Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SINODUL DIECEZAN 

Biserica lui Cristos care este în Moldova

II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Noul popor al lui Dumnezeu,
trimis în misiune la oamenii de astăzi

Biserica, noul popor al lui Dumnezeu, este sacrament universal de mântuire

Constituția dogmatică Lumen gentium (dar și alte documente al Conciliului al II-lea din Vatican) prezintă Biserica (și o face cu multă insistență) ca sacrament universal de mântuire, "ca sacrament, adică semn și instrument al unirii intime cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc" (LG 1); "spre a fi, pentru toți și pentru fiecare, sacramentul vizibil al acestei unități mântuitoare" (LG 9).

Într-adevăr, "poporul mesianic, deși nu cuprinde în fapt pe toți oamenii și nu o dată apare ca o turmă mică, este totuși, pentru întreg neamul omenesc, un germen foarte puternic de unitate, speranță și mântuire. Stabilit de Cristos în împărtășire de viață, de iubire și de adevăr, este folosit de el și ca instrument al mântuirii tuturor și este trimis în lumea întreagă ca lumină a lumii și sare a pământului (cf. Mt 5,13-16)" (LG 9). Cristos "a constituit trupul său, care este Biserica, sacrament universal de mântuire; șezând de-a dreapta Tatălui, lucrează fără încetare în lume pentru a-i călăuzi pe oameni spre Biserică, pentru a-i uni mai strâns cu sine prin ea și pentru ca, hrănindu-i cu trupul și sângele său, să-i facă părtași de viața sa glorioasă" (LG 48).

Prin expresia "sacrament de mântuire", Conciliul a voit să definească nu atât natura noului popor al lui Dumnezeu - poporul mesianic, Biserica - cât mai ales funcția lui cea mai proprie, cea mai caracteristică, cea mai importantă. Într-adevăr, ceea ce deosebește esențial acest popor nu este doar originea sa, care este divină și supranaturală, sau structura sa, care este teandrică, ci și scopul său, destinul său, care este la fel de supranatural și divin: mântuirea omenirii. Aceasta înseamnă că, dacă e adevărat că noul popor al lui Dumnezeu, tocmai pentru că este un popor, nu poate să nu îndeplinească funcții simbolice, politice, economice, pedagogice, etice etc., totuși toate aceste funcții sunt îndreptate către un singur obiectiv primar: să semnifice și să transmită harul lui Cristos, precum și mântuirea sa la toată omenirea.

Aspectul specific care deosebește noul popor al lui Dumnezeu de orice alt popor (evreu, grec, roman, chinez, indian, rus, american, african etc.) constă tocmai în funcția sa reprezentativă, vicarială, sacramentală. Biserica nu este, asemenea celorlalte societăți omenești, un scop în sine: Biserica este o realitate simbolică ce trimite la ceva diferit de ea însăși, iar termenul de referință depășește tot ceea ce omenește poate fi perceput sau gândit. Valoarea sa nu constă în aparatul vizibil, în structurile ce pot fi recunoscute: societatea eclezială, noul popor al lui Dumnezeu, valorează pentru acea dimensiune invizibilă, mistică, supranaturală la care este părtaș și spre care trimite necontenit, adică harul lui Cristos, realitatea supranaturală care ipostaziază Biserica și face din toți membrii ei o singură persoană. Cine nu înțelege Biserica drept sacrament (de mântuire, de har, de iubire a Sfintei Treimi) nu o recunoaște ca Biserică, ci o reduce la o simplă societate omenească, la un fel de întreprindere multinațională specializată în articole religioase.

De ce a voit Dumnezeu să dea acțiunii sale salvifice o structură sacramentală?

Principalele motive trebuie căutate în însăși natura umană, în dimensiunea ei somatică și socio-politică. Ființa umană este constituită esențial nu numai din spirit, ci și din materie, iar pentru a intra în comunicare cu lumea spirituală trebuie să treacă prin materie. În al doilea rând, este o ființă socio-politică care există și se realizează pe sine prin comunicarea cu ceilalți. Ori, conceptul de sacramentalitate răspunde tocmai acestor două exigențe, somatică și socio-politică, ale ființei umane: dimensiunea sacramentală face ca harul mântuirii să fie perceptibil în mod sensibil și intersubiectiv.

Conform definiției clasice a sacramentului, acesta este o realitate care acționează ca "semn sensibil și eficace al harului", adică este o realitate care manifestă și realizează noua alianță, încorporarea în Cristos, inhabitarea Duhului Sfânt, unirea divinității cu umanitatea, revărsarea iubirii lui Dumnezeu în inimile noastre. Înainte de Conciliul al II-lea din Vatican, termenul "sacrament" era rezervat celor șapte mari semne sacramentale, "cele șapte sacramente", însă, apoi, s-a văzut că cele două elemente specifice ale sacramentului, semnificarea și realizarea harului, înainte de cele șapte sacramente, se regăsesc în Isus Cristos și în Biserică.

Într-adevăr, Cristos este actualizarea vizibilă a mântuirii noastre, a comuniunii noastre cu Dumnezeu, a unirii dumnezeirii cu omenirea: este Dumnezeu însuși făcut om. Cristos actualizează și face cunoscut acest mister grandios. El nu este doar vocea unuia care vestește întâlnirea lui Dumnezeu cu omenirea, asemenea lui Ioan Botezătorul și apostolilor, ci și cel care o realizează, făcându-se imagine vizibilă a lui Dumnezeu cel nevăzut (Col 1, 15). Este corect să afirmăm nu numai că Cristos este sacrament, ci și că el este sacramentul primar, primordial, fundamental pentru orice alt sacrament; el este baza pe care se întemeiază dimensiunea sacramentală care pătrunde întreaga Biserică și care are momentele sale culminante în cele șapte sacramente.

Conceptul de sacrament poate fi aplicat nu numai lui Cristos, ci și Bisericii. Aceasta, datorită prezenței lui Cristos, are în sine o structură esențial sacramentală. Sacramentalitatea Bisericii nu este sacramentalitatea primordială, originară și principală, ci continuarea și lărgirea sacramentalității lui Cristos. Într-adevăr, nu Biserica este cea care produce mântuirea și o face cunoscută. Aceasta îi revine lui Isus Cristos. Biserica transmite și proclamă mântuirea primită de la Domnul ei. Cât privește continuarea sacramentalității lui Cristos în Biserica sa, există un motiv profund, care coincide substanțial cu motivul întrupării, și anume că mântuirea oamenilor nu se realizează fără participarea omului, ci printr-o mediere umană.

Economia mântuirii a fost concepută și voită de Dumnezeu ca un legământ, ca o alianță între el și omenire. Acest pact a dobândit o valoare definitivă, pentru că a fost semnat în numele nostru de Cristos, care este Fiul lui Dumnezeu făcut om. De aceea, tocmai pentru că pactul ne privește pe noi, nu putea fi înmormântat o dată cu trupul Celui Răstignit în mormântul lui Iosif din Arimateea, ci trebuia încredințat unor ambasadori (aceasta este semnificația originară a cuvântului apostol), care să-l facă cunoscut tuturor celor interesați. Biserica este comunitatea acelora care-l recunosc pe Cristos ca înfăptuitorul și garantul mântuirii noastre și care își asumă îndatorirea de a transmite această veste bună tuturor oamenilor. Prin urmare, Biserica este sacrament universal de mântuire, mai întâi de toate și mai ales, datorită voinței lui Dumnezeu, dar, în al doilea rând, datorită dimensiunii sensibile, culturale, sociale și politice a omenirii. De aici, rezultă și faptul că Biserica nu este doar obiect al mântuirii, ci și instrumentul, sacramentul de mântuire pentru ceilalți.

Biserica este numită sacrament nu numai pentru că este în sine, intrinsec, dotată cu sacramentalitate, ci și pentru că este izvorul acelor semne eficace ale harului pe care tradiția le-a numit întotdeauna sacramente. Între acestea, două ocupă un loc privilegiat: Botezul, care este semnul ce face vizibilă inserarea credinciosului în trupul mistic al lui Cristos și, prin urmare, trecerea sa de la moarte la viață, de la sclavia diavolului la libertate. Din voința lui Cristos, și nu dintr-o convenție socială umană, cel care este botezat în numele său primește harul incomensurabil de a deveni fratele lui și, prin aceasta, fiul lui Dumnezeu și părtaș la viața trinitară. Prin baia Botezului, sufletul, eliberat de păcat și împăcat cu Dumnezeu, devine templul Duhului Sfânt și, prin Duhul Sfânt, al întregii Sfinte Treimi.

Celălalt sacrament expresiv și fundamental al Bisericii este Euharistia. Aceasta actualizează și manifestă ceea ce Biserica este efectiv: trupul lui Cristos, ipostaza harului său în mijlocul omenirii, întâlnirea lui Cristos cu noi, răspândirea vieții și iubirii sale între oameni. Euharistia devine astfel momentul cel mai expresiv al realității ecleziale. Mai mult, comunitatea eclezială, prelungirea umanității lui Cristos, se constituie prin și în jurul Euharistiei. De aceea, unde nu există Euharistia nu se poate constitui nici o comunitate eclezială autentică. În schimb, în toate comunitățile care, sub sacra prezidență a episcopului, participă la banchetul euharistic, "deși adesea mici, sărace, izolate, este prezent Cristos care, prin puterea sa, adună Biserica, una, sfântă, catolică și apostolică" (LG 26). În timp ce

nici o comunitate creștină nu se poate zidi dacă nu are drept rădăcină și centru de greutate celebrarea sfintei Euharistii și deci cu aceasta trebuie să înceapă orice educare a spiritului comunitar. Iar celebrarea euharistică, pentru a fi sinceră și deplină, trebuie să călăuzească atât spre diferitele opere de caritate și întrajutorare, cât și spre activitatea misionară și spre diversele forme de mărturie creștină (PO 6).

Dimensiunea euharistică este, prin urmare, o notă esențială a Bisericii. Aceasta e adevărat atât sub aspect fenomenologic, cât și ontologic. Sub aspect fenomenologic, pentru că Biserica, comunitatea ucenicilor lui Cristos, se descoperă atunci când un grup de creștini se adună, sub prezindența episcopului sau a preotului, pentru a celebra banchetul euharistic, pentru că tocmai acest banchet deosebește creștinii de orice alt grup religios. Sub aspect ontologic, pentru că, așa cum am spus, primind trupul și sângele lui Cristos, creștinii sunt cu adevărat încorporați în el, iar prin participarea la harul său, comunică între ei și devin efectiv "una".

Considerațiile precedente referitoare la structura sacramentală a mântuirii și la actualizarea acestei structuri prin Botez și Euharistie sunt mai mult decât suficiente pentru a dovedi necesitatea sacramentelor atât ca instrumente ale harului, cât și ca semne de recunoaștere. Fără sacramente, nu putem fi renăscuți de la moarte la viață, nu suntem inserați în trupul lui Cristos, nu primim harul său, darul filiațiunii adoptive. Fără sacramente, nu există comuniune între membrii noului popor al lui Dumnezeu, nici deosebire de celelalte popoare. Sacramentele (în special Botezul și Euharistia) sunt una dintre trăsăturile caracteristice ale "culturii" noului popor al lui Dumnezeu.

Aici, însă, apare problema cea mai grea și mai obscură din toată ecleziologia, problema legată de formula dogmatică extra ecclesiam nulla salus: nu există mântuire în afara Bisericii. Ce valoare are această formulă, aparent atât de dură, și cum trebuie înțeleasă?

Că Biserica este singura arcă a mântuirii este primul și principalul adevăr care privește această realitate sacră. Așa cum a-l mărturisi pe Cristos înseamnă a-l recunoaște ca singurul Mântuitor, tot la fel a mărturisi Biserica înseamnă a o recunoaște drept singura arcă a mântuirii. Aceste două adevăruri sunt strâns legate între ele, sunt inseparabile. Isus Cristos a legat mântuirea dăruită de Sfânta Treime de realitatea Bisericii; a încredințat-o Bisericii și a pecetluit-o în Biserică. Aceasta, precum arca lui Noe, nu este doar semnul și instrumentul, ci și locul mântuirii. Într-adevăr, revărsarea harului lui Cristos către omenirea întreagă nu numai că are loc prin mijlocirea Bisericii, ci este chiar Biserica însăși. Biserica, o spunem din nou, este ipostaza harului lui Cristos. Acest lucru ne autorizează să concludem că, în sine, extra ecclesiam nulla salus este un adevăr nu mai puțin evident decât extra Christum nulla salus. Este vorba, prin urmare, de un adevăr care, în linie de principiu, nu este susceptibil de nici un dubiu și nici de excepții mai mult sau mai puțin patetice. Planul de mântuire al Sfintei Treimi se realizează în Biserică și numai în Biserică. Gestul de iubire milostivă și necondiționată pe care Sfânta Treime îl oferă omenirii este îndreptat numai către Biserică, adică spre cei care-l recunosc pe Cristos ca Mântuitorul lor, și Biserica drept singura arcă a mântuirii.

E clar că nu ajunge să aparții vizibil Bisericii, ca să te bucuri de harul mântuirii. Mântuirea nu este un fapt mecanic, automatic, ci o lucrare spirituală, o transformare interioară, care cere din partea omului umilință, pocăință, convertire. Prin urmare, cineva poate să fie botezat și, totuși, să nu fie în harul lui Dumnezeu. Acest lucru se verifică atunci când respectivul creștin rămâne atașat de păcat și refuză să recunoască și să accepte domnia și mântuirea lui Cristos. Pe de altă parte, nu există criterii omenești pentru a deosebi membrii vii de membrii morți ai trupului lui Cristos. Acest fapt a sugerat teologilor distincția dintre Biserica vizibilă și Biserica invizibilă. Adevărata arcă a mântuirii, locul unde aceasta se realizează efectiv, nu este prima ci a doua. Însă, tocmai pentru că aceasta este invizibilă, nu există criterii imediate pentru a stabili cine este într-adevăr mântuit, pentru a cunoaște cine se bucură efectiv de încorporarea în Cristos și de participarea la harul său. Nimeni, în timpul vieții prezente, nu poate ajunge la siguranța absolută a propriei mântuiri și a apartenenței definitive la persoana Bisericii. Aceasta este obiect al speranței, și nu al experienței sau al științei.

Distincția dintre Biserica vizibilă și Biserica invizibilă deschide drumul către o soluție acceptabilă a tulburătoarei probleme puse de extra ecclesiam nulla salus. Această soluție nu trebuie considerată ca un abil joc de cuvinte, ci ca cea care reușește cel mai bine să concilieze patru adevăruri ale credinței creștine la care nu se poate renunța: 1) voința salvifică universală a lui Dumnezeu, care nu este însă o impunere forțată, ci oferirea liberă a unui dar; 2) caracterul mistic și supranatural al Bisericii, al împărtășirii sfinților (communio sanctorum), care, în dimensiunea ei cea mai adevărată și mai profundă, care este cea divină și invizibilă, scapă oricărui fel de verificare atât experimentală, cât și rațională; 3) funcția soteriologică a Bisericii, care este atât loc de mântuire, cetatea lui Dumnezeu, cât și instrument de mântuire: este executoarea plenipotențiară și vicarială a lui Cristos Mântuitorul; 4) responsabilitatea omenească față de oferirea darului divin, responsabilitate care atunci când oferirea darului asumă o formă explicită, trebuie, la rândul ei, să se exprime în formă explicită, și aceasta are loc prin aderarea publică și expresă la Biserică; în cazul în care oferirea nu este explicită, responsabilitatea se poate traduce într-un răspuns implicit, cum este cel al "Botezului dorinței".



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat