Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SINODUL DIECEZAN 

Biserica lui Cristos care este în Moldova

II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Noul popor al lui Dumnezeu, trimis în misiune la oamenii de astăzi

Biserica, noul popor al lui Dumnezeu, are o structură ierarhică

Ministerul episcopal

Episcopatul este ministerul sacru cu care sunt înzestrați, printr-o consacrare specială, succesorii legitimi ai apostolilor, cărora Duhul Sfânt le conferă carismele de a învăța, sfinți și conduce Bisericile locale. Ei pot fi desemnați și de comunitate, însă numai "prin Duhul Sfânt ce le-a fost dat, au fost constituiți adevărații și autenticii învățători ai credinței, pontifi și păstori" (CD 2).

Fiecare episcop căruia îi este încredințată grija unei Biserici particulare își paște turma în numele Domnului, ca păstor propriu și nemijlocit al ei, cu putere ordinară, sub autoritatea supremului pontif, exercitându-și față de această turmă funcția de a învăța, de a sfinți și de a conduce. El trebuie să recunoască însă drepturile legitime ale patriarhilor sau ale altor autorități ierarhice (CD 11).

Fiecare episcop se bucură de o autoritate proprie, ordinară și imediată asupra Bisericii locale, al cărei cap și centru este. Chiar și atunci când sunt multe comunități euharistice, fiecare cu propriul preot, toate aceste comunități își găsesc în jurul episcopului suflul lor catolic. Și aceasta din două motive. Pentru că de la el provin miniștrii lor și, astfel, sunt condiționate de o comuniune superioară și deschise față de aceasta, ca spre o Biserică de dimensiuni și de un spirit mai vast. Și, apoi, pentru că episcopul le pune în legătură cu celelalte Biserici din lume. De fapt, preotul este consacrat și trimis în Biserica sa de un episcop. Episcopul, în schimb, nu este consacrat și trimis într-o Biserică pur și simplu de papa.

Cu privire la tripla împărțire a funcțiilor și activităților episcopale (cu relativele puteri și carisme): oficiul profetic (de magisteriu), oficiul sacerdotal (de administrare a sacramentelor) și oficiul regal (de conducere), Lumen gentium oferă o amplă și profundă expunere a îndatoririlor episcopului, expunere care servește și ca bază pentru decretul privind misiunea pastorală a episcopilor în Biserică, Christus Dominus, în care sunt reluate în aceeași ordine și dezvoltate mai departe toate punctele tratate de constituția Lumen gentium.

Referitor la oficiul profetic, Conciliul insistă pe bună dreptate asupra vestirii Evangheliei:

Printre principalele îndatoriri ale episcopilor, prima este predicarea Evangheliei. Într-adevăr, episcopii sunt crainicii credinței, care aduc la Cristos noi ucenici; ei sunt adevărații învățători, îmbrăcați cu autoritatea lui Cristos, care vestesc poporului încredințat lor credința pe care trebuie să o îmbrățișeze și să o pună în practică, învățători care, sub inspirația Duhului Sfânt, luminează această credință, scoțând din comoara Revelației lucruri vechi și noi (Mt 13,52), fac credința să rodească și veghează cu grijă pentru a îndepărta de la turma lor erorile care o amenință (2Tim 4,1-4) (LG 25).

În oficiul sacerdotal, accentul se pune mai ales pe Euharistie "prin care Biserica trăiește și crește fără încetare" (LG 26). "Orice comunitate adunată în jurul altarului, sub conducerea sacră a episcopului, este simbolul acelei iubiri și «unități a trupului mistic în afara căruia nu există mântuire»" (LG 26). Episcopul este ministrul Euharistiei prin excelență; iar acest act este atât de important încât asigură existența unei Biserici locale: aceasta se constituie acolo unde se află un episcop care prezidează celebrarea euharistică. Consacrarea Euharistiei, mai mult decât oricare alta, este activitatea mesianică față de care episcopul este ministrul "special": este "specializarea sa cea mai înaltă". "Orice celebrare legitimă a Euharistiei este condusă de episcop, căruia îi este încredințată îndatorirea de a aduce Maiestății dumnezeiești cultul religiei creștine și de a-l orândui conform poruncilor Domnului și legilor Bisericii pe care le aplică la dieceza sa, după judecata proprie" (LG 26).

Însă, evident, episcopul nu este doar ministrul Euharistiei: el este ministrul cel mai calificat și pentru celelalte sacramente.

Ei orânduiesc administrarea Botezului, care conferă participarea la preoția împărătească a lui Cristos. Ei sunt cei care administrează de drept Mirul, conferă Ordinele sacre și reglementează disciplina penitențială; îndeamnă și instruiesc cu grijă poporul ca să-și îndeplinească cu credință și respect rolul pe care-l are în liturgie și mai ales în sfânta Jertfă a Liturghiei. Ei trebuie, în sfârșit, ca prin exemplul vieții lor, să-i ajute pe cei pe care-i conduc, păzindu-se de a săvârși vreun rău și, pe cât le stă în putință, cu ajutorul lui Dumnezeu, făcând binele, pentru a ajunge împreună cu turma încredințată la viața veșnică (LG 26).

Tratând, în sfârșit, despre oficiul regal (oficiul de conducere), se insistă asupra adevărului că autoritatea episcopului asupra propriei Biserici - Biserica locală - îi este încredințată direct de Dumnezeu, nu de papa sau de colegiul episcopal. El este, într-adevăr, "vicarul și reprezentantul lui Cristos".

Această putere pe care ei o exercită personal în numele lui Cristos, este proprie, ordinară și imediată, deși exercitarea ei este reglementată, în ultimă instanță, de autoritatea supremă a Bisericii și poate fi circumscrisă în anumite limite, ținând seama de binele Bisericii și al credincioșilor. În virtutea acestei puteri, episcopii au dreptul sacru și, în fața Domnului, îndatorirea de a da legi pentru supușii lor, de a judeca și de a organiza tot ceea ce ține de cult și de apostolat. Lor le este încredințată pe deplin îndatorirea de păstori, adică grija obișnuită și zilnică pentru turmă, și nu trebuie să fie socotiți vicari ai pontifului roman, deoarece exercită o putere care le e proprie și pe bună dreptate sunt numiți întâi-stătători ai popoarelor pe care le conduc. Așadar, puterea lor nu este micșorată de către puterea supremă și universală, ci, dimpotrivă, este afirmată, întărită și apărată, întrucât Duhul Sfânt păstrează neschimbată forma de conducere fixată de Cristos Domnul în Biserica sa (LG 27).

Vorbind despre ministerul episcopal, constituția dogmatică nu poate ignora datoriile pe care le au credincioșii față de păstorii lor. Ea recomandă credincioșilor venerație, respect, ascultare și recunoștință față de episcopii lor (LG 25). Ei merită o asemenea considerație, în primul rând, pentru că, deseori, își asumă exercitarea acelor funcții mesianice care revin întregului popor al lui Dumnezeu, și nu doar miniștrilor consacrați; și, în al doilea rând, pentru că, în economia mântuirii voită de Sfânta Treime, episcopii acționează ca mijlocitorii harului lui Cristos, ca vicarii săi, ca miniștri plenipotențiari, ca instrumente privilegiate de mântuire pentru toți oamenii, inclusiv pentru simplii credincioși.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat