|
Transmiterea credinței I. CINE SUNTEM? 3. Constatări asupra catehezei Biserica nu există pentru ea însăși, ci este în slujba unui plan divin: proiectul împărăției lui Dumnezeu. Venirea acestei împărății este obiectivul final la care aspiră Biserica, iar motivația tuturor eforturilor comunității creștine constă în înaintarea spre valorile împărăției (fraternitatea, unitatea, libertatea, pacea, fericirea etc.). În această perspectivă, trebuie așezată misiunea catehezei în cadrul comunității. Impactul Conciliului Vatican II asupra catehezei a fost și continuă să fie considerabil. Conciliul a marcat sfârșitul oficial al perioadei "catehismului" și începutul unei noi epoci prin revizuirea profundă a coordonatelor esențiale ale actului catehetic. Comunitatea noastră locală însă, datorită "cortinei comuniste" care ne separa oarecum de celelalte comunități catolice, în această perioadă de transformări profunde, a plătit prețul unui efort serios și susținut pentru o adevărată reînnoire a catehezei. În această perspectivă, conștienți de dificultatea de a prezenta în sinteză situația catehezei, vom încerca să semnalăm câteva constatări: activitatea catehetică a avut o structură organizată ierarhic sub conducerea și controlul ordinariului locului sau a episcopului. Diferitele activități cu caracter catehetic nu au fost rezultatul unor inițiative private sau controlate de sistemul comunist, ci, din contra, cu mult curaj și sacrificiu, s-a păstrat comuniunea cu Biserica Catolică și cu Sfântul Părinte, condiție indispensabilă pentru ca activitatea catehetică să fie apostolică și misionară; cateheza și-a pus în evidență caracterul său de mărturie. Martor este acela care prin experiența pe care o trăiește, nu se limitează numai la însușirea unei doctrine, ci îl vestește și mărturisește pe Isus Cristos. În acest sens, în dieceza noastră s-a observat un nivel ridicat de sensibilitate pentru aspectele religioase și de îndeplinire a obligațiilor religioase. Mărturiile date în favoarea credinței și a păstrării acesteia au avut consecințe majore asupra multor credincioși și preoți care au trebuit să ia calea exilului, închisorilor, persecuțiilor, separării de familie și comunitate. În general se practica o cateheză legată direct de inițierea la sacramente: prima sfântă Împărtășanie, Mir și Căsătorie. Era vorba de programe de cateheză de scurtă durată (1-4 luni) în care se folosea cel mai des catehismul mic. Scopul era acela de a descoperi și a cunoaște adevărurile de credință cele mai importante. Din nefericire însă cateheza înceta o dată cu primirea sacramentului; cateheza a avut un caracter profund eclezial. Comuniunea în credință și caritate a păstrat nealterat depozitul credinței și a fortificat comunitățile locale parohiale unindu-le tot mai mult în jurul păstorului propriu; cateheza și-a păstrat caracterul supranatural. Diferitele activități catehetice nu au avut în centru o doctrină sau o propagandă aservită intereselor personale, locale sau de partid, ci au vestit opera mântuitoare realizată de Tatăl în persoana lui Isus Cristos prin conlucrarea Duhului Sfânt și și-au păstrat legătura indisolubilă cu Sfânta Scriptură, tradiția Bisericii și liturgia; nu în ultimul rând, diferitele inițiative luate în domeniul catehetic au încercat să străpungă zidul care încerca să o izoleze și să se reînnoiască, să se adapteze și să fie în contact cu inițiativele luate în acest domeniu. Aici se înscriu într-un mod deosebit inițiativele de traducere și tipărire a diferitelor materiale catehetice și încercarea crescândă de a face trecerea de la catehism la cateheză. În materie catehetică, perioada de după 1989 nu a încetat de a pune mereu noi probleme; ea a constituit un timp de cercetare și de creativitate, dar, în același timp, și de perplexitate și de confuzie prin noile idei și orientări care se afirmau tot mai mult. Un observator atent și perspicace, fără prea multe eforturi, poate observa imediat intoleranțe și suspiciuni ascunse, situații confuze mai mult sau mai puțin voite, sau dorința unei reîntoarceri la stilul tradițional al timpurilor trecute. Ultimul deceniu se caracterizează înainte de toate prin bogăția realizărilor în cercetare și creativitate în domeniul catehetic. În acest sens este suficient să ne gândim la eforturile de traducere a noilor catehisme și de redactare a programelor școlare, la instrumentele puse în slujba catehezei, sau la afirmarea noilor dimensiuni de realizare a actului catehetic (caracterul antropologic, redescoperirea dimensiunii biblice, dimensiunea socială, accentul crescând pentru prioritatea acordată adulților, rolul comunicării și a audiovizualului, redescoperirea comunității etc.). Nu pot fi neobservate însă și dificultățile pe care le-a cunoscut lumea catehezei în impactul pe care l-a avut cu noutățile și transformările care nu erau atât de ușor de controlat și de dominat. În această direcție pot fi semnalate următoarele constatări: credința tradițională moștenită, care trebuie considerată un mare dar, se amestecă totuși cu anumite convingeri și practici superstițioase, ceea ce denotă pe de o parte, o anumită incoerență la nivelul trăirilor și, pe de altă parte, necesitatea unei formări mai consistente la nivel religios; predispoziția pentru a primi este bună și nu sunt reacții de refuz, dar după o anumită vârstă se pare că activitățile catehetice, formative sau asociative, legate de Biserică (acolo unde există), se reduc la anumite persoane; nu se poate vorbi încă de o cateheză sistematică parohială, care să cuprindă diferitele perioade de vârstă de la copii până la adulți, ci de perioade concrete și izolate de catehizare centrate, mai ales, la copii; în afara unor cazuri excepționale, cateheții care își desfășoară activitatea în cadrul catehezei sacramentale nu au o pregătire specifică. Mulți dintre ei sunt adolescenți și tineri binevoitori invitați să desfășoare această activitate; unii dintre aceștia fac parte dintr-o asociație (Acțiunea Catolică, Mișcarea Scout etc.). Pe de altă parte, nu prea există legătură între cateheții din diferite parohii, iar coordonarea lor impune încă o mai mare atenție. Formarea cateheților a început să dobândească o preocupare crescândă prin propunerea cursurilor de formare în cadrul diferitelor mișcări și asociații și prin inițiativa unei școli de formare teologică pentru laici la Casa Misionarilor Verbiți de la Traian; se observă o atenție crescândă acordată pentru redactarea, traducerea și adaptarea materialelor necesare pentru desfășurarea activităților catehetice; în unele parohii în care sunt prezente anumite congregații religioase, membrii acestora colaborează pentru formarea cateheților, cât și în activitatea catehetică directă, dar nu peste tot. Situația catehezei rămâne o preocupare importantă pentru Biserica locală. În timp ce anumite orizonturi nedorite tind să se lărgească, practica pastorală deschide noi perspective. Se observă într-un mod tot mai accentuat afirmarea unor teme și a unei rupturi între cultură și credință, între înculturarea evangheliei, exigențele promovării acesteia și afirmarea dreptății, între fenomenele comunicării și ale mass-mediei, între apariția noilor tendințe și noile mișcări în Biserică etc. Toate acestea îi obligă pe responsabilii pastorației să-și pună anumite întrebări cu privire la rolul și misiunea catehezei în viața Bisericii noastre.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |