Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

Instruirea și educația catolică în școală

II. CE TREBUIE SĂ FIM? O Biserică "mamă și învățătoare"

A. Instruirea și educația în școala catolică

2. O educație integrală

Formarea omului și, mai ales, formarea tinerilor în școala catolică este o artă întrucât persoana este ajutată să crească din interior spre idealul pe care și-l propune. Este vorba nu atât de o teorie sau o știință exactă, ci de o muncă de însoțire a tânărului zi de zi pe drumul descoperirii menirii sale.

Formarea înseamnă transformare, adică ajutorul dat unei persoane, în cazul nostru tânărului, ca acesta să capete o formă. Pentru a ajunge la o formare integrală este bine să se țină cont de procesul dinamic al transformării personale. Pentru a-și însuși conținutul formării, tânărul va trebui mai întâi să fie ajutat să-l prețuiască astfel încât să devină motivul acțiunilor sale. Ființa umană este o ființă unitară. De aceea, când Dumnezeu cheamă un om pentru îndeplinirea unei misiuni îl cheamă în integralitatea sa. Formarea integrală însemnă, așadar, mai ales dezvoltarea armonioasă a tuturor facultăților și aptitudinilor tânărului.

"Pentru a-și îndeplini misiunea, Biserica creează propriile sale școli pentru că recunoaște în școală un mijloc privilegiat pentru formarea integrală a omului având în vedere că este un centru unde se elaborează și se transmite o concepție specifică a lumii, a omului și a istoriei".

Fiecare om are calități și defecte. Nu se pretinde ca toți să fie perfecți în toate, ci să ajungă la o maturizare suficientă a fiecăruia din elementele care compun personalitatea umană. Pentru a deveni un om integru, tânărul trebuie să-și formeze propriul spirit, propriul intelect, propria voință, sensibilitate, afectivitate, propriul trup; trebuie, de asemenea, să obțină armonia ordonată a tuturor acestor elemente. Formarea integrală se va obține atunci când programele generale, activitățile comunitare și orientările personale vor lua în considerare formarea spirituală, umană, intelectuală a tinerilor și, în interiorul acestor arii, diferitele elemente care le compun.

Formarea umană. Obiectivul central al formării umane a tânărului este atingerea maturității umane, concept foarte bogat și complex, dificil de definit și de conturat. Formarea umană cere mai întâi de toate o dezvoltare integrală, armonioasă și ordonată a tuturor elementelor personalității, în sintonie cu ceea ce persoana trebuie și vrea să devină. În al doilea rând, ni se pare esențială educația dimensiunii morale a individului, ceea ce definește ființa umană ca bună sau rea. Acest lucru cuprinde, mai cu seamă, formarea conștiinței după principiile eticii și ale rațiunii corecte, pe baza principiilor creștine ale evangheliei și în concordanță cu exigențele propriei stări de viață. Sunt incluse aici și virtuțile morale. În sfârșit, este necesară și însușirea tuturor acelor virtuți umane și sociale care să favorizeze întâlnirea cu alții și care să întărească eficiența activității în ambientul social în care se desfășoară.

Formarea intelectuală. Este o altă dimensiune destul de importantă la care sunt implicați tinerii pentru a fi mereu gata să răspundă oricui îi întreabă despre motivul speranței lor. Aceasta nu poate fi posibilă decât însușindu-și cunoștințe temeinice și multiple. Într-o civilizație ca a noastră, atât de dezvoltată în știință și în tehnică, într-o lume pluralistă pe plan ideologic, în care creștinismul este expus multor interpretări și este suspectat din partea unei culturi tot mai străină de credință, o lume dominată de numeroase probleme de ordin moral, pătrunsă de diferite secte ce oferă soluții facile și imediate exigențelor religioase ale persoanei, este mai mult ca necesară o pregătire vastă. În afară de dobândirea unor noțiuni, tânărul trebuie să-și întărească și să-și perfecționeze propriile capacități intelectuale și să dobândească acele dispoziții și acele virtuți care să facă din el o persoană matură din punct de vedere intelectual. Se va insista nu numai pe aspectul informativ al pregătirii ci, mai cu seamă, pe dezvoltarea propriilor capacități de a obține și gestiona informația.

Formarea spirituală. Cea mai importantă și decisivă arie a formării tânărului este cea spirituală. Este vorba despre o experiență de iubire: începe cu iubirea față de Dumnezeu și față de oameni și se termină prin a iubi și mai mult. Centrul vital al acestei experiențe este Cristos, iar izvorul său principal, evanghelia. Omul lui Dumnezeu este cel care se lasă "posedat" de Dumnezeu: "M-ai sedus, Doamne, și m-am lăsat sedus; ai fost mai tare decât mine și m-ai biruit" (Ier 20,7). Transformarea la nivel spiritual se realizează în primul rând în rugăciune. Rugăciunea este aceea care provoacă și, în același timp, alimentează corespunderea generoasă prin exercițiul virtuților teologale (credința, speranța și iubirea), asceza pozitivă și iubitoare, necesară pentru a putea purifica propria persoană de păcat și de efectele sale și, în sfârșit, ascultarea față de inspirațiile Duhului Sfânt.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat