Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SINODUL DIECEZAN 

14. EMIGRANȚII. PROBLEME PASTORALE

REZUMAT

I. CINE SUNTEM

Introducere

Problema emigranților nu este nicidecum una minoră și de aceea se cuvine ca Sinodul diecezan să urmărească și să caute îndeaproape toate posibilitățile pentru a veni în ajutorul acestui grup de creștini catolici. Chiar dacă fenomenul este oarecum nou, în istoria Bisericii Catolice mai pot fi întâlnite plecări ale unor grupuri, dar nu așa de mari ca astăzi.

 

1. Plecarea catolicilor din Bucovina

Dacă până în preajma Celui de-al Doilea Război Mondial în Bucovina aveam de-a face cu importante comunități catolice, constatăm că, din diferite motive, mulți au părăsit aceste comunități, stabilindu-se în Transilvania sau în Germania. Problematica lor nu e similară cu cea de azi, pentru că ei au plecat cu familia întreagă, în țări unde limba și cultura nu le erau străine și, de multe ori, au rămas în grup compact în aceeași localitate.

 

2. Emigrația de după 1989

a. Motivele emigrării

Motivele pentru care mulți au plecat peste hotare pot fi clasificate, în mare, în trei categorii:

- motive economice;
- pentru studii;
- pentru realizarea unei cariere.

Majoritatea celor plecați au luat calea străinătății din cauza sărăciei din țară. E adevărat că multe familii au reușit să-și ridice standardul de viață datorită fondurilor câștigate în străinătate. Apoi mulți tineri, pe diferite căi, au ajuns să studieze la mari universități din Occident. Se pare că mulți, cunoscând situația de acolo, vor prefera să rămână și să trăiască în acele țări.

De multe ori au plecat și familii tinere, mai ales intelectuali, care au considerat că vor realiza o carieră mai ușor decât dacă ar rămâne în țară.

b. Avantajele emigrării

Această plecare masivă a tinerilor și a familiilor tinere în străinătate are și avantaje. Acestea sunt, mai întâi de toate, materiale. E vorba de un câștig net superior în comparație cu cel de acasă și, implicit, de o viață mai demnă pentru familia rămasă acasă. În cele mai multe cazuri s-au creat copiilor posibilități de a urma cursuri universitare. Mai amintim și de avantajele culturale: mulți români au reușit să ia contact cu cultura și istoria Europei sau a altor țări în care au ajuns. Chiar și la nivel național a fost un avantaj: mulți români au creat o imagine foarte frumoasă țării noastre prin seriozitatea și priceperea de care au dat dovadă în munca prestată.

c. Dezavantajele emigrării

Ca și avantajele, și dezavantajele pot fi clasificate:

- cu caracter familial;
- cu caracter social;
- cu caracter spiritual;
- cu caracter cultural.

Pierderile cauzate de emigrare la nivel familial sunt cele mai mari și mai cunoscute. Suferă ambii soți din cauza separării, fiind necesar ca unul dintre ei (cel rămas acasă) să împlinească și misiunea celuilalt. Apoi suferă copiii, crescând într-un mediu incorect, doar cu unul dintre părinți, fiind lipsiți de afecțiunea celui de-al doilea. Dezvoltarea lor nu va fi numaidecât una normală din punct de vedere educativ și afectiv.

Pierderile cu caracter social se referă la infracționalitatea pe care o întâlnim la unii dintre cei plecați. Mulți, ajungând în străinătate total nepregătiți, au ajuns victime ale unor organizații periculoase.

Nici pierderile sociale nu sunt neglijabile. Plecările masive au diminuat foarte mult populația României și, implicit, a Bisericii Catolice de aici.

Nu pe ultimul loc se situează și pierderile spirituale, care sunt mai greu de sesizat. Părăsind familia și comunitatea locală, foarte mulți nu au mai ținut legătura cu Biserica și s-a constatat o diminuare a activității religioase. Dacă mai ținem cont și de indiferentismul religios pe care l-au găsit acolo, ne putem imagina și mai ușor pierderile suferite de românii emigranți.

Pierderile culturale se referă la ruptura față de tot ce se cheamă ambient familial și comunitar pe care o resimte un emigrant.

d. Problematica celor plecați

Multe sunt greutățile pe care le întâlnește un emigrant. Enumerăm câteva: lipsa familiei și singurătatea, necunoașterea limbii țării în care ajunge, tentațiile la care este supus într-o lume străină, tentația de a face compromisuri pentru un câștiga mai rapid și mai bine, dificultatea de a găsi un loc de muncă, stresul și tensiunea de a trăi fără acte legale și multe altele.

e. Problematica celor rămași acasă

Familiile rămase acasă, chiar dacă se vor bucura de un standard mai ridicat de viață, nu sunt lipsite de probleme și neliniști. Cele mai grele probleme vor fi la nivel afectiv și educațional. Totdeauna se va resimți că educația nu a fost făcută de ambii părinți.

Mai subliniem problema socială care apare: o prea mare diferență, mai ales în comunitățile rurale, între copiii care au părinții în străinătate și cei care au părinții în țară.

 

3. Pastorația celor plecați în străinătate

a. Asistența din partea Episcopiei de Iași (prezența preoților români printre emigranți)

Episcopia de Iași, în colaborare cu diferite alte episcopii catolice care au sesizat prezența mare a românilor catolici, a analizat mijloacele prin care ar putea veni în ajutorul emigranților. O primă măsură a fost trimiterea unor preoți din Moldova printre emigranți pentru a le oferi, în limita posibilităților, asistență spirituală. Cazurile cele mai cunoscute au fost și sunt: Italia, Israel, Irlanda, Austria, Spania și Turcia. O altă formă concretă de ajutorare a emigranților au fost numeroasele vizite ale episcopilor de la Iași în comunitățile de români din străinătate. Mereu se urmărește crearea de legături cu episcopi catolici din țările unde există emigranți pentru a găsi formele cele mai adecvate de pastorație a catolicilor plecați din Moldova.

b. Alte inițiative

Mass-media, mai ales revistele diecezane și internetul (www. ercis. ro), sunt alte forme prin care emigranții pot fi permanent în legătură cu Biserica locală din Moldova.

 

4. Necesitatea pastorației emigranților

O asemenea pastorație, nouă pentru Dieceza de Iași, este cerută de faptul că emigranții se confruntă cu probleme mult mai grele decât credincioșii rămași acasă. Problemele lor sunt fie lingvistice, fie spirituale, fie culturale.

a. Motive lingvistice

Dacă vorbim despre emigranții din țările unde se vorbesc limbi de origine latină, situația e mai puțin grea, dar în țările cu limbi anglo-saxone sau arabe, menținerea unei vieți spirituale va fi mult mai anevoioasă.

b. Motive spirituale

Viața Bisericii din Occident prezintă, din păcate, și unele aspecte care nu se potrivesc mentalității noastre. De aceea mulți, o dată ajunși în Occident, au fost frapați de frecvența mică la sacramente, de lipsa de interes față de sacramentul Spovezii și multe altele. Se simte nevoia preoților care să mențină încă spiritul religios puțin mai conservator din Moldova.

c. Motive culturale

Prezența preoților români, ca și prezența episcopilor cu anumite ocazii printre acești emigranți, va atenua șocul creat de separarea de comunitate și de familie a celor care sunt departe. Întâlnirile românilor, în comunitățile create ad-hoc într-o localitate sau alta, în jurul preotului sau al episcopului, vor atenua foarte mult durerea și necazul emigranților.

 

5. Pastorația celor rămași acasă

Biserica trebuie să aibă în vedere și problemele celor rămași acasă, mai ales ale copiilor. Mai întâi se cere o cateheză de pregătire pentru cei care au intenția de a pleca în străinătate, pentru a nu fi luați prin surprindere când vor lua contact cu lumea occidentală. Apoi, copiii vor fi sensibilizați să știe a fi recunoscători părinților care se străduiesc din greu pentru ei.

Și, nu în ultimul rând, este important ca în comunitate să se organizeze rugăciuni speciale pentru cei plecați.

 

II. CE TREBUIE SĂ FIM?

Dorința și propunerea Bisericii

În documentele oficiale ale Bisericii, ca și în discursurile oficiale ale Sfântului Părinte, se subliniază aspectul că omenirea formează o unitate, iar creștinul, oriunde ar fi, trebuie să se simtă acasă. Apoi se face apel insistent către toate guvernele lumii pentru a apăra drepturile emigranților și pentru a nu folosi terorismul internațional ca pretext pentru îngrădirea libertăților emigranților.

Apel se face și către Bisericile locale din țările care primesc emigranți, pentru a fi deschise dialogului cu persoane de altă cultură sau de altă religie. Se mai insistă și asupra datoriilor imigranților: să respecte legile, cultura și tradițiile țării care îi acceptă.

Fenomenul migrației, cu toate dificultățile sale, poate fi și un factor de progres în dialogul cu Bisericile necatolice sau cu religiile necreștine.

 

III. CE TREBUIE SĂ FACEM?

În urma analizei celor spuse mai sus, cu siguranță că au rămas foarte multe aspecte insuficient scoase în evidență. De la o comunitate la alta problemele pot fi variate sau percepute diferit. Pentru a crea o imagine mai completă asupra acestui fenomen, așa cum își dorește Sinodul diecezan, fiecare comisie sinodală va putea să răspundă la următoarele întrebări pentru a veni în ajutorul celor responsabili cu pastorația emigranților.

1. În ce măsură este afectată comunitatea dumneavoastră de fenomenul emigrării?

2. Credeți că fenomenul emigrării are și efecte pozitive pentru comunitatea dumneavoastră? Care ar fi acestea?

3. Ce lucruri negative ați auzit despre cei plecați în străinătate?

4. Care credeți că sunt pericolele sufletești pentru un tânăr care pleacă la lucru în străinătate?

5. Cunoașteți familii destrămate din cauza plecării unuia dintre soți? Câte cazuri știți în comunitatea dumneavoastră?

6. Cum ar putea Biserica să ajute și mai mult pe emigranți să rămână buni creștini?

7. Cunoașteți cazuri de tineri care, ajungând în străinătate, nu au mai fost creștini buni?

8. Cam câte persoane, din cele plecate în străinătate, credeți că vor reveni să trăiască în România? (în procente)

9. Ce considerați mai important: copii bine educați, de ambii părinți, într-o familie unită sau copii care au de toate, dar fără a avea o educație normală, cu părinții în străinătate?

10. Cunoașteți inițiative de ajutorare din partea asociațiilor caritabile din Occident?



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat