PASTORAȚIA COPIILOR ȘI A TINERILOR
Responsabilitate și angajare
II. CE TREBUIE SĂ FIM?
B. Cine trebuie să fie Biserica pentru copii și pentru tineri
Biserica și copiii
Într-o scrisoare adresată copiilor cu ocazia încheierii Anului Familiei 1994, papa Ioan Paul al II-lea se întreabă: "Cum este posibil să rămânem indiferenți în fața suferinței atâtor copii, în special când aceasta este cauzată într-un anumit mod de către adulți?" Într-adevăr, Biserica nu poate rămâne indiferentă în fața acestor situații, ci are obligația de a denunța toate dificultățile copiilor, de a încuraja toate inițiativele și operele de asistență, de caritate, de protejare și de educare morală și religioasă a copiilor.
Înainte de toate, subliniem necesitatea de a respecta dreptul fundamental al copilului care este acela de a fi considerat, primit și respectat ca atare, persoană adevărată, subiect de drepturi și de datorii, și nu obiect de compensare a realizărilor ratate, obiect de consum, personaj de prestigiu (copilul "rege") etc. Educația se va baza mai ales pe iubire, convingere și alegere liberă și nu pe metode autoritare de constrângere, teamă și pedepse corecționale. Pentru a învăța, copilul are nevoie de un climat de liniște și de seninătate, de mărturie de bunătate și de bucurie. Are nevoie mai ales de exemplu bun, de a fi primit cu bunătate, după exemplul și îndemnul lui Isus (cf. Mt 18,5). Prin intermediul Bisericii copilul va experimenta aceeași caldă îmbrățișare a lui Isus, printr-o armonioasă îmbinare a diferitelor mijloace pastorale.
De aceea, copilul trebuie să fie în mod special asistat și educat până la vârsta adultă prin cateheză, direcțiune spirituală, exemple, inițiative culturale, recreative și sportive, forme de asociere, mijloace de comunicare socială și, mai ales, prin exercitarea vieții spirituale. Este nevoie de o metodologie pastorală adecvată care să conducă în mod eficace la transformarea copilului în imaginea lui Cristos și a lui Dumnezeu. Este vorba de a corecta defectele, de a îndrepta în bine înclinațiile sale, de a-l ajuta să-și domine patimile, de a-l educa la rugăciune, la practicarea virtuților și la frecventarea sacramentelor.
Este necesar de a-l lumina pe copil în intelectul său, de a-i întări voința, de a-i dirija conștiința, de a-l forma la o religiozitate nu numai afectivă, la care ajung foarte ușor copiii, ci la o religiozitate bazată pe idei religioase clare și solide. Biserica are datoria de a analiza și de a găsi metodele cele mai adecvate pentru pastorația copiilor, conștientă fiind că acesta este un sector foarte important al activității sale. Căile cele mai bune pentru realizarea unei pastorații adevărate în favoarea copiilor pot fi cele enumerate mai jos.
1. Cateheza
Introducerea învățământului religios în școli a condus, în multe cazuri, la neglijarea catehezei în Biserică, uitând faptul că biserica sau o clădire anexă (oratoriul) sunt locurile cel mai indicate ale catehezei. De asemenea, unii cateheți consideră activitatea lor doar ca o simplă meserie, nereușind să scoată în evidență caracterul absolut special al "materiei" pe care o predau. Pentru aceștia, copilul este mai mult un subiect pasiv, pus să memoreze conținutul lecțiilor și al formulelor de credință din catehism, fără o aplicare concretă la viața cotidiană.
Cateheza copiilor este cu atât mai urgentă cu cât familia a abandonat misiunea sa de educare în credință sau, pur și simplu, copilul nu se bucură de o familie credincioasă. Copilul este un creștin care, prin cateheză, începe să devină un credincios, care începe să creadă personal, să deschidă ochii asupra realității Bisericii.