Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

Transmiterea credinței

II. CE TREBUIE SĂ FIM?
O Biserică evanghelizatoare și misionară

2. Transmiterea credinței la oamenii de astăzi

Am inaugurat un nou mileniu, multe lucruri s-au schimbat, realitatea lumii de astăzi diferă de cea de acum câteva decenii. În acest context Biserica noastră diecezană trebuie să fie atentă la invitațiile Sfântului Părinte de a da un impuls nou angajărilor noastre spirituale și pastorale.

În zilele noastre Biserica înțelege evanghelizarea ca pe un proces "organizat în etape sau momente esențiale: activitate misionară (A), pentru necredincioși și pentru cei care trăiesc în indiferența religioasă; activitate catehetică de inițiere (B), pentru cei care aleg evanghelia și pentru cei care au nevoie să-și completeze sau să-și restructureze inițierea; acțiune pastorală (C), pentru credincioșii creștini care au atins deja un nivel de maturitate în sânul comunității creștine" (7).

A. Activitatea misionară

Chiar dacă această temă va face obiectul unei cateheze speciale, este necesar totuși să subliniem importanța de a ne implica, la nivelul comunităților locale, în depășirea indiferentismului care a început să facă "victime" la noi, mai ales printre cei tineri. Nu ajunge faptul de a fi botezați. Biserica ne cheamă în continuare la convertire, la o schimbare de atitudini, pentru ca viața noastră să fie într-adevăr creștină. În acest sens, suntem invitați să ne gândim la necesitatea unei "noi evanghelizări" adresate acelora care trăiesc o credință pur sociologică. O dezvoltare adecvată a darului comuniunii "prin educarea permanentă a credinței (prin omilii, lectio divina, misiuni populare sau alte forme ale slujirii cuvântului), prin sacramente și prin exercitarea iubirii frățești" (8) (cf. DGC 48) trebuie să reînnoiască angajamentul de la Botez.

B. Activitatea catehetică de inițiere

Conciliul Vatican II a însemnat un mare efort pentru a reînnoi Biserica. Noile accente puse de Conciliu au produs, printre altele, efectul trezirii unui interes reînnoit pentru cateheză. Misiunea de a transmite mai departe credința primită, de a educa în credință până la a ajunge la un creștin matur, se înțelege acum ca o adevărată carismă la care sunt chemați toți aceia care se mărturisesc drept ucenici ai lui Cristos.

"Dumnezeu și evenimentele, care sunt alte chemări din partea lui, invită Biserica să reînnoiască încrederea în acțiunea catehetică, o muncă absolut primordială în misiunea sa. Este invitată să consacre catehezei cele mai bune resurse în oameni și energii fără să economisească eforturi, oboseli și mijloace materiale pentru a o organiza mai bine și pentru a forma un personal capabil" (9).

Lumea întreagă trăiește o perioadă de schimbări profunde în toate domeniile vieții: schimbări politice, sociale, economice, culturale, științele umane: pedagogia, psihologia, sociologia au colaborat la reînnoirea educației. Scopul educației nu este numai acela de "a avea" anumite cunoștințe, ci acela de a învăța "să fii".

Aceste schimbări au avut o mare influență și asupra Bisericii (Conciliul Vatican II), asupra educației religioase și asupra catehezei. Cateheza pe care trebuie s-o primească tinerii, copiii sau adulții de astăzi nu poate fi aceea primită de către părinții sau bunicii lor. De fapt, cateheza a cunoscut diferite etape, fiecare dintre ele configurând un stil special. De aceea Biserica ne invită să mergem spre o sinteză nouă pentru ca aceasta, cateheza, să fie fidelă față de Dumnezeu (mesajului și stilului său) și fidelă față de om (vieții și situațiilor sale).

În cateheză mai important decât a vorbi despre Dumnezeu este a-l pune pe acela care este catehizat în comuniune, în legătură cu el. Mai important decât a ști multe lucruri despre Isus este să reușim ca acela care este catehizat să intre în legătură cu el și să hotărască să trăiască după cuvântul său.

Cateheza s-a schimbat, este adevărat, dar important este faptul că astăzi, la fel ca întotdeauna, este vorba de a învăța să-l descoperim pe Isus Cristos și, prin el, pe Dumnezeu Tatăl în evenimentele zilnice.

1. Scopul catehezei

"Să te cunoască pe tine, singurul Dumnezeu adevărat, și pe Isus Cristos pe care l-ai trimis" (In 17,3).

După Conciliul Vatican II finalitatea catehezei este de a lumina și întări credința, a hrăni viața după spiritul lui Cristos, a duce la o participare activă și conștientă la misterul liturgic și a îndemna la acțiune apostolică (10). Vom înțelege mai bine acest lucru dacă ne amintim care este scopul educației, de care cateheza nu se poate dezlega.

Ei bine, finalitatea educației este aceea de a forma persoane. În educație cel mai important nu este ca cel educat, copilul, "să aibă" în cap o mare cantitate de cunoștințe, dar să "devină persoană". O adevărată educație trebuie să dezvolte în mod integral toate valorile, facultățile și capacitățile persoanei: trupul, inteligența, voința, afectivitatea, capacitatea adaptării și creației etc.

La rândul său, finalitatea catehezei este aceea de a forma creștini maturi. În educația credinței, căci aceasta este în sinteză cateheza, se caută ca aceste valori umane să fie trăite într-o raportare explicită la Isus Cristos modelul de om perfect. Se pornește de la convingerea că omul are posibilitatea de a intra în legătură cu Dumnezeu, de a răspunde cuvântului său iubitor, de a deveni fiul lui ca un dar de la el. Această viață de relație, credință și prietenie cu Dumnezeu inițiată la Botez este chemată să crească și să se maturizeze.

Scopul catehezei este deci acela de a trezi, a educa, a face să crească și să se maturizeze viața de credință care, mai mult decât a crede ceva, este a crede în cineva.

Această finalitate de bază a catehezei s-a concretizat în alte scopuri mai precise și complementare:

a. Cunoașterea mesajului creștin. Atunci când credinciosul ascultă cuvântul lui Dumnezeu, pătrunde în cunoașterea misterului creștin și "reamintește" minunile săvârșite de Dumnezeu față de poporul său. Împreună cu cunoașterea lui Dumnezeu, cel care este catehizat, trebuie să intre în legătură cu el pentru a vedea istoria, a judeca viața, a alege, a iubi și a spera așa cum a făcut Cristos. Cateheza are o dimensiune didactică ce ajută la o sinteză a credinței.

b. Citirea și interpretarea vieții în mod creștin. Trebuie depășit dualismul credință/viață. Dumnezeu vorbește prin cuvinte și evenimente, în istorie. Cuvântul său luminează misterul omului, ne descoperă sensul adânc al vieții și ne ajută să o trăim. Pe Dumnezeu trebuie să-l găsim aici, printre oameni, în evenimentele istoriei. Cateheza trebuie să-l ajute pe creștin să fie conștient de propria sa viață, "să interpreteze și să judece experiențele sale, să dea semnificație creștină propriei existențe, amintindu-se de acțiunea lui Dumnezeu care ne mântuiește. Trebuie să-l învețe pe credincios să interpreteze creștinește realitățile umane, semnele timpurilor.

c. Formarea și trezirea de atitudini creștine. Cateheza trebuie să-l ducă pe om la întâlnirea progresivă cu Cristos și să trezească în el adeziunea totală față de persoana sa (Rom 16,26; 1,5). Cateheza pretinde să formeze adevărați ucenici care să găsească plenitudinea în Cristos (Ef 4,13). Pentru a reuși trebuie să trezească atitudini creștine, forme de a fi și de a trăi creștinește. A educa credința înseamnă a trezi acele atitudine vitale ale omului nou "care trăiește în sfințenie și dreptate" (Ef 4,22). Astfel omul va deveni un adevărat creștin după modelul lui Isus.

d. Încorporarea la Biserică. Orice cateheză este făcută de Biserică, în Biserică și trebuie să construiască Biserica, dar nu o Biserică oarecare, ci una - comunitate de frați, popor al lui Dumnezeu. Însăși experiența de cateheză, ca întâlnire activă între frați care ascultă împreună cuvântul lui Dumnezeu, se roagă, cântă și activează, trebuie să fie pentru copii prima experiență de Biserică. În același timp, cateheza trebuie să-i pună pe copii în legătură progresivă cu creștinii de ieri și de astăzi care au trăit și trăiesc credința lor în comunitate.

e. Inițierea la întâlnirea cu Dumnezeu în rugăciune și în liturgie. Cateheza trebuie să se sfârșească în rugăciune individuală și comunitară ca răspuns la cuvântul lui Dumnezeu și să ducă la o participare activă și conștientă la misterul liturgic (11). Nu este vorba de a învăța rugăciuni, dar de a învăța să se roage, să se întâlnească cu Dumnezeu.

f. Determinarea unei angajări apostolice, misionare și umane. Religia a fost acuzată de a fi un drog prin care omul se izolează și evadează de la problemele reale. Cateheza trebuie să-i invite pe creștini să răspundă cuvântului lui Dumnezeu printr-o credință care să se angajeze și să se arate în fapte. Este nevoie de o cateheză dinamică, o cateheză care să pornească de la viață și să ajungă tot acolo, de o cateheză activă, făcută din acțiuni concrete care să schimbe lumea și să construiască împărăția lui Dumnezeu.

2. Conținutul catehezei

"Ceea ce am văzut și am auzit vă vestim și vouă, ca și voi să aveți împărtășire cu noi" (1In 1,2-3).

"În centrul catehezei găsim o persoană, Isus din Nazaret (...) În acest sens, scopul definitiv al catehezei este de a-l pune pe cineva nu numai în contact, dar în comuniune, în intimitate cu Isus Cristos" (12).

Omul este predispus din fire la a crede. Oamenii cred. Unii cred în ceva. Noi, creștinii, credem în cineva. În acest sens, comunitățile creștine de ieri și de astăzi au fost nevoite să-și exprime credința lor în acord cu evanghelia și cu situația lor vitală. Biserica a rezumat și formulat credința sa în texte scurte, formule liturgice sau într-un crez care este sinteza vitală a credinței întregii comunități creștine. Dar adevăratul crez nu este acela care se știe, ci acela care se trăiește. Trebuie formulat în acord cu evanghelia și cu situația noastră vitală.

Ce credem noi? Ce am văzut și am auzit? Care este conținutul credinței care trebuie comunicat în cateheză? Care sunt diferitele aspecte care compun anunțul? De unde începem aprofundarea acestui anunț? Ce criterii trebuie să avem prezente pentru a alege unele lucruri înaintea altora?

Ținând cont de faptul că acțiunea catehetică este o etapă a evanghelizării, conținutul ei nu poate fi altul decât același mesaj, vestea cea bună a mântuirii, care este conținutul întregii evanghelizări. Așa cum afirmă Conciliul, conținutul catehezei "nu este un ansamblu de adevăruri abstracte; este comunicarea misterului viu al lui Dumnezeu" (13).

"În cateheză ceea ce se învață este Isus Cristos, Cuvântul Întrupat și Fiul lui Dumnezeu; toate celelalte sunt numai cu referire la el" (14).

Isus Cristos este inima credinței. Reprezintă nu un cuvânt, ci Cuvântul lui Dumnezeu, vârful revelației, manifestarea supremă a lui Dumnezeu omului și manifestarea supremă a omului, omului însuși. Pe Isus Cristos trebuie să-l anunțăm. Având în vedere faptul că și conținutul catehezei trebuie să fie semnificativ, adică să spună ceva omului în situația lui concretă, nu-l putem prezenta pe Isus Cristos ca fiind o idee, un ansamblu de adevăruri de crezut; nici măcar un personaj istoric cu o biografie interesantă. Este o persoană vie care trebuie întâlnită astăzi și care dă un răspuns la întrebările existențiale pe care omul de astăzi, trăind într-o societate care îi provoacă o adevărată criză de identitate, și le pune: Cine sunt eu? Ce importanță am? Pe cine îl interesează de mine? etc. Răspunsul Bisericii, răspunsul catehezei trebuie să fie clar: Isus Cristos. El, singurul Mântuitor, prietenul fiecărui om, dă sens vieții noastre.

Cateheza va fi deci o inițiere la o întâlnire personală. Fidelitatea unei persoane vii este ceva mult mai existențial, dinamic, concret și liber decât fidelitatea unui cadru doctrinar anume.

3. Izvoarele catehezei

"Cuvintele acestea, pe care ți le spun eu astăzi, să le ai în inima ta și în sufletul tău; să le sădești în fiii tăi și să vorbești de ele când șezi în casa ta, când mergi pe cale, când te culci și când te scoli. Să le legi ca semn la mâna ta și să le ai ca pe o tăbliță pe fruntea ta. Să le scrii pe ușorii casei tale și pe porțile tale" (Dt 6,6-9).

"Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi" (In 1,14).

"Cateheza va scoate mereu conținutul ei din izvorul viu al cuvântului lui Dumnezeu, transmis prin mijlocul sfintei tradiții și al Sfintei Scripturi, fiindcă sfânta tradiție și Sfânta Scriptura constituie tezaurul unic al cuvântului lui Dumnezeu încredințat Bisericii" (15).

Conținutul catehezei, după cum știm deja, trebuie să fie globalitatea credinței creștine într-un Dumnezeu întreit care mântuiește, așa cum ne-a fost revelat. Acest conținut are un nucleu: Isus Cristos, de care se leagă toate celelalte. El ne revelează cine este Dumnezeu. Dar care sunt sursele, izvoarele din care să ne inspirăm?

Locurile, realitățile din care izvorăște conținutul autentic al credinței creștine care trebuie aprofundat și maturizat și din care cateheza trebuie să se inspire sunt: Biblia, tradiția, liturgia și viața oamenilor.

Biblia, cuvântul lui Dumnezeu revelat și scris, este adevăratul manual de cateheză. După mai multe secole în care Biblia aproape că a fost pusă în paralel cu alte reflecții teologice și spirituale și a fost "îndepărtată" de popor, Conciliul Vatican II a reafirmat cu tărie centralitatea ei în viața Bisericii. În viața Bisericii Biblia ocupă primul loc. Ea este izvorul primordial din care cateheza trebuie să se inspire, să se hrănească și în care să-și găsească sufletul. Catehetul va trebui să se apropie de Biblie în mod științific și matur, să se familiarizeze cu științele care o studiază și, pe de altă parte, să educe pe cei catehizați în cunoașterea și primirea ei corectă, în așa fel încât să devină pentru ei o experiență vitală, deoarece cuvântul lui Dumnezeu are ceva de spus pentru fiecare dintre noi în circumstanțele concrete în care ne aflăm.

Tradiția și magisteriul, cuvântul lui Dumnezeu trăit de Biserică de-a lungul secolelor este al doilea izvor de inspirație al catehezei. Noi am luat legătura cu cuvântul lui Dumnezeu nu în mod direct, ci printr-o comunitate care a încercat să-l trăiască după ce l-a primit de la cei care au fost înainte. Fiecare epocă a moștenit acest cuvânt și l-a transmis mai departe îmbogățit cu noi experiențe, reflecții și înțelesuri acceptate și crezute de ansamblul credincioșilor. De-a lungul secolelor, Biserica recunoaște existența unor momente mai importante în această transmitere a cuvântului pentru că au însemnat o întărire a credinței și a unor persoane care au primit ministerul, carisma de a-l interpreta și care se constituie în garanția autenticității și a exactității credinței. În general, se subliniază ca fiind mai însemnate: simbolurile credinței (crezul), perioada sfinților părinți și scrierile lor, învățătura episcopilor și a Sfântului Părinte, reflecțiile diferitelor concilii ecumenice etc. Cuvântul lui Dumnezeu se constituie, astfel, într-o tradiție dinamică, vie, care, fiind moștenirea unui popor pelerin, este transmisă și încredințată altor generații de creștini pentru ca, sub îndrumarea magisteriului, să trezească în ei noi experiențe. Cateheza se va hrăni și din acest cuvânt care a fost trăit, meditat, confruntat și acceptat de mulțimea credincioșilor creștini care ne-au precedat.

Liturgia, cuvântul lui Dumnezeu celebrat în sacramente, este cel de-al treilea izvor. În viața noastră sacramentele ocupă un loc deosebit de important: sunt prilej de comuniune cu Dumnezeu, semne ale prezenței sale mântuitoare. Cateheza nu se poate limita la a pregăti pentru celebrarea sacramentelor. Sacramentele trebuie să fie și ocazii de a face cateheză pentru că gesturile liturgice vorbesc despre misterul lui Dumnezeu.

Viața oamenilor, în care cuvântul lui Dumnezeu își face simțită prezența, reprezintă ultimul izvor de inspirație al catehezei. Această afirmație pornește de la o convingere și are o consecință: Dumnezeu este prezent și ne vorbește în cadrul realităților care ne înconjoară. Cateheza trebuie să citească universul, istoria umană, realitatea înconjurătoare și viața oamenilor pentru a găsi acolo semne ale prezenței lui Dumnezeu, planul său de iubire. Trebuie să-l educe pe acela care este catehizat ca să fie capabil de a privi în jur cu ochi de credință pentru a-l întâlni pe Creatorul său în realitatea în care trăiește. Astfel va înțelege istoria ca o etapă în realizarea voinței salvifice a lui Dumnezeu și se va angaja în a o duce la plinătate.


Note

7. DGC 49.

8. Cf. DGC 48.

9. Catechesi tradendae, 15.

10. Cf. G.E. M., nr. 4.

11. Cf. G.E.M., nr. 4.

12. Catechesi tradendae, 5.

13. Catechesi tradendae, 7.

14. Catechesi tradendae, 6.

15. Catechesi tradendae, 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat