Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

Biserica lui Cristos care este în Moldova

II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Noul popor al lui Dumnezeu, trimis în misiune la oamenii de astăzi

Biserica, noul popor al lui Dumnezeu, este însuflețită de darurile Duhului Sfânt

Împreună cu Isus Cristos, Duhul Sfânt este artizanul principal, constitutiv, al Bisericii, al ființei sale originare și a întregii sale dezvoltări ulterioare. Cu prezența sa, el creează între ucenicii lui Isus o nouă unire, o comuniune profundă, o legătură fraternă și o relație complet nouă cu Dumnezeu (Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt), făcându-i părtași la viața divină.

Cu acțiunea sa puternică, Duhul Sfânt îi eliberează pe cei care îl urmează pe Isus de păcat, de seducțiile diavolului, de impulsurile patimilor, de lanțurile egoismului, de obișnuințele omului vechi, de idealurile deprimante ale culturii păgâne, și îi transformă în oameni noi, preocupați să vestească tuturor evanghelia. În memoria a ceea ce a săvârșit Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu făcut om, apostolii și alți ucenici ai lui Isus, sub impulsul Duhului Sfânt, se dăruiesc ajutorării celor slabi, săraci, bolnavi, oprimați; practică caritatea, răspândesc bucuria, anunță speranța, lărgesc libertatea și, cu acțiuni pacifice, rând pe rând transformă înseși structurile socio-politice, obiceiurile, legile popoarelor pământului. Astfel, grație acțiunii irezistibile a Duhului Sfânt și prezenței sale constante, Biserica devine anticipare vizibilă a împărăției lui Dumnezeu.

După furtuna secularizării (care în anii '60 a culminat cu teologia "morții lui Dumnezeu"), care, o dată cu eclipsarea sacrului, nu numai că a acoperit soarele lui Dumnezeu, ci a sufocat și orice voce a Duhului, am asistat la o impresionantă întoarcere a lui Dumnezeu și la o minunată explozie a mișcărilor carismatice.

După cum se știe, termenul "carismă" provine din cuvântul grec charisma, care înseamnă dar. Termenul apare deseori la sfântul Paul și, de la el, a intrat în lexicul tuturor celorlalți scriitori bisericești. În general, prin carismă se înțelege orice dar pe care bunăvoința divină îl face omului. În sens tehnic teologic, carisma este un dar gratuit, supranatural și tranzitoriu, conferit unei persoane în vederea utilității generale, pentru edificarea Bisericii, trupul mistic al lui Cristos.

Caracteristicile carismei sunt trei: originea supranaturală (este un har datorat unei intervenții excepționale a Duhului Sfânt); corespunderea cu unele exigențe particulare ale vieții ecleziale; utilitatea publică (carisma nu este dată în avantajul exclusiv personal, ci pentru binele întregii Biserici).

Biserica este carismatică pentru că izvorăște din harul (charis) lui Dumnezeu și este, prin constituția ei naturală, locul harului, ipostaza harului. Membri ai Bisericii sunt cei care participă la harul vieții divine, prin unirea cu Fiul lui Dumnezeu, prin lucrarea Duhului Sfânt. Însă, Biserica este, în același timp, un organism comunitar, în care rolurile membrilor lui sunt diferite, precum diferite sunt și atitudinile lor individuale. Astfel, din bunăvoința nemărginită a lui Dumnezeu, harul dobândește configurări particulare, proporționate sarcinilor și atitudinilor fiecărui credincios, după exigențele comunității. Toate acestea sunt exprimate în mod elocvent de sfântul Paul în Scrisoarea întâi către Corinteni:

Fiecăruia i se dă arătarea Duhului pentru folosul comun. Unuia i se dă prin Duhul Sfânt cuvânt de înțelepciune, iar altuia, după același Duh, cuvântul cunoștinței. Și unuia i se dă întru același Duh credință, iar altuia darurile vindecărilor, întru același Duh; unuia faceri de minuni, iar altuia profeția; unuia deosebirea duhurilor, iar altuia feluri de limbi și altuia tălmăcirea limbilor. Și toate acestea le lucrează unul și același Duh, împărțind fiecăruia diferit, după cum voiește (1Cor 12,7-11).

Așadar, Biserica este carismatică în două sensuri. Mai întâi, pentru că este locul în care se realizează marele dar (charis) al harului lui Cristos făcut omenirii și, în al doilea rând, pentru că Duhul Sfânt dăruiește membrilor Bisericii carisme speciale. Prin încorporarea în Cristos, toți credincioșii, fără deosebire, primesc cele trei carisme fundamentale: cea profetică (care îi face vestitori, mesageri, misionari ai evangheliei), cea regală (care îi face moștenitori ai împărăției lui Dumnezeu) și cea sacerdotală (care îi face instrumente ale întâlnirii dintre Dumnezeu și omenire, dintre Dumnezeu și lume). Într-un mod mai eminent și mai deplin, aceste carisme se regăsesc în persoanele înzestrate cu ministeriile oficiale.

Duhul Sfânt acționează în exercitarea tuturor oficiilor mesianice, însă prezența sa apare cu mai multă vitalitate și evidență în oficiul profetic. Într-adevăr, în timp ce preoția și conducerea, cât privește anumite acțiuni, sunt legate clar de ierarhie și de ministeriile ordinare, profeția nu este supusă acestor restricții, pentru că nu este legată de nici o structură ierarhică, instituțională. Profetul este, prin definiție, purtătorul de cuvânt al Duhului Sfânt, iar Duhul, de multe ori, vorbește din afara canalelor oficiale ale ierarhiei; își face simțită vocea prin cei umili, slabi, necultivați, asupriți, bărbați și femei din orice clasă socială, care nu au nici un titlul și nici o putere. Duhul Sfânt se servește de vocea lor pentru a scutura tronurile celor puternici, pentru a-i lovi și trezi pe capii religioși, pentru a-i stimula să conducă noul popor al lui Dumnezeu înainte spre țara promisă, pentru a-i determina să lărgească hotarele împărăției lui Dumnezeu, pentru a-i îndemna să fie avocații și apărătorii drepturilor celor slabi, săraci și asupriți, și să fie martori și modele de bunătate, iubire și milostivire. Întreaga istorie a Bisericii este brăzdată de un curent profetic ce merge alături și, deseori, se împletește cu curentul instituțional. Împreună, cele două curente susțin și intensifică trăirea noului popor al lui Dumnezeu de-a lungul veacurilor.

Printre numeroasele carisme neinstituționale pe care Duhul Sfânt le dăruiește Bisericii, una dintre cele mai însemnate este cea a practicării sfaturilor evanghelice:

Încă de la începuturile Bisericii au existat bărbați și femei care, prin practicarea sfaturilor evanghelice, au căutat să-l urmeze cu mai multă libertate și să-l imite mai îndeaproape pe Cristos și au dus, fiecare în felul lui, o viață consacrată lui Dumnezeu, mulți dintre aceștia, sub inspirația Duhului Sfânt, au trăit în singurătate sau au întemeiat familii călugărești pe care Biserica le-a primit cu bucurie și le-a aprobat cu autoritatea ei. Astfel, din planul lui Dumnezeu, s-a dezvoltat o minunată diversitate de comunități călugărești care au contribuit mult nu numai ca Biserica să fie capabilă de orice lucru bun (cf. 2Tim 3,17) și să fie pregătită pentru lucrarea slujirii spre zidirea trupului lui Cristos (cf. Ef 4,12), dar să și apară împodobită cu diferitele daruri ale fiilor ei ca o mireasă gătită pentru Mirele ei (cf. Ap 21,2) și prin ea să se arate înțelepciunea cea de multe feluri a lui Dumnezeu (cf. Ef 3,10). Într-o atât de mare varietate a darurilor, toți cei care sunt chemați de Dumnezeu la urmarea sfaturilor evanghelice și se angajează cu fidelitate la aceasta prin profesiune se dedică în mod deosebit Domnului urmându-l pe Cristos, care, feciorelnic și sărac (cf. Mt 8,20; Lc 9,58) i-a mântuit și sfințit pe oameni prin ascultarea sa până la moartea pe cruce (cf. Fil 2,8). Astfel, însuflețiți de iubirea pe care Duhul Sfânt a revărsat-o în inimile lor (cf. Rom 5,5), ei trăiesc tot mai mult pentru Cristos și pentru trupul lui care este Biserica (cf. Col 1,24). De aceea, cu cât e mai ferventă unirea lor cu Cristos prin această dăruire de sine care cuprinde viața întreagă, cu atât este mai bogată viața Bisericii și este mai rodnic apostolatul ei (PC 1).

Viața consacrată practicării sfaturilor evanghelice nu este legată de ierarhie, nici nu ocupă un loc intermediar în structura ierarhică:

Ținând seama de alcătuirea divină și ierarhică a Bisericii, o astfel de stare de viață nu este o stare intermediară între condiția de cleric și cea de laic, ci creștini din ambele stări sunt chemați de Dumnezeu să se bucure în viața Bisericii de un dar deosebit și să contribuie, fiecare în felul său, la misiunea ei mântuitoare (LG 43).

Faptul că practicarea sfaturilor evanghelice este o carismă, un dar al Duhului Sfânt, este în afara oricărui dubiu. În textele din Conciliul al II-lea din Vatican, citate mai sus, am subliniat în mod intenționat acele expresii care se referă în mod explicit la Duhul Sfânt și la darurile sale oferite celor care se angajează la trăirea sfaturilor evanghelice. Cu toate acestea, mai trebuie să spunem ceva și despre natura acestui dar deosebit, astfel încât să-l putem deosebi de carismele instituționale.

Într-adevăr, ministeriile sacre abilitează o persoană să îndeplinească acțiuni mesianice speciale în ordinea harului. Voturile religioase, în schimb, abilitează un membru al Bisericii să îndeplinească acțiuni care pot dobândi o semnificație mesianică în ordinea morală a comportamentului uman. Deosebirea dintre starea religioasă și starea ministerială se poate înțelege mai bine în cheie culturală. În timp ce starea ministerială își găsește specificul în dimensiunea simbolică (a doctrinei și a sacramentelor), starea religioasă își găsește specificul în dimensiunea etică (în practicarea acelui porunci noi, după sfaturile evanghelice). Viața religioasă este o consacrare specială în slujba lui Dumnezeu care trebuie să "stimuleze și să favorizeze exercițiul virtuților, mai ales al umilinței și al ascultării, al tăriei și al curăției, care îi fac părtași la nimicirea de sine a lui Cristos (cf. Fil 2,7-8) și în același timp la viața lui în Duhul Sfânt (cf. Rom 8,1-13)" (PC 5).

Viața religioasă este o carismă specială în care strălucește mai mult atât libertatea Duhului Sfânt, cât și disponibilitatea persoanei. Este o carismă care se lasă mai puțin capturată de structuri, așa cum se întâmplă cu carismele ministeriale și, cu toate acestea, presupune o mai mare angajare în urmarea vocii Duhului Sfânt decât o viață creștină obișnuită. Într-adevăr, dacă deja prin Botez creștinul moare pentru păcat și este consacrat lui Dumnezeu,

prin profesiunea sfaturilor evanghelice în Biserică, el tinde să se elibereze de piedicile care l-ar putea reține de la râvna iubirii și de la perfecțiunea cultului divin și se consacră mai intim slujirii lui Dumnezeu. Iar consacrarea va fi cu atât mai desăvârșită cu cât, prin legături mai puternice și mai stabile, îl reprezintă mai mult pe Cristos legat printr-o legătură indisolubilă de mireasa lui, Biserica (LG 44).

Sensul mesianic al practicării sfaturilor evanghelice este destul de evident în toate cele trei oficii mesianice, regal, sacerdotal și profetic.

Cine practică sfaturile evanghelice exercită în cel mai înalt grad oficiul regal în sens mesianic: prin dominarea lucrurilor și a întregii sfere a bunurilor (prin sărăcie); prin dominarea trupului și a întregii sfere a plăcerii (prin castitate); prin dominarea minții și a întregii sfere a ambiției, a slavei lumești, a onoarei (prin ascultare). Eliberându-se din lanțurile a tot ceea ce îi este mai scump, cel care alege să-l urmează pe Cristos atinge cea mai mare libertate și dobândește cel mai înalt grad de suveranitate, de regalitate.

Ca și în cazul lui Cristos, și în cel care merge pe urmele sale, exercițiul oficiului sacerdotal coincide în mare măsură cu cel regal. Cristos își extinde stăpânirea asupra lumii tocmai în momentul în care se lasă jertfit ca victimă nevinovată pe lemnul crucii. În mod analog, prin practica sfaturilor evanghelice, care are și un caracter regal, ucenicul lui Cristos devine preot: se jertfește pe sine însuși lui Dumnezeu pentru binele omenirii. Întreaga viață consacrată are prin ea însăși un sens mesianic, sacerdotal, liturgic. Dar ceea ce are în mod normal un caracter implicit, recere și o manifestare explicită. Aceasta este rațiunea pentru care cel ce se angajează în practicarea sfaturilor evanghelice trebuie să dedice mult timp rugăciunii, meditației, celebrărilor liturgice (cf. PC 6).

Urmarea lui Cristos prin practicarea sfaturilor evanghelice este, în sfârșit, un exercițiu eficace al oficiului profetic. Într-adevăr, practicarea sfaturilor evanghelice are o profundă legătură cu valorile împărăției lui Dumnezeu și, de aceea, este și vestire silențioasă, dar elocventă a acestei împărății și a condițiilor de viață a celor care o locuiesc.

Profesiunea sfaturilor evanghelice apare așadar ca un semn care poate și trebuie să atragă în mod eficace pe toți membrii Bisericii la îndeplinirea cu râvnă a îndatoririlor chemării de creștin. Căci, întrucât poporul lui Dumnezeu nu are aici cetate statornică, ci merge în căutarea celei viitoare, starea călugărească, eliberându-i în mai mare măsură de grijile pământești pe aceia care o urmează, arată mai mult, tuturor celor care cred, prezența chiar în această lume a bunurilor cerești; dă o mai puternică mărturie pentru viața nouă și veșnică dobândită prin răscumpărarea lui Cristos și prevestește mai limpede învierea viitoare și slava împărăției cerurilor. De asemenea, această stare de viață imită mai îndeaproape și reprezintă pururi în Biserică forma de viață pe care a îmbrățișat-o Fiul lui Dumnezeu venind în lume pentru a face voința Tatălui și pe care a propus-o ucenicilor care îl urmau. În sfârșit, manifestă în mod deosebit superioritatea împărăției lui Dumnezeu față de tot ceea ce este pământesc, precum și exigențele ei supreme; arată tuturor oamenilor neasemuita măreție a forței lui Cristos Stăpânitorul și infinita putere a Duhului Sfânt care acționează în chip minunat în Biserică (LG 44).

Cel care îmbrățișează viața religioasă se poate angaja în slujba lui Dumnezeu în cele mai diferite moduri. Fiecare mod de angajare corespunde unei carisme speciale, care, în general, este însăși carisma pe care a avut-o fondatorul ordinului sau al congregației.

Există în Biserică numeroase institute clericale sau laicale dedicate diverselor opere de apostolat, înzestrate cu daruri diferite după harul care le-a fost dat: cele care au darul slujirii, slujind; cele care au darul de a învăța, învățând; cele care îndeamnă, îndemnând; cele care fac parte altora, făcând-o cu nevinovăție; cele care fac milostenie, cu bucurie (cf. Rom 12,5-8). "Darurile sunt diferite, Duhul însă este același" (1Cor 12,4). În aceste institute, acțiunea apostolică și caritativă face parte din natura însăși a vieții călugărești, ca slujire sacră și lucrare specifică de iubire încredințată lor de Biserică, și care trebuie exercitată în numele ei. De aceea întreaga viață călugărească a membrilor să fie pătrunsă de spirit apostolic, iar întreaga viață apostolică să fie pătrunsă de spirit călugăresc. Așadar, pentru ca membrii să răspundă în primul rând chemării lor la urmarea lui Cristos și pentru a-l sluji pe Cristos însuși în mădularele sale, activitatea lor apostolică trebuie să decurgă dintr-o unire intimă cu el. De aici rezultă și o creștere a iubirii lui Dumnezeu și de aproapele (PC 8).

Fiind practicarea sfaturilor evanghelice, ca și exercitarea ministeriilor consacrate, un domeniu al vieții creștine în care puțini se angajează, și întrucât poporul lui Dumnezeu are nevoie de ambele dimensiuni (simbolică și etică) tocmai pentru că nu este un popor oarecare, ci un popor sfânt și consacrat, de aici urmează că acest popor trebuie să se îngrijească și să se preocupe de a menține vii, de a promova și dezvolta aceste dimensiuni. De aceea, credincioșii nu trebuie doar să arate o mare stimă față de cei care îmbrățișează viața preoțească sau călugărească, ci să caute să-i favorizeze și să-i încurajeze pe cei pe care Duhul Sfânt îi cheamă să le îmbrățișeze.

Preoții și educatorii creștini trebuie să facă eforturi serioase ca, prin vocații călugărești alese corespunzător și cu grijă, Biserica să primească o nouă dezvoltare, pe deplin corespunzătoare necesităților vremii. Chiar și în predicile obișnuite să se vorbească mai des despre sfaturile evanghelice și despre îmbrățișarea stării călugărești. Părinții, având grijă de educația creștină a copiilor, să cultive și să ocrotească în inimile acestora vocația călugărească (PC 24).

În concluzie, putem spune că puterea Duhului Sfânt, în mod analog cu ceea ce face sufletul în trup, lucrează în întreaga Biserică. Într-adevăr, este puterea Duhului Sfânt cea care abilitează orice membru al Bisericii să exercite oficiile mesianice. Dar se pot deosebi trei niveluri de eficiență și de eficacitate în puterea Duhului Sfânt: nivelul vieții creștine obișnuite, nivelul vieții consacrate practicării sfaturilor evanghelice și, în sfârșit, nivelul celui care trebuie să desfășoare un ministeriu oficial. În toate aceste niveluri, este același Duh Sfânt care lucrează în suflete prin carismele sale: "Toate le lucrează unul și același Duh, care dă fiecăruia după cum vrea" (1Cor 12,11).



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat