|
Instruirea și educația catolică în școală B. Coordonate istorice la nivelul Bisericii noastre locale 1. De la începuturi până la 1948 Pe plan local, sistemul de învățământ catolic din Moldova își află începuturile în proiectele scolastice din secolul al XVII-lea. Este vorba de proiectele scolastice ale misionarilor Paul Bonici, Bartolomeu Bassetti și Anton Renzi. Probabil că au existat școli modeste și în secolele XIII-XVI în perioada de început a activității misionarilor în Moldova. Spre exemplu, în 1589, domnitorul Moldovei, Petru Șchiopul, îi îndemna pe catolici să-și trimită copiii la școala pe care urmau să o deschidă călugării iezuiți la Iași. Lucrul acesta avea să se întâmple mult mai târziu, după anul 1643, când proiectul fondării unui seminar pentru clerul indigen, hotărât de Sinodul diecezan de la Cotnari, s-a transformat într-o școală elementară. Pe de altă parte, episcopul vizitator Petru Bogdan Baksic, în relația pe care o oferă în anul 1641, menționează existența la Cotnari a unei școli catolice și a unui profesor care o deservea. În anul 1700, iezuiții aveau să organizeze la Iași prima școală catolică românească în sensul strict al cuvântului, cu o activitate desfășurată timp de decenii, dar cu pauze impuse de condițiile politice interne și internaționale ale vremii. Era o școală parohială primară, unde doi profesori iezuiți polonezi predau elevilor materiile elementare. Această școală își va înceta temporar activitatea o dată cu suprimarea ordinului iezuiților, în 1771, fiind redeschisă în 1817, grație eforturilor episcopului Berardi și ale misionarilor franciscani. La începutul secolului al XIX-lea, în Moldova, misionarii franciscani au pus bazele unui important sistem școlar după modelul școlilor parohiale de doctrină creștină din Italia. Acești misionari aveau să integreze acest sistem școlar realităților românești, inclusiv în susținerea prioritară a limbii române. În curând, școlile catolice vor cunoaște o extindere rapidă și vor fi apreciate de către misionari drept opere caritative destinate catolicilor săraci. Prin intermediul școlii, misionarii erau convinși că puteau combate situația precară a instruirii religioase a tineretului catolic, situație manifestată la vremea respectivă atât la sate cât și la orașe. În tot acest timp, Congregația "De Propaganda Fide" a fost autoritatea supremă care a coordonat proiectele școlare din Moldova. Astfel, ea a fost cea care, spre exemplu, a decis în multe rânduri închiderea temporară a unor școli. Pentru aceeași perioadă, Operele Pontificale din Lyon au reprezentat principala sursă financiară pentru fondarea și susținerea școlilor catolice din Moldova. Preotul Carol Magni, vizitator apostolic, conștient de existența analfabetismului în rândul credincioșilor catolici în care vedea cum este pusă în pericol însăși existența viitorului religiei catolice în Moldova și preluând mesajul spiritului de caritate promovat de cele două instituții sus-menționate, va decide fondarea la Săbăoani a unei școli destinate copiilor săraci. Aceasta va deveni, ulterior, o școală specializată pentru formarea dascălilor catolici. Insistențele sale pe lângă Congregația "De Propaganda Fide" și inițiativele sale personale de fondare de școli i-au fost încununate de succesul obținerii acordului direct al domnului Moldovei, Mihail Sturdza, el însuși sensibilizat de încetineala cu care prindea rădăcini învățământul românesc. De menționat este Școala de la Galați care particularizează școala catolică din Moldova. Aceasta a fost încă de la început caritativă, adică dedicată săracilor orașului și a reflectat totodată structura multiculturală a catolicilor gălățeni. Acest model catolic multietnic și ecumenic va fi adaptat ulterior și de surorile "Notre Dame" de Sion, cele care vor crea în istoria învățământului românesc un sistem școlar de mare prestigiu. De asemenea, prezența la Horlești a unei școli denotă rolul important pe care școlile catolice l-au avut în istoria învățământului românesc, în general, și în istoria școlilor catolice pentru dascăli, în particular. Misionarii italieni au fost cei care au promovat ideea fondării de școli de dascăli la Horlești, Săbăoani, Bacău și Iași. Convinși fiind de importanța acestui oficiu bisericesc, ei vor promova, în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, ideea fondării unei școli de dascăli doar pentru anumite sate catolice. Pentru foarte mulți ani, școlile primare parohiale catolice au funcționat cu învățători aduși din afară sau improvizați. Încă înainte de 1864, anul reformei instruirii școlare promovate de domnitorul Alexandru Ioan Cuza, Ministerul Cultelor și Instrucțiunii Publice crease primele școli statale catolice. Această reformă nu a făcut altceva decât să deschidă calea unui cadru legislativ care să permită ulterior dezvoltarea unei noi faze a evoluției școlilor. În ceea ce privește învățământul confesional catolic, acesta a trebuit să se adapteze din mers noilor realități legislative și politice. Unele școli catolice au fost închise, altele au fost redeschise la sfârșitul secolului al XIX-lea sau la începutul secolului al XX-lea, puține având o evoluție continuă în toată perioada. Biserica și școala au reprezentat dintotdeauna un loc însemnat pentru satele și comunitățile catolice, fiind determinate chiar unele de altele. Altfel spus, viitorul Bisericii și al catolicismului era considerat de preoți și de credincioșii catolici ca dependent de progresul școlilor confesionale. Formarea unui cler indigen, prin deschiderea unui seminar în Moldova, a fost o constantă în preocupările Vicariatului Apostolic, iar finalizarea acestui important proiect școlar avea să se materializeze, cu o mare întârziere, abia la sfârșitul secolului al XIX-lea Fondarea școlilor "Notre Dame" de Sion a constituit o adevărată cotitură în istoria învățământului școlar catolic românesc, momentul ales de episcopul Salandri pentru deschiderea acestor școli fiind plin de semnificații. Puținele școli parohiale de doctrină creștină intraseră într-o fază de stagnare, fapt influențat direct de starea deplorabilă a instrucției școlare a populației catolice. La sfârșitul deceniului al șaptelea din secolul al XIX-lea, școlile catolice erau deja surclasate cantitativ și calitativ de cele ortodoxe sau chiar luterane. În absența școlilor catolice, tinerii catolici începuseră să frecventeze aceste școli, fapt care putea influența negativ identitatea catolică în Moldova. În mod paradoxal, școlile și pensioanele catolice "Notre Dame" de Sion din Iași și Galați, au funcționat de la început cu un mare număr de eleve ortodoxe și israelite, care proveneau, de regulă, din familii înstărite. Rațiunea o reprezenta politica surorilor și a fondatorului congregației, Teodor Ratisbonne, de a-și asigura dezvoltarea propriilor școli în principalele orașe ale Moldovei, asociind și importante familii locale, care, la rândul lor, erau deosebit de atrase de perspectiva de a-și vedea copiii educați în instituțiile școlare catolice moderne de tip occidental. Proiectul școlilor "Notre Dame" de Sion a avut un așa de mare succes încât numeroase familii înstărite din Iași și Galați au cerut pur și simplu surorilor înființarea de institute similare și pentru băieți, proiect nematerializat însă. Sistemul institutelor "Notre Dame" de Sion a fost corolarul unor eforturi inteligente ale Vicariatului Apostolic al Moldovei de a se integra în realitățile culturale și politice românești. Momentul fondării în secolul al XIX-lea a școlilor catolice este plin de semnificații și reprezintă o etapă importantă în procesul formării și maturizării identității culturale a catolicilor din Moldova. Se reiau unele proiecte culturale mai vechi ale catolicilor. Școala va reprezenta, alături de Biserică, suportul comunităților catolice aflate în plină maturizare a conștiinței membrilor acestora. În Moldova, statul va recunoaște, la mijlocul secolului al XIX-lea, competența Bisericii pentru școlile de inspirație creștină, care reprezentau unul din câmpurile sale de intervenție în plan social. Bazele acestei asistențe vor fi reluate, așadar, la începutul secolului al XIX-lea, după experiența școlii iezuite de la Iași și vor fi lărgite în timp printr-un interes crescut și sistematic, care va antrena majoritatea satelor și comunităților catolice. Biserica se angaja, astfel, să găsească noi soluții la o situație particulară a comunităților catolice, dominată de carențe în domeniile culturii și instrucției școlare. Scopul final era acela de a integra mai bine această comunitate realităților românești.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |