Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SINODUL DIECEZAN 

Biserica lui Cristos care este în Moldova

II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Noul popor al lui Dumnezeu,
trimis în misiune la oamenii de astăzi

Biserica, noul popor al lui Dumnezeu, are o structură ierarhică

Din voința fondatorului ei, Biserica este o comunitate structurată ierarhic, în care unii membri sunt înzestrați cu anumite funcții sacramentale, iar alții nu. Diversificarea ierarhică între membrii Bisericii nu depinde însă de oficiile mesianice de preot, profet și rege, pentru că de acestea se bucură toți credincioșii, ci de puterea de a celebra anumite acțiuni mesianice (actele sacramentale), care sunt rezervate miniștrilor consacrați anume și solemn pentru aceasta.

Structura ierarhică pe care o cunoaștem astăzi în Biserica Catolică este mai articulată și mai rigidă decât cea pe care Biserica o avea la început, însă acest fapt intră în logica lucrurilor: orice popor, pe măsură ce se maturizează, își dă structuri organizative mai complexe și mai decisive, pentru a face față noilor necesități. Cu toate acestea, ierarhia nu este o invenție mai mult sau mai puțin târzie și interesată a Bisericii din Roma sau a Bisericii Latine. Ierarhia este o structură originară voită de fondatorul Bisericii, Isus Cristos, și este prezentă încă de la început în comunitatea din Ierusalim, îndată după coborârea Duhului Sfânt. În această comunitate se află credincioși, episcopi (apostolii) și un cap suprem (Petru).

Când se vorbește de ierarhie, trebuie să ne eliberăm îndată de prejudecata că avem de-a face cu o castă de privilegiați. În semnificația ei originară, ierarhia indică o ordine de participare la ceva a unei serii de indivizi. Grație acestei ordini, cel care are un grad mai mare de participare devine mijlocitor pentru cel care are un grad inferior, iar cel care are un grad inferior rămâne într-o strânsă legătură cu cel care are un grad superior. Membrii gradelor superioare însă nu sunt creștini de o altă categorie sau de o clasă superioară. În Biserică nu există clase, nici superiori, nici inferiori, ci organisme (ca în trupul uman) cu diferite niveluri de responsabilitate. Ceea ce deosebește persoanele care dețin gradele superioare de simplii credincioși nu este un grad mai mare de har sau de sfințenie (pe care e posibil să nu o aibă), ci o mai mare responsabilitate în exercitarea oficiilor mesianice. Pentru că, în exercitarea acestor oficii (de preot, profet și rege), ele sunt susținute de o vocație specială și de o consacrare deosebită, responsabilitatea lor cât privește economia mântuirii este mai mare decât cea a simplilor credincioși.

Structura ierarhică nu este, ca la alte popoare, rezultatul unei convenții sau al unei uzurpări, ci face parte din elementele "culturale" fundamentale, pe care Cristos le-a voit pentru noul popor al lui Dumnezeu și pe care i le-a dăruit. De aceea, ea este deja prezentă în prima comunitate creștină din Ierusalim. La fel de evidentă, este structurarea ierarhică a comunităților fondate de Paul la Efes, Colose, Corint. Credincioșilor din acest ultim oraș, Apostolul neamurilor le scrie: "Și pe unii i-a pus Dumnezeu, în Biserică: întâi apostoli, al doilea proroci, al treilea învățători; apoi, pe cei care au darul de a face minuni, pe cei care au darul vindecărilor, ajutorării, conducerii, vorbirii în diferite limbi" (1Cor 12,28).

Vorbind despre constituția ierarhică a Bisericii, Conciliul al II-lea din Vatican afirmă:

Cristos Domnul, pentru a păstori și a crește neîncetat poporul lui Dumnezeu, a instituit în Biserica sa felurite slujiri care tind spre binele întregului trup. Cei care le exercită, înzestrați cu o putere sfântă, sunt în slujba fraților lor, pentru ca toți cei care fac parte din poporul lui Dumnezeu și, ca atare, se bucură de adevărata demnitate de creștini, aspirând împreună în mod liber și organizat spre același scop, să ajungă la mântuire (LG 18).

Episcopii, prin urmare, au primit misiunea de a sluji comunitatea, misiune pe care să o exercite ajutați de preoți și de diaconi, conducând în numele lui Dumnezeu turma ai cărei păstori sunt, ca învățători ai doctrinei, preoți ai cultului sacru și având drept slujire conducerea Bisericii. Și după cum dăinuie misiunea încredințată în mod individual de Domnul lui Petru, primul între apostoli, pentru a fi transmisă și urmașilor săi, tot astfel dăinuie misiunea apostolilor de a păstori Biserica, misiune care trebuie să fie exercitată fără întrerupere de către ordinul sacru al episcopilor (LG 20).

În ceea ce privește structura ierarhică în general, putem conclude că adevărurile ce trebuie reținute ca sigure din punct de vedere dogmatic sunt două: unul se referă la originea ei divină, și celălalt la compoziția ei: aceasta constă din trei grade, și anume episcopi, preoți și diaconi.

În ceea ce privește ierarhia, trebuie să credem că este divină nu numai instituirea ei, ci și activitatea ei. Și nu poate fi altfel. Deja acțiunile mesianice ale fiecărui credincios sunt rodul Duhului Sfânt. Și cine altul dacă nu Duhul Sfânt poate să fie cauza acelor activități prin excelență mesianice, pe care sunt chemați să le îndeplinească miniștrii consacrați atunci când administrează sacramentele, când predică cuvântul lui Dumnezeu și conduc pe cei care fac parte din Biserică? Chiar și atunci când comunitatea este implicată în alegerea episcopilor, a preoților, a diaconilor, aceștia primesc puterile sacre (de a celebra sacramentele, de a vesti cuvântul lui Dumnezeu, de a-i conduce pe credincioși) nu de la comunitate, ci de la Duhul Sfânt. În Noul Testament, ministeriile speciale nu apar niciodată ca fiind fondate în mod democratic și edificate plecând de la membrii Bisericii. Nu sunt o emanație a comunității; nu se bazează pe delegație. Ministeriile sunt stabilite de sus în jos. Se fondează pe darurile oferite de Cristos înălțat la ceruri (Ef 4,8). "Și pe unii i-a pus Dumnezeu în Biserică: întâi apostoli, al doilea proroci, al treilea învățători..." (1Cor 12,28).

De aceea, în Biserică, nu poate exista un ministru care să reprezinte efectiv comunitatea, dacă nu reprezintă mai întâi capul: dacă vocația și consacrarea sa nu purcede de la cap pe calea pe care acesta a ales-o și a stabilit-o, calea apostolilor și a acelora care, la rândul lor, au primit de la apostoli sarcina de a perpetua această responsabilitate față de turma lui Cristos, pe care Cristos le-o încredințase lor, lor și la nimeni altul.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat