|
Biserica lui Cristos care este în Moldova II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Biserica, noul popor al lui Dumnezeu, este sfântă Dintre cele patru note enumerate de Crezul niceno-constantinopolitan, se pare că nota sfințeniei a fost cea dintâi introdusă în formula de credință. Acest lucru nu a fost rodul întâmplării, ci consemnarea fidelă a ceea ce prima comunitate creștină trăia în conștiința ei. Fără îndoială, ea a avut mai întâi conștiința explicită și reflexă de a fi sfântă și doar mai târziu a dobândit conștiința explicită a catolicității și a apostolicității. Comunitatea creștină primară a devenit curând conștientă că este moștenitoarea Vechiului Legământ pe care Dumnezeu îl încheiase cu Israelul, legământ care comporta consacrarea, sfințenia acestui popor. Într-adevăr, acest legământ era o angajare reciprocă: Israelul îl recunoștea pe Iahve ca singurul Dumnezeu, iar Iahve îl trata pe Israel cu o predilecție deosebită. Prin urmare, acest legământ făcea din Israel un popor de două ori sfânt: sfânt, pentru că era consacrat cultului lui Iahve, și sfânt, pentru că era copleșit de harurile, binecuvântările și favorurile sale. Biserica, în calitate de parteneră al noii alianțe, este conștientă de a fi "un neam ales, preoție împărătească, popor sfânt, popor răscumpărat" (1Pt 2,9), de a fi un templu sfânt, umplut de Duhul Sfânt (1Cor 3,16), "mireasa Mielului" (Ap 14,1). Comunitatea apostolică știe că este sfântă, pentru că experimentează în ea însăși biruința asupra diavolului, asupra păcatului și a patimilor și, în rândul membrilor ei, triumful iubirii, al bucuriei, al libertății și al păcii. Ea știe că este sfântă, pentru că Cristos "a iubit-o și s-a dat pe sine pentru ea, pentru a o sfinți, curățind-o în baia apei prin cuvânt" (Ef 5,25). Cei care cred în Cristos știu că au fost mântuiți numai prin harul lui Dumnezeu, în sângele lui Isus Cristos (Rom 3,24; Ef 2,5; Tit 2,14; 3,7). Acest tip de sfințenie, dăruit de Dumnezeu, obligă, este o caracteristică esențială și genuină a Bisericii lui Isus Cristos. Ceea ce noul popor al lui Dumnezeu a experimentat în timpul epocii apostolice, adică de a fi, prin opera lui Cristos și a Duhului Sfânt, în întregime consacrat lui Dumnezeu și de Dumnezeu (asemenea vechiului popor) și, prin urmare, de a fi profund pătruns de viața sa divină, astfel că puterea iadului nu o va învinge, a continuat să fie retrăit de Biserică, în fiecare epocă din istoria ei bimilenară. Conciliul al II-lea din Vatican a dat glas acestei conștiințe, atunci când a declarat: Credem că Biserica, al cărei mister îl expune sfântul Conciliu, este, în mod imuabil, sfântă. Într-adevăr, Cristos, Fiul lui Dumnezeu, care împreună cu Tatăl și cu Duhul este proclamat "unul sfânt", a iubit Biserica sa ca pe o mireasă și s-a dat pe sine pentru ea ca să o sfințească (Ef 5,25-26); a unit-o cu sine ca pe trupul său și a copleșit-o cu darul Duhului Sfânt, spre mărirea lui Dumnezeu. De aceea, toți membrii Bisericii, fie că fac parte din ierarhie, fie că sunt păstoriți de ea, sunt chemați la sfințenie după cuvântul Apostolului: "aceasta este voința lui Dumnezeu: sfințirea voastră" (1Tes 4,3; cf. Ef 1,4) (...) Cei care-l urmează pe Cristos, chemați de Dumnezeu și îndreptățiți în Isus Domnul, nu după faptele lor, ci după hotărârea și harul lui, au devenit, în botezul credinței, cu adevărat fii ai lui Dumnezeu și părtași la natura divină și, prin aceasta, realmente sfinți (LG 39-40). Biserica este sfântă în multe feluri: sfântă în cauza ei eficientă principală, Duhul Sfânt; sfântă în sufletul ei, care este harul lui Cristos; sfântă în capul ei, Cristos însuși; sfântă în elementele fundamentale ale "culturii" ei: simbolurile (evanghelia), riturile (sacramentele), organizarea (ministerele), legea (porunca cea nouă), valorile (adevărul, iubirea, speranța, libertatea), sfântă chiar și în membrii înșiși care fac parte din noul popor al lui Dumnezeu. Biserica este sfântă, pentru că este adunarea tuturor sfinților (communio sanctorum). Sfințenia este o notă, o calitate ontologică fundamentală, ba chiar fondantă și constitutivă a Bisericii, și nu ceva dobândit, un epifenomen mai mult sau mai puțin aleatoriu. Este o zestre care aparține persoanei sale, care are ca fundament imediat harul lui Cristos. Fiind o zestre ontologică, sfințenia Bisericii este mai întâi de toate cea pe care ea o primește de la Cristos și nu cea pe care o dobândește prin membrii săi. O asemenea sfințenie fundamentală și imuabilă există chiar mai înainte și - în linie de principiu - independent de orice contribuție adusă de membrii noului popor al lui Dumnezeu. De fapt, aceștia intră să facă parte din noul popor al lui Dumnezeu, din trupul lui Cristos, din sacramentul universal de mântuire, tocmai prin intermediul acestei sfințenii. Sfințenia globală a persoanei Bisericii poate, desigur, să crească prin contribuția membrilor ei, însă este o creștere extrem de modestă, pentru că, în comparație cu contribuția lui Cristos, cea a urmașilor lui este infinit mai mică: este acea picătură de apă care se pune în vin în timpul celebrării euharistice. În general, în sfințenia Bisericii se disting două aspecte, unul activ și altul pasiv. Aspectul activ se referă la sfințenia pe care ucenicii lui Cristos o primesc de la el: iertarea păcatelor, participarea la viața divină și la iubirea Sfintei Treimi, evanghelia, sacramentele, ministerele, porunca cea nouă etc. Aspectul pasiv se referă la sfințenia pe care membrii noului popor al lui Dumnezeu o realizează în ei înșiși prin efortul lor și pe care o răspândesc în ceilalți prin exemplul trăirii lor, îndepărtându-se tot mai mult de păcat și consacrându-se în întregime lui Dumnezeu. Cea dintâi este numită și sfințenie obiectivă, iar cea de-a doua sfințenie subiectivă. Conciliul al II-lea din Vatican pune un accent deosebit pe sfințenia subiectivă și îi invită pe toți membrii Bisericii să-și conformeze sfințenia lor subiectivă cât mai mult cu sfințenia obiectivă: Ei trebuie, așadar, să păstreze și să desăvârșească în viața lor, cu ajutorul lui Dumnezeu, sfințenia pe care au primit-o. Apostolul îi îndeamnă să trăiască "după cum se cuvine unor sfinți" (Ef 5,3), să se îmbrace "ca niște aleși ai lui Dumnezeu, sfinți și preaiubiți, cu simțăminte de îndurare, cu bunătate, smerenie, blândețe, cu îndelungă răbdare" (Col 3,12) și să aibă roadele Duhului în sfințenie (cf. Gal 5,22; Rom 6,22) (...) Este limpede, așadar, pentru oricine că toți credincioșii, de orice stare sau condiție, sunt chemați la plinătatea vieții creștine și la desăvârșirea iubirii: prin această sfințenie se va ajunge la un mod de viață mai uman și în societatea omenească. Pentru a dobândi această desăvârșire, credincioșii trebuie să-și folosească puterile primite după măsura darului lui Cristos, astfel încât, pășind pe urmele lui și deveniți asemenea chipului lui, supunându-se în toate voinței Tatălui, să se consacre din tot sufletul preamăririi lui Dumnezeu și slujirii aproapelui. Astfel, sfințenia poporului lui Dumnezeu va crește în roade îmbelșugate, după cum preabine o dovedește, în istoria Bisericii, viața atâtor sfinți (LG 40). Astăzi, teologii se întreabă deseori, dacă despre Biserică se poate spune nu numai că este sfântă, ci și păcătoasă. Bisericii i se poate atribui apelativul de păcătoasă numai dacă avem în minte un concept extrem de redus despre realitatea ei și am identifica-o practic cu societatea vizibilă a credincioșilor. Însă, o asemenea reducere este imposibilă, pentru că Biserica nu este niciodată doar o simplă societate a credincioșilor: ea nu poate fi separată de sufletul ei, care este harul lui Cristos, nici de capul ei, care este Cristos însuși, nici de cauza ei eficientă principală, care este Duhul Sfânt. Biserica este, întotdeauna și inseparabil, comuniune cu Sfânta Treime, participare la viața divină, trupul lui Cristos, templul Duhului Sfânt; de aceea, este mereu sfințită, mereu sfântă și izvor de sfințenie. Și cine lucrează ca membru viu al Bisericii nu poate să nu aducă roade vii de sfințenie. Numai că ucenicii lui Cristos, care fac parte din Biserică, în timpul vieții prezente, sunt mereu expuși ispitelor diavolului, ale lumii și ale cărnii. De aceea, unirea lor cu Dumnezeu, încorporarea în Cristos, inhabitarea Duhului Sfânt nu este încă sigură și definitivă; o pot pierde și se pot separa de Dumnezeu, fără să se separe în mod vizibil de Biserică. Astfel, Biserica vizibilă poate dobândi și, de fapt, dobândește aspectul unei Biserici păcătoase, însă, în realitate, păcatul nu-i aparține ei, ființei sale de trup al lui Cristos și templu al Duhului Sfânt, ci păcătosului respectiv care, în pofida păcatului săvârșit, atât timp cât își păstrează credința, continuă să facă parte din trupul său și să rămână între zidurile templului său. Biserica însă, în ea însăși, în persoana ei, rămâne în mod imuabil sfântă. De nota sfințeniei este legată în mod direct caracteristica indefectibilității. De fapt, prin cuvântul "indefectibil" se exprimă, în formă negativă, același concept care este exprimat, în formă pozitivă, prin termenul "sfânt". Când afirmăm că Biserica este indefectibilă, vrem să spunem că ea nu va pierde niciodată harul lui Cristos care o consacră în întregime lui Dumnezeu și, prin urmare, că nu va pierde niciodată prietenia sa, inhabitarea Duhului Sfânt și încorporarea în Cristos. Biserica nu va înceta să fie noul popor al lui Dumnezeu, pentru că Dumnezeu nu o va lipsi niciodată de alianța sa. De aceea, Biserica nu va putea să cadă niciodată sub jugul Celui Rău. Aceasta este promisiunea explicită pe care Isus i-a făcut-o lui Petru, capul comunității apostolice și al Bisericii ce se năștea: "Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea, și porțile iadului nu o vor birui" (Mt 16,18).
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |