|
Biserica lui Cristos care este în Moldova II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Biserica, noul popor al lui Dumnezeu, are o structură ierarhică Ministeriile laicilor În trecut, din cauza unei lungi serii de circumstanțe, laicatul a desfășurat în Biserică un rol mai mult pasiv: era turma de păstorit, de instruit, de sfințit. Puțin câte puțin, contrapunerea dintre laicat și ierarhie a devenit atât de puternică încât a dus la o distorsionare gravă a imaginii Bisericii, identificând-o cu clerul. O prejudecată ce nu a dispărut încă de tot. În multe ambianțe, și astăzi, când se vorbește de Biserică, referința este la preoți. Conciliul al II-lea din Vatican a încercat să corecteze aceste idei afirmând că laicul, făcând parte din poporul lui Dumnezeu, exercită și el o funcție specific sacerdotală. Cristos Domnul, preot ales dintre oameni (Evr 5,1-5), a făcut din noul popor "o împărăție de preoți pentru Dumnezeu, Tatăl său" (Ap 1,6; cf. 5,9-10). Într-adevăr, cei botezați sunt consacrați prin regenerarea și ungerea Duhului Sfânt pentru a fi lăcaș spiritual și preoție sfântă, pentru a oferi, prin toată activitatea lor de creștini, jertfe spirituale și pentru a vesti puterea Aceluia care i-a chemat din întuneric la minunata sa lumină (cf. 1Pt 2,4-10) (LG 10). Prin urmare, și laicii sunt consacrați: ei nu mai aparțin lumii, nu mai sunt profani sau seculari. Ei au primit harul lui Cristos, sunt părtași la moartea și învierea sa, fac parte din trupul său, sunt templu al Duhului Sfânt, cetățeni ai împărăției lui Dumnezeu. De aceea, laicul nu rămâne în afara ierarhiei ecleziale - chiar dacă rămâne în afara ierarhiei ordinului sacru -, ci ocupă punctul de plecare, care, în definitiv, este și gradul cel mai important. Bucurându-se de carisma preoției regale, și laicul este chemat să vestească evanghelia, să devină mijlocitor între Dumnezeu și omenire, să răspândească împărăția lui Dumnezeu în această lume. Datorită preoției regale, el este ministrul calificat al unora dintre sacramente (este cazul Botezului și al Căsătoriei); în cazul celorlalte sacramente (care nu pot fi celebrate fără consacrarea sacerdotală), laicul nu are doar un rol pur pasiv, după cum explică foarte frumos Conciliul: Credincioșii, încorporați în Biserică prin Botez, devin apți, în virtutea caracterului baptismal, pentru cultul religiei creștine și, renăscuți ca fii ai lui Dumnezeu printr-o nouă naștere, trebuie să mărturisească înaintea oamenilor credința pe care au primit-o de la Dumnezeu prin Biserică. Prin sacramentul Mirului sunt legați mai desăvârșit de Biserică, sunt întăriți cu o putere specială a Duhului Sfânt și prin aceasta au obligația mai strictă de a răspândi și de a apăra, prin cuvânt și faptă, credința, ca adevărați martori ai lui Cristos. Participând la Jertfa euharistică, izvor și apogeu al întregii vieți creștine, ei oferă lui Dumnezeu victima divină și pe ei înșiși o dată cu ea. Astfel, atât prin oferire cât și prin sfânta Împărtășanie, toți, nu în mod identic, ci fiecare în felul său, își împlinesc rolul propriu în acțiunea liturgică. Hrăniți cu trupul lui Cristos în adunarea sfântă, ei manifestă concret unitatea poporului lui Dumnezeu care este în mod adecvat semnificată și minunat realizată prin acest sacrament sublim. Cei care se apropie de sacramentul Pocăinței dobândesc de la mila lui Dumnezeu iertare pentru ofensa adusă și, în același timp, sunt reconciliați cu Biserica, pe care au rănit-o prin păcat și care, prin dragostea, exemplul și rugăciunea ei, colaborează la convertirea lor. Prin sfânta Ungere a bolnavilor și prin rugăciunile preoților, Biserica întreagă îi încredințează pe bolnavi Domnului răstignit și glorificat, pentru a-i alina și a-i mântui (Iac 5,14-16); mai mult, ea îi îndeamnă să se asocieze de bunăvoie patimii și morții lui Cristos (cf. Rom 8,17; Col 1,24; 2Tim 2,11-12; 1Pt 4,13) pentru a contribui astfel la binele poporului lui Dumnezeu (LG 11). În virtutea preoției lor regale, laicii participă deci în mod activ la viața sacramentală a Bisericii. Există însă o deosebire de funcții și competențe între preoția comună a credincioșilor și preoția ministerială a preoților. Aceasta din urmă este orientată în special spre binele spiritual al membrilor Bisericii și poate fi exercitată numai de persoane calificate, desemnate în mod oficial și consacrate în mod solemn. Preoția comună, în schimb, este orientată către promovarea cristificării realităților pământești. Conciliul al II-lea din Vatican a explicat în mod strălucit ministerul care revine laicilor cât privește ordinea temporară: Laicilor le este propriu și caracteristic domeniul temporal. Într-adevăr, cei care participă la preoție prin consacrare, deși uneori se pot ocupa de lucruri temporale, chiar exercitând o profesie temporală, sunt totuși, în virtutea chemării lor speciale, destinați în principal și propriu-zis (ex professo) slujirii sacre (...) Chemarea specifică a laicilor este să caute împărăția lui Dumnezeu ocupându-se de cele vremelnice și orânduindu-le după voința lui Dumnezeu. Ei trăiesc în mijlocul lumii, angrenați în toate îndatoririle și activitățile din lume și în condițiile obișnuite ale vieții familiale și sociale din care le este țesută existența. Acolo sunt chemați de Dumnezeu pentru ca, îndeplinindu-și menirea proprie, călăuziți de spiritul Evangheliei, să contribuie dinăuntru, ca o plămadă, la sfințirea lumii și să-l arate astfel celorlalți pe Cristos, mai ales prin mărturia vieții lor, prin iradierea credinței, speranței și iubirii lor. Ei sunt așadar aceia care au în mod deosebit datoria să lumineze și să orânduiască toate realitățile vremelnice, în care sunt puternic implicați, în așa fel încât ele să fie necontenit realizate în spiritul lui Cristos, să crească și să fie spre lauda Creatorului și Răscumpărătorului (LG 31). Căutarea unei soluții concrete pentru problemele referitoare la ordinea temporală și la societatea civilă, așa cum ele se prezintă în diferitele situații istorice și locale, nu este îndatorirea specifică clerului, ci laicilor: nu este sarcina magisteriului ecleziastic, ci a simplilor credincioși. Aceștia pot aduce mântuirea creștină în situațiile concrete, pentru că, fiind în contact direct cu lumea, au o mai mare experiență a problemelor ce privesc sfera seculară (medicină, fizică, inginerie, sociologie, politică etc.); așadar, sunt în măsură să împlinească acele medieri culturale indispensabile pentru rezolvarea problemelor societății civile. Creștinul poate contribui în mod eficace la soluționarea acestor probleme în două feluri. Mai întâi, colaborând la proiectele și mișcările deja existente, promovate de alții, inserându-se în ele cu vigilența critică a conștiinței sale creștine și căutând, în acest mod, să le facă mai "ortopractice", îndreptând deformările și corectând orientările atunci când e necesar. În al doilea rând, devenind el însuși promotorul unor doctrine, proiecte și mișcări care să se inspire din concepția creștină despre lume, despre om și despre istorie. Știm că creștinul are dreptul și datoria de a face toate acestea, pentru că, având harul de a cunoaște planul lui Dumnezeu referitor la întreaga omenire, în virtutea vocației sale de preot și profet, el este în măsură să elaboreze doctrine politice, economice, sociale, culturale, să realizeze proiecte și să promoveze mișcări, capabile să contribuie la cristificarea lumii și la răspândirea împărăției lui Dumnezeu în istorie.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |