|
Instruirea și educația catolică în școală II. CE TREBUIE SĂ FIM? O Biserică "mamă și învățătoare" B. Formarea religioasă în școală - ora de religie 1. Caracterul specific al predării religiei în școală Formarea religioasă școlară se confundă des cu activitatea catehetică. Este adevărat că ambele activități sunt legate indisolubil printr-o relație de complementaritate, dar nu este mai puțin adevărat faptul că predarea religiei în școală are un caracter propriu și distinct pentru că menirea ei este aceea de a penetra mediul cultural și de a interfera cu celelalte forme de cunoaștere (cf. DGPC 73). Cateheza, spre deosebire de formarea religioasă școlară, presupune mai înainte de toate o acceptare vitală a mesajului creștin. Pretinde să promoveze maturitatea spirituală, liturgică, sacramentală și apostolică ce se desfășoară în comunitatea locală. Școala are un scop mai larg: dezvoltarea facultăților intelectuale și a judecății, legătura cu patrimoniul cultural, promovarea valorilor, pregătirea pentru viața profesională, favorizarea bunei înțelegeri etc. (cf. GE 5). La disciplina de formare religioasă, școala preia aceleași elemente ale mesajului creștin pe care le propune cateheza și încearcă să comunice și să facă înțeles ceea ce constituie identitatea creștinismului. Pe lângă aceasta, dezvoltă simțul transcendenței, stabilește paralelisme între diferitele culte creștine precum și între creștinism și alte religii, promovează un dialog deschis între credință și cultură, îi ajută pe elevi să înțeleagă mai bine mesajul creștin în raport cu marile probleme existențiale care sunt comune religiilor (cf. DGPC 74) și face acest lucru într-o atitudine de colaborare interdisciplinară cu celelalte materii cu care are puncte în comun: istoria, filozofia, științele moderne etc. Prezentarea mesajului creștin "va influența concepțiile privind originea lumii și sensul istoriei, fundamentul valorilor etice, rolul religiei în cultură, destinul omului, relațiile cu natura" (DGPC 73). Cu alte cuvinte, prezentarea creștinismului merge legat de educația persoanei pentru ca mesajul credinței să fie primit în viață, să genereze cultură și să intre în istorie aducând motivații și impulsuri pentru a trăi și pentru a spera. Formarea religioasă școlară este importantă pentru a evita să se creeze un dezechilibru între cultura laică și cea religioasă. Aceasta educă dinamismul virtuților creștine și, astfel, promovează dubla sinteză între cultură și credință și între credință și viață. 2. Condiții de bază ale formării religioase în școală Formarea religioasă este o disciplină care întrunește anumite particularități. Acestea o deosebesc de celelalte materii care se predau la școală. În primul rând, trebuie să fie gândită cu unele obiective și criterii caracteristice ale unei structuri școlare moderne. Trebuie să folosească cele mai bune mijloace pedagogice și didactice și evaluarea nivelurilor atinse de elevi trebuie să aibă valoare academică. În acest sens coincide cu celelalte materii. Fiind vorba de o materie "confesională", îi revine autorității bisericești să propună programele, conținuturile, manualele și materialele didactice, precum și persoanele abilitate ca profesori. Programele trebuie să fie gradate și adaptate diferitelor grupuri de vârstă. Pe lângă științele religioase, și cele umane, precum sociologia, pedagogia, psihologia evolutivă etc., au un cuvânt de spus în acest domeniu. Formarea religioasă școlară nu trebuie confundată cu activitatea catehetică, dar nici nu poate fi un învățământ aseptic, neutru. Nu se poate limita la o simplă transmitere de conținuturi cultural-religioase. Trebuie să pregătească elevii pentru a se încorpora cu maturitate in Biserica de care aparțin. Biserica Catolică este angajată în efortul comun pentru regăsirea unității între Bisericile creștine și în căutarea unui stil de relații bazate pe toleranță și înțelegere între toate religiile, etniile și culturile existente. Predarea religiei la școală nu poate rămâne în afară acestor mișcări pe care Biserica le vede ca inspirate de Spiritul lui Isus. Ceea ce Sfântul Părinte afirmă despre dimensiunea ecumenică a catehezei este valabil și pentru disciplina de formare religioasă la nivel școlar (cf. CT 32-34). Studiul religiei în școala românească de astăzi trebuie să înceapă cu înțelegerea și iubirea aproapelui ce reprezintă o valoare fundamentală a înseși religiei creștine. În țara noastră confesiunile sunt destul de diverse, cu toate că ortodoxismul este majoritar. Este bine ca educația religioasă să se fundamenteze pe principiul respectării valorilor fundamentale ale omului: respectarea drepturilor individuale, cultivarea toleranței, libertatea religioasă și de conștiință, fără a duce la marginalizări sau culpabilizări ale indivizilor sau colectivităților. Se cere o perspectivă ecumenică în realizarea educației religioase, aceasta pregătind terenul pentru o mai bună înțelegere și comunicare între oamenii de diferite credințe și convingeri religioase, facilitând realizarea unui dialog interconfesional și intercultural fecund. Religia poate fi considerată ca un principiu esențial al unității popoarelor; ea poate preveni eventualele disensiuni și dispute, chiar cu caracter extraconfesional (în plan social, economic, rasial, național etc.). Astăzi, religia, în calitate de for cultural însemnat în viața spirituală a țării noastre, facilitează integrări valorice din alte teritorii spirituale. Este nevoie să dezvăluim noi temeiuri și resurse ale educației, să stabilim punți de legătură durabile între educație și credința religioasă, să subliniem importanța și valoarea educației religioase în contemporaneitate. Având în vedere diferitele realități școlare care se trăiesc în cadrul diecezei, este necesară existența unui departament sau comisii de coordonare și evaluare care să asigure buna desfășurare a activității de predare a religiei catolice în școală și să ofere profesorilor asistență și orientare. Și la nivelul comunităților locale trebuie să existe o implicare a parohiei și a familiilor catolice în bunul mers al școlii, în general, și al formării religioase catolice, în particular. 3. Profesorul de religie catolică "Roadele învățământului organic al credinței și eticii creștine depind, în mare parte, de profesorul de religie: de ceea ce este și de ceea ce face. El este persoana cheie, agentul special în realizarea proiectului educativ. Influența învățăturii sale este totuși legată de mărturia sa de viață care actualizează în mod eficace, sub privirile elevilor, însăși învățătura. De aceea, se așteaptă să fie o persoană bogată în daruri naturale și în har, capabilă să le arate în viață; pregătită corespunzător pentru a învăța, cu o largă bază culturală și profesională, pedagogică și didactică și deschisă la dialog..." (Dimensiunea religioasă a educației, 96) Acest text emis de Congregația pentru Educația Catolică definește, mai bine decât orice discurs, rolul determinant al profesorului de religie în această activitate a Bisericii. În primul rând, trebuie să fie o persoană în care credința și rațiunea să meargă laolaltă cu mărturia vieții. Elevii îl vor privi și judeca, mai înainte de toate, după calitățile sale umane și după stilul său de a stabili relații: respectuos față de elevi, deschis la dialog, echilibrat, înțelegător, coerent etc. În al doilea rând, o persoană cu o formare corespunzătoare atât la nivel religios-teologic cât și la nivel profesional-pedagogic. Și în acest domeniu al educației orice improvizație este negativă. Formarea profesorilor de religie, asigurarea nivelului lor de competență este una din necesitățile pe care Biserica o resimte și o cere insistent (cf. Dimensiunea religioasă a educației, 97). În al treilea rând, această persoană, în comuniune cu Biserica și păstorii săi, este trimisă de episcop ("missio canonica"); acesta se asigură de profilul său academic și eclezial și de mărturia vieții sale creștine. În cele din urmă, trebuie să fie dispusă să răspundă pozitiv la diferitele propuneri de formare permanentă, precum și la sugestii de a se angaja în diferitele activități apostolice care se organizează în cadrul comunității căreia îi aparține și în care își trăiește propria credință.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |