansamblu de funcții, de ceremonii care nu au nimic de spus pentru viața de fiecare zi. Dumnezeu și elementul religios sunt în strânsă legătură cu existența personală. Creștinismul nu este numai pentru cei mici, pentru femei și pentru cei în vârstă, ci este pentru toți oamenii și este o mare demnitate a fi creștin. Tinerii trebuie ajutați să-l cunoască și să-l iubească pe Isus Cristos în așa fel încât să fie dispuși oricând să dea mărturie despre el cu bucurie în fața lumii întregi. Cateheza trebuie făcută în așa fel încât să trateze problemele fundamentale tipice acestei vârste. Scopul catehezei este de "a descoperi sensul genuin creștin al vieții", ținând seama de valorile reale necesare pentru a forma "un mod religios de a gândi care să arate legătura care există între toate misterele și între ei (tinerii) și scopul ultim al omului". Exortația apostolică postsinodală Catechesi tradendae cere folosirea unei cateheze care să educe la virtuțile fundamentale ale omului și ale creștinului: "O cateheză care să denunțe egoismul în numele generozității, o cateheză care să ofere sensul creștin al muncii, al binelui comun, al dreptății și al carității, o cateheză a păcii între națiuni și a promovării demnității umane, a dezvoltării, a eliberării, care sunt prezentate în documentele recente ale Bisericii". Cateheza are, așadar, o importanță considerabilă, pentru că este momentul în care evanghelia poate fi prezentată, înțeleasă și primită ca ceva care dă sens vieții și conduce la comportări creștine: spirit de renunțare, dezlipire de cele vremelnice, blândețe, dreptate, angajare, reconciliere, sensul absolutului și al invizibilului etc. Timpul de școală a credinței, care este cateheza, trebuie să fie un moment de angajare specială pentru o credință care să modifice viața. În acest sens, este important de a prevedea și de a programa spații în care să se poată da mărturie despre propria identitate creștină: zile de reculegere și de rugăciune, inițiative deosebite față de ritmul normal al vieții personale sau de grup etc. 2. Pregătirea și participarea la sacramente Adevărata cateheză sau educare la credință va conduce la viața creștină exprimată, în mod deosebit, prin participarea la sacramente; va face ca tinerii să aibă o sensibilitate sacramentală mai mare și mai motivată. Sacramentele sunt momente forte ale întâlnirii cu Dumnezeu, sunt puncte de sosire ale maturizării în credință, dar sunt, în același timp, și o autentificare a vieții creștine la acel nivel de maturitate la care ea a ajuns. Așadar, în perioada de ucenicie în credință, sacramentele au un rol foarte important. Ele îl introduc pe om într-o viață nouă, îl transformă în mod intens din interior, îl angajează într-o decizie de credință, îl integrează într-o comunitate care îl primește (prin Botez), îl inspiră la acțiune (prin Mir), îl hrănește cu pâine și cuvânt (în Euharistie), îl regenerează la viața nouă (în Spovadă), îl face capabil de iubire și de slujire a comuniunii (în Căsătorie și Preoție). Tinerețea este perioada în care cei mai mulți dintre tineri se pregătesc pentru primirea sacramentului Mirului. Vârsta minimă fixată în dieceza noastră pentru primirea sacramentului Confirmațiunii este de 12 ani, dar mulți primesc acest sacrament după această vârstă. Această pregătire se va face pe parcursul a mai multor luni pentru a da posibilitatea unei aprofundări sistematice și temeinice a credinței și a garanta astfel o participare cât mai conștientă și mai rodnică la acest sacrament al maturității creștine, sacramentul prin care candidatul intră într-o nouă comuniune cu Dumnezeu în Cristos prin Duhul Sfânt și este legat mai strâns de Biserică, devenind apt să fie apostol și martor curajos al lui Cristos în lume. Un sacrament care se află tot mai mult în criză în lumea tinerilor este sacramentul Spovezii și aceasta din cauza pierderii simțului păcatului. Educarea la credință trebuie să conducă și la o maturizare a conștiinței păcatului, la dorința de convertire, de reorientare a întregii persoane spre Dumnezeu. Nu poate fi ales Dumnezeu fără a alege o conduită de viață împotriva păcatului. Această luptă împotriva păcatului include în mod necesar acea formă de recunoaștere onestă a propriei vine prin semnul sacramental al Spovezii. Cât de necesar nu este acest sacrament pentru tineri, care sunt cei mai predispuși la păcat în lumea de astăzi! Acum este perioada cea mai importantă a formării caracterului, a personalității, de aceea, este necesar de a-i ajuta pe tineri să-și formeze o conștiință morală sănătoasă, în conformitate cu morala creștină. În sacramentul Spovezii, tinerii nu trebuie bruscați și descurajați, ci, fără a ceda la compromisuri, trebuie sfătuiți și îndrumați cu bunătate și răbdare pe calea binelui. În afară de recurgerea la sacramentul Spovezii cât mai des, sunt recomandate și celebrările penitențiale în diferite perioade ale anului liturgic, în mod deosebit în timpul Postului Mare. Toate acestea sunt mijloace de trezire și de formare a conștiinței morale, de îndreptare a tinerilor pe calea sfințeniei și a desăvârșirii creștine. O credință vie și profundă, o conștiință curată vor face ca participarea la sacramentul Euharistiei, la celebrarea sfintei Liturghii să fie acțiuni plăcute lui Dumnezeu și, ca atare, pline de har. Nu este locul aici de a trata despre prezența lui Cristos în Euharistie, despre natura sfintei Liturghii, însă subliniem necesitatea pregătirii tinerilor pentru a participa în mod conștient și activ la sfânta Liturghie. În participarea conștientă și activă la sfânta Liturghie, tinerii vor găsi un mijloc de formare a propriei identități creștine, de recunoaștere a personalității lor, de afirmare a lor în mijlocul poporului lui Dumnezeu, dar, mai ales, un mijloc de a intra în comuniune cu Dumnezeu și de a se lăsa transformați de el prin cuvântul și prin harul său sacramental. Perioada tinereții este și perioada alegerii unui viitor în viață, a unei stări de viață, este timpul descoperirii "propriului proiect de viață, este timpul unei creșteri care trebuie să se realizeze în înțelepciune, vârstă și har înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor (cf. Lc 2,52)". Prin pastorația vocațională, tinerii trebuie să fie ajutați să descopere voința lui Dumnezeu și să răspundă cu toată libertatea, responsabilitatea și dăruirea lor propriei vocații. Deoarece cei mai mulți dintre tineri aleg viața de familie, pastorația Bisericii va trebui să se concentreze în mod deosebit pentru pregătirea tinerilor la celebrarea sacramentului Căsătoriei și la viața de familie. Deoarece vocațiile la starea preoțească și la viața consacrată sunt în scădere în multe părți ale Bisericii, este necesară o pastorație specializată în această direcție, ajutându-i pe tineri să-și deschidă inimile impulsurilor generoase ale Duhului Sfânt și să spună un "da" hotărât voinței și planului lui Dumnezeu cu fiecare dintre ei. 4. Asociațiile și grupurile de tineri Asistăm astăzi la dezvoltarea și la înmulțirea asociațiilor și mișcărilor tinerești, care sunt de mare folos pentru educația tinerilor. De aceea, ele nu trebuie descurajate sau condamnate, însă este, de asemenea, greșită acea atitudine de autonomie în care se închid anumite mișcări, ignorând structura de bază care este parohia. Până la urmă, tânărul trebuie să se întoarcă la viața parohială, pentru a se integra din punct de vedere creștin și social cu credincioșii propriei comunități locale. Tendința tinerilor de a se insera într-un grup, într-o asociație, într-o mișcare, este mai mare decât la oricare altă vârstă Biserica nu se opune acestor forme de asociere dintre tineri, ci consideră că este datoria sa de a se interesa de ele și de a le asista și însoți prin diferiți animatori și responsabili pastorali, pentru a le ajuta să rămână apropiate de Biserică. Numărul acestor forme de asociere este foarte mare, ne vom limita să amintim doar câteva. Acțiunea Catolică, recomandată în mod special de Conciliul al II-lea din Vatican, are drept scop formarea tinerilor pentru o trăire mai vie a credinței și pentru sprijinirea păstorilor Bisericii în misiunea de apostoli ai lui Cristos. Angajamentul pe care îl iau în fața lui Dumnezeu la depunerea promisiunilor implică jertfă, dăruire, slujire, iubire, grijă față de cei lipsiți, bolnavi, bătrâni. Sunt organizate și alte activități: întâlniri formativ-educative (cateheză), întâlniri de împărtășire a propriilor experiențe, ore de rugăciune în comun, diferite acțiuni recreative. Toate acestea sunt mijloace pentru o mai bună formare creștină și apostolică a tinerilor. O altă formă de asociere, prezentă și chiar destul de mult răspândită în Biserica noastră locală, este Mișcarea Scout. Scopul ei este pregătirea tinerilor sub aspect religios, social, intelectual și fizic. Cu un program foarte variat, punând în prim plan pe Dumnezeu, credința, natura, onoarea, slujirea aproapelui, Scoutul îi formează pe tineri pentru o viață spirituală intensă și pentru o muncă cinstită în viață. Mai amintim Familia Kolping, întemeiată de preotul catolic Adolf Kolping (1813-1865) și Serviciul de Ajutor Maltez, ambele ocupându-se în mod special de înlăturarea sărăciei prin diferite acțiuni caritative și inițiative socio-economice. În cadrul acestor asociații de tineri se pune un accent deosebit pe integrarea dintre credință și viață. În grup și prin grupul din care fac parte, tinerii trebuie să învețe să construiască în mod progresiv identitatea lor creștină.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |